حاجی‌بگلو: تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره شوراها در انتظار مجلس است | هفت ساله شدن شوراها، در دولت نیز موافقانی دارد مشروح سیاست‌های شورای شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل شهری برگزاری دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی (۶ دی ۱۴۰۳) کاسب قدیمی محله سرشور: ما وسط تاریخ مشهدیم شهردار مشهد مقدس: ۴۵ کلان‌پروژه در‌حال‌اجرا تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم هر سفر مترو در مشهد ۱۸ هزار تومان هزینه دارد افزایش ۲برابری پلاک‌های فعال خودرو در مشهد طی ۵ سال | کاهش حوادث ترافیکی فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد توضیحات رئیس شورای شهر مشهد درباره برخی موضوعات مربوط به صحن علنی روز گذشته (۵ دی ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد برای ششمین روز پیاپی، آلوده است (۶ دی ۱۴۰۳) نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد: تغییر کیفیت و ظاهر معابر شهر هدیه ناقابل مدیریت شهری است | ورود ۶۰ ناوگان جدید خط یک قطارشهری از یک‌سال‌ونیم آینده نگاهی به واقعه آتش‌سوزی ندامتگاه مشهد در ۵ دی ماه ۱۳۵۷ | آزادی با شورش زندانیان بند ۲ اجرای طرح آبرسانی، مسیر تردد در یک‌ منطقه از مشهد را به مدت ۵ روز مسدود کرد ظرفیت‌های مشهد، بازتاب‌های بین‌المللی دارد راهکار‌هایی برای کاهش خسارات بلایای طبیعی در شهر‌ها رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اقدامات شورای شهر درخصوص تسهیل زیست عفیفانه بانوان، قابل‌دفاع است | مدیریت شهری در بحران سرما، عملکرد ارزشمندی داشت ممنوعیت ورود خودروهای سنگین به شهر مشهد رعایت نمی‌شود | وقتی کامیون‌ها قوانین را زیر چرخ هایشان له می‌کنند افزایش سرمایه شهرداری مشهد در بانک شهر مروری بر وضعیت پایگاه‌های چندمنظوره شهرداری مشهد به بهانه روز ایمنی در برابر زلزله | پناهگاهی برای روزهای بحرانی ضرورت نظارت بر ساخت‌و‌ساز‌ها برای داشتن شهری ایمن و مقاوم صدور بیش از ۵۴۶ هزار مجوز بهره‌برداری از غرفه‌‌بازار‌های سیار شهرداری مشهد
سرخط خبرها

ابهامات طرح­‌های تفصیلی مشهد رفع شده است

  • کد خبر: ۱۹۸۶۲۶
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
ابهامات طرح­‌های تفصیلی مشهد رفع شده است
با اعلام رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با تعیین تکلیف طرح‌های تفصیلی و رفع این ابهامات در کمیسیون ماده ۵، امکان پاسخگویی کامل در این‌باره به شهروندان فراهم شد.

به گزارش شهرآرانیوز در یک سال اخیر و از زمان ابلاغ و اجرای طرح‌های تفصیلی، ابهاماتی در راستای پاسخگویی مناسب این طرح‌ها به شهروندان مشهدی و ذی‌نفعان این طرح‌ها وجود داشت که به مرور این ابهامات و مشکلات از سوی مدیریت شهری، احصا و برای رفع آن‌ها و حل مشکلات ایجاد شده، موضوع‌های مختلف این طرح‌ها برای تعیین تکلیف به کمیسیون ماده ۵ ارسال شد.

پس از اینکه موضوع‌های مربوط به طرح‌های تفصیلی مشهد در کمیسیون ماده ۵ بررسی شد با انجام اصلاحاتی و رفع ابهامات موجود، این مسائل نیز تعیین‌تکلیف شد تا رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد هم اعلام کند که دیگر ابهام کلی در طرح‌های تفصیلی شهر وجود ندارد.

تعیین‌تکلیف ابهامات در کمیسیون ماده ۵

حمید ضمیری در گفتگو با شهرآرا با اشاره به احصای ابهامات طرح‌های تفصیلی مشهد طی یک‌سال گذشته از زمان ابلاغ و اجرای آن‌ها، اظهار کرد: تمام ابهامات مربوط به طرح‌های تفصیلی که احصا شده بود، برای بررسی و تعیین تکلیف‌شدن آن‌ها به کمیسیون ماده ۵ استانداری ارسال شد و پس از انجام کار‌های کارشناسی تقریبا تمام موضوع‌هایی که شهرداری درخواست کرده بود از سوی این کمیسیون تعیین‌تکلیف شده است.

طرح‌های تفصیلی قابلیت پاسخگویی کامل دارد

وی با بیان اینکه به‌تازگی ضوابط و مقررات واحد‌های اقامتی و همچنین ضوابط و مقررات محور‌های مختلط از سوی کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده است، تصریح کرد: با توجه به رفع کامل ابهامات طرح‌های تفصیلی شهر مشهد که از سوی شهرداری درخواست داده شده بود، اکنون موضوع دیگری وجود ندارد و فقط مسائل و پرونده‌های موردی و خاص در حال رسیدگی است. ضمیری افزود: با توجه به این اتفاق، اکنون طرح‌های تفصیلی شهر مشهد به صورت عام قابلیت پاسخگویی کامل را دارد.

تصویب ضوابط تکمیلی کاربری‌های مختلط حاشیه معابر اصلی شهر

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد نیز با اعلام تصویب ضوابط تکمیلی و اصلاحی کاربری‌های مختلط در شهر، منطقه، ناحیه و محله، گفت: پیش از این براساس ضوابط طرح‌های تفصیلی محدودیت‌هایی در مجوز‌های مسکونی املاک حاشیه محور‌های مختلط وجود داشت که با پیشنهاد شهرداری و بر اساس مصوبه اخیر کمیسیون ماده ۵ اصلاح شده است.

به گزارش روابط‌عمومی معاونت شهرسازی و معماری، به گفته جواد اصغری محور‌های مختلط، معابری هستند که جزو شریان‌های اصلی مقیاس عملکردی خود هستند و ترکیبی از نقش اجتماعی و دسترسی ایفا می‌کنند و علاوه بر بهره‌مندی از نقش و عرض مناسب دسترسی، از طیف وسیعی از خدمات و کاربری‌های چندگانه برخوردار و در خوانایی محیط و ادراک شهروندان نقش شاخصی دارند.

وی اضافه کرد: از این رو در سیاست‌های پیش‌بینی شده طرح‌های تفصیلی هفت‌گانه، کیفیت اتصال و به‌هم پیوستگی پیاده‌رو در این معابر اهمیت شایانی داشته و این اتصال نباید با استقرار کاربری مسکونی و ورود و خروج خودرو به پارکینگ آن‌ها، قطع شود. بر همین اساس، امکان استقرار کاربری مسکونی در اختلاط با کاربری‌های دیگر، زمانی امکان داشت که دسترسی پشتیبان دوم برای تضمین کیفیت اتصال و کیفیت پیاده‌رو موجود بود.

اصغری در ادامه گفت: با توجه به سیاست‌های طرح‌های تفصیلی در تمام محور‌های اصلی شهر در مقیاس شهر و منطقه در صورت نبود دسترسی دوم امکان استقرار کاربری مسکونی در پلاک‌های حاشیه محور‌های مختلط شهر و منطقه وجود نداشت. بازنگری ضوابط مذکور بر اساس تعدد درخواست‌ها از سوی شهروندان با بررسی‌های کارشناسی به کمیسیون ماده ۵ استان ارسال شد.

ایجاد مجوز از محور اصلی

وی با تأکید بر اینکه این محور‌ها بنا بر ویژگی‌ها و ظرفیت‌های موجود، در قالب چند دسته راهکار بازنگری شدند، تصریح کرد: در برخی محور‌ها تغییر مقیاس از شهر و منطقه به مقیاس ناحیه و محله، درباره برخی دیگر، ایجاد دسترسی مجاز از محور اصلی و درباره تعدادی نیز امکان تأمین پارکینگ در فاصله ۵۰۰ متری ملک به عنوان راهکار‌ها و سیاست‌های اتخاذی بودند که برای اصلاح و تکمیل ضوابط مدنظر قرار گرفتند تا به نیاز‌ها و گرایشات پاسخ مطلوبی داده شود.

تشویق به تثبیت در محل سکونت

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد ادامه داد: این اصلاحات در پی دستیابی به اهدافی از جمله ارتقای کیفیت‌های محیطی همچون ایجاد نظارت اجتماعی ناشی از استقرار کاربری مسکونی، پویایی و حیات ۲۴ ساعته این محور‌ها به لحاظ امنیت و عملکرد، انعطاف‌پذیری حداکثری در پاسخگویی کاربری‌های متناسب و سازگار، تشویق جمعیت ساکن به تثبیت در محل سکونت و پیشگیری از جابه‌جایی جمعیتی و تقویت نقش و ساختار این محور‌ها در فرایند بهسازی و نوسازی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه در تمام معابر مذکور در صورت وجود دسترسی دوم، امکان ساخت کاربری مسکونی نیز وجود خواهد داشت، اظهار کرد: برخی محور‌های اصلی مسیر حرکت زائران و مجاوران به سمت حرم مطهر امام رضا (ع) است که نقش پررنگ اجتماعی و پیاده‌روی دارند یا فعالیت‌های تجاری موردنیاز شهروندان را فراهم می‌کنند.

بنابراین، در راستای ایمنی شهروندان و جلوگیری از انقطاع مداوم محورها، با همان فعالیت تجاری، خدماتی و نقش فعال اجتماعی برای تردد زائران باقی ماندند. از سویی با توجه به اینکه کلان‌شهر مشهد نیازمند محور‌های مختلط شهری با نقش اجتماعی پررنگ است و ضرورت این مسئله برای شهرداری مشهد هم پوشیده نیست، دسترسی مسکونی در برخی از این محورها، همچون ضوابط قبل از اصلاح، محدودیت‌های خود را خواهد داشت.

اصغری در پایان گفت: این ضوابط که بعد از چندین جلسه کارشناسی ضوابط با مشاوران طرح ها، شهرداران مناطق و دیگر بهره‌برداران در کمیسیون ماده ۵ استان تصویب شده است، پس از ابلاغ به شهرداری و بارگذاری در سامانه هوشمند شهرسازی، ملاک عمل پاسخگویی به درخواست‌های شهروندان خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->