نصب و راه‌اندازی دستگاه آب‌شیرین‌کن در ۹ روستای مشهد آیا تجربه بافت تاریخی یزد برای مشهد مفید است؟ لزوم بازنگری در محدودیت‌های درآمدی شهرداری‌ها اعمال‌قانون ۱۸۰۹ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۸ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) آمادگی کامل حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری مشهد هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ خراسان‌رضوی، رتبه اول به‌روزرسانی اسناد اجاره‌ای در کشور + فیلم مشارکت بی‌سابقه مردم مشهد در اجرای پروژه‌های شهری مشهد، قله نهضت آسفالت کشور ترافیک سنگین در بزرگراه شهید چراغچی، خیابان امام‌خمینی(ره) و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) شهردار مشهدمقدس: دستگاه حفار تونل خط ۳ متروی مشهد به زودی وارد قاسم‌آباد می‌شود گل‌های پاییزی به زودی میهمان مشهد می‌شوند  یادی از حاج علی شمقدری، یار دیرین رهبر معظم انقلاب | نیم قرن غیرت و صدق و وفا درباره محله «مهرآباد» که روزگاری از گزینه‌های سرمایه‌گذاری انگلیسی‌ها و یهودیان بود | توطئه‌چینی با تریاک مشهد علیه چین ترافیک پرحجم در بزرگراه شهید چراغچی، میدان فهمیده و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۵۴۲ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۵ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) خیابان ثنایی۳ در محله خاتم‌الانبیا(ص) مشهد در انتظار بازگشایی تهیه مدل جامع ریسک فرونشست زمین در مشهد لزوم تغییر محدوده کلان‌شهر مشهد شهروند خبرنگار | درخواست تغییر مسیر برخی از خطوط اتوبوسرانی مشهد + پاسخ نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: شورای ششم با شعار توجه به حاشیه شهر، از مردم رأی گرفت بازدید شهردار و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهدمقدس از پروژه‌های منطقه ۵ | بازگشایی بولوار کرامت مشهد ظرف یک ماه آینده رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: ایران ۳۰ سال دیگر کشور سالمند است | از سیاست‌های جوانی جمعیت حمایت می‌کنیم
سرخط خبرها

نگرانی شهروندان از سقوط ستون‌های قدیمی و فرسوده برق در مشهد

  • کد خبر: ۲۴۸۸۱۶
  • ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
نگرانی شهروندان از سقوط ستون‌های قدیمی و فرسوده برق در مشهد
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد: چوب ستون‌های قدیمی برق، خاص و متفاوت است و سال‌ها استحکام دارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فرسوده بودن شبکه برق‌رسانی در گوشه‌و‌کنار شهر مشهد، احساس ناایمن بودن را بین شهروندان ایجاد می‌کند. در این میان خطر سقوط این فرسوده‌های روشنی‌ساز و نوسانات مداوم برق شاخص‌ترین گلایه‌هایی است که ساکنان با صدای مردم در میان می‌گذارند.

چوبی‌ها محکم‌تر است یا بتنی‌ها؟

میرزایی که از ساکنان خیابان آیت‌ا... عبادی در حوالی چهارراه راه‌آهن است، به شهرآرا می‌گوید: اینجا مرکز شهر است و برخی خانه‌های ویلایی آپارتمان‌های جدیدساز شده‌اند، اما هنوز این ستون‌های برق چوبی فرسوده کنار خانه‌های ما قرار دارد.
او ادامه می‌دهد: پدر و مادر‌های ما در این خانه‌ها به دنیا آمده‌اند و از این دنیا رفته‌اند، اما هر روز چشممان به جمال این ستون‌های برق چوبی بد شکل و بی‌قواره روشن می‌شود.

مشکل دختر نوجوانش ترس از این ستون‌هاست. می‌گوید: دخترم فوبیای نزدیک شدن به این ستون‌ها را دارد و به آن نزدیک نمی‌شود. به شرکت برق هم که اطلاع داده‌ایم که ستون بتنی و سیمانی جایگزین کند به ما این‌گونه پاسخ داده‌اند که چوبی‌ها از سیمانی‌ها هم محکم‌تر هستند و خطری برای کسی ندارند.

این ستون پوسیده در حال سقوط است

«در خیابان مصلی و محدوده محمدآباد تیر برق چوبی کج شده و خطرناک است. هر کس می‌بیند احساس می‌کند هر لحظه این امکان وجود دارد که این ستون پوسیده سقوط کند.»
محبوبه عظیمی، از ساکنان قدیمی خیابان مصلی است. او موضوع این ستون‌های برق را مطرح می‌کند و در ادامه این‌طور توضیح می‎‌دهد: در این محله‌ها، چون بافت قدیمی است از این ستون‌ها تا دلتان بخواهد وجود دارد.

ستون‌های فرسوده، مکمل بافت فرسوده

حاشیه شهر مشهد هم از این قاعده مستثنا نیست و به تعبیر ساکنان این مناطق این چراغ برق‌ها مکمل بافت متراکم و قدیمی این محله‌ها شده است. به درخواست اهالی تعدادی از آنها بتنی شده‌اند، اما تعداد ستون‌های برق چوبی کم نیست و برای اهالی دردسرساز شده است.
خیابان فیض‌زاده در کنار پل شهید عباسپور مملو از این تیر برق‌های چوبی است که به گفته محلی‌ها حدود نیم قرن از عمر آنها می‌گذرد.

تقی مؤدب، از ساکنان قدیمی منطقه است. او می‌گوید: درکوچه‌های این محدوده تا دلتان بخواهد از این دست ستون‌هاست. نمی‌دانم چرا یک‌درمیان تعویض شده‌اند؟‌
می‌گوید: خدا نکند زلزله‌ای خفیف یا حادثه‌ای طبیعی رخ دهد که وجود اینها، آسیب و تلفات را چند برابر می‌کند. او خواسته‌اش را این‌طور مطرح می‌کند: حتما یکی از اینها باید روی سر مردم سقوط کند تا دست‌اندرکاران شرکت برق دست به کار شوند و آنها را تعویض کنند.

این سازه‌های چوبی، ایمن است

عبدالوحید مهدوی‌نیا، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد از ایمن بودن این سازه‌های چوبی برقی به شهرآرا خبر می‌دهد و به شهروندان اطمینان خاطر می‌دهد خطری جانشان را تهدید نمی‌کند.
مهدوی‌نیا با اشاره به اینکه این چراغ برق‌های قدیمی در همه جای شهر هست، می‌گوید: چوب این ستون‌ها، خاص و متفاوت است. به‌نحوی که سال‌های سال استحکام دارد و مشکلی برای تأمین برق مردم به وجود نمی‌آورد.

چوبی‎‌هایی که با روغن سیاه اشباع شده‌اند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد این تأکید را دارد که بیش از شهروندان ما نگران هستیم که در ارتباط با این ستون‌های برق چوبی خطری جان و مال کسی را تهدید نکند.

او در ادامه درباره ویژگی‌های این سازه‌ها می‌گوید: این ستون‌های چوبی با روغن سیاه اشباع شده است و حالت ارتجاعی دارد. به همین علت هیچ اتفاقی برای آن نمی‌افتد. مگر ضربه محکمی مثل خودرو به آن وارد شود و ستون بشکند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد در ادامه می‌افزاید: در مقایسه با تیر‌های چدنی و سیمانی، این چراغ برق‌های چوبی به لحاظ عایقی بهترین نوع است و مزیت‌های زیادی دارد.

تغییر سازه‌های برقی فرسوده با اصلاح معابر

مهدوی‌نیا با این توضیح که تغییرات اینها را در برنامه امسال گذاشته‌ایم، تأکید می‌کند: در حال شناسایی این چراغ‌های فرسوده چوبی هستیم و بدون استثنا آنها را تعویض می‌کنیم.

او در مورد نحوه تغییر و و زمان تعویض ستون‌های چوبی نیز این‌طور پاسخ می‌دهد: در محله‌هایی که اصلاح معابر و خیابان انجام می‌شود به تناوب ستون‌های چوبی را نیز تغییر می‌دهیم.
به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد، تعدادی از این ستون‌ها به دلیل قدمت برای همکاران ما نیز خطر دارند. زیرا آنها نیز باید از اینها بالا بروند.

مهدوی‌نیا با بیان این نکته که در چند سال گذشته هیچ حادثه‌ای از ستون‌های برق این‌چنینی در سطح شهر مشهد نداشته‌ایم، ادامه می‌دهد: با این حال بازرسان ما از مواردی که خطرزاست یا کج شده به صورت میدانی بازدید و آن را رفع خطر می‌کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد در ادامه پیشنهاد می‌دهد: اگر مردم با خطری جدی از سوی ستون‌های برق چوبی رو‌به‌رو شدند، بلافاصله به صورت موردی و با ذکر دقیق نشانی، با سامانه ۱۲۱ در میان بگذارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->