سرویس‌دهی رایگان دوچرخه‌های اشتراکی بایدو در مشهد به مناسبت عید غدیر تشکیل دبیرخانه دائمی نشست شهرداران کشور‌های عضو بریکس در مشهد مقدس  اطعام ۱۱ هزار نفر در روز عید سعید غدیر خُم در بوستان ملت مشهد اعمال‌قانون ۲۳۳۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۴ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار وکیل آباد، میدان استقلال و پیرامون حرم امام‌رضا (ع) (۴ تیر ۱۴۰۳) افتتاح برج پرچم در مشهد به‌مناسبت عید غدیرخم سرویس‌دهی مترو و اتوبوسرانی مشهد روز عیدغدیر (سه‌شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۳) رایگان است نگاهی به تاریخچه برگزاری عید ولایت و موقوفه‌های مربوط به آن در مشهد| چراغ روشن وقف در جشن غدیر شهردار مشهد: تخریب دیوار‌های خطرساز شهر برای حفظ جان مردم امسال هر روز یک اتوبوس به اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه می‌شود اعلام محدودیت‌های ترافیکی عید سعیدغدیرخم در مشهد دلجویی شهردار مشهدمقدس از نیروی حفاظت فیزیکی بوستان خورشید بارش شدید باران خسارتی نداشته است | احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها تا پایان امشب (۳ تیر ۱۴۰۳) بوستان‌های چهل‌بازه، وکیل‌آباد، کوه‌پارک و کوهشار مشهد تعطیل شدند (۳ تیر ۱۴۰۳) نخستین جلسه شورای بسیج اداری استان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد+ فیلم  کشف ۳۱۲۰ کیلوگرم آرد نانوایی در یکی از هتل‌های مشهد اعلام برنامه‌های شهرداری مشهد به‌مناسبت دهه امامت و ولایت | نورافشانی ۵۰ نقطه مشهد در شب عید غدیرخم کدام پارک‌ها و بوستان‌های مشهد دارای مجموعه‌های بازی برای کودکان هستند؟ عملیات اجرایی دوربرگردان غیرهم‌سطح ابوطالب‌شرقی در مشهد به‌زودی آغاز می‌شود ۲۱۷ هزار نفرشب ظرفیت اسکان رسمی مشهد، میزبان زائران تابستانی می‌شود رمزگشایی از نام محله «خین عرب» مشهد که قدمت چهارصدساله دارد
سرخط خبرها

بازار‌های قدیمی محله عنصری مشهد به پارکینگ موتورسیکلت‌ها تبدیل شده است

  • کد خبر: ۲۲۷۸۴۰
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶
بازار‌های قدیمی محله عنصری مشهد به پارکینگ موتورسیکلت‌ها تبدیل شده است
پیرو پیگیری «صدای مردم» و نامه‌نگاری منطقه‌۷ با سازمان ترافیک موضوع نصب چرخ‌بند در دستور کار قرار گرفت

به گزارش شهرآرانیوز همین که قدم روی آسفالت سیاه راسته‌بازار‌های قدیمی «ضامن» می‌گذارید موتورسواران با سرعت زیاد مثل باد از کنارتان می‌گذرند. گاهی سرعتشان آن‌قدر زیاد است که باید ششدانگ حواستان به خودتان باشد تا از این مهلکه جان سالم به‌در ببرید.

متعجب نشوید، این تصویر خیالی و ساختگی از این گوشه تجاری شهر نیست. واقعیتی است که برای تماشای آن باید به خیابان شهید حنایی‌۱۴ بروید. گذرگاهی که در آن هر بلبشوی ترافیکی را می‌توانید ببینید. از تردد دوطرفه خودرو‌های سبک و سنگین تا ویراژ ارابه‌های مرگ. در این بین کاسبان و رهگذران نیز ناگزیرند از این کوچه نه‌چندان بزرگ در حوالی پارک میرزا کوچک‌خان عبور کنند.
حمل بار غیرمتعارف و خطرناک با موتورسیکلت هم معضلی است که صحنه تکرار هرروزه این راسته بازار است. برخی افراد به‌قدری جنس روی موتورسیکلت خود حمل می‌کنند که کنترل وسیله نقلیه، دشوار و مانع دید راننده می‌شود. از سوی دیگر احتمال هر نوع خطر و حادثه برای موتورسوار و عابران پیاده و حتی خودرو‌های عبوری هم وجود دارد.

جولان ارابه‌های آهنی

هنوز از سرای «ضامن» ۱ کامل نگذشته‌ایم و تصویر موتور‌های پارک شده در وسط سرای اول و ویراژ‌های دیگر راکبان از جلو چشمانمان محو نشده که به سرای «ضامن» ۲ می‌رسیم. در سرای «ضامن»‌۲، این ارابه‌های آهنی از هر سمت‌و‌سویی جولان می‌دهند. وضعیت راکبان و موتور‌های پارک شده ردیف‌به‌ردیف در سرا‌های تود‌رتوی مجاور این حاشیه هم مثل سرا‌های ابتدای کوچه است و باجی به هم نمی‌دهد.

کاسبی که دوربین عکاس روزنامه را می‌بیند سمتمان می‌آید و می‌گوید: خدا خیرتان دهد اگر به وضعیت بی‌سر‌و‌سامان این موتور‌ها سامان دهید. اگر جای پارک درست و حسابی برای موتور وجود داشته باشد این‌طور وسط سرا‌ها جا خوش نمی‌کنند و برای دیگر کسبه و مشتری‌ها دردسرساز نمی‌شوند.

محسن محمدی، بلافاصله پشت‌بندش به صدای مردم شهرآرا می‌گوید: هر روز صبح‌و‌شب ماجرا همین است. تصادف و برخورد با عابر پیاده و مشتری‌پَرانی، کمترین پیامد پارک این تعداد موتور در وسط سرا‌های تجاری است.
به گمان این ساکن محله، جریمه و قهری برخورد کردن نیز اثرگذار نیست و به هر حال باید جایی برای اینها در نظرگرفته شود تا با فکری آسوده، موتورشان را پارک کنند و به کار و کاسبی‌شان برسند.

پارک وسیله نقلیه موتوری در محیط بازار اکیدا ممنوع

همان ابتدا با دست به بنری که در ابتدای سرا نصب شده است اشاره می‌کند. پرده‌نوشته‌ای با این مضمون که «با توجه به خطرات احتمالی و الزام سازمان آتش‌نشانی، توقف هرگونه وسیله نقلیه موتوری در محیط بازار اکیدا ممنوع است.»

حسین صنعت‌باف، عضو هیئت‌مدیره سرا‌ها و از کاسبان و ساکنان قدیمی محله توضیح می‌دهد: بیشتر موتوری‌ها کارگران این سرا‌ها هستند و به‌نوعی وسیله ارتزاق این قشر جامعه همین موتور است، اما وسط این سرا‌ها نباید مثل غنیمت جنگی بین این افراد تقسیم شود و هر کسی هر جایی که خواست وسیله‌اش را پارک کند.

اینجا محل کسب است. کاسب و مشتری هر دو آرامش می‌خواهند. وقتی شلوغ و بی‌نظم باشد هرج‌و‌مرج و سرقت بیشتر می‌شود. به دنبال آن تصادف هم می‌آید، دست‌و‌پاگیر شدن و بستن راه مردم نیز آفت دیگری است و هزارویک مسئله دیگر که کاسب‌ها بهتر از هرکسی درک می‌کنند.

احداث خط ویژه برای موتورسیکلت‌ها

این عضو شورای اجتماعی محله عنصری، از پیگیری‌های یک‌ساله‌اش می‌گوید و اینکه هر چند وقت یک بار مأموران نهاد‌های متولی در این سرا‌ها حاضر می‌شوند و از کسبه می‌خواهند موتور‌های خود را داخل سرا‌ها پارک نکنند. گاهی نیز اخطار می‌دهند مانند اخطار قطع برق...

آتش‌نشانی نیز سال گذشته برای ناایمنی این سرا‌ها تا حد پلمپ پیش رفت، اما ماجرا ختم‌به‌خیر شد.
صنعت‌باف همچنین در ادامه می‌گوید: اگر منصفانه بخواهیم بگوییم در این غائله، موتورسوار درصد کمی تقصیر دارد، وقتی جای پارک برای او درنظر نمی‌گیریم، او نیز مجبور است در هر مکان خالی، پارک کند.

این عضو شورای اجتماعی محله عنصری پیشنهاد می‌دهد: به راکبان جای پارک بدهند و خط ویژه‌ای برایشان بسازند، درست مثل موتوری‌های بازار امام رضا (ع) که در طرحی مسیر ترددشان بهسازی و چرخ‌بند‌هایی برایشان لحاظ شد. یا آستین بالا بزنند و پارکینگ مجهزی را که قول داده‌اند برای موتورسیکلت‌ها احداث کنند. البته این موضوع نیز نباید مستلزم پرداخت هزینه پارک برای کارگران باشد.

پیاده‌راه بی‌پیاده‌راه

نوروزی، یکی دیگر از کاسبان و قدیمی محله است که درددل‌هایش را این‌طور بیان می‌کند: قرار بود در طرحی منسجم و تا پایان سال گذشته اینجا را پیاده‌راه کنند، اما ناگهان اعلام کردند این طرح نیز اجرا نمی‌شود، چون بودجه‌اش نیست.

این مو‌سپید محله نیز از نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌هایش می‌گوید: شورای اجتماعی محله بار‌ها با مسئولان شهرداری و سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک و ... این مسئله را مطرح کرده، اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. انگار هیچ کسی صدای ما را نمی‌شنود.
نوروزی هم گلایه‌اش را رک‌و‌راست در میان می‌گذارد: فرق ما با بازاری‌های سرای بازار امام رضا (ع) چیست؟ تقریبا هردو در دهه‌۵۰ ساخته شده، اما شیب توجه‌ها به آن سمت است.
او تأکید می‌کند: پیشنهاد ما این است که کنار گذر ابتدا تا انتهای خیابان شهید حنایی‌۱۴ به پارک‌بند موتور مجهز شود و خود انتظامات سرا‌ها وظیفه نگهبانی از موتور‌ها را عهده‌دار شود.

«ضامن» در محاصره موتورسواران

پیگیری و مکاتبه شد

مردم و کاسبان مسئولان را مقصر معرفی می‌کنند، اما مدیران شهری، نظری متفاوت دارند و می‌گویند دلشان می‌خواهد از کار مردم گره‌گشایی کنند. به همین علت ناصر خجسته، معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه‌۷ بلافاصله بعد از مطالبه شهروندان و کسبه، طی نامه شماره ۳۸۷۵/۱۴۰۳/۷ مورخ هفدهم اردیبهشت امسال در ارتباط با طرح نصب چرخ‌بند با علی سمیعی، مدیر عامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد در محدوده ۱۷شهریور و شهید حنایی‌۱۴ (سراها) مکاتبه کرد تا نظر تخصصی مسئولان این سازمان را برای اجرای این طرح جویا شود.

چرخ‌بند اجرا می‌شود اگر قابلیت داشته باشد

در ادامه مهدی مکرم، معاون فنی و اجرایی سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد در پیگیری شهرآرا برای این مطالبه مردمی می‌گوید: نامه در دست بررسی است و با توجه به محل موردنظر، مکان‌هایی که قابلیت نصب چرخ‌بند داشته باشد، طرح در آن اجرا خواهد شد.

معاون آموزشی و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد نیز در مورد ادعای شهروندان مبنی بر تهدید به اخطار قطع برق و دیگر موارد از سوی این سازمان توضیح می‌دهد: بعد از حریق و حادثه‌های سرا‌های پنجراه پایین خیابان، با توجه به بافت ناایمن سراها، این مکان‌ها بار‌ها بازدید شدند و اخطار ناایمنی برایشان صادر شد.

مرتضی جاوید بیان می‌کند: اینکه بگویند ما اخطار قطع برق برای تجمع موتور در سرا‌ها صادر کرده‌ایم از اساس نادرست است، چرا که رسیدگی به معضل پارک موتورسیکلت‌ها در وسط سراها، در حیطه کاری ما نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->