کیفیت هوای شهر در وضعیت ناسالم برای تمامی گروه‌ها قرار گرفت (۲ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌بینی افزایش ۴ برابری زائران ورودی به مشهد در روز شهادت امام رضا (علیه‌السلام) اسکان ۱۲۰۰ زائر در پایانه مسافربری امام رضا(ع) مشهد آبرسانی بیش از ۳.۵ میلیون لیتر آب شرب به مواکب بین راهی اطراف مشهد مقدس فعالیت بیش از ۳۰۰ نیروی رفع سد معبر شهرداری مشهد برای برقراری نظم و امنیت معابر شهری در دهه پایانی صفر  ساعت کاری مترو مشهد در شب شهادت امام رضا (ع) افزایش پیدا کرد + جزئیات (۱ شهریور ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس خبر داد؛ قول مجلس برای تأمین ۶۰ واگن مترو و ۲۵۰ اتوبوس جدید در مشهد | خدمت شایسته به زائران ارائه می‌شود + فیلم مجلس، پای کار توسعه زیرساخت‌های زیارت | بازدید اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از خط ۳ قطارشهری مشهد پیش‌بینی ۲۳ رام قطار فوق‌العاده برای بازگشت زائران دهه آخر صفر ۱۴۰۴ از مشهد نذر ۱۴ ساله بازاریان پارچه تهران در مشهد | پخت و توزیع ۸۸۸۸ پرس غذای گرم برای محرومان + فیلم پایانه مسافربری مشهد برای عملیات بازگرداندن زائران رضوی به ۲۵۰۰ اتوبوس نیاز دارد آخرین وضعیت محدودیت‌های ترافیکی معابر مشهد مقدس در شب و روز شهادت امام‌رضا(ع) (یکم شهریور ۱۴۰۴) اسکان بیش از ۱۱۲ هزار زائر در مراکز شهرداری مشهد در دهه پایانی صفر (۱ شهریور ۱۴۰۴) آماده‌باش ۱۰۰ درصدی نیروی کارگری خدمات شهری مشهد در سه شیفت کاری ورود بیش از ۴ میلیون و ۴۷۶ هزار زائر و مسافر به مشهد و خراسان رضوی تا امروز (یکم شهریورماه ۱۴۰۴) فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهرما مشهد در روز شهادت امام رضا (ع) مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد: قول می‌دهیم هیچ کدام از زائران بدون بلیت برگشت نباشند شاخص جدید حذف یارانه نقدی اعلام شد | سرانه درآمد بیش از ۱۰ میلیون تومان پس از کسر هزینه اجاره آیا برق شهروندان مشهدی در ایام شهادت امام رضا (ع) قطع نمی‌شود؟ ۳۵ هزار زائر از خدمات رفاهی بوستان غدیر مشهد در سه روز گذشته استفاده کردند + عکس آخرین وضعیت محدودیت‌های ترافیکی در معابر منتهی به حرم مطهر رضوی ( یکم شهریور ماه ۱۴۰۴) | ترافیک سنگین در عوارضی باغچه به سمت پل سلام
سرخط خبرها

بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند

  • کد خبر: ۲۳۷۱۹۶
  • ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند
«بایدو» نام دوچرخه شهری مشهد است. اما شرایط سخت ثبت‌نام و احراز هویت برای استفاده از این امکان شهری اجازه نمی‌دهد که زائران ایرانی و خارجی حرم مطهر رضوی که برای چند روز به مشهد می‌آیند، بتوانند با استفاده از بایدو در شهر گشت‌و‌گذار کنند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ در یک نشست خبری اعلام کرد که مجموع آمار ورودی زائران از ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ تا روز ۱۸ فروردین یعنی در ۳۳ روز ۱۱میلیون‌و۱۲۷هزارو۷۳۵نفر بوده است. براساس آمار‌های موجود، سالانه ۲۷ میلیون زائر وارد مشهد مقدس می‌شوند که بخشی از آنها زائران خارجی هستند. براساس آمار‌ها در سال ۱۴۰۲، تنها ۵۲ هزار زائر خارجی با هواپیما به مشهد آمده‌اند.

حالا تصور کنید که یک زائر ایرانی یا خارجی بخواهد علاوه بر اینکه از مترو و اتوبوس که اجزای اصلی حمل‌و‌نقل عمومی در مشهد هستند، از «بایدو» یا همان دوچرخه شهری برای گشت‌و‌گذار در شهر استفاده کند، آیا می‌تواند؟

دهم خرداد ماه ۱۴۰۳، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرده است که از ۲۷ هزار دانشجوی این دانشگاه، ۴ هزار نفر دانشجویان بین‌الملل هستند. یعنی ۴ هزار دانشجوی خارجی حداقل ۴ سال در مشهد زندگی می‌کنند. آنها می‌توانند به‌راحتی از مترو و اتوبوس استفاده کنند، اما آیا می‌توانند از بایدو نیز استفاده کنند؟

شهر «اوترخت» هلند در صدر فهرست شهر‌های دوستدار دوچرخه جهان قرار دارد. حدود ۵۱ درصد از مردم هلند در شهر اوترخت زندگی می‌کنند که دارای مسیر‌های دوچرخه‌سواری مناسب و روز‌های آفتابی زیادی است. این شهر از نظر تعداد دوچرخه، کیفیت و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های دوچرخه، تعداد فروشگاه‌های دوچرخه و تصادفات کم رانندگی، امتیاز‌های بالایی را از آن خود کرده است. حدود ۹۴ درصد از مردم اوترخت، حداقل یک دوچرخه در منزل خود دارند و همین دوچرخه به یک ظرفیت گردشگری در اوترخت تبدیل شده است.

مشهد «شهر دوستدار دوچرخه و هوادار هوای پاک» است و در بسیاری از خیابان‌های اصلی این شهر ما مسیر دوچرخه داریم. «بایدو» نام دوچرخه شهری مشهد است. اما شرایط سخت ثبت‌نام و احراز هویت برای استفاده از این امکان شهری اجازه نمی‌دهد که زائران ایرانی و خارجی حرم مطهر رضوی که برای چند روز به مشهد می‌آیند، بتوانند با استفاده از بایدو در شهر گشت‌و‌گذار کنند.

مشهد دومین شهر ایران از نظر تعداد مهاجران افغانستانی است که بیش از ۴ دهه است که در این شهر زندگی می‌کنند. آنها هم می‌توانند به‌راحتی از مترو و اتوبوس و دیگر‌خدمات شهرداری استفاده کنند، اما امکان استفاده از بایدو برای آنان فراهم نیست.

شهرداری مشهد می‌تواند در هماهنگی با نهاد‌های متولی و تعریف یک مسیر ساده برای استفاده از بایدو و فراگیری استفاده از دوچرخه شهری، برای همه آنهایی که در مشهد زندگی می‌کنند و همه آنهایی که به این شهر می‌آیند، فارغ از اینکه چه ملیتی دارند، یک ظرفیت جدید را به مشهد، اضافه کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->