شعب اخذ رأی در سینما‌های هویزه، مهر کوهسنگی و آفریقا فعال‌اند (۸ تیر ۱۴۰۳) مدیرکل فرهنگ‌ و‌ ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی: امیدوارم منتخب مردم با فرهنگ و مفاخر این مرزوبوم آشنا باشد «هشام مطر» برنده جایزه جورج اورول شد جزئیات پخش «حسینیه معلی» در محرم ۱۴۰۳ اهالی فرهنگ و هنر مشهد؛ پای صندوق رأی در مجتمع امام‌رضا(ع) (۸ تیر ۱۴۰۳) کودک مانند شاعر، ابزار خویشتن است | نگاهی به کتاب «بوم‌شناسی تخیلات کودکی» اثر ادیت کاب برنامه تلویزیونی؛ سیمای انتخابات راوی حماسه حضور در روز انتخاب + جزئیات ساز «قاصدک» | نگاهی به اجرای موسیقی اصیل ایرانی در پردیس تئاتر اردیبهشت مشهد حکایت نامزد انتخابات و پس گردنی انتقامی ما همه از این شیرینی حق داریم ساعت گران‌قیمت بهرنگ علوی در «جوکر ۲» + عکس زمان پخش و تکرار سریال «مختارنامه» از شبکه آی‌فیلم (محرم ۱۴۰۳) کدام فیلم‌های سینمایی با موضوع انتخابات ساخته شده است؟ فلسفه، در جستار و داستان و رمان | معرفی سه کتاب تازه از نشر «خوب» «ناخن‌ها» فیلم اختتامیه جشنواره کارلووی واری شد درباره کتاب «کودک دریا» و درسی که به آدم بزرگ‌ها می‌دهد فیلم‌های سینمایی آخر هفته (۷ و ۸ تیر ۱۴۰۳) + خلاصه داستان و زمان پخش «جمشید هاشم‌پور» در بستر بیماری + عکس زمان پخش و تکرار سریال شب دهم در ایام محرم پخش مجموعه مستند «مهمان علی» از شبکه‌های سیما
سرخط خبرها

مرور تازه‌های نشر در خرداد ۱۴۰۳

  • کد خبر: ۲۳۲۴۹۶
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
مرور تازه‌های نشر در خرداد ۱۴۰۳
انتشاراتی‌ها در روز‌های گذشته چه کتاب‌هایی منتشر کرده اند؟

مریم محبی | شهرآرانیوز؛ در فهرست هفت گانه این هفته از تازه‌های نشر، جای خالی شعر و نمایشنامه را پر کرده ایم. البته کتاب‌های حوزه علوم اجتماعی، علوم انسانی و فلسفه همچنان نقش پررنگی دارند. از داستان و رمان نیز غافل نبوده ایم و امیدواریم دست کم یکی دو نمونه از کتاب‌هایی که در ادامه به طور مختصر برایتان معرفی کرده ایم لذت یک مطالعه خوب را به شما هدیه بدهد.

آقای فیزیک دان و دوست شیمی دانش با هم چه می‌گفتند؟

«تحفه آینشتاین»، نوشته ورن تیسن، ترجمه یدا... آقاعباسی، نشر کرگدن، ۱۱۶ صفحه، ۱۳۰ هزارتومان.

اولین کتاب فهرست ما برای دوست داران علم و نمایشنامه و نامه نگاری است: «تحفه آینشتاین» درواقع نامه‌های ردوبدل شده بین آلبرت اینشتین و فریتس هابر است، دانشمند مبتکر تولید صنعتی آمونیاک و معروف به «پدر جنگ شیمیایی»، کسی که مسئول جنگ شیمیایی ارتش آلمان در جنگ جهانی اول شناخته می‌شود. نویسنده نامه نگاری بین این دو دوست را به صورت یک نمایشنامه درآورده است که در بستر آن رویکرد دو دانشمند، هم در قبال مسائل اخلاقی و هم در قبال مسائل اجتماعی روشن می‌شود.

رمبو پیش از خداحافظی چه سرود؟

«فصلی در دوزخ»، نوشته آرتور رمبو، ترجمه عباس پژمان، نشر نگاه، ۱۰۴ صفحه، ۱۲۵ هزار تومان.

علی القاعده، مخاطبان «فصلی در دوزخ» رمبو افرادی هستند که مطالعه شعر را به دیگر گونه‌های ادبیات ترجیح می‌دهند، کتابی که به نظر می‌رسد اعتراف نامه یا وصیت نامه این شاعر است در اوج جوانی و بی قراری. رمبو، بعد از سرودن این اشعار، باوجود نبوغ و استعدادی که جهان در همان سن کم از او دیده بود، به کل، دنیای شعر و شاعری را بدرود می‌گوید و ــ به قول آلبرکامو ــ علیه خویش طغیان می‌کند. این شعر منثور را شاهکار شاعرانه رمبو می‌دانند.

معلم قدیمی فلسفه راهنمایی تان می‌کند

«فرهنگ مفاهیم فلسفی»، نوشته بابک احمدی، نشر مرکز، ۳۳۶ صفحه، ۴۶۰ هزارتومان.

اگر جزو خوانندگان متون فلسفی هستید یا از جمله افرادی که تمایل دارند خواندن متون فلسفی را با یک آگاهی اولیه از بنیادی‌ترین اصطلاحات و مفاهیم این حوزه آغاز کنند، این کتاب مرجع حتما به کارتان می‌آید، کتابی که در آن یکی از باسابقه‌های اهل فن معنا‌های مفاهیم و اصطلاحات اصلی فلسفه را به زبانی ساده توضیح داده است. در این اثر، در مقابل تمام مفاهیم، برابر انگلیسی آن‌ها نیز ذکر شده است و رگه‌های معنایی مختلف هر مفهوم با شماره گذاری از هم متمایز شده اند.

در تانکر شوفاژ چند لیتر سوخت جا می‌گیرد​؟

«انسان در هولوسِن ظاهر می‌شود»، نوشته ماکس فریش، ترجمه حسین فلسفی، نشر ثالث، ۱۱۲ صفحه، ۱۶۰ هزار تومان.

این کتاب را هم باید یک کتاب فلسفی به شمار آورد، با این تفاوت که در آن نویسنده مفاهیم فلسفی موردنظر خود را در قالب یک رمان کوتاه به قلم آورده است. فریش نویسنده‌ای است که هویت، فردیت و اخلاق از دغدغه‌های همیشگی اوست و در این اثر هم دست گذاشته است روی حالتی که بسیاری از ما تجربه اش می‌کنیم: ملال. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «آقای گایزر یک زمانی می‌دانست که جزرومد چطور درست می‌شود، آتش فشان ها، کوه‌ها وغیره چطور شکل گرفته اند. [..]به جای این ها، حالا می‌داند در تانکر شوفاژ چند لیتر سوخت جا می‌گیرد و اولین اتوبوس پُست، اگر جاده بسته نباشد، کِی راه می‌افتد و آخرینِ آن کی.»

رنج مردم عادی چه شکلی است؟

«داستان‌های بلکین»، نوشته الکساندر پوشکین، ترجمه بابک شهاب، نشر بیدگل، ۱۴۲ صفحه، ۱۳۸ هزار تومان.

هرچند پوشکین در «داستان‌های بلکین» رویکرد رمانتیک و خیال پردازانه نداشته است، باز هم از سادگی عیان داستانش می‌توان به دنیای شاعرانه اش پی برد. خورشید شعر روسیه در اثر داستانی اش قصد کرده به سراغ زندگی روزمره آدم‌ها برود و از آمال و رنج‌های عادی ترینِ مردمان بنویسد، همان خانم‌های روستایی که در هوای پاک باغ‌ها و در سایه سار درختان سیب بزرگ شده اند، یا آن‌ها که دانش زندگی را از کتاب‌ها فراگرفته اند و خلوت گزیدن و رهایی را خوب آموخته اند.

ادیان مختلف درباره ایثار چه می‌گویند؟

«ایثار در ادیان»، نوشته انسیه شیرخدایی، نشر ادیان، ۲۷۸ صفحه، ۲۵۰ هزار تومان.

نویسنده این کتاب قصد دارد با نگاهی به سه آیین بودایی، مسیحی و اسلام شیعی از مفهوم «ایثار» سخن بگوید و اینکه این فضیلت اخلاقی چگونه می‌تواند سبب ساز نجات، رستگاری و بقای انسان شود. مؤلف «ایثار در ادیان»، بعد از بررسی این مفهوم در سنت بودایی و آیین مسیحیت، از والاترین مصداق آن در اسلام شیعی می‌گوید و اینکه ایثار در وجود سیدالشهدا (ع) متجلی می‌شود و حماسه عاشورا را باید اوج فداکاری در راه عشق الهی و دفاع از حق و حقیقت دانست، چیزی که تا ابد در تاریخ بشریت می‌درخشد.

حالا می‌دانیم در تانکر شوفاژ چند لیتر سوخت جا می‌گیرد

با نظریه‌های اجتماعی چه کاری از پیش می‌بریم؟

«نظریه پردازان معاصر علوم اجتماعی»، ویراسته آنتونی الیوت و لری ری، ترجمه هدی مظفری بایعکلایی، نشر کتاب سرای میردشتی، ۳۸۶ صفحه، ۳۶۹ هزار تومان.

نویسندگان این اثر، از طریق معرفی مهم‌ترین اندیشمندان علوم انسانی، درباره آخرین رویکرد‌ها و تحولات در حوزه علوم اجتماعی سخن می‌گویند، از بازنگری نظریه‌های کلاسیک گرفته تا نوآوری‌های جامعه شناسان در حوزه‌های سیاست و فرهنگ مدرنیته. این کتاب حتی برای سؤالات کلی تری نظیر اینکه اصلا هدف نظریه‌های اجتماعی چیست نیز پاسخ درخوری ارائه می‌دهد.

یکی از ویراستاران این مجموعه، یعنی الیوت، یکی از چهره‌های برجسته حوزه علوم اجتماعی است که تحقیقاتش تأثیر ماندگاری بر نظریه اجتماعی و جامعه شناسی در سراسر جهان داشته است.

انتخاب‌های دیگری هم داریم

پیشنهاد می‌کنیم اگر از علاقه‌مندان به خواندن نامه نگاری هستید، سراغی از این کتاب‌ها نیز بگیرید: «نامه‌های عاشق و معشوق در دوره قاجار» (نشر مروارید)، «نامه‌های سیمین دانشور و جلال آل احمد» (نشر نیلوفر) و «نامه‌های پروست به همسایه اش» (نشر صدای معاصر). همچنین اگر «فصلی در دوزخ» و زبان منحصربه فرد و طغیانگر رمبو باب طبعتان افتاده، حتما به سراغ «اشراق ها: اوراق مصور آرتور رمبو» (نشر بیدگل) با ترجمه بیژن الهی نیز بروید. 

در نهایت، اگر همچنان دنبال تازه‌ها هستید، «سرگذشت یک روش شناسی نافرجام» (نشر نگاه)، و «شهسواران سرنوشت» و «ایده سوسیالیسم» (نشر نی) هم می‌توانند در انتخاب‌های شما باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->