افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | اقساط وام جدید ۸۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟ آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

علت اختلاف ۲ میلیون تومانی قیمت مسکن در گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار چیست؟

  • کد خبر: ۱۹۲۵۳۳
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
علت اختلاف ۲ میلیون تومانی قیمت مسکن در گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار چیست؟
امروز ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۲ بانک مرکزی پس از وقفه‌ای نزدیک به یک سال گزارش تحولات ۷ ماهه ابتدایی امسال در بازار مسکن تهران را منتشر کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این در حالی ست که مرکز آمار ایران تاکنون متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران تا پایان شهریور ماه را اعلام کرده است.

مشکل از جایی شروع می‌شود که مرکز آمار ایران متوسط قیمت مسکن در تهران را حدود ۷۷.۵ میلیون تومان و بانک مرکزی این قیمت را ۷۵.۳ میلیون تومان گزارش کرده اند.

حال سوال اینجاست که این اختلاف قیمت ۲ میلیون تومانی ناشی از چیست؟

سازمان برنامه و بودجه پیش از این علت این اختلاف را تفاوت در شیوه میانگین گیری این دو مرکز دولتی عنوان کرده است.

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور مرکز آمار میانگین قیمت حسابی، موزون و شاخص قیمت را محاسبه می‌کند در حالی که بانک مرکزی تنها میانگین حسابی را در نظر می‌گیرد و به نحوه محاسبه میانگین موزون توجهی ندارد. هر یک از این میانگین‌ها کارکرد خاص خود را دارند.

روش میانگین حسابی به متراژ واحد‌های مبادله شده در دوره زمانی مدنظر توجهی نداشته و به همه واحد‌های مسکونی (چه بزرگ و چه کوچک) به یک دید می‌نگرد و وزنی برابر می‌دهد.

اما روش میانگین موزون تفاوت متراژ واحد‌های مورد مبادله را در قیمت ثبت شده در نظر می‌گیرد به‌نحوی که هر واحد متناسب با متراژ در تعیین میانگین قیمت منطقه وزن می‌گیرد. بانک مرکزی به این نحوه محاسبه مهم توجهی نداشته است.

شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی، با استفاده از روش هدانیک (تعدیل کیفی) محاسبه می‌شود و مناسب تعیین دقیق تورم در حوزه آپارتمان‌های مسکونی مورد مبادله در هر دوره است. در این راستا از میانگین‌های نام‌برده نمی‌شود (به علت ناهمگن بودن آپارتمان‌های معامله شده در هر دوره) استفاده کرد، زیرا تغییرات قیمت را به‌درستی نشان نمی‌دهند، اما چون در شاخص قیمت اثرات تغییر کیفیت از منابع اطلاعاتی زدوده شده است، شاخص دقیقی برای محاسبه تورم این حوزه محسوب می‌شود.

بر همین اساس گزارش مرکز آمار از متوسط قیمت مسکن می‌تواند در بیشتر موارد همه نیاز‌های کاربران مختلف در این حوزه را پوشش دهد.

گفتنی است؛ بانک مرکزی در گزارش خود متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در اولین ماه پاییز را حدود ۷۶ میلیون تومان اعلام کرده که حاکی از افزایش یک درصدی نسبت به ماه قبل از آن است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->