وزیر علوم در مشهد: قطعی برق تحصیل دانشجویان را هم مختل کرده است | باید به دنبال تحصیل و آموزش مجازی دانشجویان باشیم نفقه چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ انتقال آب از هزارمسجد به مشهد | چالش ادامه‌دار + فیلم واکنش متفاوت وزارت آموزش و پرورش به رقص دانش‌آموزان بابلی زلزله کاشمر در استان خراسان رضوی را لرزاند (۶ دی ۱۴۰۳) مراقبت‌های تغذیه‌ای در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی کمبود یُد چه علائمی دارد؟ بدون تجویز پزشک، دارو مصرف نکنیم؛ حتی یک مسکن ساده نکات ایمنی استفاده از آسانسورها در شرایط احتمالی قطع برق | مراقب سُریدن آسان‌­سُرها باشید فشار مالیاتی از روی پزشکان برداشته می‌شود پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه، ۶ دی ۱۴۰۳) | بهبود کیفیت هوا از اوایل هفته آینده قطع داروی بیماران دیابتی بسیار خطرناک است گلایه مردم از قطعی‌های مکرر برق در حاشیه شهر مشهد | خاموشی‌های نامنظم! استفاده از ماسک‌های N۹۵ در هوای آلوده، کمک‌کننده است یا نه؟ بررسی چالش‌های دارویی کشور (۶ دی ۱۴۰۳) آخرین وضعیت تب دنگی در کشور (۶ دی ماه ۱۴۰۳) سیگار کشیدن در نوجوانی به قلب آسیب می‌رساند آیا روند شیوع آنفلوانزا افزایشی است؟ لزوم ایمن‌سازی شهر در برابر زلزله اجرای نافرجام طرح پزشک خانواده در شهر مشهد اولویت جدید حج تمتع اعلام شد (۶ دی ۱۴۰۳) قتل هم‌اتاقی به خاطر آب خوردن با پارچ! اعتراف به قتل پسر ناپدیدشده بعد از کشف جسد در رودخانه زمان ثبت نام جدید وام ضروری ۳۰میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد ورود سامانه بارشی به کشور از فردا (۷ دی ۱۴۰۳) | تداوم آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ + فیلم توسعه نامتوازن در همکاری‌های بین‌المللی موجب غفلت از کشورهای هم زبان شده است ایران فرهنگی؛ از رودکی تا نسل جدید، میراثی که باید زنده بماند رودکی؛ گنجینه‌ای برای تحکیم پیوند‌های فرهنگی ایران و تاجیکستان ضرورت بهره‌گیری از فرصت‌های فرهنگی مشترک ایران و آسیای میانه سفیر تاجیکستان در ایران: رودکی، حلقه پیوند فارسی‌زبانان است وضعیت قرمز عمومی اختتامیه نخستین همایش «رودکی و پیوند‌های فرهنگی ایران و تاجیکستان» برگزار شد
سرخط خبرها

انفعال نهاد‌های بین المللی در زمینه ساخت مدرسه برای دانش آموزان اتباع در  مشهد

  • کد خبر: ۲۴۱۰۷۴
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴
  • ۱
انفعال نهاد‌های بین المللی در زمینه ساخت مدرسه برای دانش آموزان اتباع در  مشهد
ظرفیت محدود مدارس حاشیه شهر و جمعیت بالای اتباع در این مناطق، دغدغه‌ای جدی برای والدین ایجاد کرده است. فرماندار مشهد در این رابطه گفت: سال گذشته از سوی نهاد‌های بین المللی برای ساخت مدرسه در مشهد هیچ تفاهم نامه‌ای امضا نشد.

به گزارش شهرآرانیوز، کلاس‌های پرجمعیتی که صدا به صدا نمی‌رسد و دانش آموزان به زحمت باید پشت نیمکت‌ها بنشینند و احتیاط کنند که با یک تکان اضافی وسایل کناری شان روی زمین نریزد! کلاس‌های چهل نفری و حتی بیشتر! بچه‎‌هایی که اغلب به دلیل تعلق به طبقه متوسط یا کم برخوردار شانس تحصیل در مدرسه‌های غیرانتفاعی و... ندارند و تنها فرصت تحصیلی آن‌ها ثبت نام در مدارس دولتی است که اگر آن هم سهمشان نشود، جزئی از آمار بازماندگان تحصیلی می‌شوند. در این بین آنچه در مدارس حاشیه شهر درخورتأمل است فقط کمبود سرانه آموزشی یا برخی مدارس فرسوده نیست بلکه آمار ثبت نامی فرزندان اتباع است که در برخی از مناطق زمینه ساز گلایه خانواده‌ها شده است.

محدوده‌هایی که به دلیل جمعیت بالای فرزندان اتباع و ثبت نام آن‌ها ظرفیت فضای آموزشی را برای فرزندان ایرانی آن محدوده با مشکل رو به رو کرده است. گلایه‌هایی که به نظر می ‎رسد اگر به صورت جدی بررسی و رسیدگی نشوند می‌توانند زمینه ساز مشکلات آتی شوند.

بخشی از دغدغه والدین

یکی از ساکنان مهرآباد نگرانی خود را در این زمینه در قالب پیامی به ستون حرف مردم ارسال کرده است: در مدارس مهرآباد و سخاوت، چون اتباع زیاد هستند بچه‌های ما را ثبت نام نمی‌کنند تکلیف ما چیست؟ نباید اولویتی وجود داشته باشد یا حداقل با ظرفیت مشخصی از اتباع ثبت نام کنند که فرزندان خود ما از تحصیل جا نمانند؟
شهروند دیگری با گلایه از همین موضوع نوشته است: مدارس مناطق محروم مشهد همه از دانش آموزان اتباع پر شده است. چرا فکری برای این موضوع نمی‌کنند؟

۲ هزار کلاس درس در اختیار اتباع

پیش از این دی ماه سال گذشته نیز، فرماندار مشهد در حاشیه یکی از مراسم «هر سه شنبه افتتاح یک مدرسه» در جمع خبرنگاران درباره کمبود فضای آموزشی شهرستان مشهد گفته بود. محسن داوری در آن جلسه و به صورت ویژه به حضور جمعیت درخورتوجهی از اتباع در این شهر اشاره کرده بود: در فضای آموزشی ۲ هزار کلاس کمبود داریم. علاوه بر این تعدادی کلاس درس در خدمت اتباع خارجی به ویژه اتباع افغانستانی است. اگر حضور اتباع خارجی در این شهر نبود، ما هیچ مشکلی نداشتیم.

فرماندار مشهد در ادامه این را گفته بود که: تمام فضا‌های خود را با اتباع عزیز تقسیم کرده ایم و براساس آنچه دین ما تکلیف می‌کند، اتباع را تکریم کرده ایم.
طرح افتتاح مدارس در سه شنبه‌ها تا حد زیادی برای افزایش سرانه آموزشی به ویژه در حاشیه شهر کمک کننده بود، اما آمار‌ها می‌گویند ۵ درصد دانش آموزان در استان اتباع خارجی هستند. بخش غالب این ۵ درصد در مشهد تحصیل می‌کنند.

به گفته محمدحسین عبداللهی، مدیر آموزش و پرورش بخش تبادکان، بالغ بر ۷۰ هزار تبعه خارجی در استان خراسان رضوی حضور دارند که یک سوم آن‌ها در بخش بزرگ تبادکان زندگی می‌کنند. ۲۵هزار دانش آموز اتباع یعنی حدود یک سوم جمعیت تمام دانش آموزان اتباع استان در تبادکان هستند که اگر بنا بود برای آن‌ها مدرسه ساخته شود باید حداقل ۸۰۰ کلاس درس ایجاد می‌شد.

اتباع نیز حق تحصیل دارند اما...

به دنبال پیگیری دغدغه والدین به ویژه درمناطق حاشیه شهر مشهد، این موضوع را با فرماندار مشهد در میان گذاشتیم. محسن داوری در گفتگو با شهرآرا با اشاره به اینکه این ثبت نام‌ها بر اساس قانونی ابلاغ شده انجام می‌شود، می‌گوید: اتباع نیز باید از امکانات تحصیلی برخوردار شوند و در مدارس ثبت نام آن‌ها صورت بگیرد، اما سازوکاری نیز مطرح شده است که باید در مدارس این مسئله به گونه‌ای انجام شود که در روند تحصیلی دانش آموزان ایرانی خللی ایجاد نشود.
داوری تصریح می‌کند: از اتباعی که مجوز دارند و اداره کل اتباع، با ساز و کار مشخصی معرفی می‌کند باید ثبت نام‌ها صورت بگیرد.

حمایت ضعیف نهاد‌های بین المللی در سال گذشته

از دیگر مسائل مهم، نقش نهاد‌های بین المللی است که باید به دلیل حضور پناهندگان در ایران در موضوع ساخت و ساز مدارس همکاری‌های لازم را داشته باشند. مطابق آمار‌های رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در تیرماه امسال، ۱۱۱ مدرسه در ۱۰ سال اخیر از سوی کمیساریای عالی پناهندگان ساخته شده است، اما ۶۰۰ هزار دانش آموز اتباع داریم بنابراین نیاز است سالانه ۵۰ مدرسه بسازند.

این مسئله را نیز از فرماندار مشهد جویا می‌شویم که در زمینه ساخت وساز مدارس و کمک به رفع دغدغه‌ای که در این زمینه وجود دارد سازمان‌های بین المللی در سال‌های اخیر تا چه اندازه همراهی داشته اند؟ فرماندار مشهد در پاسخ می‌گوید: طبق قاعده باید حمایت‌هایی انجام شود و مدارسی را نهاد‌های بین المللی بسازند. در یک مقطع زمانی بسیار خوب بود، اما سال گذشته در این باره بسیار ضعیف بود و گلایه داریم.

داوری می‌افزاید: با آنکه ما بیشترین پناهنده به ویژه اتباع افغانستانی را داریم انتظار است که بیشتر مشارکت انجام شود. اقداماتی در گذشته انجام شد که جای قدردانی دارد، اما در حال حاضر لازم است به این مسئله بیشتر توجه شود. در سال گذشته تقریبا هیچ تفاهم نامه جدیدی در این باره نداشته ایم.

خلأ‌های جدی که باید واکاوی شود

استمرار طرح افتتاح مدارس و ایجاد کلاس‌های جدید توانسته است تا حد زیادی اثرگذار باشد، اما دغدغه والدین به ویژه در مناطق حاشیه شهر مشهد برای کمبود فضای آموزشی همچنان وجود دارد.

در این باره باید قوانین و قاعده‌های موجود بار دیگر بازنگری و ظرفیت‌های ثبت نام مدارس در این مناطق از سوی اداره کل آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بازنگری شود. از سوی دیگر حمایت‌های ویژه و اختصاص بودجه کشوری برای حل این دغدغه و پای کار آمدن نهاد‌های بین المللی نیز ضروری است. نکته‌ای که خلأ آن واضح و بدیهی است.

دانش آموزان اتباع در فراموشی نهاد‌های بین المللی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
0
4
واقعابرای مسئولان متاسفیم به جای طرح وبرنامه ریزی برای برگرداندن هرچه سریع تر همه اتباع خارجی به کشورشون باید شاهدبذل وبخشش بیشتر سهم وحق مردم در همه چیز ازجمله تحصیل کودکانشان به اتباع بیگانه باشیم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->