به سطحی از اقتدار رسیده‌ایم که دشمن را وادار به عقب‌نشینی کرده‌ایم مذاکرات آمریکا و روسیه درباره سفارتخانه‌ها سازنده بود وزیر اطلاعات: آرایش نظامی منطقه نشانگر اقتدار نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران است سردار اشعری: عاقبت به خیری شهید صیاد شیرازی به خاطر ولایتمداری او بود امیر سرتیپ امان‌اللهی: وظیفه ما این است که به عنوان سربازان نظام، در رکاب ولایت گام برداریم دستور اژه ای به قضات: مدیرانی که دارای ضعف و نقصان هستند تغییر دهید راز سرخ صیاد | روایتی کوتاه از زندگی خوش‌عاقبت شهید امیر سپهبد صیاد شیرازی دادستانی تهران علیه «حسام الدین آشنا» اعلام جرم کرد معاون هماهنگ کننده ارتش: شهید صیادشیرازی یک الگو در میان نیروهای مسلح بود سرلشکر باقری: وحدت نیروهای مسلح و توکل بی‌نظیر به قدرت خداوند از صفات شهید صیادشیرازی بود صدور رأی نهایی دادگاه عالی کانادا درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی: افزایش تعداد نمایندگان مجلس در انتظار لایحه دولت است ارائه پیشنهاد جدید آتش بس در غزه از سوی دولت مصر همه چیز درباره کمونیسم و کمونیست‌ها استاندار خراسان رضوی: منطقه ویژه اقتصادی و راه آهن را به عنوان دو مطالبه اصلی مردم سبزوار پیگیری می‌کنیم قاآنی: دشمنان قدرتمند در برابر اراده ملت‌های مقاوم ناتوان هستند بازدید استاندار خراسان رضوی از محور جنوب غربی بردسکن با حضور فرمانده فراجا تاکید پزشکیان بر سازندگی بیشتر استان ها بدون اتکا به پایتخت | ارز ۲۸ هزار تومانی رانت است ترکیه نسبت به پیامدهای هرگونه ماجراجویی نظامی علیه ایران هشدار داد عراقچی: الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل نقشی تعیین کننده دارد + ویدئو رئیس جمهور به استان البرز سفر کرد (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) برگزاری رژه روز ارتش در تهران و سایر شهرهای ایران متکی: در محاسبات آمریکایی‌ها تصور حمله به ایران به راحتی جا نمی‌گیرد ترامپ: رئیس‌جمهوری چین مرد مغروری است| او نمی‌داند چطور باید توافق کند! جان باختگان ریزش سقف کلوپ شبانه در جمهوری دومینیکن به ۱۲۴ نفر رسید افزایش تعداد قربانیان حادثه کلوپ شبانه در جمهوری دومینیکن به ۱۲۴ تن حماس بیانیه داد: فلسطینیان کرانه باختری قیام کنند اختلاف بین صهیونیست‌ها و آتش افروزی در یک کنیسه در تل‌آویو
سرخط خبرها

رئیس دیوان عدالت اداری: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما قانون برنامه پنجم توسعه بوده است

  • کد خبر: ۲۳۹۹۰۳
  • ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
رئیس دیوان عدالت اداری: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما قانون برنامه پنجم توسعه بوده است
رئیس دیوان عدالت اداری درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با اشاره به حضور نمایندگان ستاد تنظیم بازار، سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی در هیات تخصصی و هیات عمومی دیوان، گفت: قانون‌گذار در برنامه پنجم توسعه، دولت را مکلف به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با رأی دیوان عدالت اداری، از موضوعات بحث‌برانگیز هفته‌های اخیر بوده و واکنش‌های زیادی داشته است. براساس بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع‌سازی نرخ خدمات حمل‌ونقل هوایی بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل‌ونقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی کردن نرخ آن‌ها اقدام کند. دیوان عدالت اداری نیز در پی طرح شکایتی به موضوع ورود کرده و پس از بررسی‌های تخصصی و تشکیل جلسات متعدد با مسئولان ذیربط، براساس قانون اقدام به صدور رأی کرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حکمتعلی مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری در این خصوص اظهار کرد: سال گذشته برخی شرکت‌های هواپیمایی با ادعای اینکه قانون‌گذار در برنامه پنجم توسعه و در ماده ۱۶۱ دولت را مکلف کرده که نسبت به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اقدام کند، از مصوبه ستاد تنظیم بازار در زمینه نرخ‌گذاری بلیت هواپیما در دیوان عدالت اداری شکایتی را مطرح کرد.

وی افزود: براساس این ادعا، به دلیل اینکه نرخ بلیت هواپیما مشمول قانون آزادسازی بوده، دولت مجدد حق مداخله در نرخ‌گذاری بلیت هواپیما را نداشته است و دیوان نیز حسب انجام وظایف قانونی خود به این موضوع ورود پیدا کرد. با طرح این شکایت، دیوان باید احراز می‌کرد که این قانون برنامه پنجم به ویژه ماده‌ای که مربوط به آزادسازی نرخ بلیت هواپیماست اجرایی شده یا خیر؛ بنابراین در همین راستا با برگزاری جلساتی، این موضوع در دیوان عدالت اداری بررسی شد و نماینده سازمان هواپیمایی در هیئت عمومی دیوان اعلام کرد که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در جهت اجرای قانون برنامه پنجم توسعه اجرایی شده و دستورالعمل و آیین‌نامه آن نیز در زمان حاکمیت برنامه پنجم توسعه تنظیم و انتشار یافته است.

مظفری ادامه داد: وقتی حکمی از قانون اجرا شده باشد یا باید قانون‌گذار آن حکم را در برنامه ششم از بین ببرد که چنین موردی در برنامه ششم برای لغو آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و یا تعریف قانون جدید در این باره مطرح نشده است و یا مقرره جدیدی را برای آن وضع کند؛ چراکه وقتی قانونی اجرایی می‌شود یک حکم قانونی است و نمی‌توان خلاف قانون عمل کرد. ستاد تنظیم بازار، سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی در هیئت تخصصی و همچنین در هیئت عمومی دیوان برای رسیدگی به این موضوع حضور پیدا کرده و ستاد تنظیم بازار و سازمان هواپیمایی در این جلسات از مواضع خود دفاع کردند و نهایتاً رای هیئت عمومی بر این شد که مقرره بعدی ستاد تنظیم بازار خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات این ستاد است و این مقرره را ابطال کرد که در پی آن نرخ‌گذاری بلیت هواپیما از حالت دستوری خارج شد.

رئیس دیوان عدالت اداری بیان کرد: این رای مربوط به اسفندماه سال ۱۴۰۲ و منتهی به ایام عید نوروز ۱۴۰۳ است. با دستور ریاست قوه قضاییه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در هیئت مشترکی که با دولت وجود دارد و با حضور وزیر راه‌‎وشهرسازی بررسی و مقرر شد که وزارت راه‌وشهرسازی برای ابطال رای دیوان درخواست اعمال ماده ۹۱ را ارائه کند؛ همچنین مقرر شد که تا بررسی درخواست اعمال ماده ۹۱، اجرای رأی متوقف شود. پس از بررسی مجدد این موضوع در هیات تخصصی و براساس نظر این هیات، احراز شد که موجبی برای اعمال ماده ۹۱ وجود ندارد و رای دیوان کاملاً مطابق با قانون است؛ بنابراین این قانون باید اجرایی می‌شد.

وی با بیان اینکه شاخص و معیار عملکرد دیوان مبتنی بر قانون است، عنوان کرد: مجریان اگر در مورد اجرای قانون نکاتی دارند یا قانون را دچار مشکل می‌دانند در فرصت مناسب گذشته می‌توانستند از راه‌های قانونی به اصلاح آن اقدام کنند. بیش از ۶ ماه از توقف این رای می‌گذرد و از این رو با توجه به اینکه پیگیری خاصی در رابطه با تغییر این قانون از سوی قانون‌گذار و… انجام نشد؛ بنابراین براساس قانون از دستور موقت لغو اثر شد.

مظفری اضافه کرد: قطعاً وضع یا لغو هر قانونی تبعات خاصی در جامعه دارد و تبعات آن متوجه قانون‌گذار است. در سال ۸۹ در برنامه پنجم توسعه چنین مقرره‌ای وضع شده و اکنون قانون‌گذار باید پاسخگوی تبعات آن باشد و لازم است اگر قانون‌گذار اراده‌ای غیر از این دارد به موضوع ورود پیدا کرده و مقرره جدیدی را برای موضوع وضع کند. وظیفه دیوان بررسی موضوع، درخواست و شکایات از حیث انطباق با قانون است و فراتر از این موضوع تکلیفی برعهده دیوان عدالت اداری نیست و دیوان نمی‌تواند تصمیم بگیرد که اجرای یک قانون به صلاح مملکت هست یا نیست؛ چراکه اساسا قانون این اجازه را به دیوان نداده و ورود به این موضوع برعهده قانون‌گذار است.

رئیس دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: براساس بند (ه) تبصره یک قانون هواپیمایی کشوری مقرر شده که شورای عالی هواپیمایی دارای صلاحیت تعیین خط مشی کلی هواپیمایی کشوری است، طبیعتا این شورا می‌تواند با تعیین ضوابطی برای قیمت‌گذاری مانع افزایش نامتعارف بلیت هواپیما و اجحاف حقوق مسافران شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->