ملاک وحدت، عمل به شیوه رسول‌ الله (ص) است وحدت امت اسلامی، راه نجات غزه و مقابله با چالش‌های دشمنان است جشن بزرگ شکوفه‌های رضوی در جوار حرم امام رضا (ع) برگزار شد راهپیمایی ضدصهیونیستی با شعار «وحدت امت اسلامی، نجات غزه مظلوم» در مشهد برگزار می‌شود برگزاری سی‌وهشتمین سالگرد شهادت سرلشکر پاسدار شهید محمود کاوه در مشهد مقدس زنگ اول: زیارت جایی برای پیرمرد‌ها هست اتفاقا رواقی از جنس ارادت در قلب حرم امام رضا(ع) یادگارهای ارزشمند امام صادق (ع) برای شیعه وحدت، کلید حل مشکلات جهان اسلام است وحدت اسلامی و حمایت از مظلومان نباید در چالش‌های روزمره گم شود عرضه کتاب‌های معرفتی ویژه نوجوانان در نهمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه موزه دفاع مقدس مشهد و پایان تاخیر دو ساله پروژه + فیلم همسرداری در اسلام؛ به هم محبت کنید جلسات سنتی قرآن‌خوانی ویژه خواهران در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود مرور برخی شاخصه‌های رفتاری پیامبر (ص) در اجتماع برنامه‌های اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به مناسبت هفته وحدت + جزئیات دینی به نام اخلاق
سرخط خبرها

معادباوری؛ ترمز و سرعت‌گیر انسان

  • کد خبر: ۲۴۹۶۷۱
  • ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
معادباوری؛ ترمز و سرعت‌گیر انسان
اغلب انحرافاتی که جامعه با آن‌ها روبه‌روست، به‌دلیل نبود دغدغه‌مندی به‌ویژه ازسوی مسئولان درباره معادباوری است که چالش‌های بسیاری را در ابعاد فردی و اجتماعی ایجاد کرده است.

معاد رکن دوم از اصول اعتقادی ما مسلمانان است. ما یک مبدأ داریم که با اصل توحید و درباره خدا تبیین می‌شود و یک معاد که به بازگشت به‌سوی خدا تصریح دارد و تفسیر آیه «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ» است. اغلب انحرافاتی که جامعه با آنها روبه‌روست، به‌دلیل نبود دغدغه‌مندی به‌ویژه ازسوی مسئولان درباره معادباوری است که چالش‌های بسیاری را در ابعاد فردی و اجتماعی ایجاد کرده است.

شاید ما معاد را در قالب دروس خوانده و امتحانش را هم داده باشیم، اما باورداشت یک اصل با دانستن آن فرق می‌کند. به قول علامه جوادی‌آملی، دانایی چیزی است و دارایی چیزی دیگر؛ برای مثال شخص ممکن است دانا باشد و بداند مواد مخدر بد است، اما بازهم به آن معتاد شود؛ چون دانایی با جان او عجین نشده است؛ لذا بیشتر انحرافات در عرصه‌های اقتصادی، خانوادگی، اخلاقی، فرهنگی و حتی بین‌المللی به ضعف در معادباوری بازمی‌گردد؛ چون اهمیتی را که باید به معاد نداده و آن را در باور‌های مردم نیاورده‌ایم. با باور به معاد است که انسان از انحراف، خطا و گناه پرهیز می‌کند؛ چون دوست ندارد دچار عذاب الهی شود.

صرف برگزاری کلاس و آموزش در این‌باره به ما کمکی نمی‌کند. باید رسانه، فیلم و نمایش به میدان تبلیغ و تبیین این اصل ورود کنند. وقتی بیش از یک‌ششم (یا یک‌سوم) آیات قرآن و نیز بسیاری از روایات پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) به معاد اختصاص دارد، جامعه دینی (فارغ از اینکه ما حکومتی به این اسم داریم)، باید تبیین و نهادینه کردن این اصل اعتقادی را البته نه در حد یک دانستنی و علم حصولی، در دستورکار خود قرار دهد تا این اعتقاد، به فرهنگ جامعه وارد شود. زمانی مردم از قبرستان حیا داشتند، اما امروز قبرستان آن‌طور که باید، ما را به یاد آخرت نمی‌اندازد و جلوه‌های آن نیز تغییر کرده است.

قرآن کریم می‌فرماید: «بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَهُ»؛ یعنی انسان علاقه‌مند است عمر را به هوای نفس بگذراند! لذا از موانع، گریزان است؛ چون خیال می‌کند از این طریق آزادی عمل دارد، درحالی‌که این آزادی برای خروج از مدار انسانیت است. با همین نگاه معاد را زیر سؤال می‌برد، درحالی‌که اگر معاد نباشد، ضمانت اصلاح ساختار نظام اجتماعی از بین می‌رود؛ همان‌طور که قوانین اجتماعی از طریق جریمه‌ها ضمانت اجرا دارند، معاد نیز اصلاح اجتماعی را ضمانت می‌کند و اگر نباشد، امنیت از بین می‌رود.

اعتقاد به معاد، نگرش انسان به دنیا را تغییر می‌دهد تا دنیا را ابزار رسیدن به زندگى جاوید قرار دهد. همچنین این اعتقاد باعث می‌شود انسان در روابط چهارگانه خود اعم از ارتباط با خدا، ارتباط با خود، ارتباط با طبیعت و ارتباط با انسان‌ها، تقوا پیشه و از ضدارزش‌ها دوری کند. این باور مانع از سلطه‌طلبی انسان می‌شود؛ چنان‌که پیامبر (ص) با آن جایگاه رفیع فرمودند: «من نیز بشری مثل شما هستم». اما همان وجود مقدس در اصلاح ساختار‌های اجتماعی تا پای جان ایستادند؛ چنان‌که حضرت سیدالشهدا (ع) در کربلا و برای اصلاح اجتماعی، همه هستی خود را ایثار کردند.

معادباوری باید در عرصه‌های فردی، اجتماعی، اقتصادی و حتی بین‌المللی تجلی داشته باشد. از معبر همین اعتقاد است که انسان نوع‌دوست می‌شود. سبک زندگی قرآنی در عرصه معاد یعنی آنکه هر کاری انجام می‌دهیم، با نگاه به قبر و قیامت باشد؛ چنان‌که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «برای قبر، خود را آماده کنید!». معادباوری، ترمز و سرعت‌گیری است که غفلت از آن نه‌فقط انسان بلکه دیگران را هم نابود می‌کند؛ چنان‌که خودرو بدون ترمز، سرنشینان و عابران را به نابودی می‌کشاند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->