روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۴ تیر ۱۴۰۳) بیش از ۹۰ درصد از افرادی که وارد طلافروشی می‌شوند، به دنبال خرید طلای دست دوم هستند ارزان‌ترین موبایل‌های برند‌های مختلف کدام‌اند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) دوربین مداربسته، آرایشگاه زنانه در مشهد را به پلمب کشاند کام سهامداران بالاخره شیرین شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۴ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ بلیت هواپیما بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است هر گرم طلای ۱۸ عیار در مشهد چند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) هزینه نصب و جداسازی کولر گازی در مشهد چقدر است؟ قیمت امروز طلا، دلار، سکه، ارز دیجیتال (۴ تیر ۱۴۰۳) | طلا ۳.۴ میلیون و دلار ۶۰ هزار تومان شد بخش‌نامه جدید بانک مرکزی؛ پرداخت وام اشتغال به هر نفر فقط یک بار قیمت خودرو‌های خارجی و کارکرده در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) | بنز ۲۰۱۳، هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چگونه خودرو وارداتی بخریم؟ قیمت خودرو‌های داخلی و کارکرده در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) متقاضیان دسته‌چک بخوانند | شرط جدید بانک مرکزی برای صدور دسته‌چک‌های صیادی سهم زنان از تسهیلات مشاغل خانگی چقدر است؟ شرایط رایگان‌شدن قبوض آب اعلام شد عرضه ۳۱ خودروی وارداتی از طریق سامانه یکپارچه خودرو + جزئیات قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) | هلو ۱۰ هزار تومان ارزان‌تر شد هشدار به مشترکان پرمصرف آب | آب شرب مشترکان بدمصرف با اطلاع قبلی قطع می‌شود مهمانی‌هایی که به خاطره تبدیل شدند | از هزینه گزاف ولیمه حاجیان تا سفره‌هایی که هر روز آب می‌روند
سرخط خبرها

دوای دولت چهاردهم برای درمان بورس چیست؟

  • کد خبر: ۲۳۳۲۷۴
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۴
دوای دولت چهاردهم برای درمان بورس چیست؟
کارشناس بازار سرمایه گفت: تا زمانیکه نرخ بهره بدون ریسک ۳۸ درصدی داریم، نمی‌توان انتظار جذابیت از بورس را داشت مگر شاهد کاهش نرخ بهره و همچنین تزریق نقدینگی به تابلوی بازار سرمایه باشیم.

به گزارش شهرآرانیوز، امیرحسین جنانی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه ضمن تشریح بازار امروز ۲۱ خرداد ماه و همچنین با بیان اولویت‌های دولت بعدی در جهت بهبود وضعیت بازار، اظهار داشت: برخلاف روز‌های گذشته جو بازار امروز مثبت بود و درصد کمی از افت قیمت‌ها جبران شد، امروز خالص ارزش معاملات ۲،۰۴۲ میلیارد تومان بود که نسبت به روز قبل ۷% افزایش و نسبت به میانگین ارزش معاملات پنج روز قبل ۱۴.۵% افزایش داشته است. (ارزش معاملات خرد سهام + حق تقدم ها)

جنانی می‌گوید: با وجود اینکه قیمت‌ها امروز رشد داشتند، اما ارزش معاملات، این رشد قیمت‌ها را تأیید نکرد، همچنین پول‌های بزرگی در صف خرید‌ها نبود که منتظر خرید باشند و این یعنی همچنان پول‌های بزرگ تصمیمی برای ورود به بازار ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مثبت بودن بازار امروز و نیز مثبت ماندن آن تا دقایق پایانی، نکته مثبتی است، گفت: البته نیاز است در روز‌های آینده یا ارزش معاملات رشد کند (دقت داشته باشید که افزایش ارزش معاملات با عرضه صفوف خرید نماد‌ها نکته مثبتی نیست و ارزش معاملات بایستی با خرید‌های رو به بالا افزایش یابد) و یا اینکه حجم و ارزش صفوف خرید بالاتر از امروز باشد تا بتوان به برگشت بازار امیدوار شد، با توجه به اینکه بازار تا دقایق پایانی مثبت بود برای نیمه اول بازار فردا معاملاتی مثبت را انتظار داریم، اما در نیمه دوم معاملات شرایط سخت و تعیین کننده خواهد شد.

جنانی همچنین در ادامه افزود: در روز گذشته رئیس سازمان بورس از برخی تصمیمات اصلاحی در مورد پالایشگاهی‌ها و همچنین فرصت زودتر برای تجدید خودرویی‌ها صحبت کرد، بانک‌های خصوصی شده نیز شفاف سازی جالبی در مورد وصول مطالبات از دولت منتشر کردند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار بورس از اولویت‌های دولت سیزدهم بوده است، تشریح کرد: دولت سیزدهم در حالی روی کار آمد که بازار سهام حال و روز خوشی نداشت و شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحد بود، همین عامل باعث شد تا بازاری که اتفاقاً ذی‌نفعان فراوانی نیز داشت به عنوان یکی از اولویت‌های اقتصادی این دولت مطرح شود، مجموعا بورس در این سه سال ۱۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی را از دست داد و حالا که دولت سیزدهم به پایان زودهنگام خود رسیده است، این بازار در آستانه یک ابربحران قرار دارد.

جنانی در ادامه، تغییر در مولفه‌های تأثیرگذار بر روی اقتصاد را لازم در جهت بهبود وضعیت بازار عنوان می‌کند مانند: نرخ دلار نیمایی و فاصله آن با دلار آزاد یا نرخ بهره یا نرخ سود اخزا که در حال حاضر به ۳۸ درصد رسیده و به نوعی می‌توان گفت سود تولید را زیر سوال برده است و این‌گونه تأمین مالی با این نرخ‌ها به صنایع آسیب وارد می‌کند.

این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه در دولت جدید طبیعتاً با کم‌شدن ریسک‌ها و شفاف شدن این ابهامات بازار سرمایه می‌تواند مجدداً شرایط متعادلی داشته باشد، خاطر نشان کرد: تا زمانیکه نرخ بهره بدون ریسک ۳۸ درصدی داریم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم بازار سرمایه جذابیتی پیدا کند، مگر شاهد کاهش نرخ بهره و همچنین تزریق نقدینگی به تابلوی بازار سرمایه باشیم تا بتواند شرایط خوبی را از سر گیرد که تاکنون شاهد آن نبوده و باید منتظر بود تا ببینیم در هفته آینده این اتفاق رخ خواهد داد یا خیر.

منبع: بازار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->