باران و برف در راه خراسان رضوی (۷ دی ۱۴۰۳) مجوز استخدام ۲۴ هزار نفر از کادر درمان صادر شد (۷ دی ۱۴۰۳) پیش‌بینی بارش برف و باران در بیشتر نقاط کشور (۷ دی ۱۴۰۳) پرواز مشهد - نجف ناچار به فرود اضطراری شد| ماجرا چه بود؟ وزیر علوم در مشهد: قطعی برق تحصیل دانشجویان را هم مختل کرده است | باید به دنبال تحصیل و آموزش مجازی دانشجویان باشیم نفقه چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ انتقال آب از هزارمسجد به مشهد | چالش ادامه‌دار + فیلم واکنش متفاوت وزارت آموزش و پرورش به رقص دانش‌آموزان بابلی زلزله کاشمر در استان خراسان رضوی را لرزاند (۶ دی ۱۴۰۳) مراقبت‌های تغذیه‌ای در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی کمبود یُد چه علائمی دارد؟ بدون تجویز پزشک، دارو مصرف نکنیم؛ حتی یک مسکن ساده نکات ایمنی استفاده از آسانسورها در شرایط احتمالی قطع برق | مراقب سُریدن آسان‌­سُرها باشید فشار مالیاتی از روی پزشکان برداشته می‌شود پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه، ۶ دی ۱۴۰۳) | بهبود کیفیت هوا از اوایل هفته آینده قطع داروی بیماران دیابتی بسیار خطرناک است گلایه مردم از قطعی‌های مکرر برق در حاشیه شهر مشهد | خاموشی‌های نامنظم! استفاده از ماسک‌های N۹۵ در هوای آلوده، کمک‌کننده است یا نه؟ بررسی چالش‌های دارویی کشور (۶ دی ۱۴۰۳) آخرین وضعیت تب دنگی در کشور (۶ دی ماه ۱۴۰۳) سیگار کشیدن در نوجوانی به قلب آسیب می‌رساند آیا روند شیوع آنفلوانزا افزایشی است؟ لزوم ایمن‌سازی شهر در برابر زلزله اجرای نافرجام طرح پزشک خانواده در شهر مشهد اولویت جدید حج تمتع اعلام شد (۶ دی ۱۴۰۳) قتل هم‌اتاقی به خاطر آب خوردن با پارچ! اعتراف به قتل پسر ناپدیدشده بعد از کشف جسد در رودخانه زمان ثبت نام جدید وام ضروری ۳۰میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد ورود سامانه بارشی به کشور از فردا (۷ دی ۱۴۰۳) | تداوم آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ + فیلم توسعه نامتوازن در همکاری‌های بین‌المللی موجب غفلت از کشورهای هم زبان شده است ایران فرهنگی؛ از رودکی تا نسل جدید، میراثی که باید زنده بماند رودکی؛ گنجینه‌ای برای تحکیم پیوند‌های فرهنگی ایران و تاجیکستان
سرخط خبرها

کمبود دوباره بلیت هواپیما در آستانه تعطیلات نوروزی

  • کد خبر: ۲۱۳۸۳۴
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
کمبود دوباره بلیت هواپیما در آستانه تعطیلات نوروزی
بازار بلیت شب عید هواپیما همچنان در وضعیت نابسامانی به سرمی‌برد. بلیت هواپیما هم با قیمت سرسام‌آوری عرضه می‌شود و هم کمیاب است.

به گزارش شهرآرانیوز، از اواسط دی‌ماه که قیمت بلیت‌های هواپیما با افزایش روبه‌رو شد؛ در مقابل موجب کمیاب‌شدن بلیت هواپیما در بازار شد که پس از رأی دیوان، بلیت پرواز‌های داخلی از سوی شرکت‌های هواپیمایی با افزایش حدود ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها، عرضه شد.

با توجه به آستانه عید نوروز بلیت هواپیما در این بازار حمل‌ونقل با کمبود مواجه شده و باید دید مسؤلان در این زمینه چه اقداماتی را در پیش خواهند داشت و بحران‌های این بخش به دست کدام سازمان گره‌گشایی خواهد شد.

ایرلاین‌ها مدعی هستند که دلیل گرانی بلیت به دلیل ثابت بودن نرخ در دو سال گذشته بود. ایرلاین‌ها ادعا می‌کنند که قیمت بلیت هواپیما با توجه به افزایش هزینه‌ها برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد و باید نرخ‌گذاری توسط خود شرکت‌های هواپیمایی انجام شود؛ البته دیوان عدالت اداری قیمت‌گذاری را به خود ایرلاین‌ها واگذار کرده بود، اما وزارتخانه راه و شهرسازی این قانون را موقوف‌الاجرا کرد.

برهمین اساس ایرلاین‌ها با موقوف‌الاجرا شدن قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به لج و لجبازی کردن با سازمان‌های مربوطه افتادند و بلیت‌های خود را قیمت‌های زیاد یا «بیزینس» در بازار عرضه می‌کنند که موجب نارضایتی مسافران شده است. البته باید به موضوع لغو یک‌باره پرواز‌ها نیز اشاره کرده که شرکت‌های هواپیمایی در روز انجام پرواز یا چند روز مانده به عملیات پرواز، بدون هیچ‌گونه توضیح و دلیل قانع‌کننده‌ای پرواز را کنسل می‌کنند.

البته اخیرا اخباری مبنی بر آزادسازی سوخت هواپیما و حذف یارانه مطرح شد؛ شرکت‌های هواپیمایی اعتقاد دارند که یارانه سوخت هواپیما عدد قابل توجهی نیست و نخواهد بود در حالی که مسولان سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی اظهار می‌کنند که قیمت سوخت یارانه‌ای موجب کاهش چشمگیر بلیت هواپیما می‌شود و اگر سوخت یارانه‌ای هواپیما حذف شود قیمت بلیت قابل کنترل نیست.

شرکت‌های هواپیمایی بهانه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما ندارند

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی درخصوص قیمت سوخت هواپیما گفت: هم‌اکنون سوخت هواپیما با قیمت لیتری ۶۰۰ هزارتومان به شرکت‌های هوایی عرضه می‌شود که در مقایسه با قیمت سهمیه‌ای بنزین در بازار آزاد هزار و ۵۰۰ عرضه می‌شود که طی جلسات اخیر موضوع افزایش قیمت سوخت هواپیما در دولت مطرح شد که به دلیل احترام به وزیر راه و شهرسازی این طرح لغو شد.

بذرپاش تصریح کرد: درخصوص ترخیص قطعات هواپیما و تسهیلات به شرکت‌های هواپیمایی هر نوع همکاری که نیاز باشد قطعاً خواهیم داشت و شرکت‌های هوایی به شرکت فرودگاهی کشور بدهی دارند. بنا شد تا مراعات ایرلاین را بکنیم که موانعی در خصوص انجام پرواز‌ها رخ ندهد.

این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد: برخی‌ از شرکت‌های هوایی به موقوف‌الاجرا شدن حکم توجهی نکردند و برخلاف قوانین بلیت‌های داخلی هواپیمایی را افزایش دادند که برهمین اساس سازمان هواپیمایی کشور بازرسی و دخالت خود را آغاز کرد.

سه سایت به علت گران‌فروشی بلیت متوقف شدند

طی روز‌های اخیر محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشور از توقیف سه سایت گران‌فروش بلیت هواپیما خبر داد و گفت: براساس ابلاغ معاون دادستان و جانشین سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۰ ویژه فرودگاه‌های تهران به شرکت‌های هواپیمایی، «شرکت‌های موج زمزم، چارتر ۷۲۴ و زیرمجموعه‌های آن و گروه نرم افزاری آپ» به علت گران‌فروشی بلیت هواپیما از هرگونه واگذاری و فروش بلیت تا اطلاع ثانوی ممنوع شدند.

در راستای انتشار این خبر شرکت «آپ» جوابیه‌ای انتشار داد و اعلام کرد که این شرکت دخالتی در قیمت‌گذاری بلیت‌ها ندارد و آنچه قیمت‌گذاری می‌شود برای فروش، توسط خود شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود.

جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هوایپمایی کشور درخصوص صحت چنین روندی گفت: قطعاً چنین موضوعی صحت ندارد و این اپلیکیشن باید براساس قوانین اجازه فروش بلیت را برای شرکت‌های هوایی صادر کند و برای گران‌فروشی هیچ بهانه‌ای مورد تأیید نخواهد بود.

براساس این گزارش، وضعیت بازار بلیت هواپیما هر روز آشفته‌تر از روز گذشته می‌گذرد، اختلاف نظر سازمان و ارگان‌ها برای نحوه قیمت‌گذاری بلیت هواپیما موجب شکایت مسافران این صنعت حمل‌ونقل شد و به نظر می‌رسد با موقوف‌الاجرا شدن حکم دیوان عدالت اداری، شرکت‌های هوایی از قانون قبلی پیروی نمی‌کنند و براساس دلخواه خود بلیت را قیمت‌گذاری و در بازار عرضه می‌کنند؛ با نزدیک شدن به عید نوروز میزان پرواز‌ها قطعاً با افزایش روبه‌رو خواهد شد که برای سامان یافتن نیازمند اقدامات جدی از سوی سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی است.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->