«کودک شو» ویژه عید غدیر روی آنتن می‌رود + زمان پخش «منوچهر والی زاده» مجری مناظره انتخاباتی رادیو ورزش شد محمد معتمدی «از ایران نگذشتیم» را خواند + ویدئو «تامینا» جایزه بهترین فیلمنامه فالواترای ایتالیا را کسب کرد کنسرت رایگان محسن ابراهیم‌زاده در منطقه فرهنگی‌گردشگری عباس‌آباد معرفی کاندیدا‌های هیئت‌مدیره انجمن هنر‌های خراسان‌رضوی + اسامی «ترانه راهزنان» از شبکه چهار پخش می‌شود راه‌یابی «آخرین شیهه...» به جشنواره RIFFA کانادا سریال «فراری» روی آنتن شبکه یک + زمان پخش «زخم کاری» به فصل چهارم رسید + جزئیات مریم و رامین «در پناه تو» بعد از ۴۰ سال + عکس جلسه نقد کتاب «گنجشک در اتاق ریکاوری» برگزار شد | کنسرو شدن کلمات و رنده شدن دیالوگ‌ها در شعر فراسپید جکی چان با یک «یک اسطوره» در راه سینما ویژه‌برنامه‌های تلویزیون به مناسبت عید غدیر + زمان پخش دوقلو‌های جایگزین سارا و نیکا در پایتخت ۷ مشخص شدند؟ + عکس صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ گذری بر ظرفیت نمایش‌های سنتی و آیینی در نقد اجتماعی «امروز کافران نومید شدند» | غدیر، به روایت تفسیر‌های کهن فارسی
سرخط خبرها

موریانه‌ها ۴۰ کتاب خطی قاجاری را در سمنان جویدند

  • کد خبر: ۲۳۲۸۰۶
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵
موریانه‌ها ۴۰ کتاب خطی قاجاری را در سمنان جویدند
کتاب‌های خطی چاپ سنگی با قدمت بیش از یکصد سال قبل دو روز قبل و در حالی در بخشی از یک کتابخانه در شهر سمنان یافت شد که موریانه‌ها ۴۰ جلد از این کتب تاریخی ارزشمند را جویده و بطور کامل تخریب کرده بودند.

به گزارش شهرآرانیوز، دوستداران میراث فرهنگی استان سمنان توانسته‌اند ۴۰ جلد از حدود ۸۰ جلد کتاب‌های خطی قاجاری را که هنوز موریانه‌ها فرصت جویدن شان را نیافته بودند نجات دهند.

اما داستان این کتاب‌ها چیست و چرا طعمه موریانه‌ها شده‌اند؟ بررسی‌ها مشخص کرد چند سال قبل مدیران یک مجموعه فرهنگی تعداد ۸۰ جلد کتاب خطی چاپ سنگی که قدمت آن‌ها به بیش از یکصد سال قبل و به دوره قاجار و بیشتر می‌رسد با هدف حفاظت از آن‌ها به انباری در گوشه‌ای از این مجموعه منتقل کردند، اما حفاظت غیراصولی موجب شد موریانه‌ها به جان خطوط تاریخی برگ‌های کتاب بیفتند و ۴۰ جلد از آن‌ها را بطور کامل منهدم کنند.

عبدالحسین برنجی از دوستداران میراث فرهنگی استان سمنان که این کتاب‌ها را در وضعیت بسیار بد کشف و تصاویر آن را با کمک فعالان میراث فرهنگی استان سمنان منتشر کرده است، اعلام کرد: اگرچه این سهل انگاری تعمدی نبوده و هدف اولیه آن حفاظت از کتاب‌های تاریخی در موضوعات مختلف مذهب، تاریخ و علم نوشته شده اند بود، اما حفاظت غیراصولی منجر به این آسیب جدی به کتاب‌های خطی با قدمت بیش از یکصد سال شده است.

او گفت: بیشتر کتاب‌ها چاپ سنگی بودند و به دو زبان عربی و فارسی نگاشته شده اند که برخی از آن‌ها تاریخ‌دار و دارای امضای نگارنده هستند. اما متاسفانه حدود ۴۰ جلد از این کتاب‌ها خوراک موریانه‌ها شدند و ۴۰ جلد دیگر توسط دوست‌داران میراث فرهنگی نجات یافته و به همان مرکز برای تغییر مکان نگهداری تحویل شده‌اند.

برنجی اعلام کرد: تعمدی در تخریب کتاب‌های خطی این مجموعه وجود نداشته بلکه دست‌اندرکاران می‌خواستند برای حفاظت از این کتاب‌های خطی آن‌ها را در نقطه امن نگهداری کنند که متاسفانه به دلیل نبود آگاهی مناسب و اطلاع از شیوه حفاظت صحیح، کتاب‌ها را موریانه‌ها جویدند.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->