قیمت سکه‌های ضرب ۸۶ حراج مرکز مبادله چقدر است؟ آیا ثبات به بازار ارز برمی‌گردد؟ (۶ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد اعلام شد (۶ دی ۱۴۰۳) | بادمجان ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان کارگران چطور مالیات‌های مازاد بر حقوق را پس‌ بگیرند؟ سازندگان توان فروش و ساخت مسکن را ندارند سرپرست مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش منصوب شد وزیر نیرو: هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق ۸ هزار تومان است پیش بینی قیمت سکه و طلا (پنجشنبه ۶ دی ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت ارز و دلار (پنجشنبه ۶ دی ۱۴۰۳) بزرگترین کریدور تجاری کشور از خراسان رضوی می‌گذرد مدیرعامل معاینه فنی تهران حرف‌های خودش علیه ایران خودرو و سایپا را تکذیب کرد! ترانزیت، زیربنای ۱۰ درصد اقتصاد کشور پرداخت ۶۰ هزار میلیارد ریال عوارض به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌های خراسان رضوی از محل مالیات بر ارزش افزوده رشد ۴۸ درصدی خانوار‌های مستأجر درگیر فقر، طی ۶ سال تک‌نرخی‌شدن ارز به‌نفع مردم، یا به ضررشان؟ رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد: قطع برق خانگی اتفاق خوبی است | بخش خصوصی حاضر به رقابت با دولت نیست کاهش نرخ دام | قیمت امروز گوشت قرمز و مرغ (۵ دی ۱۴۰۳) چگونه دولت از گرانی ارز، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به دست آورد؟ | یک نماینده مجلس افشا کرد ارزش معاملات خرد در بورس شگفتی آفرید | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۵ دی ۱۴۰۳) | هایما ۲۰ میلیون تومان ارزان شد افت قیمت طلا و سکه در مشهد (۵ دی ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۵ دی ۱۴۰۳) | خودرو سایپا یک میلیاردی شد ترانزیت، فرصتی برای رونق اقتصادی خراسان رضوی رئیس سازمان امور مالیاتی کشور: یک سوم دنیا مالیات می‌گیریم نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۵ دی ۱۴۰۳) | دلار بازار آزاد در کانال ۷۹ هزار تومان افت قیمت خودرو بار مالی ۳۰ تا ۵۰ همتی برای بیمه‌ها دارد علت ادامه رشد قیمت طلا و سکه در بازار چه بود؟ (۵ دی ۱۴۰۳) ماجرای واردات برنج بی‌کیفیت چیست؟ | مخلوط‌کردن برنج نامرغوب با محموله‌ها ۶۰ درصد خودرو‌های جدید تولید داخل در آزمون معاینه فنی مردود می‌شوند
سرخط خبرها

اختصاص سهمیه بنزین به صورت پول نقد مناسب نیست

  • کد خبر: ۲۴۸۰۴۵
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
اختصاص سهمیه بنزین به صورت پول نقد مناسب نیست
رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور گفت: باید به سمت عادلانه­‌سازی تخصیص یارانه سوخت حرکت کنیم و اصلاحاتی را در این زمینه انجام دهیم.

به گزارش شهرآرانیوز، اسماعیل کفایتی در خصوص اختصاص سهمیه بنزین به نفر تصریح کرد: هدفمندی یارانه‌­ها اقدام مناسبی بود که در راستای تخصیص عادلانه یارانه‌­ها در دستورکار قرار گرفت. به نظر می‌­رسد، تخصیص سهمیه بنزین به نفر نیز با هدف عدالت‌خواهانه باید در دستورکار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: هر اقدامی یک‌سری تبعات دارد که باید برای آن­‌ها چاره‌­ بیندیشیم. طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر نیز از این قاعده استثنا نیست. قرار است با هدف تخصیص عادلانه یارانه سوخت، سهمیه­ مشخصی از بنزین یارانه‌­ای برای هر کدملی در نظر بگیریم.

اختصاص سهمیه بنزین به صورت پول نقد مناسب نیست

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور تصریح کرد: ترجیحاً بهتر است که سهمیه بنزین افراد به صورت نقدینگی در اختیار آن­‌ها قرار نگیرد. روش مناسب­‌تر این است که سهمیه بنزین افراد به صورت اعتباری برایشان در نظر گرفته شود. به طور مثال، می­‌توانیم در قالب اعتبارات و تسهیلات، مابه‌ازای بنزینی را که افراد از آن استفاده نمی‌­کنند، در نظر بگیریم.

کفایتی گفت: نیاز است بررسی­‌های کارشناسی جدی در خصوص طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر صورت بگیرد. باید با یک خرد جمعی این کار انجام شود؛ به نحوی که کمترین تبعات را به‌لحاظ تورمی و معیشتی برای مردم داشته باشد.

وی ادامه داد: در اینکه نیاز است به سمت اعمال راهکارهایی مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر حرکت کنیم، شکی نیست؛ زیرا ادامه روند فعلی مبنی بر افزایش تقاضا و تولید به‌موازات یکدیگر و اینکه به واردات این ماده استراتژیک وابسته شویم، به صلاح کشور نیست.

طرح تخصیص بنزین به هر نفر نیاز به کار کارشناسی دارد

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: در نهایت باید به سمت عادلانه­‌سازی تخصیص یارانه سوخت حرکت کنیم و اصلاحاتی در این زمینه انجام دهیم. تخصیص سهمیه بنزین به نفر راهکاری است که ­می­‌تواند عدالت اجتماعی را در زمینه عرضه یارانه بنزین محقق کند؛ اما نیاز است با کار کارشناسی جدی این طرح را پیش ببریم.

مدیریت مصرف با طرح اعطای بنزین به هر نفر

کفایتی گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر می­‌تواند در کنترل مصرف اثرگذار باشد. وقتی افراد بدانند فقط میزان مشخصی بنزین یارانه‌­ای دارند و اضافه مصرف را باید از بازار آزاد تهیه کنند، به مدیریت مصرف­شان می­‌پردازند. اما این روش به‌تنهایی بهینه‌­سازی مصرف را به‌دنبال نخواهد داشت. نیاز است در کنار اعمال این روش، به فرهنگ­‌سازی در زمینه مصرف سوخت نیز بپردازیم.

در کنار قیمت باید حمل‌ونقل عمومی تقویت شود

وی ادامه داد: نیاز است فرهنگ مصرف را در کشورمان تغییر دهیم. افزایش قیمت بنزین در این زمینه کمک­‌کننده خواهد بود اما قطعاً نیاز است فرهنگ­‌سازی را در دستورکار قرار دهیم؛ به طور مثال، مواردی همچون تک‌سرنشینی و استفاده‌نکردن از وسایل حمل‌ونقل عمومی باید رفع شود. در همین راستا، نیاز است تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی را داشته باشیم تا زمینه برای استفاده از این وسایل فراهم شود.

مسئله بنزین چندبعدی است

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: مسئله بنزین فقط از بعد اقتصادی و مشکلاتی که به لحاظ مالی برای کشور ایجاد کرده است، مهم نیست. ابعاد زیست‌محیطی موضوع و ترافیک نیز اهمیت دارد. به‌خاطر تمامی مسائل اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی مصرف غیربهینه بنزین باید به سمت حل‌وفصل مشکلات ناترازی بنزین برویم و این مسئله را در کشور سامان دهیم. راهکار این است که از فناوری روز برای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر استفاده کنیم. به‌کارگیری فناوری در زمینه اجرای طرح بنزین به نفر­ در خدمت حل معضل ناترازی بنزین و کنترل مصرف بنزین و اصلاح قیمت‌گذاری بنزین برای مصارف خارج از الگوی بهینه خواهد بود.

منبع:ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->