گزارش آگهی
برای مشهدیها و بسیاری از مردم ایران، کوهسنگی نه به بیمارستانها یا پوشش دل انگیز درختانش، بلکه به بوستان تاریخی آن شناخته میشود؛ فضای فرحبخش و چشم نوازی که به جریان آب بر بستر سنگ، گلهای هزاررنگ و البته کوه استواری شناخته میشود که در دل بوستان سر به آسمان دارد و نه فقط کوهنوردان و ورزشکاران، بلکه هر زن و مرد و پیر و جوانی را به فتح خود فرامی خواند.
در تاریخچه این بخش کوچک از شناسنامه هویتی مشهدالرضا (ع) نیز فرازهای حیرت انگیزی به چشم میآید؛ جایی که بنا بر اسناد موجود، قدمت نخستین ساختمان دوطبقه در فضای پارک به زمان تاجگذاری شاه عباس صفوی بازمی گردد و تصریح شده است که شیرهای سنگی بوستان به عنوان نمادی از قدمت، اصالت و البته فضای خاطره انگیز کوهسنگی برای ایرانیها بیش از ۸۵ سال سن دارند. از سال ۱۳۸۲ نیز با تدفین پیکرهای مطهر هشت شهید گمنام بر فراز قله این کوه تنها، کوهسنگی به مزار نورانی شهدای گمنام و کوه آن به «جبلالنور» شناخته میشود و هویت آن بیش از گذشته با باورهای مردم مشهد گره خورده است.
پروژه مجتمع کوهسنگی، نماد حمایت از بخش خصوصی
تثبیت و توسعه بوستان کوهسنگی موضوعی نیست که در برنامه امسال یا سال گذشته شهرداری مشهد انحصار داشته باشد. مدیریت شهری در جهان شهر برکت و کرامت، مدت هاست در مقام صیانت از این میراث ماندگار، فازهای جداگانه تثبیت و توسعه فضای بوستان را در دستورکار قرار داده است و هر بار پیراهن یک بخش از این شناسنامه کوچک مشهد را با طراوت و آبادانی رنگ آمیزی میکند. با این حال، اعلام خبر رسمی بازسازی، مرمت و احیای مجتمع پذیرایی کوهسنگی، یکی از خبرهای خوشی بود که مشهدیها در سالهای گذشته شنیده اند؛ همان مجتمعی که سالها در جوار استخر بزرگ این بوستان آرمیده بود و چراغهای همیشه خاموش و زیرساختهای فرسوده اش قلب هر مجاوری را میآزرد. با این حال، خبرها از پایان پروژه احیای این مجتمع حکایت دارد و سعید باقری جبلی، مدیر شرکت تاوآویژه پارس، به عنوان پیمانکار و مجری این طرح در گفتگو با شهرآرا از چند و، چون این پروژه تاریخی و بزرگ میگوید.
از گفتههای مدیر شرکت تاوآویژه پارس این طور برمی آید که احیای پروژههای عمرانی ازکارافتاده، تخصص ویژه آن هاست. به بیان او، روال کاری این شرکت آن است که پس از قبول مسئولیت بازسازی پروژههای تخصصی در فرودگاهها و مراکز گردشگری شهرهای بزرگ، به سراغ پروژههای خاص داخل شهرها میروند و بر همین اساس، پس از اینکه شرکت تاوآویژه پارس در سال ۱۴۰۰ به عنوان مجری بازسازی پارکینگ فرودگاه شهیدهاشمی نژاد برگزیده شد، خدمات خود را بر زیرساختهای هویتی و تاریخی مشهدالرضا (ع) نیز متمرکز کرد.
باقری بیان کرد: پیش از اینکه در فراخوان مشارکت برای احیای مجتمع کوهسنگی نام نویسی کنیم و شهرداری مشهد به ما اعتماد کند، مطالعات کارشناسی دقیقی از وضعیت پروژههای هویتی بلااستفاده مشهد انجام داده بودیم و میدانستیم که این مجتمع بیش از چهار سال از کار افتاده بود؛ به خصوص پس از فراگیری کرونا. این وضعیت باعث شده بود تا آسیبهای شدیدی به لوازم و زیرساختهای آن وارد شود و همه چیز به شدت فرسوده باشد. در این وضعیت، ما در فراخوان سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری مشهد شرکت کردیم تا این بخش از میراث هویتی بوستان کوهسنگی را احیا کنیم.
۲۰ میلیارد ریال هزینه در ۹ ماه بازسازی
مدیر شرکت تاوآویژه پارس تأکید کرد که پروژه از اسفند ۱۴۰۱ آغاز شد و در جریان ۹ ماه کار شبانه روزی و خستگی ناپذیر، فقط حدود سه ماه متمرکز بر بازسازی و شست وشو بوده اند تا مجتمع رفاهی کوهسنگی مشهد بتواند دوباره پذیرای زائران و مجاوران امام رئوف باشد.
باقری ادامه داد: پیش از این هم ما در مشهد حضور داشتیم و برای راهاندازی کافه پالیزی در بولوار وکیل آباد (بولوار باهنر) سرمایه گذاری کرده بودیم. به همین دلیل، از فضای فرهنگی شهر باخبر بودیم و میدانستیم که این پروژه چقدر برای مشهدیها مهم است. به همین دلیل، عملیات احیای لوله کشی گاز، آب آشامیدنی و فاضلاب مجتمع در گام اول اجرا شد و با بیش از ۲۰ میلیارد ریال هزینه، کاری کردیم که نه فقط بخشهای زیرساختی، بلکه حتی جذابیتهای بصری مجتمع مانند آبشار زیبای روبنایی هم مرمت شود. درنهایت هم آشپزخانه، رستوران ایرانی، فستفود و بام سبز این مجموعه در قالب دو ساختمان مجزا به طور کامل بازسازی، بهسازی و احیا شد.
به گفته وی، باید بیش از این بر حوزه تبلیغات مجتمع کوهسنگی تمرکز شود. زیرا فرصت فوق العادهای برای جذب زائران خارجی و افزایش ماندگاری گردشگران است. باقری افزود: یکی از اقدامات مهم ما این بود که با خود شهرداری وارد مذاکره شویم تا تبلیغات ما را در شهر برعهده بگیرد. با این حال، چون خودمان در فرودگاه بین المللی مشهد در ویترین تعامل با مسافران ایرانی و خارجی قرار داریم، مقرر شد تا فرایند تبلیغ مجتمع و جذب زائران به مدیریت شرکت تاوآویژه پارس و البته به کمک زیرساختهای رسانهای شهرداری ازجمله روزنامه شهرآرا انجام شود.
اشتغال زایی برای ۲۵۰ نفر در جوار امام مهربانی ها
البته به موازات دستاوردهای مهم این عملیات عمرانی برای ارتقای زائرپذیری مشهد، خدا میداند که تلاشهای شبانه روزی مجریان طرح تا چه حد برکات پنهان اقتصادی در حوزههای مختلف ازجمله اشتغال زایی داشته است. در این باره سؤال پرسیدیم و باقری جبلی از موضوعاتی گفت که اگر اهمیت آن بیشتر از این پروژه نباشد، کمتر نیست.
وی تصریح کرد: اکنون بیش از پنجاه نفر در قالب کارکنان اجرایی، اداری، مالی و بازرگانی در شرکت ما مشغول به کار هستند و تلاش شرکت تاوآویژه پارس و نیرو شبکه نوشهر در این پروژه باعث شده است تاکنون به عنوان کارآفرین نمونه در خراسان رضوی برای بیش از ۲۵۰ نفر نیرو در جوار امام مهربانیها اشتغال ایجاد شود.
باقری افزود: این باعث افتخار ماست که به هم میهنان خود خدمت برسانیم و در بخش مهمی مانند گردشگری و زیارت که کمتر به آن توجه شده است، پروژههای زیرساختی اجرا کنیم. شرکت ما هم اکنون مدیریت جایگاه تشریفات اختصاصی یا همان CIP در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد و فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، کافه رستوران و رستوران در فضای ترمینال و همچنین همه رستوران ها، کافی شاپها و کافه رستورانها در فرودگاههای مهرآباد تهران و شهید بهشتی اصفهان را برعهده دارد و به موازات این، مسئولیت مدیریت اجرایی ترمینال فرودگاه کیش، هتل مریم و رستوران کوه نور در این شهر زیبای ساحلی هم به ما سپرده شده است. از این بابت، به زائران و مجاوران امام رئوف (ع) و همه آنهایی که با بوستان تاریخی کوهسنگی مشهد خاطره دارند، اطمینان میدهیم که تخصص ما فعالیت در این عرصه هاست و حافظان امانتدار هویت شهر امام رضا (ع) در این بوستان هستیم.