واکنش یک شاعر به شهادت سید مقاومت؛ نام نصرالله می‌میرد مگر؟ ۱۶۹ حادثه آتش سوزی در مشهد طی یک هفته در پی شهادت سیدحسن نصرالله، سینما‌های سراسر کشور تا اطلاع ثانوی تعطیل شد (۷ مهر ۱۴۰۳) رئیس سازمان سینمایی: سیدحسن نصرالله مرد آزمون‌های سخت بود واکنش اهالی شعر و ادب به شهادت سیدحسن نصرالله (۷ مهر ۱۴۰۳) سوگنامه ابراهیم حاتمی‌کیا برای سیدحسن نصرالله (۷ مهر ۱۴۰۳) تعطیلی اجرا‌های موسیقی تا اطلاع ثانوی (۷ مهر ۱۴۰۳) آمار فروش سینما‌های خراسان‌رضوی در هفته گذشته (۷ مهر ۱۴۰۳) حکایت ناتمام مهندس و مرد داخل بالن آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته گذشته (۷ مهر ۱۴۰۳) ۱۸۶ اثر به دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی (رضوان) رسید هفت کشور دیگر به رقابت اسکار ۲۰۲۵ پیوستند «دنی ویلنوو» کارگردان «تلماسه ۲» از گاتهام جایزه می گیرد آلبوم «انتظار» محمد معتمدی نامزد جایزه منتقدان آلمان شد موفقیت ۲ انیماتور ایرانی در جشنواره بین‌المللی فیلم «مذهب امروز» ایتالیا «باربارا لی هانت» بازیگر فیلم هیچکاک درگذشت
سرخط خبرها

فن خاموش شده

  • کد خبر: ۲۳۷۵۹۲
  • ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲
فن خاموش شده
فنون ساخت جلد در خراسان قرن پنجم هجری (هزار سال قبل) به اندازه‌ای پیشرفت کرده بود که برای نقش زدن روی جلد کتاب از سنبه‌هایی فلزی استفاده می‌کردند.

همواره، با آمدن صنایع تازه، آنچه در گذشته وجود داشته به مرور منسوخ می‌شود، تا جایی که دیگر نه تنها کسی نیست که صناعت قدیم را اجرا کند، بلکه دیگر کسی هم نمی‌ماند که از آن فن و صنعت نمونه‌ای دیده و به یاد داشته باشد. یکی از صنایع ازیادرفته خراسانیان ساخت جلد‌هایی است که با سنبه‌های نقش دار تهیه می‌شد.

فنون ساخت جلد در خراسان قرن پنجم هجری (هزار سال قبل) به اندازه‌ای پیشرفت کرده بود که برای نقش زدن روی جلد کتاب از سنبه‌هایی فلزی استفاده می‌کردند. این سنبه‌ها هریک نقشی ساده داشتند که بر اثر تکرارشان روی جلد نقوش پیچیده تری موسوم به «گره و زنجیر» ایجاد می‌شد. 

اما اوج این هنر زمانی است که جلدساز به فلزکاران سفارش ساخت سنبه‌هایی متفاوت داده است. او از فلزکاران درخواست کرده تا برایش سوره توحید را به صورت برعکس (چپ نویسی) بر سر سخت یک سنبه نقش بزنند. حاصل این کار نقش سوره توحید به صورت بسیار ریز (به اندازه یک عدس) بر پوست دباغی شده‌ای است که به عنوان جلد قرآن کریم ساخته می‌شد. نمونه‌ای از این جلد‌ها را می‌توان در قرآنی دید که محمد بن عثمان بن حسین ورّاق غزنوی کتابت کرده است.

جلد این قرآن در دوره خود اوج هنر پیشرو خراسانیان بوده است؛ هنری که امروز از آن، به جز این قرآن محفوظ در موزه آستان قدس رضوی، نمونه‌های بسیار نادری وجود دارد. از دیگر نمونه‌های آن قرآن دیگری است که صحاف نام ائمه (ع) را با همین تکنیک روی جلد آن اجرا کرده است. این تکنیک به مرور وسیله‌ای شده بود برای بیان گرایش صحافان یا سفارش دهندگان نسخه‌های قرآنی. از آنجا که خاندان‌های شیعه به اداره حرم رضوی می‌پرداختند، هم ایشان نیز به تولید یا سفارش چنین جلد‌هایی اقدام می‌کردند. 

در نتیجه، در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری، شاهد ظهور جلد قرآن‌هایی هستیم که اسمای ائمه شیعه را بر جلد‌های خود دارند. از این منظر می‌توان ادعا کرد که قدیمی ترینِ انواعِ جلد که چنین صناعتی در آن به کار رفته، متعلق به خراسانیان است. این‌ها میراثی است که هریک از ملل مترقی جهان آن را می‌داشتند، نه تنها به آن مباهات می‌کردند، بلکه درصدد احیا و معرفی آن برمی آمدند، میراثی که امروز ما از آن بی اطلاعیم و به آن بی اعتنا.

فن خاموش شدهقرآن محمد بن عثمان بن حسین ورّاق غزنوی

فن خاموش شدهبخشی از جلد قرآن مذکور

فن خاموش شدهروی جلد قرآن موزه آستان قدس

فن خاموش شدهپشت جلد قرآن موزه آستان قدس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->