پیش بینی بورس یکشنبه (۲۰ آبان ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت طلا و سکه یکشنبه (۲۰ آبان ۱۴۰۳) اطلاعیه شرکت توانیر درخصوص برنامه قطع برق (۱۹ آبان ۱۴۰۳) ۸۰ درصد متقاضیان حراج ربع سکه ۱۴۰۳ برنده شدند وزارت صمت: خودرو نباید در بورس کالا عرضه شود عودت وجه ۸۲ میلیاردی به شاکیان مشاورین املاک در مشهد (۱۹آبان ۱۴۰۳) رفع اختلال کارت‌خوان‌های جایگاه‌های سوخت (۱۹ آبان ۱۴۰۳) علت اختلال در شبکه پرداخت کارت سوخت کشور چیست؟ + جزئیات تصمیم دولت تصمیم برای اعمال خاموشی در سراسر کشور | قطع منظم برق از فردا آغاز می‌شود (۲۰ آبان ۱۴۰۳) آغاز خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده به دلیل محدودیت سوخت نیروگاه‌ها | اولین استان، کرمانشاه از فردا (۲۰ آبان ۱۴۰۳) سبک جدید ثبت‌نام خودرو توسط شرکت کرمان‌موتور | «با تأخیر تحویل می‌دهیم، خسارت هم نمی‌دهیم» ویدئو | آغاز عرضه سکه‌های ضرب ۱۴۰۳ نصب هزار و ۶۷۰ نیروگاه تجدیدپذیر در خراسان‌رضوی بورس سهام‌داران را سر ذوق آورد | رشد ۳۶ هزار واحدی بازار سهام (۱۹ آبان ۱۴۰۳) پذیرفته‌شدگان طرح جایگزینی خودرو بخوانند | آخرین فرصت مراجعه به مراکز اسقاط خودرو اعلام شد شاهین ثبت‌نام کنید، برای اطلس پول بریزید و کوییک بگیرید! قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۹ آبان ۱۴۰۳) | قیمت‌ها افزایش یافت با انتخاب محصولات باکیفیت سهند آذرین به اقتصاد کشور کمک کنیم قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۹ آبان ۱۴۰۳) | پژو پارس ۷۱۳ میلیون تومان شد مصوبه جدید برای واگذاری فوری خودرو داخلی به جانبازان انصرافی از واردات خودرو (۱۹ آبان ۱۴۰۳) قیمت دلار امروز در مرکز مبادله چند؟ (۱۹ آبان ۱۴۰۳) قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۹ آبان ۱۴۰۳) | دلار ۶۹ هزار و ۴۵۰ تومان عضویت ایران در سازمان بین‌المللی استاندارد تأیید شد | بازار ۱۱۰ کشور جهان در دسترس محصولات ایرانی + فیلم قیمت بیت کوین به رقم بی‌سابقه ۷۷۰۰۰ دلار رسید (۱۹ آبان ۱۴۰۳) آزادسازی واردات آیفون جیب مردم را پُر می‌کند یا خالی؟ پیش‌بینی تأثیر لایحه بودجه ۱۴۰۴ بر بازار سرمایه آیین تجلیل از واحدهای نمونه کیفیت خراسان رضوی برگزار شد | بازار جهانی خواهان محصول استاندارد است قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۱۹ آبان ۱۴۰۳) | گوجه فرنگی گران شد خبر مهم درباره سهام عدالت | مپنا بالاخره قول پرداخت طلب سهام عدالت را داد
سرخط خبرها

دومینوی ادامه دار بدقولی‌های خودروسازان و مشتری‌های سرگردان!

  • کد خبر: ۱۹۴۱۹۱
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
دومینوی ادامه دار بدقولی‌های خودروسازان و مشتری‌های سرگردان!
شرکت ایران خودرو با مشخص شدن قیمت ۸ محصول به‌روزشده خود از سوی شورای رقابت، تولید خودروی پیشین را متوقف کرده و گویا قصد دارد که محصولات جدید را تحویل تعهدات قبلی بدهد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تارا یکی از این خودروهاست که مشتریان آن همچنان بلاتکلیف مانده‌اند.

حدود دو هفته از تجمع حواله‌داران خودروی تارا با موعد تحویل زمستان می‌گذرد که گویا نه‌تن‌ها مشکل این مشتریان حل نشده، بلکه به سردرگمی آنان افزوده شده است.

پس از اعلام قیمت هشت محصول ارتقایافته ایران خودرو از سوی شورای رقابت، این شرکت بر حسب اجبار سازمان استاندارد، مجبور به توقف تولید خودرو‌های فاقد استاندارد شد و برای تعهدات خود، طرح‌های تبدیل ارائه کرد که اتفاق عجیبی نبود.

شورای رقابت به دنبال افزایش قیمت محصولات است؟

نکته عجیب این است که ایران خودرو، محصول تارا را از همان ابتدا با استاندارد‌های بالاتر از سایر محصولات، راهی بازار کرد که در آینده، مشکلی از جهت استاندارد نداشته باشد. سپس در ابتدای سال جاری نیز، امکانات دیگری به آن افزوده شد تا خودرو استاندارد‌های فوق را پاس کند؛ بنابراین خودروی جدیدی که شورای رقابت برای آن‌ها، حدود ۱۸۵ میلیون و ۲۸۵ میلیون تومان قیمت بالاتری ارائه کرده، چندان موجه و قابل قبول نیست.

از سوی دیگر زمانی که شورای رقابت، قیمت بسیار بالاتری نسبت به مدل‌های کم‌آپشن‌تر همان خودرو در نظر می‌گیرد، بسیار واضح است که شرکت‌های خودروساز به‌راحتی می‌توانند از این مورد سوءاستفاده کنند.

طبق پیگیری‌ها از مشتریان تارا، به‌رغم اتمام زمان تکمیل وجه برای خودرو تارا V ۱ (نسخه جدید و البته گران‌تر)، شرکت ایران خودرو هیچ پاسخ قطعی در مورد اجباری یا اختیاری بودن تکمیل وجه این خودرو به مشتریان ارائه نمی‌کند.

بندی درباره تبدیل خودرو وجود ندارد

یکی از بند‌هایی که اکنون ثبت‌نام‌کنندگان خودرو با مراجعه به وب‌سایت سامانه یکپارچه مشاهده می‌کنند، بند «امکان تغییر تیپ و مدل خودرو با توجه به برنامه تولید و استاندارد‌های مصوب توسط خودروسازان وجود دارد» است؛ بنابراین می‌توان گفت که مشتریان با آگاهی از بند موجود، اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند؛ اما چنین نیست.

چراکه تعهدات این شرکت در مورد مشتریان، مربوط به مرحله اول سامانه یکپارچه فروش خودرو بوده و ایران خودرو حتی در مرحله دوم، حضور نداشت. بند ذکر شده در مورد احتمال تغییر خودرو، پس از اتمام مرحله اول و پیش از آغاز ثبت‌نام مرحله دوم، به بند‌های موجود سامانه یکپارچه اضافه شده و این مشتریان در زمان انتخاب خودرو، از اضافه شدن بند مذکور، بی‌اطلاع بوده‌اند.

تصویر پایین سمت راست، قوانین و بند‌های مربوط به مرحله اول سامانه یکپارچه است و تصویر سمت چپ، به اطلاعات مشتریان در وب‌سایت فروش شرکت ایران خودرو مربوط می‌شود که هیچ بندی از امکان تغییر تیپ و مدل خودرو به چشم نمی‌خورد.

اما پاسخی که تمامی شرکت‌های خودروساز برای این مشتریان دارند این است که شرکت‌ها، تا زمانی که مبلغی از سوی مشتریان دریافت نکرده باشند، هیچ تعهدی مبنی بر تحویل خودرو در زمان مقرر ندارند و وظیفه سامانه یکپارچه، صرفاً مشخص کردن ترتیب تحویل خودرو به مشتریان بوده است.

در چنین شرایطی وظیفه وزارت صمت به عنوان متولی و مجری این نوع از فروش خودرو، این است که به عنوان نهاد ناظر، نحوه تحویل خودرو به مشتریان را از سوی خودروسازان رصد کرده و امکان سوء‌استفاده از آنان را سلب کند.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->