سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

«قدمت بر چشم» کتاب گزیده خاطرات خادمان زائران رضوی رونمایی شد

  • کد خبر: ۲۲۸۱۱۰
  • ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
«قدمت بر چشم» کتاب گزیده خاطرات خادمان زائران رضوی رونمایی شد
پویش «قدمت بر چشم» با هدف جمع آوری خاطرات خدمت و میزبانی از زائران امام رضا (ع) در مرداد ماه سال ۱۴۰۱ اجرا شد. در جریان این پویش ۱۵۰ خاطره از روایات و خاطرات زائران به دبیرخانه برگزاری این پویش رسید و پس از داوری، ۲۲ داستان برای نگارش کتاب «قدمت بر چشم» به قلم مهدی قزلی انتخاب شد.

ریحانه موسوی | شهرآرانیوز؛ آیین رونمایی از کتاب «قدمت بر چشم» ظهر دیروز به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، با حضور سید جلیل بامشکی، معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد، مهدی قزلی و عطیه هراتی مطلق، نویسندگان اثر و حسین نوربخش، سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و مشارکت سازمان فرهنگی و اجتماعی معاونت زیارت و گردشگری شهرداری مشهد در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) مشهد برگزار شد.

این کتاب در راستای پویش قدمت بر چشم با هدف جمع آوری خاطرات خدمت و میزبانی از زائران امام رضا (ع) برای تهیه و چاپ کتابی با همین عنوان، مرداد ماه سال گذشته آغاز شد. در این طرح ۱۵۰ خاطره از روایات و خاطرات زائران به دبیرخانه برگزاری این پویش رسید و پس از داوری، ۲۲ داستان برای نگارش کتاب «قدمت بر چشم» به قلم مهدی قزلی انتخاب شد.

مهدی قزلی، نویسنده کتاب «قدمت بر چشم»، با اشاره به سالروز بزرگداشت شاعر نامی و بزرگ ایران، ابوالقاسم فردوسی گفت: فردوسی سهم و نقش بزرگی در حفظ و مانایی زبان پارسی داشته است. وی در توضیح فضا و حال و هوای کتاب «قدمت بر چشم» گفت: این کتاب در بردارنده موقعیت افرادی است که به هر نحوی در حال خدمت به زائران حضرت رضا (ع) بوده اند. باور من بر این بوده است که خدمت میزبانی به زائران امام رضا (ع)، ماجرایی جاری و مهم در این سرزمین است. اگر مسیر بغداد به مدینه و برعکس را در نظر بگیریم، به این نتیجه خواهیم رسید که ایرانیان سابقه‌ای طولانی در میزبانی از زائران حضرت ثامن الحجج (ع) داشته اند.

قزلی افزود: سبقه میزبانی مردم ایران و به ویژه مردم مشهد از زائران امام رضا (ع)، مملو از خاطراتی است که کمتر یا می‌توان گفت هرگز به آن پرداخته نشده است؛ بنابراین برای انجام این کار نیازمند حضور فردی بودم که در مشهد مستقر باشد و این آغاز همکاری با عطیه هراتی شد.

نویسنده کتاب «قدمت بر چشم» تصریح کرد: با مطالعه این کتاب، بدون شک هر فردی به این نتیجه خواهد رسید که بسیاری از خاطرات می‌توانست در این اثر گنجانده شود.
وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه کتابش سرآغاز حرکتی عظیم در ثبت این قبیل خاطرات شود، افزود: مایه مباهات است که امروزه ایده‌های مراقبت و خدمت به زائران بسیار وسیع و از محدوده جغرافیایی خارج شده است.

عطیه هراتی مطلق، دیگر نویسنده کتاب «قدمت بر چشم» ضمن تبریک ایام دهه کرامت، گفت: سابقه آشنایی من با مهدی قزلی به کلاس‌های آموزشی ادبیات برمی گردد و بنده افتخار شاگردی ایشان را داشتم. برای من باعث افتخار است که در این اثر مشارکت داشتم و سوژه‌ها و روایت‌های مختلف تجربه زندگی در مشهد را که حاصل مصاحبه‌های طولانی با افراد مختلف است در این اثر درج کردم.
وی درباره نام کتاب، اظهار کرد: «قدمت بر چشم» بهترین معرف کتاب است. عنوانی که به تمام معنا سابقه میزبانی و ارادت نه تنها مردم مشهد و خراسان بلکه تمام کشور را نشان می‌دهد.

میزبانی مناسب زائران دغدغه مدیریت شهری

در بخش دیگری از این مراسم، سید جلیل بامشکی، معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز اظهار امیدواری کرد که این اثر تأثیر بسزایی در ترویج فرهنگ میزبانی داشته باشد و افزود: با توجه به اولویت‌های ما در شهر مشهد، یکی از دغدغه‌های اصلی این سازمان ارائه میزبانی مناسب به زائران امام رضا (ع) بوده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی امروز بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی کشور هستند. وی با اشاره به برگزاری آیین‌های رونمایی از کتاب و برنامه‌های متنوع فرهنگی کتاب محور در کتابخانه‌های عمومی استان، افزود: این قبیل فعالیت‌ها در راستای هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی و گام نهادن در مسیر انجام رسالت اصلی خود، مبنی بر رشد فرهنگ عمومی است. اگر چه که این مهم بدون شک مسئولیت ما را خطیرتر خواهد کرد.

کتاب «قدمت بر چشم: روایت‌هایی از خدمت و میزبانی زائران امام رضا (ع)» اثر مهدی قزلی و عطیه هراتی مطلق در ۲۱۵ صفحه توسط انتشارات بوی شهر بهشت مشهد به تازگی چاپ شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->