ترافیک سنگین پیرامون حرم امام‌رضا(ع) در روز انتخابات (۸ تیر ۱۴۰۳) خبر جدید تأمین‌اجتماعی برای بازنشستگان | مبلغ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی به‌زودی پرداخت می‌شود (۸ تیر ۱۴۰۳) زلزله نسبتاً شدیدی اردبیل را لرزاند (۸ تیر ۱۴۰۳) آیا مبتلایان به آستیگمات چشمی با لیزیک درمان می‌شوند؟ آیا تنهایی خطر سکته مغزی در سالمندان را افزایش می‌دهد؟ جزییات ربودن مرد جوان توسط ۲ شرور خطرناک اعترافات تکان دهنده مردی که پسرش را به قتل رساند مجازات قانونی پرداخت نکردن شارژ ساختمان چیست؟ آیا رسانه‌های اجتماعی نوجوانان را افسرده می‌کند؟ دستگیری اعضای باند جعل و فروش مدارک تحصیلی دانشگاه آزاد سرقت‌ میلیاردی باند زنان سارق با نوشیدنی بیهوشی در مشهد! لوازم آرایش فاسد شده چه آسیبی به پوست ما می‌زند؟ + جزئیات سقف قیمت بلیت پرواز‌های داخلی اعلام شد ۵ توصیه راهگشا برای کسانی‌ که در آزمایشات پزشکی، دچار اضطراب می‌شوند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۷ تیر ١۴٠٣) | کاهش چهار تا هفت‌درجه‌ای دمای روزانه معاون رئیس‌جمهور در آیین میثاق خدمت در مشهد: ۱۹۲ هزار نفر در دولت سیزدهم استخدام دستگاه‌های دولتی شدند + فیلم مبلغ ۳ میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان واریز شد + جزئیات (۷ تیر ۱۴۰۳) اعترافات مردی در مشهد که با تحریک دامادش دست به جنایت زده بود + عکس ۴ فایده شگفت‌انگیز نوشیدن آب گرم
سرخط خبرها

آسیب‌های آفرودسواران برای محیط زیست

  • کد خبر: ۲۳۲۴۰۶
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۵
آسیب‌های آفرودسواران برای محیط زیست
آفرود سواری یکی از مشکلاتی است که امروزه محیط زیست به آن گرفتار شده و مشکلات زیادی را برای طبیعت به وجود آورده است.

به گزارش شهرآرانیوز، آفرود ماشین‌های گردشگری و مسابقه‌ای است که برای تفریحات جنگلی، کویری و مناطق صعب‌العبور استفاده می‌شود شاید در ظاهر این ماشین‌ها و حرکات آنها هیچ ضرری برای طبیعت نداشته باشد، اما اثر آفرودسواران بر طبیعت تا مدت‌ها باقی می‌ماند و امکان دارد بعضی از ضرر‌های آنها دائمی باشد.

موجودات بسیاری در این طبیعت زندگی می‌کنند که هیچگاه خودشان را به ما نشان نمی‌دهند. طبیعت تنها جانداران و گیاهان نیستند و حتی باکتری‌ها هم در اکوسیستم نقشی حیاتی دارند.

 محمدعلی یکتانیک فعال محیط زیست از مکان‌های مخصوصی در نقاط دیگر دنیا مثال می‌آورد که برای این ورزش در نظر گرفته شده است: «متاسفانه استفاده از طبیعت در ایران هم مجانی است و هم بی صاحب و این در حالی است که ما در ایران با یک اکوسیستم شکننده طرف هستیم که این اکوسیستم با آفرود به سرعت از بین می‌رود.»

کوبیده شدن خاک باعث می‌شود که بسیاری از جاندارانی که در خاک هستند از بین بروند و گیاهان زیادی هم توان رشد کردن را از دست می‌دهند. حتی اگر بذری هم از گیاهان باقی مانده باشد زیر تایر‌های آفرود سواران از بین می‌رود.

آسیب‌های آفرودسواران برای محیط زیست

یکی از نقاط مورد علاقه آفرودسواران رمل یا شنزار‌های کویر ایران است. این رمل‌ها مصداق همان طبیعتی است که در نگاه اول بدون زیست به نظر می‌رسند، اما این در حالی است که خود رمل نه تنها بستر رشد گیاهان است بلکه محل اختفای جانوران است.

انواع خزندگان مانند مارمولک و مار و لاک‌پشت‌ها از رمل به عنوان پوششی برای مخفی شدن و تخم‌ریزی استفاده می‌کنند. از طرفی با پنهان شدن زیر شنزار از آفتاب فرار می‌کنند. گونه لاک‌پشت خشکی به وفور زیر لاستیک‌ها از بین می‌روند. مارمولک‌ها و مار‌های زیادی هستند که در زیر این چرخ‌ها از بین می‌روند.

محمد کاظمی فعال محیط زیست می‌گوید:باید قوانین و مقرارت ویژه‌ای برای آفرودسواران تصویب کرد که در هر مکانی نتوانند حرکت کنند و تنها در مناطقی خاص بتوانند حرکت کنند. 

وی ادامه داد: عبور اجسام سنگین از زمین باعث کوبیده شدن خاک می‌شود و ماشین‌های آفرود جز اجسام سنگین محسوب شده و باعث می‌شود که رشد گیاهان در خاک کوبیده شده متوقف شود یا منطقه دیگر برای رشد گیاهان مناسب نباشد.

کاظمی ادامه داد: به طور مثال نوری که در آنجا روشن می‌شود برای حشرات مشکل ایجاد می‌کند، طبیعت فقط خرس، پلنگ و آهو نیست و حشرات هم مهم هستند و کارکرد بسیاری دارند، خصوصاً در فصل بهار اگر در کویر نوری بیندازید می‌بینید چقدر حشره و سوسک جمع می‌شوند و متعاقب آن از بین می‌روند.

این فعال محیط زیست افزود: نور چراغ‌های ماشین‌ها باعث اختلال در خواب شبانه حیوانات می‌شود و حتی زیست شبانه بعضی از حیوانات را به خطر می‌اندازد. یا صدا‌های بلند باعث سکته پرندگان و فرار آنها از روی تخم خواهد شد. فصل بهار موقع زادآوری حیوانات است، تصور کنید یک حیوان را که در حال شیردهی است، اما صدا‌های مهیب باعث می‌شود او از محل فرار کند در حالی که نوزادان او توان فرار به نقاط صعب‌العبور را ندارند؛ بچه در آن محل می‌ماند و اگر از بی‌غذایی از بین نرود برای همیشه مادر خود را از دست داده، چون حیوان ترسیده دیگر به آن محل باز نمی‌گردد.

وی ادامه داد: این ماشین‌ها در جنگل‌ها با سرعت فراوان حرکت می‌کنند و بسیاری از جانوران را در زیر چرخ‌های خود له می‌کنند اگر هم در گل گیرکنند با بستن سیم‌های قوی به درختان سعی می‌کنند خود را از باتلاق نجات دهند. متاسفانه آفرود سواری در ایران قانونمند نیست و این افراد به راحتی به مکان‌های مختلف ورود می‌کنند و نابودی بسیاری از زیستگاه‌ها و جانوران را در پی دارند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->