حاجی‌بگلو: تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره شوراها در انتظار مجلس است | هفت ساله شدن شوراها، در دولت نیز موافقانی دارد مشروح سیاست‌های شورای شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل شهری برگزاری دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی (۶ دی ۱۴۰۳) کاسب قدیمی محله سرشور: ما وسط تاریخ مشهدیم شهردار مشهد مقدس: ۴۵ کلان‌پروژه در‌حال‌اجرا تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم هر سفر مترو در مشهد ۱۸ هزار تومان هزینه دارد افزایش ۲برابری پلاک‌های فعال خودرو در مشهد طی ۵ سال | کاهش حوادث ترافیکی فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد توضیحات رئیس شورای شهر مشهد درباره برخی موضوعات مربوط به صحن علنی روز گذشته (۵ دی ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد برای ششمین روز پیاپی، آلوده است (۶ دی ۱۴۰۳) نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد: تغییر کیفیت و ظاهر معابر شهر هدیه ناقابل مدیریت شهری است | ورود ۶۰ ناوگان جدید خط یک قطارشهری از یک‌سال‌ونیم آینده نگاهی به واقعه آتش‌سوزی ندامتگاه مشهد در ۵ دی ماه ۱۳۵۷ | آزادی با شورش زندانیان بند ۲ اجرای طرح آبرسانی، مسیر تردد در یک‌ منطقه از مشهد را به مدت ۵ روز مسدود کرد ظرفیت‌های مشهد، بازتاب‌های بین‌المللی دارد راهکار‌هایی برای کاهش خسارات بلایای طبیعی در شهر‌ها رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اقدامات شورای شهر درخصوص تسهیل زیست عفیفانه بانوان، قابل‌دفاع است | مدیریت شهری در بحران سرما، عملکرد ارزشمندی داشت ممنوعیت ورود خودروهای سنگین به شهر مشهد رعایت نمی‌شود | وقتی کامیون‌ها قوانین را زیر چرخ هایشان له می‌کنند افزایش سرمایه شهرداری مشهد در بانک شهر مروری بر وضعیت پایگاه‌های چندمنظوره شهرداری مشهد به بهانه روز ایمنی در برابر زلزله | پناهگاهی برای روزهای بحرانی ضرورت نظارت بر ساخت‌و‌ساز‌ها برای داشتن شهری ایمن و مقاوم صدور بیش از ۵۴۶ هزار مجوز بهره‌برداری از غرفه‌‌بازار‌های سیار شهرداری مشهد
سرخط خبرها

حمل و نقل پایدار شهری به مثابه رگ‌های حیاتی شهر

  • کد خبر: ۲۲۰۴۳۶
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵
حمل و نقل پایدار شهری به مثابه رگ‌های حیاتی شهر
آنچه میبایست به عنوان یک زیر ساخت مهم و حیاتی و همچون شاهرگ‌های انتقال جریان زندگی درنظر برنامه‌ریزان شهری باشد، سیستم‌های حمل و نقل عمومی، شبکه‌ها و پایگاه‌های آن است. 

شاید بار‌ها شنیده باشید که دسترسی به موقعیت‌های مختلف آموزشی، تفریحی و شغلی به دلیل نامناسب بودن مسیر رفت و امد و عدم سهولت دسترسی از دست رفته است و افراد بسته به موقعیتی که در آن زندگی می‌کنند از این موقعیت‌ها محروم شده اند. این احساس محرومیت و عدم دسترسی‌های مناسب پس از مدتی امکان رشد و توسعه شهروندان و همچنین بخش‌هایی از شهر را به عنوان یک موجود زنده از میان خواهد برد؛ بنابراین آنچه میبایست به عنوان یک زیر ساخت مهم و حیاتی و همچون شاهرگ‌های انتقال جریان زندگی درنظر برنامه‌ریزان شهری باشد، سیستم‌های حمل و نقل عمومی، شبکه‌ها و پایگاه‌های آن است. 

نیاز به ارتباط کارآمد و توسعه حمل و نقل درون شهری عمومی منجر به ظهور جنبش نوشهرگرایی شد. این جنبش در سال‌های پایانی ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ در شهر‌های بزرگ و در اثر فرسودگی و زوال مناطق شهری، افزایش محله‌های پراکنده و... شکل گرفت. موضوعاتی که هم اکنون نیز چالش مهمی در شهر‌های بزرگ محسوب می‌شوند. این جنبش پاسخی به پراکندگی شهری بوده و یکی از مهم تری اصول آن تقویت سیستم حمل و نقل عمومی است.

امروزه سیستم حمل و نقل عمومی تاثیر متقابل و مهمی بر سه حوزه اقتصاد، اجتماع و محیط زیست دارد و از این رو مانند رگ‌های حیاتی شهر تاثیر شگرفی بر توسعه پایدار شهر‌ها دارد. در حوزه اقتصاد، سیستم حمل و نقل همچون بستر توسعه اقتصادی عمل می‌کند. برنامه ریزی دقیق و مناسب در این حوزه منجر به کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره وری خواهد شد. همچنین در حوزه اجتماع نیز بباید گفت سیستم حمل و نقل عمومی در برقراری عدالت اجتماعی بسیار موثر خواهد بود چرا که همه افراد در جامعه و در نقاط مختلف شهر حق دسترسی به امکانات را به صورت برابر دارا هستند. این مساله نهایتا سطح رضایتمندی و مشارکت اجتماعی را افزایش خواهد داد. از سوی دیگر گسترش سیستم حمل و نقل عمومی از طریق کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و کاهش آلودگی‌های صوتی در حوزه محیط زیست تاثیر گذار خواهد بود.

مفهوم حمل و نقل پایدار به عنوان یک مولفه مهم در سیاست گذاری‌های شهری به معنای مجموعه‌ای از سیاست‌های یکپارچه، پویا و پیوسته است که اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را داراست. این سیاست‌ها منجر به توزیع عادلانه و استفاده موثر از نظر رفع نیاز‌های حمل نقل شهروندان و آیندگان خواهد شد.

شهر مشهد نیز با توجه به آنکه دارای جمعیت نسبتا زیاد و مسیر‌های متفاوت شهری است، نیازمند اعمال چنین سیاست گذاری‌های موثری است تا بتواند مرکزیت شهر (حرم مطهر امام رضا (ع)) را به عنوان قلب تپنده شهر به سایر نقاط متصل و مرتبط کرده و شهر را از پراکندگی دور نگاه دارد. در حال حاضر علاوه بر اتوبوس‌های درون شهری عمومی، دو خط قطار شهری فعال با خدمات رسانی در تمام روز‌های سال وجود دارد و خطوط سه و چهار قطار شهری نیز در حال احداث است. فاز نخست خط سه قطار شهری نیز به عنوان متصل کننده شبکه متروی شهری امروز برای اولین بار در معرض تست قرار گرفته و متروی مشهد را با حرم مطهر و پایانه مسافربری امام رضا (ع) متصل خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->