اثرگذاری بانوان در جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات روشن است از کتابخانه‌های دیجیتالی تا کتابخانه‌های هوشمند در بیستمین نشست اندیشگاه رضوی زمان ثبت‌نام کاروان‌های پیاده دهه پایانی صفر به مشهد؛ دهه اول محرم نبرد آیه و آتش | روایتی از آزادسازی منطقه مرزی مهران در جنگ تحمیلی ثبت‌نام بیش از ۴ هزار زائر و مجاور در طرح تابستانی «شمیم تلاوت رضوی» برنامه‌های متنوع حرم امام‌رضا(ع) برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تعرفه‌های خونی ... زندگی جوانان را شیرین کنید! قرآن؛ چراغ روشن و رهنما در تاریکی دنیا اجرای طرح ملی «شهید رئیسی؛ تربیت کادر نوجوانان» در مشهد افزایش ظرفیت فضای باغ اردوگاه «خاتون» برای میزبانی از خانواده‌ها تله تقلیل‌گرایی و رویکرد شناختی در مطالعه دین راوی عظمت غدیر | علامه امینی به روایت فرزندش تولیت آستان قدس رضوی در آئین دومین کنگره جهانی شهدای مقاومت در حرم امام‌رضا (ع): مبارزه با مستکبران، آموزه مکتب اهل‌بیت (ع) است خدمت‌رسانی ۵۵۰ خادم حرم امام‌رضا(ع) در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ آیت‌الله علم‌الهدی: حضور مردم در انتخابات، نشانه پایمردی ملت پای کار انقلاب است | ملت ایران، صاحب بصیرت است تولیت آستان قدس رضوی رأی خود را در صندوق انداخت (۸ تیر ۱۴۰۳) | حجت‌الاسلام مروی: ملت ایران شایسته خدمت عزتمندانه است آغاز فرایند اخذ رأی در حرم امام‌رضا(ع) (۸ تیر ۱۴۰۳) + فیلم و تصاویر همسر شهید رئیسی: مردم با بصیرت می‌توانند اقامه عدل کنند+ویدئو تدریس حضرت آیت‌الله سبحانی در مدرسه تابستانی «دارالعلم»
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

نشانه‌های مرد نمونه

  • کد خبر: ۲۰۴۱۱۵
  • ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
نشانه‌های مرد نمونه
یکی از جا‌هایی که می‌توان مؤمن حقیقی را شناخت، نحوه برخورد او با همسرش در منزل است.

یکی از جا‌هایی که می‌توان مؤمن حقیقی را شناخت، نحوه برخورد او با همسرش در منزل است. در روایت معروفی، پیامبر خدا (ص) همین صفت را ملاک برتری مؤمنان معرفی می‌کنند. پیامبر (ص) می‌فرمایند: «خَیْرُکُمْ خَیْرُکُمْ لاَِهْلِهِ وَاَنَا خَیْرُکُمْ لاَِهْلى ما اَکْرَمَ النِّساءَ اِلاّ کَریمٌ وَ لااَهانَهُنَّ اِلاّ لَئیمٌ؛ بهترین شما شخصی است که براى خانواده خود بهتر باشد و من از همه شما براى خانواده‌ام بهترم. زنان را گرامى نمى‌دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمى‌کند، مگر شخص پست و بى‌مقدار». (نهج‌الفصاحه، ح ۱۵۲۰).

در طرف مقابل هم بدترین شخص، کسی معرفی شده است که بر خانواده خود سخت بگیرد و با آن‌ها بدرفتاری کند، تاحدی‌که از رفتن او خوشحال شوند. به‌طورکلی، مؤمن باید مایه شادی و راحتی همسر و فرزندان خود باشد و از هر فرصتی برای خوشحال کردن آن‌ها استفاده کند. این مفهوم به شیوه‌های گوناگون و با ادبیات مختلف در احادیث اهل‌بیت (ع) آمده است.

اولین سفارشی که درباره همسر به مردان شده است، آن است که مبادا به زنی ظلم کنید. مبادا بر سر زنت فریاد بزنی و در روایات ما وعده عذاب داده شده است به مردی که خدای‌نکرده به همسر خود سیلی بزند.

پیامبر خدا (ص) فرمودند: «فای رجل لطم امراته لطمه، امرا... عزوجل مالک خازن النیران فیلطمه علی حر وجهه سبعین لطمه فی نار جهنم؛ هرکه به صورت زنش سیلی بزند، خداوند به آتشبان جهنم دستور می‌دهد در آتش جهنم، هفتاد سیلی بر صورت او بزند» (مستدرک الوسائل، ج۱۴، ص ۲۵۰).

در روایات ما به ریز رفتار‌هایی که ممکن است موجب آزار زن بشود، توجه شده است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «هلک بذی المروه ان یبیت الرجل عن منزله بالمصر الذی فیه اهله؛ از جوانمردی دور است که [مردی]در شهری که خانواده‌اش هستند، باشد، ولی در غیر خانه خود بخوابد». (وسائل‌الشیعه، ج۱۴، ص ۱۲۲)؛ و بسیار زیباست ک می‌گوید حتی در منزل خودتان سرزده وارد نشوید، بلکه اطلاع دهید یا طوری رفتار کنید که مشخص شود شما دارید وارد منزل می‌شوید.
دستور داریم که در ایام شادی مرد وظیفه دارد خانواده خود را به هر نحوی که می‌تواند، شاد کند و شرایط جدیدی برای آن‌ها فراهم کند؛ مثلا خوراکی‌های بهتر و مناسب ایام عید برای اهل منزل خود فراهم کند.

به‌طورکلی پیامبر خدا (ص) به مرد مسلمان دستور داده‌اند همسر خود را گرامی بدارد و او را اکرام کند و به هرچه مصداق این اکرام کردن است، مداومت کند؛ مثل اینکه در رفتار امیرالمؤمنین (ع) است که در کار‌های منزل به حضرت زهرا (س) کمک می‌کردند و دستور‌های فراوانی درمورد اینکه مرد باید به همسر خود در خانه کمک کند داریم، تاجایی‌که فرموده‌اند: «یکی از راه‌هایی که شما مردان می‌توانید گناهان کبیره خود را با انجام آن پاک کنید، خدمت کردن به همسرتان و کار کردن در منزل است».

علاوه‌بر آن، دستور‌های زیادی برای هدیه خریدن در اسلام داریم که مرد باید تلاش کند خانواده خود را با خریدن هدیه شاد کند؛ به‌خصوص در مناسبت‌های دینی مثل تولد حضرت زهرا (س) که به‌درستی روز زن نام گرفته است، چقدر خوب است مؤمنان با هرکاری که در توانشان است، به فکر شاد کردن خانواده و همسرشان باشند.

درکنار این هدیه‌ها از ابراز محبت به همسر خود فراموش نکنند که یکی از علامت‌های مؤمن، محبت به همسر و فرزندانش است، تاجایی‌که پیامبر خدا (ص) فرموده‌اند: «قول الرجل للمراه انی احبک لایذهب من قلب‌ها ابدا؛ این گفتار مرد به همسرش که من تو را دوست دارم، هرگز از قلب زن بیرون نمی‌رود». (وسائل‌الشیعه، ج۱۴، ص ۱۰).

امیدواریم خداوند تعالی به پیروی از این دستورات زیبا، همه مردان جامعه ما را اهل تلاش و محبت و خوش‌رفتاری و شاد کردن دل همسر و خانواده خود قرار بدهد. ان‌شاءا...!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->