۱۱۱ نفر از حجاج به دلیل وخامت شرایط جسمی‌ به کشور بازگشتند مقطع کاردانی رشته «فوریت‌های پزشکی» حذف خواهد شد ارتباط گردشگری ایران با مالزی افزایش می‌یابد هشداری برای زمین؛ ۲۳ درصد از مساحت زمین دیگر قابل بهره برداری نیست دستگیری عامل قتل پاکبان مشهدی + عکس خمیردندان‌های غیرمجاز از سوی وزارت بهداشت معرفی شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سفری در مشهد نیمی از فوتی‌ها در تصادفات مشهد، عابران پیاده هستند واریز ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به چه معناست؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) کشف انبار داروهای غیرمجاز توسط پلیس مشهد پشه آئدس به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۱۴ تیر ١۴٠٣) | تداوم وزش باد در استان سالاد سزار ۱۰۰ ساله شد | همه چیز در مورد یک سالاد پرطرفدار اهدای اعضای کودک مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش زندگی سه بیمار نیازمند‌به‌عضو شد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گردشگری ایران از دریچه سیاستگذاری دولت چهاردهم؛ باید و نبایدها انفجار شدید در کارخانه تولید جنگ‌افزار آمریکا + فیلم معلمان مدارس غیردولتی تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار می‌گیرند مقدمه و بستر توانمندسازی کودکان کار باید فراهم شود | آمار و ارقام دقیقی از کودکان کار در ایران نداریم افزایش نسبی دما طی امروز و فردا در بیشتر نقاط کشور (۱۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

ضرغامی: گردشگری گناباد یکی از اولویت‌های توسعه سرمایه‌گذاری است

  • کد خبر: ۲۰۴۴۱۳
  • ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
ضرغامی: گردشگری گناباد یکی از اولویت‌های توسعه سرمایه‌گذاری است
وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: گناباد با توجه به ظرفیت‌های غنی خود به عنوان یکی از مناطق دارای اولویت برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری مطرح است.

به گزارش شهرآرانیوز، سید عزت‌الله ضرغامی روز شنبه در حاشیه عزیمت به شهرستان بیرجند با توقف کوتاه در گناباد از قنات جهانی قصبه به عنوان تنها اثر ثبتی استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو و برخی از زیرساخت‌های گردشگری این شهرستان بازدید کرد و افزود: با توجه به موقعیت خاص و قابلیت‌های غنی میراث فرهنگی و گردشگری گناباد هر گونه سرمایه گذاری در این شهرستان صحیح و منطقی است و این شهرستان آینده خوبی برای توسعه گردشگری دارد.

وی ادامه داد:‌ شهرستان گناباد دارای قابلیت‌های بسیار استثنایی در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری است و با برداشتن موانع سرمایه گذاری و روان سازی خدمات از سرمایه گذاران گردشگری در این منطقه حمایت می‌شود.

شهرستان گناباد واقع در جنوب خراسان رضوی با قدمتی کهن و آثار تاریخی گردشگری متعدد مقصدی مناسب برای سفر گردشگران داخلی و خارجی است.

سابقه کهن این خطه تا جایی است که شهر گناباد بر طبق شاهنامه فردوسی عرصه جنگ و حماسه دوران اساطیری بوده است.

گناباد در زمان هخامنشیان مسکونی بوده و چون در مسیر راه زابل و مکران و فارس به ترکستان و بر سر راه غرب ایران به هرات قرار داشته مورد توجه سلاطین آن دوره باستانی بوده است.

پیش از اسلام این خطه گذرگاه درونی فلات ایران و بخش‌های خاوری آن و محل برخورد لشگریان ایران و توران بوده است.

گناباد در سال ۳۱ هجری قمری به دست مسلمانان افتاد و در دوران سلجوقی و خوارزمشاهی آباد و از اعتبار و اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

گناباد در دوره تیموریان نیز اهمیت داشت و حاکمان ایالت قهستان در آن ساکن بودند و در همین دوره است که دومین مسجد دو ایوانی این ناحیه ساخته شد.

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۴۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو به عنوان شاهکار بشری و نمادی از سختکوشی مردم کویر برای دست یافتن به مایع حیات در این خطه از دوران هخامنشی به یادگار مانده است، از مجموع آثار تاریخی و گردشگری گناباد ۶۰ اثر سابقه چند هزار ساله دارد.

۱۲ آیین سنتی گناباد هم در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->