اختتامیه بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خراسان رضوی برگزار شد همه چیز درباره فصل دوم بازی مرکب ( اسکوییدگیم ) + بازیگران و تریلر و خلاصه داستان هوش مصنوعی باید در خدمت هنر باشد | گفت‌و‌گو با علیرضا بهدانی، هنرمند برجسته خراسانی هوران؛ اولین رویداد گفت‌و‌گو محور بانوان رسانه در مشهد| حضور بیش از ۵۰ صاحب‌نظر در حوزه زنان+ویدئو نگاهی به آثاری که با شروع زمستان در سینما‌های کشور اکران می‌شوند شهر‌های مزین به کتاب | معرفی چند شهرِ کتاب در جهان که هرکدام می‌تواند الگویی برای شهرهای ما باشد معرفی اعضای کارگروه حقوقی معاونت هنری وزارت ارشاد + اسامی واکنش علی شادمان، بازیگر سینما و تلویزیون، به رفع فیلترینگ + عکس چرا فیلم علی حاتمی پوستر فجر شد؟ صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ دی ۱۴۰۳ فیلم‌های آخرهفته تلویزیون (۶ و ۷ دی ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را ببینید + عکس «فراهان» با نوای اصیل ایرانی در مشهد روی صحنه می‌رود گلایه‌های پوران درخشنده از بی‌توجهی‌ها استادی که فروتنانه هنرجو بود | درباره مرحوم بشیر محدثی‌فر، نقاش تصاویر شهدا پاییدن یک ذهن مالیخولیایی | نگاهی به فیلم «تعارض»، اثر محمدرضا لطفی «ناتوردشت» با بازی حجازی‌فر و مولویان در تدارک فیلم فجر
سرخط خبرها

اکران آنلاین فیلم‌ها چقدر موفق است؟

  • کد خبر: ۲۳۰۵۲۳
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
اکران آنلاین فیلم‌ها چقدر موفق است؟
تعداد فیلم‌های اکران آنلاین شبکه نمایش خانگی در سه سکوی اصلی به ۱۵ فیلم رسید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تاریخچه اکران آنلاین در کشور ما به تاریخ یکشنبه ۲۴ فرودین سال ۱۳۹۹ برمی‌گردد. در این تاریخ فیلم «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا برای اولین بار به‌صورت آنلاین به نمایش درآمد. در تاریخ سوم اسفندماه سال ۹۸ بود که با اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کلیه سالن‌های سینمایی کشور به حالت تعطیل درآمد. با استمرار شرایط اضطراری، حراست از سلامت جامعه در برابر تهدید «کرونا» این تعطیلات و محدودیت‌ها حدود دو، سه سال به طول انجامید. در چنین شرایطی تهیه‌کنندگان از اکران آنلاین به عنوان یک ابزار جایگزین بهره بردند.

حدود ۴ سال از اولین اکران آنلاین می‌گذرد و در این مدت، اکران بر بستر فضای مجازی، موافقان و مخالفان فراوانی داشته است. اکران ۱۵ فیلم به صورت آنلاین نشان می‌دهد که این پدیده روند رو به رشدی را طی کرده و حالا می‌توان روی اکران آنلاین به عنوان یک روش مطمئن و پولساز برای عرضه فیلم‌ها حساب باز کرد.

هم اکنون سینمادوستان می‌توانند با مراجعه به پلتفرم‌های نمایش خانگی و خرید بلیط به صورت آنلاین فیلم‌های پالایشگاه، آهو، هاوایی، نگهبان شب، گیجگاه، عامه پسند، روز مبادا، پرویز خان، آخرین تولد، ویلای ساحلی، رمانتیسم عماد و طوبی، ورود و خروج ممنوع، حدود هشت صبح، احمد به تنهایی و آبجی را تماشا کنند.

نقطه قوت این فهرست این است که بیشتر فیلم‌ها جدید هستند و یا تاکنون به روی پرده نرفته‌اند و یا طی یکی، دو سال اخیر در سینما‌ها اکران شده‌اند.

همچنین این فیلم‌ها با توجه به ذائقه متکثر مخاطب در ژانر‌های متنوع مانند اجتماعی (نگهبان شب، عامه‌پسند)، کمدی (ویلای ساحلی، گیجگاه، ورود و خروج ممنوع، هاوایی) و ملودرام (آهو و رمانتیسم عماد و طوبی) عرضه شده‌اند.

آهو، آخرین تولد، ویلای ساحلی، نگهبان شب، هاوایی و گیجگاه جزو فیلم‌هایی هستند که سال ۱۴۰۲ در سینما‌ها اکران شدند. پرویزخان از جمله فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر سال گذشته است که در ایام نوروز و بهار امسال روانه سینما‌ها شد. کوتاه شدن فاصله زمانی بین اکران سینما‌ها و اکران آنلاین نشان می‌دهد که عوامل فیلم می‌خواهند از فرصت تبلیغاتی که در اختیارشان بوده در دو جبهه استفاده کنند. آنها قصد دارند تا زمانی که تنور گرم است، نان را بچسبانند و فیلم را برای فروش عرضه کنند. مسلما یک فیلم جدید و تازه در مقایسه با فیلمی کهنه که فراموش شده با قدرت بیشتری در اکران آنلاین ظاهر خواهد شد.

مقایسه اکران آنلاین با اکران سینما‌ها نشان می‌دهد که کفه بخش آنلاین سنگین‌تر است. در حال حاضر ۱۱ فیلم در سینما‌ها در حال اکران هستند که عبارت‌اند از: سال گربه، بی بدن، تمساح خونی، مست عشق، قلهک، آسمان غرب، تاوان، نیلگون، آپاراتچی، ایلیا جستجوی قهرمان و نوروز.

با این حساب می‌توان گفت فیلم‌های آنلاین در مقایسه با فیلم‌های سینما، بیشتر و متنوع‌تر هستند. اقبال مخاطبان به اکران آنلاین می‌تواند ناشی از رونق شبکه نمایش خانگی و دیده شدن سریال‌ها و تاک‌شو‌های (برنامه‌های گفتگو محور) رنگارنگش باشد. مخاطبانی که با این شبکه انس گرفته‌اند، دوست دارند فیلم‌های سینمایی را هم از همین مجرا دنبال کنند. همچنین می‌توان به نقش و تاثیر مسائل اقتصادی نیز اشاره کرد. در نمایش خانگی یک خانواده بدون آن‌که پولی بابت حمل و نقل بپردازد با خرید یک قطعه بلیط چندنفره، یک فیلم سینمایی را تماشا می‌کنند. در حالی که برای رفتن به سینما باید به تعداد نفرات، پول بلیط را پرداخت کنند.

موفقیت فیلم «فسیل» در اکران آنلاین نشان داد که مخاطبان و تهیه‌کنندگان هر دو از این شیوه عرضه فیلم راضی هستند. تعداد بلیت‌های فروخته شده برای تماشای آنلاین این فیلم، به عدد ۳۵۸ هزار و ۹۴۵ قطعه و فروش ۲۸ میلیارد و ۵۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس و تهیه‌کنندگی امیر بنان نیز در طول سه روز اکران آنلاین در شبکه نمایش خانگی، بیش از ۳میلیارد تومان فروش داشت. این آمار و ارقام نشان می‌دهد که اکران آنلاین وارد سبک زندگی سینمادوستان شده است و تهیه‌کنندگان نسبت به گذشته، تمایل بیشتری برای فرستادن فیلم‌های‌شان به پلتفرم‌ها دارند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->