روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۴ تیر ۱۴۰۳) بیش از ۹۰ درصد از افرادی که وارد طلافروشی می‌شوند، به دنبال خرید طلای دست دوم هستند ارزان‌ترین موبایل‌های برند‌های مختلف کدام‌اند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) دوربین مداربسته، آرایشگاه زنانه در مشهد را به پلمب کشاند کام سهامداران بالاخره شیرین شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۴ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ بلیت هواپیما بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است هر گرم طلای ۱۸ عیار در مشهد چند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) هزینه نصب و جداسازی کولر گازی در مشهد چقدر است؟ قیمت امروز طلا، دلار، سکه، ارز دیجیتال (۴ تیر ۱۴۰۳) | طلا ۳.۴ میلیون و دلار ۶۰ هزار تومان شد بخش‌نامه جدید بانک مرکزی؛ پرداخت وام اشتغال به هر نفر فقط یک بار قیمت خودرو‌های خارجی و کارکرده در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) | بنز ۲۰۱۳، هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چگونه خودرو وارداتی بخریم؟ قیمت خودرو‌های داخلی و کارکرده در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) متقاضیان دسته‌چک بخوانند | شرط جدید بانک مرکزی برای صدور دسته‌چک‌های صیادی سهم زنان از تسهیلات مشاغل خانگی چقدر است؟ شرایط رایگان‌شدن قبوض آب اعلام شد عرضه ۳۱ خودروی وارداتی از طریق سامانه یکپارچه خودرو + جزئیات قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) | هلو ۱۰ هزار تومان ارزان‌تر شد هشدار به مشترکان پرمصرف آب | آب شرب مشترکان بدمصرف با اطلاع قبلی قطع می‌شود مهمانی‌هایی که به خاطره تبدیل شدند | از هزینه گزاف ولیمه حاجیان تا سفره‌هایی که هر روز آب می‌روند
سرخط خبرها

حنای کم‌رنگ وعده‌وعید‌های انتخاباتی

  • کد خبر: ۲۳۲۱۸۶
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
حنای کم‌رنگ وعده‌وعید‌های انتخاباتی
نیمه ابتدایی سال ۹۹ بود که دولت وقت تبلیغات گسترده‌ای را برای آشتی‌دادن مردم با بورس انجام داد تا سرمایه‌های خردشان را به این بازار بسپارند؛ مردمی که به‌واسطه تعطیل‌شدن کسب‌وکارشان به‌دلیل گسترش کرونا، هر روز متضرر می‌شدند و قِرانی درآمد کسب نمی‌کردند، با مشاهده سودآوری هر روز بورس، داروندارشان را فروختند تا علاوه بر جبران بخشی از ضرر‌های خود، از سرمایه‌شان هم که هر روز آب می‌رفت، حفظ و نگهداری کنند.

اما خاطره تلخ ۲۰ مرداد ۹۹ و سقوط عجیب بازار سرمایه، کار را به جایی رساند که مردمی که به واسطه اعتماد به دولت سرمایه خود را به بورس تزریق کرده بودند، حالا نه‌تنها نمی‌توانستند سهام خود را در صف‌های فروش سنگین بفروشند و مابقی سرمایه خود را نجات دهند، که هر روز شاهد کوچک‌شدن سرمایه خود هم بودند. 

هر چند از آن تاریخ تاکنون بورس نتوانست همچون گذشته روند منطقی خود را در پیش گیرد و با گذشت نزدیک به ۴ سال همچنان کج‌دارومریز روز‌ها را سپری می‌کند، سرمایه‌گذارانی هم هستند که سرمایه خود را به بورس سپرده‌اند و امیدوار به بهبود شرایط هستند.

یک سال پس از آن حادثه ناگوار، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری برگزار شد. انتخاباتی که نامزد‌های آن برای جلب توجه نظر فعالان اقتصادی به خصوص بورسی‌ها، وعده‌های متعددی از بهبود شرایط بازار سهام دادند؛ از حل سه‌روزه مشکلات بورس تا وعده‌های بازگشت رونق به بورس و تقویت این بازار را سر دادند. 

اما آنچه مردم در سال‌های اخیر از عملکرد دولت‌ها دیده اند، گاه متفاوت از وعده‌های آن‌ها بوده است. هنوز هستند مردمی که خاطره دعوت به سرمایه گذاری در بازار طلا و ارز سال ۹۷ و رشد حباب گونه قیمت‌ها در این بازار و سپس سقوط ناگهانی قیمت‌ها و سکته کردن‌ها و از دست رفتن سرمایه‌های مردم، یا سقوط بازار سهام در سال ۹۹ پس از دعوت دولت از مردم برای سرمایه گذاری در این بازار، یا سیاست انقباضی و یا قیمت گذاری‌های دستوری و تصمیم گیری‌های غیرکارشناسانه را به خاطر دارند.

آنچه مهم است اینست که کسری بودجه دولت‌ها هر سال وجود دارد و امری ست که تجربه نشان داده دولت‌ها نمی‌توانند به طور موفق از آن عبور کنند. به همین خاطر یکی از راه‌های آن‌ها برای جبران کسری بودجه، دست بردن در جیب مردم است که نمونه‌های آن را فراوان دیده ایم. 

اکنون که به چهاردهمین دوره انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، بعید نیست باز هم وعده‌های انتخاباتی را از نامزد‌ها بشنویم. وعده‌هایی که اهالی بازار سهام با آن غریبه نیستند؛ وعده‌هایی که تا پیش از این چندان رنگ واقعیت به خود نگرفته است. 

حالا هرچند حنای نامزد‌های انتخاباتی در خصوص وعده‌های بورسی‌شان برای فعالان بازار سهام کم‌رنگ شده، اما با این حال آن‌ها انتظار دارند اگر نامزد‌ها برنامه خاصی برای بهبود و تقویت بورس دارند، به صورت شفاف و صریح نقشه راه خود را اعلام کنند تا بلکه بخشی از اعتماد ازدست‌رفته سهام‌داران به دولت‌ها جبران شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->