بهره‌برداری از طرح گذر تشرف نوغان در حریم حرم مطهر رضوی در مهرماه سال جاری افزایش ۱۶ درصدی سفر از طریق پایانه‌های مسافربری مشهد روایتی از تخریب سینما‌های مشهد به ویژه از دهه ۷۰ تا امروز | سکانس زوال بر پرده سینما نگاهی کوتاه به تاریخ ورود سینما به مشهد و روزگار رفته بر آن | سیمای مخدوش پیرمرد صدساله گلایه اهالی محله پورسینای مشهد از زمین‌های رها شده حوالی چند مدرسه | در حصار زمین‌های خاکی و خالی تأخیر بیست‌ساله در روند ثبت جهانی توس به‌خاطر دکل‌های برق فشارقوی ۱۵۲ روز دیگر تا راه‌اندازی فاز نخست طولانی‌ترین خط مترو مشهد پیشینه یکی از بزرگ‌ترین محدوده‌های تاریخی شمال شهر مشهد | کاوش در تاریخ ناخوانده مزرعه «محرابخان» آمادگی کامل ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید گلایه ساکنان چهارچشمه مشهد از ۲ دهه بلاتکلیفی پروژه نیمه‌کاره کانال آب شهروند خبرنگار | گلایه شهروند مشهدی از تاخیر برخی از خطوط اتوبوسرانی + پاسخ تخصیص اعتبار به مسجد مرویهای مشهد تا یک ماه آینده + فیلم (۲۰ شهریور ۱۴۰۳) سرای عزیزالله‌ اف مشهد، میراثی در انتظار تکمیل فرایند احیا | پژمان‌فر از بنا‌ی تاریخی عزیزالله‌ اف بازدید کرد + فیلم افزایش ۷۷۰میلیارد تومانی اعتبار ساخت فضا‌های ورزشی مشهد یکسان‌سازی نرخ حمل‌و‌نقل عمومی دغدغه زائران تأمین و نصب تجهیزات ایمنی در پارکینگ توحید مشهد استفاده شهرداری مشهد از وَن‌های تخصصی ویژه جمع آوری کودکان کار درباره یکی از کوچه‌های محله سرشور مشهد که یادآور نام یک پزشک قدیمی است | دگردیسی‌های مدام کوچه «مشیر» استفاده از تجربیات حمل‌ونقل عمومی شهرداری مشهد در شهرداری کرج ۱۱۰ میلیارد تومان در تأمین آب مورد نیاز مشهد صرفه‌جویی شد اثربخشی اقدامات کارگروه وکلای ترمیمی در دبیرخانه شهر ترمیمی
سرخط خبرها

پناهگاه معتادان متجاهر، معضلی ۳۰ ساله در شهرک شهید رجایی مشهد

  • کد خبر: ۲۴۶۷۲۱
  • ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
پناهگاه معتادان متجاهر، معضلی ۳۰ ساله در شهرک شهید رجایی مشهد
خواسته مشترک ساکنان محله کشاورز مشهد تغییر و تحول در منطقه‌شان است. تأکید خاصی که دارند درباره پاک‌سازی منطقه از حضور معتادان است تا در آرامش و امنیت زندگی کنند.

این‌بار و به خواست ساکنان محله کشاورز، تریبون مردمی شهرآرا مهمان محله کشاورز و خیابان حر‌۳۱ در شهرک شهید رجایی بود تا از نزدیک مشکلات مردم را بشنود و صدای آنها را به گوش مسئولان برساند. با ورود به این محله، ساکنان محلی به‌سرعت دور ما حلقه زدند و از وضعیت بحرانی محله‌شان سخن گفتند. وضعیتی که امنیت و آرامش آنها را به شدت تحت‌تأثیر قرار داده است.

خواسته مشترک ساکنان محله کشاورز تغییر و تحول در منطقه‌شان است. آنها از مسئولان درخواست دارند که به مشکلات این محله توجه ویژه کنند. تأکید خاصی که دارند درباره حذف موانع و پاک‌سازی منطقه از حضور معتادان است تا در آرامش و امنیت زندگی کنند.

زمین رها‌شده در خیابان حر ۳۱

در میان دغدغه‌های ساکنان محله، یک موضوع بیشتر از همه توجه ما را جلب کرد، زمین رها‌شده‌ای که پشت دیوار باغ کشاورزی آستان قدس رضوی قرار دارد. این زمین که سال‌هاست بدون استفاده باقی مانده، به محلی برای تجمع معتادان متجاهر و مصرف مواد مخدر تبدیل شده است. ساکنان این منطقه از این وضعیت به‌شدت ناراضی هستند و با ترس از امنیت خود، زندگی می‌کنند.

سلیمانشاهی، از فعالان اجتماعی محله، با ابراز نگرانی از وضعیت موجود می‌گوید: این زمین رهاشده به پناهگاه امنی برای معتادان تبدیل شده است. هر روز شاهد حضور آنها در این منطقه هستیم که با خیال راحت در آلونک‌هایی که ساخته‌اند، مواد مصرف می‌کنند. این وضعیت نه‌تن‌ها امنیت ما را تهدید می‌کند، بلکه سبب شده تا آسایش زندگی‌مان نیز از بین برود.

ناامنی و تهدید‌های روزمره

مشکلات ناشی از حضور معتادان در این منطقه فقط به مصرف مواد مخدر محدود نمی‌شود. برخی از ساکنان محلی با اشاره به حملات خشونت‌آمیز این افراد می‌گویند که آنها نه‌تن‌ها اموال ساکنان را به سرقت می‌برند، بلکه گاهی با سرنگ‌های آلوده نیز به آنها حمله می‌کنند. یکی از بانوان با نگرانی از وضعیت فرزندانش می‌گوید: ما نمی‌توانیم بچه‌هایمان را به خیابان بفرستیم. هر لحظه ممکن است یکی از این افراد به آنها آسیب بزند. این وضعیت واقعا وحشتناک است و ما نمی‌دانیم باید به کجا شکایت کنیم.

عدم پاسخ‌گویی و پیگیری از سوی مسئولان

ساکنان محله کشاورز بار‌ها و بار‌ها از نهاد‌های مختلف، از جمله شهرداری منطقه‌۶ و آستان قدس رضوی، درخواست کرده‌اند که برای حل این مشکل اقدام کنند، اما به گفته آنها، تا به امروز هیچ اقدامی صورت نگرفته است. یکی از ساکنان با اشاره به نامه‌نگاری‌های متعدد خود می‌گوید: ما بار‌ها به شهرداری و آستان قدس نامه نوشته‌ایم و خواستار پاک‌سازی این منطقه شده‌ایم، اما هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم. ما فقط می‌خواهیم که این زمین به مکانی ایمن برای خانواده‌ها تبدیل شود.

درخواست مردم از آستان قدس و شهرداری، تغییر و تحول

ساکنان محله کشاورز انتظار دارند که آستان قدس رضوی به عنوان مالک زمین‌های رهاشده و شهرداری مشهد به عنوان مسئول مدیریت شهری، اقدامات لازم را برای پاک‌سازی این منطقه انجام دهند. آنها از آستان قدس می‌خواهند که این زمین را یا به پارک رجاء متصل کند یا به شهرداری هدیه دهد تا پروژه‌ای برای رفاه و امنیت مردم منطقه اجرا شود.

محمد اوسو، از ساکنان محله می‌گوید: ما از تولیت محترم آستان قدس رضوی درخواست داریم که به این منطقه توجه کند و برای رفاه مردم، این زمین را به پارک یا مکانی ورزشی تبدیل کند. این تنها خواسته ماست، اینکه این زمین به جای پناهگاه معتادان، به مکانی امن برای خانواده‌ها تبدیل شود.

بازدید مسئولان و امیدواری مردم

مشکلاتی که مردم این منطقه با آن روبه‌رو هستند سبب شد اخیرا مهدی ناصحی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، از شرایط محله و این زمین رهاشده بازدید کرد. این بازدید بارقه‌هایی از امید را در دل مردم ایجاد کرده است. آنها امیدوارند که این بازدید و پیگیری‌های آتی، به نتایج مثبتی ختم و مشکلات سی‌ساله محله‌شان حل شود.

یکی از ساکنان با اشاره به این بازدید می‌گوید: ما از اینکه بالاخره یکی از مسئولان شهری به این منطقه آمد و مشکلات ما را از نزدیک دید، خوشحالیم. امیدواریم که این بازدید‌ها به اقداماتی عملی منجر شود و ما بتوانیم دوباره در محله‌ای امن زندگی کنیم.

گودال‌های تاریک و خطرناک، تهدیدی دیگر

در حین بازدید از این منطقه، با یکی از مشکلات دیگر نیز روبه‌رو شدیم، گودال‌هایی تاریک و عمیق که به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده است. این گودال‌ها نه‌تن‌ها ظاهری وحشتناک دارند، بلکه به‌شدت خطرناک هستند. یکی از ساکنان در‌این‌باره می‌گوید: این گودال‌ها برای ما و بچه‌هایمان تهدیدی جدی است. هیچ‌کس نمی‌داند این گودال‌ها تا کجا عمیق هستند و معتادان در آنها چه می‌کنند. باید هر چه زودتر این گودال‌ها پر شوند و منطقه‌ای امن برای ما ایجاد شود.

دیوار جداکننده

یکی از ساکنان می‌گوید: این دیوار، ما را از بقیه شهر جدا کرده و باعث شده است تا این منطقه به محلی برای تجمع افراد ناهنجار تبدیل شود. ما خواستار حذف این دیوار و هموار کردن تپه‌ها و آلونک‌های معتادان هستیم.

اتفاقات مثبت در حر ۱۹، راهگشایی و پیشرفت

با تمام مشکلاتی که مردم محله کشاورز با آن روبه‌رو هستند، یکی از نقاط روشن این منطقه، پیشرفت‌های اخیر در خیابان حر ۱۹ است. پس از توافقات صورت گرفته بین آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد، دیوار انتهای محله حر ۱۹ از سوی شهرداری تخریب شد تا مسیر جدیدی برای تردد مردم این منطقه به سایر مناطق ایجاد شود.

ساکنان امیدوارند که این اقدام مثبت در خیابان حر ۳۱ نیز تکرار و مشکلات آنها به‌زودی حل شود. یکی از ساکنان می‌گوید: اتفاقاتی که در حر ۱۹ افتاد، نشان داد که با پیگیری‌های مستمر و همکاری مسئولان، می‌توان به نتایج خوبی رسید. ما امیدواریم که در خیابان حر‌۳۱ نیز چنین اتفاقات مثبتی رخ دهد و مشکلات ما پس از سال‌ها حل شود.

پیگیری و آینده، انتظار برای اقدام

پس از شنیدن مشکلات مردم محله کشاورز، برای اخذ پاسخ به سراغ مسئول روابط عمومی منطقه‌۶ شهرداری مشهد رفتیم تا از جزئیات جلسه اخیر بین فرماندار مشهد، شهردار منطقه‌۶ و نماینده آستان قدس رضوی درباره دیوار خیابان حر‌۳۱ مطلع شویم. احسان حاجی‌زاده در‌این‌باره این‌طور توضیح می‌دهد: پیرو جلسه‌ای که شهردار منطقه‌۶ به همراه نماینده آستان قدس، فرماندار مشهد و همچنین اعضای شورای اجتماعی محله کشاورز برگزار کرد مقرر شد مرز زمین آستان قدس با دیوار‌های بتنی شهرداری مشخص شود و پس از آن آستان قدس به برداشتن دیوار خیابان حر‌۳۱ اقدام کند.

حاجی‌زاده در ادامه می‌گوید: علاوه بر آن تحویل معبر انتهای خیابان حر‌۱۹ از سوی آستان قدس بود که هفته گذشته تحویل داده شد، شهرداری مشغول جدول‌گذاری و آسفالت محل است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->