تولیت آستان قدس: کسی را انتخاب کنیم که به مواضع امامین انقلاب نزدیک باشد «غدیر» شناسنامه و هویت شیعه است | گفت‌و‌گوی شهرآرانیوز با سه کارشناس مسائل دینی درباره معارف عید غدیر شروع مهمانی کیلومتری غدیر تا ساعاتی دیگر در تهران (۵ تیر ۱۴۰۳) تصاویر زیبا از اهتزار پرچم غدیر در آسمان نجف اشرف فراخوان چهارمین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) منتشر شد + جزئیات تجلی معنویت در ورزش موجب تسری ارزش‌ها در جامعه است درباره میرزا احمد آشتیانی| واله‌ای در وادی دلدادگی علی (ع)، نامزدی از سوی خدا ولایت امیرالمؤمنین (ع) شرط ورود به بهشت است غدیر یعنی خدا ما را رها نکرده است | بررسی فلسفه و عظمت غدیر در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی عیدا... الاکبر بزرگ‌ترین عید خدا وصیت نامه شهید آیت الله آل هاشم منتشر شد | می دانم شهید می شوم مشارکت ۶۰۰ مکبر نوجوان و جوان در نماز‌های جماعت حرم مطهر رضوی بخوان سرود ولایت که عید اهل ولاست | اعمال و آداب جشن روز عید غدیر مشهدالرضا(ع) آماده برگزاری جشن‌های باشکوه عید غدیرخم | جشن بزرگ عید غدیر در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود جشن ازدواج ۱۱۴ زوج دانشجوی مشهدی در حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد مردم و  خواص در  منطق حکومتی امام علی (ع) کتاب «عیدگاه» منتشر شد | بازسازی فضای تاریخی و بومی مشهد ویژه مخاطب نوجوان تبلور اندیشه‌های شریعتی، فراتر از ایران گفتاری از دکتر علیرضا واسعی در تحلیل وضعیت اجتماعی و سیاسی دوران امام علی‌النقی(ع)
سرخط خبرها

از سرتیپ‌دوم سیدطاهر مصطفوی، خلبان پرواز رئیس جمهور شهید چه می‌دانیم؟

  • کد خبر: ۲۳۰۷۵۰
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶
از سرتیپ‌دوم سیدطاهر مصطفوی، خلبان پرواز رئیس جمهور شهید چه می‌دانیم؟
یادی از شهید امیرسرتیپ دوم خلبان، سیدطاهر مصطفوی، خلبان اصلی پرواز رئیس‌جمهور که در سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسید.

«مگه سیدطاهر خلبان بود؟!» جز خانواده و آدم‌های نزدیک به سیدطاهر، هیچ یک از آشنایان نمی‌دانستند او خلبان است. این را زمانی فهمیدند که تمام شبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاری‌ها، تصویر و نامش را به‌عنوان خلبان اصلی بالگرد حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه، اعلام کردند. سیدطاهر که همیشه با لباس شخصی در مهمانی‌ها حاضر می‌شد، متواضع و آرام و سر‌به‌زیر بود، دستش به‌خیر می‌رفت، اصلا شبیه خلبان‌ها نبود.

آن نظم جدی و پرطمطراقی که همه از یک خلبان توی سرشان دارند، هیچ شباهتی به سکنات سیدطاهر نداشت. پسر حاج سیداحمد بود. همان روحانی متدین و انقلابی ترک‌آباد گنبدکاووس که شش دهه پیش با اهل و عیالش از سنجیقِ شهرستان سراب آمد گلستان. حب خدمت به اسلام و وطن از همان اول در خون پدر می‌جوشید. سراب که بود، مکتب‌خانه داشت. گنبد هم که آمد، دست از فعالیت‌های جهادی و انقلابی‌اش برنداشت. 

مسجد ابالفضل العباس (ع) ترک‌آباد به همت حاج احمد و اهل محل ساخته شد. سیدطاهر، در تمام سال‌های کودکی و نوجوانی، نظار‌ه‌گر زندگی پدری بود که فارغ از هیاهو‌های اجتماعی، پای آرمان و عقیده‌اش می‌ایستاد و زندگی‌اش را بر مبنای خدمت و تدین به پیش می‌برد. به این ترتیب پس از انقلاب اسلامی هم که از گنبد به تهران آمدند، تصمیم گرفت به جرگه نظامی‌ها بپیوندد. وارد ارتش شد و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، به شکل تخصصی سکان بالگرد بل ۲۱۴ را در دست گرفت. 

بیشتر از ۲ هزار ساعت سابقه پرواز داشت، در یگان آشیانه جمهوری اسلامی ایران خدمت می‌کرد، خلبان اصلی پرواز‌های رئیس‌جمهور و مقامات ارشد کشوری بود، اما می‌گفت من یک سرباز هستم. سرباز ارتش جمهوری اسلامی ایران. خبر شهادتش که از فراز آسمان در جنگل‌های مه‌آلود ورزقان به زمین افتاده، رسید، جماعتی از سر بهت کلاه از سر برداشتند و با چشمانی اشک‌آلود به تصویر او در پوشش خلبانی خیره ماندند. 

هرچند سیدطاهر در حالی به شهادت رسید که پدر، مادر و دو برادرش از دنیا رفته بودند، اما خانواده گرم و آرامی داشت که در دل هر مأموریت، چشم به آسمان می‌دوختند تا به خانه برگردد. دودختر داشت و یک پسر که در نبود او، زیر بال‌و‌پر زنی جهادی و دین‌دار تربیت می‌شدند. همان همسری که از خبر شهادت او، سربلند بود و به نام و عنوان او افتخار می‌کرد، بچه‌ها را جوری تربیت کرده بود که برابر تابوت مقدس پدر، در نهایت اندوه و دل‌شکستگی، با سری افراشته به سلامی نظامی، بدرقه‌اش کنند. 

سیدطاهر در حالی به برادر شهیدش سیدحسین ملحق شد که پنجاه‌وچهار سال بیشتر نداشت. تاریخچه سوانح پروازی بالگرد بل ۴۱۲ را که مرور کنیم گاه به شکل بالگرد اورژانس هوایی سقوط کرده، گاه حامل سناتور‌ها و افسر‌های نظامی بوده. اما آخرین حادثه او، حامل گلچینی از بهترین‌های روزگار ما بود. آدم‌هایی که به سختی می‌توان برای آنها جایگزین خوبی پیدا کرد. 

امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران روزی که برای عرض تسلیت و ادای احترام به دیدار خانواده شهید مصطفوی آمد چه زیبا از کلام حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر نخعی یاد کرد: «ای مالک! من و تو هر دو سربازیم و چه نیکوست که عمرمان بر خاک و خون میدان نبرد به پایان برسد و فردای قیامت در پیشگاه خداوند بزرگ، گلگون‌کفن و سپیدروی محشور شویم.

ان‌شاءا... شهادت اوج آرزوی کسی است که لباس نظامی به تن می‌کند و برای امثال شهید مصطفوی که عمری پایشان را از زمین کندند و به آسمان پرواز کردند، پرواز حقیقی و واقعی همیشه آرزو بوده و خلبانان در حقیقت مصداق بارز «کمال انقطاع» هستند چرا که وقتی از زمین پرواز می‌کنند به جز خداوند به کسی نمی‌اندیشند». 

حالا لباس پرواز سیدطاهر به عنوان نماد خدمت و شجاعت و ایمان آویز دیوار خانه‌ای است که دیگر حضور گرم او را در خود نخواهد داشت، اما ردِ پای جهان‌بینی و اعتقاد و آرمان او در چشم‌های پسر جوان، دختران نجیب و همسر صبور او آشکار است. لاشه‌های بالگرد در دل کوه‌های ورزقان، در هاله‌ای از ابر‌های مه‌آلود پنهان شده و آنچه تا همیشه در یاد‌ها باقی می‌ماند نام و یاد سربازان دلاوری، چون سیدطاهر مصطفوی است که تا هنگام شهادت کسی نمی‌دانست خلبان است، اما امروز در زمره نامدارترین نظامیان ارتش جمهوری اسلامی ایران، جاودانه شده است.

خلبان، محسن دریانوش

شهید امیر سرتیپ دوم خلبان، محسن دریانوش، کمک خلبان پرواز رئیس‌جمهور بود که ۲۲ مهر ۱۳۵۹ در شهرستان نجف‌آباد اصفهان چشم به جهان گشود. او در سال ۱۳۷۸ وارد خدمت نیروی هوایی ارتش شده بود. دو فرزند پسر از این شهید عزیز به یادگار مانده است. امیر خلبان محسن دریانوش در کارنامه خدمتی خود دارای هزارو ۴۵۰ ساعت پرواز است.

خلبان، بهروز قدیمی

سرهنگ دوم فنی، بهروز قدیمی با تخصص الکترومکانیک، ۱۰ آذر سال ۱۳۵۸ در شهرستان ابهر در استان زنجان چشم به جهان گشود و ۲۵ شهریور ۱۳۷۴ وارد نیروی هوایی ارتش شد. او در پایگاه‌های شکاری همدان، چابهار، مهرآباد و آشیانه جمهوری اسلامی ایران خدمت کرده بود. دو فرزند پسر از این شهید عزیز به یادگار مانده است. سرهنگ دوم فنی بهروز قدیمی تجربه۷۲۰ ساعت پرواز داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->