به گزارش شهرآرانیوز، علی بیتالهی درباره فرونشست در محدوده زیرساختهای حملونقل اظهار داشت: در چندین مسیر ریلی و فرودگاهها موضوع فرونشست را مورد مطالعه قرار دادیم و یکی از مسیرهای ریلی که موضوع فرونشست در آن جدی بوده، راهآهن تهران-مشهد است بهطوریکه در نقاطی از این راهآهن آثار فرونشست کاملاً مشهود است.
وی ادامه داد: در این مسیر ریلی در قطعه نزدیک به ورامین در ایستگاه حوالی ابردژ و در ادامه مسیر نزدیک به ایستگاه نیشابور آثار فرونشست مشهود و بسیار هم خطرناک است.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با توجه به بروز شکاف و حفرات، احتمال اینکه این مسیر ریلی و خطوط، ریزش داشته باشد، وجود دارد. این خطر بالقوه محتمل است از این رو باید اقدامات مقابلهای و تمهیدات مهندسی دیده شود و راهکارهایی وجود دارد و میتوان اقداماتی انجام داد تا خطر فرونشست را به حداقل رساند.
بیتالهی با بیان اینکه برای راهآهن تهران - مشهد اقداماتی را انجام دادهایم، افزود: شکافها و حفرات را با موادی پر کردیم و میتوان با روش عایقبندی جلوی گسترش این عوارض به حریم ریل را گرفت. این اقدامات در دنیا هم تجربه شده است و تمام مواد و تجهیزات و دانش تخصصی آن در کشورمان وجود دارد و موانعی از این بابت وجود ندارد.
وی با اشاره به انتشار اخباری درباره خطر فرونشست در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: اثرات فرونشست در فرودگاه مهرآباد نمایان و مشهود نیست و حاشیههای پهنه فرونشستی جنوب غرب تهران در مجاورت این منطقه قرار گرفته و فعلاً نگرانی وجود ندارد اما با تدوام روندی که درباره کاهش آبهای زیرزمینی وجود دارد، احتمال این است که در سالهای آینده مشکلاتی ایجاد شود و باید شدت این روند مانیتور و رصد شود اما اینگونه نیست که باندهای پرواز فرودگاه مهرآباد در معرض فرونشست قرار داشته باشد.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به نرخ فرونشست در ایران تأکید کرد: نزدیک به ۵ تا ١٠ درصد فرونشستهای دنیا در حدود ١٠ تا ١٢ سانتیمتر است و اغلب فرونشستهای دنیا نرخ کمتر از ١٠ درصد دارند اما ٣ تا ۴ درصد فرونشستها در دنیا بیش از ٢٠ درصد است و در ایران در چند استان نرخ فرونشست بیش از ٢٠ درصد است و به طور متوسط نرخ فرونشست در ایران بیش از ١٠ درصد است.
بیتالهی گفت: ایران جزو کشورهای پرخطر در فرونشست در دنیاست بهطوریکه ۵درصد فرونشستهای دنیا چنین نرخهای بالایی دارند.
منبع: ایرنا