به گزارش شهرآرانیوز، «شورای ششم شهر مشهد با رویکرد مشورت در تصمیم گیری و با نگاه خدمت به زائران و مجاوران بارگاه رضوی کارش را آغاز کرد. شاید در سال اول دوره ششم شورای اسلامی شهر نمره خوبی به کار شورا ندهیم، اما وضعیت در سال دوم بهتر شد و به جرئت میگویم عملکرد این دوره شورا در سال سوم به گونهای شده است که در پایان دوره کارنامه قابل قبولی از خود به جای خواهیم گذاشت.»
این سخنان را میتوان چکیدهای از گفت گوی شهرآرا با موسی الرضا حاجی بگلو، سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد، دانست که از عملکرد شورای ششم در بخشهای مختلف میگوید. در ادامه مشروح این گفتگو از نظر میگذرد.
در یک برنامه به من گفته شد که نگاهم به دوره چهارم و پنجم چگونه است؟ بنده گفتم که دوره چهارم شورای اسلامی شهر مشهد عملکردی زیرساختی به ویژه در حوزه توسعه حمل ونقل عمومی در شهر داشت و شورای پنجم از آنها رونمایی کرد و اقدامات روبنایی مانند ساخت کوه پارک و کوهشار را انجام داد، اما در دوره ششم فعالیتها هم روبنایی بوده است و هم زیربنایی. در این دوره اقدامات مهمی در حوزه حمل ونقل عمومی انجام شده و در کنار آن نیز فضاهایی برای شهروندان ایجاد شده است.
نگاه دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد، نگاهی متفاوت با دیگردورهها بوده است. ما به مسائل نگاه تک بعدی نداشتیم. نخستین مصوبه این شورا مربوط به طرحهای زودبازده بود. با اجرایی شدن این مصوبه، مردم در تصمیمات برای محله هایشان نقش آفرین شدند. خوشبختانه اکنون دو مرحله از طرحهای زودبازده اجرایی شده و اکنون سومین مرحله اش در حال اجراست.
تصمیماتی که در این دوره گرفته شده، شیب خدمتی را به مناطق کم برخوردار برده است. این شیب خدمتی نسبت به دورههای گذشته درباره مناطق کم برخوردار بسیار زیاد بوده است؛ به طوری که اگر به جداول بودجهای نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که در حوزههای مختلف عمرانی، فرهنگی و زیرساختی توجه به مناطق کم برخوردار بسیار زیاد بوده است. هدفمان از این اقدام این بود که در پایان دوره ششم شهر مشهد منطقه کم برخوردار نداشته باشیم و تاکنون با این رویکرد اقداماتمان را پیش برده ایم.
حتی برخی اقدامات در این دوره مدیریت شهری منوط به داخل شهر نبود و این اقدامات را به خارج از شهر بردیم تا روستاهای اطراف مشهد نیز برخوردار شوند. زیرا اگر به این مناطق امکانات اولیه بدهیم، سبب مهاجرت معکوس هم خواهد شد. در این راستا سرویسهای حمل ونقلی برای این مناطق گذاشتیم. در برخی خطوط مبالغ ناچیزی برای سرویس دهی حمل ونقل عمومی در نظر گرفته شد و حتی اقدامی مانند تعریض پل دهرود را هم اجرایی کردیم.
یکی از سیاستهای دولت تأمین مسکن است و ما نیز در مشهد الرضا (ع) برای تحقق این موضوع در کنار دولت هستیم. زیرا سیاستهای مسکن دولت برای شورای اسلامی شهر مشهد هم دارای اولویت است و در این راستا در اردیبهشت امسال ساخت ۴ هزار واحد مسکونی در مشهد آغازخواهد شد.
البته سیاستهای شورای اسلامی شهر مشهد و مدیریت شهری در حوزه مسکن به این موضوع خلاصه نشده و باوجود اینکه متأسفانه نرخ تورم در کشور رشد داشته است، در حوزه صدور پروانه، پرداخت عوارض و بهای خدمات با جرئت میگوییم که با توجه به ابلاغ قانون درآمدهای پایدار، ما در این بخش متناسب با رشد تورم اقدام نکردیم. در حوزه حمل ونقل نیز افزایش قیمت پس از دو سال با کمترین میزان اعمال شده است. زیرا رویکرد ما رفاه برای مردم است.
در کنار این موضوعات، در طول سال مشوقهایی برای پروانههای ساختمانی به صورت تخفیف در بودجه و خارج از بودجه پیش بینی میشود تا شهروندان از این امتیازات بهرهمند شوند.
کارهایی که انجام نشده، مربوط به پروژههای نیمه تمام بوده است. این پروژهها در حال انجام است و سعی میکنیم چیزی به نام پروژه نیمه تمام باقی نماند. اعتقاد ما بر این است که هر پروژهای کلنگ زنی میشود، باید محقق شود. زیرا یکی از وظایف و رسالتهای نمایندگان مردم تحقق وعده هایشان است. در این دوره شاهد جابه جایی پادگان بودیم، اما نگفتیم کاری فوق العاده انجام شد. زیرا وعده گذشتگان بود و ما آن را محقق کردیم.
طبیعتا برای این موضوعات در ابتدا شعار داده میشود و پس از آن باید برای تحقق آن شعار اقدام کرد. شعار کمیسیون ماده ۵ که بنده دادم و البته مطالبه بحق مدیریت شهری است، در شورای عالی استانها مصوب و به مجلس شورای اسلامی ارسال و اعلام وصول شده است. اکنون این موضوع در کمیسیون عمران مجلس است و نمایندگان استان و کشور باید برای تحقق آن تلاش کنند. بی شک درصورتی که این اتفاق بیفتد، بسیاری از مسائل و موضوعات مردمی رفع و رجوع خواهد شد.
براساس قانون درآمدهای پایدار، شهرداریها باید درآمدهای جدید داشته باشند و همه درآمدهایشان را نباید به حوزه ساخت وساز معطوف کنند، بلکه باید به دنبال درآمدهایی باشند که از آنها غافل شده اند. تحقق درآمدی از محل گرفتن حق و حقوقات شهرداری از سازمانهای خدمت رسان یکی از این مسیرهاست که میتوان آن را محقق کرد.