قیمت سیب‌زمینی در بازار به تدریج کاهش می‌یابد قیمت امروز خودرو‌های خارجی در مسیر ریزش (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) | سراتو ۹۰ میلیون تومان ارزانتر شد تداوم روند ریزش قیمت خودرو‌های داخلی (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) | افت ۲۱ میلیونی شاهین بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم عدم صدور صورتحساب الکترونیکی پزشکانی که از دستگاه کارتخوان استفاده کرده‌اند عراقچی در الجزایر: اگر طرف آمریکایی با اراده واقعی به عمان بیاید، حتماً به نتیجه خواهیم رسید آخرین وضعیت ذخیره آب در سد‌های اطراف مشهد (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) شکاف دستمزد و قیمت مسکن انتظار برای خرید ۵۰ متر خانه را ۵۰ ساله کرد بازار خودرو در سال جدید همچنان بدون مشتری (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) سیگنال مثبت مذاکرات به بازار سرمایه مخابره شد | جهش حدود ۶۰ هزار واحدی شاخص بورس (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) هشدار برای کاهش راندمان تولید فولاد کشور | درخواست وزیر صمت برای حمایت برق رسانی در صنعت فولاد ریزش ۱۱ میلیونی قیمت سکه در مشهد | هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۶۰۰ هزار تومان ارزانتر شد (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) + این خبر بروزرسانی می‌شود حذف ۴۰ درصد از مهارت‌های فعلی بازار کار تا ۵ سال آینده سقوط دلار به زیر کانال ۱۰۰ هزار تومان (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) شوک خبر مذاکرات ایران و آمریکا به بازار طلا و سکه | ریزش طلا تا ۷.۲ میلیون تومان (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: مطالعات ایجاد پنجمین منطقه ویژه اقتصادی استان به پایان رسیده است ممنوعیت صادرات خرما لغو شد (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) صنعت، تشنه سرمایه‌گذاری بر تولید | گفت‌وگوی اختصاصی شهرآرانیوز با رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی قیمت طلای جهانی امروز (سه شنبه، ۱۹ فروردین ۱۴۰۴) | طلای جهانی به مسیر افزایشی برگشت درباره نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «سرمایه‌گذاری برای تولید» | سهم بورس از هدایت سرمایه افزایش ۸۰ درصدی سهم شهرداریها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌های خراسان رضوی ترفند‌ فروشگاه‌ها برای تخلف و دور زدن طرح کالابرگ | چند نکته برای خرید با کالا برگ خودروسازان ۳۱ درصد از برنامه تولید خود در سال ۱۴۰۳ را محقق نکردند کالابرگ الکترونیکی از فردا (چهارشنبه، ۲۰ فروردین ۱۴۰۴) شارژ می‌شود نرخنامه قیمت میوه و تره‌بار در مشهد به صورت عمده فروشی اعلام شد (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) | بادمجان چند؟ جزئیات تغییرات دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۴ اعلام شد | احتمال ترمیم حق مسکن کارگران وجود دارد؟ ریزش شبانه نرخ تتر (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت ارز و دلار (سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت طلا و سکه (سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴) پیش بینی بورس (سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

با ۱۰ خودروی کم‌مصرف ایرانی آشنا شوید

  • کد خبر: ۲۵۰۱۳۰
  • ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳
با ۱۰ خودروی کم‌مصرف ایرانی آشنا شوید
کم‌مصرف‌ترین خودروی ایرانی اتوماتیک در حال حاضر شاهین‌پلاس است؛ البته این خودرو هنوز به بازار عرضه نشده، اما سایپا قصد دارد به‌زودی فروش آن را آغاز کند.

به گزارش شهرآرانیوز، یکی از مهم‌ترین موضوعات حال حاضر در صنعت خودروسازی جهانی، کاهش مصرف سوخت خودرو‌ها است. وضع قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه از سوی دولت‌ها باعث شده خودروسازان با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید مثل سیستم‌های هیبریدی، مصرف سوخت خودرو‌های خود را کاهش دهند.

در کشورمان، اما اوضاع متفاوت است و خودرو‌های ایرانی از پیشرانه‌های قدیمی و کم‌بازده استفاده می‌کنند که پیشینهٔ آنها به چند دهه قبل بازمی‌گردد و از تکنولوژی‌های روز بی‌بهره هستند. این موضوع باعث شده خودرو‌های ایرانی در قیاس با مدل‌های هم‌ردهٔ جهانی مصرف سوخت بسیار بالاتری داشته باشند که این به معنای سوزاندن سالانه میلیون‌ها لیتر سوخت اضافی از منابع کشور خواهد بود. با این‌حال، در بین همین خودرو‌های داخلی هم برخی مدل‌ها مصرف سوخت کمتری دارند و درنتیجه می‌توانند انتخاب مناسب‌تری باشند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با کم‌مصرف‌ترین خودرو‌های ایرانی حال حاضر بازار آشنا شویم.

۱۰- تارا اتوماتیک

مصرف ترکیبی: ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر

خودرو‌های اتوماتیک حداقل طبق استاندارد‌های محصولات داخلی، مصرف سوخت بیشتری نسبت به همتایان دستی دارند و به همین دلیل، در لیست ۱۰ تایی ما فقط دو خودروی اتوماتیک وجود دارد. با این‌حال، اگر خواهان کم‌مصرف‌ترین خودرو‌های اتوماتیک داخلی هستید، یکی از معدود انتخاب‌هایی که خواهید داشت تارا V ۴ خواهد بود.

این خودرو از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری TU ۵ پلاس استفاده می‌کند که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این پیشرانه هم توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE صورت می‌گیرد. طبق اعلام ایران‌خودرو، تارا LX اتوماتیک در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۷.۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

۹- شاهین پلاس

مصرف ترکیبی: ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر

کم‌مصرف‌ترین خودروی ایرانی اتوماتیک در حال حاضر شاهین پلاس است. البته این خودرو هنوز به بازار عرضه نشده، اما سایپا قصد دارد به‌زودی فروش آن را آغاز کند. مهم‌ترین تفاوت شاهین پلاس با نسخهٔ قبلی، تجهیز به پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی ME ۱۶ است که نسخهٔ سایپا از موتور TU ۵ محسوب می‌شود.

البته طبق اعلام سایپا، این موتور در شاهین پلاس ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که این اعداد کمی با موتور TU ۵ پلاس ایران‌خودرو متفاوت هستند. انتقال نیروی این پیشرانه هم توسط همان گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE صورت می‌گیرد که در محصولات ایران‌خودرو می‌بینیم؛ بنابراین، قوای محرکهٔ شاهین پلاس کاملاً با تارا LX یکسان است، ولی عجیب اینکه با وجود ۶۰ کیلوگرم وزن بیشتر از تارا، طبق اعلام سایپا، شاهین پلاس مصرف کمتری نسبت به همتای ایران‌خودرویی دارد.

۸- تارا دستی

مصرف ترکیبی: ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

اگر سراغ نسخهٔ دستی تارا بروید، اندکی یعنی در حدود ۰.۲ لیتر در هر صد کیلومتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهید کرد! البته تارا دستی شتاب بهتری هم دارد و طبق اعلام ایران‌خودرو، ظرف ۱۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که این عدد برای نسخه اتوماتیک ۱۳ لیتر است.

تارا دستی که از همان پیشرانهٔ TU ۵ پلاس استفاده می‌کند، ابتدا با گیربکس پنج سرعتهٔ دستی ارائه شد، اما بعداً ایران‌خودرو تیپ V ۱ P را با گیربکس شش سرعتهٔ دستی معرفی کرد. بااین‌حال، طبق اعلام سازندهٔ ایرانی، مصرف سوخت نسخه‌های پنج سرعته و شش سرعته تفاوتی باهم ندارد و هردو به‌صورت ترکیبی حدود ۷.۱ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف می‌کنند.

۷- سورن پلاس XU ۷ P

مصرف ترکیبی: ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

سورن پلاس یکی از ارزان‌ترین محصولات ایران‌خودرو محسوب می‌شود و در سبد محصولات این شرکت، جایگزین سه خودروی قدیمی پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند شده است. این خودرو ابتدا با پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری EF ۷ راهی بازار شد، اما پس از خاتمهٔ پژو پارس، ایران‌خودرو پیشرانهٔ قدیمی XU ۷ که قبلاً روی پارس نصب می‌شد را در سینهٔ سورن قرار داد! البته این پیشرانه ۱.۸ لیتری، بهبود‌هایی را تجربه کرده و XU ۷ پلاس نام گرفته است، ولی همچنان هشت سوپاپ بوده و خروجی پایینی برابر با تنها ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور دارد.

با این‌حال، عجیب اینکه به گفتهٔ ایران‌خودرو، سورن پلاس با پیشرانهٔ قدیمی و هشت سوپاپ XU ۷ P مصرف سوخت کمتری نسبت به نمونهٔ مجهز به موتور بروزتر و ۱۶ سوپاپ EF ۷ دارد که در هر صد کیلومتر نزدیک به ۷.۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

۶- دنا پلاس

مصرف ترکیبی: ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

دنا پلاس هم‌اکنون در نسخه‌های مختلفی با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک و پیشرانه‌های تنفس طبیعی و توربو تولید می‌شود که کم‌مصرف‌ترین آنها، نسخه‌ای است که در زمستان سال ۱۴۰۲ با پیشرانهٔ EF ۷ پلاس و گیربکس شش سرعتهٔ دستی معرفی شد. در این نسخه، پیشرانهٔ EF ۷ تنفس طبیعی بهبود‌هایی را در قسمت‌های مختلفی مثل سرسیلندر، شاتون‌ها، میل‌لنگ و… تجربه کرده و به سیستم زمان‌بندی متغیر دوگانهٔ سوپاپ مجهز شده است.

با این‌حال، خروجی موتور نسبت به نسخهٔ قبلی تغییری نداشته و همچنان ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال نیرو هم در این مدل بجای گیربکس پنج سرعته از گیربکس جدید شش سرعته دستی استفاده شده است. به لطف این تغییرات، مصرف سوخت ترکیبی دنا پلاس دستی جدید از ۷.۴ لیتر به ۷ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است.

۵- سایپا ۱۵۱

مصرف ترکیبی: ۷.۰ لیتر در هر صد کیلومتر

هر چند سایپا چند سال است که به تولید پراید پایان داده، ولی فعلاً قصد ندارد دست از سر نسخهٔ وانت آن بردارد و ۱۵۱ همچنان با قدرت تولید می‌شود! این خودرو از همان پیشرانهٔ آشنا و قدیمی ۱.۳ لیتری ۸ سوپاپ پراید استفاده می‌کند که با بهسازی‌هایی که سایپا روی آن انجام داده است، ۷۳ اسب بخار قدرت و ۱۰۹ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

هر چند این اعداد برای یک پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری قدیمی نسبتاً مناسب به نظر می‌رسند، اما وانت ۱۵۱ از لحاظ مصرف سوخت شرایط جالبی ندارد و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی حدود ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند که از خودرو‌هایی با پیشرانه‌های قوی‌تر که در ادامه خواهیم دید بیشتر است.

۴- رانا پلاس

مصرف ترکیبی: ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر

یکی از کم‌مصرف‌ترین سدان‌هایی که هم‌اکنون می‌توانید در بین خودرو‌های ایرانی پیدا کنید رانا پلاس است. این خودرو هرچند مثل پژو ۲۰۶ از فضای اندک صندلی‌های عقب رنج می‌برد، اما صندوق بار بزرگی را ارائه می‌کند. رانا پلاس از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری آشنای TU ۵ استفاده می‌کند که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد. وظیفهٔ انتقال نیروی این موتور هم بر عهدهٔ همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی است که سال‌ها در انواع پژو ۲۰۶ مورداستفاده قرار می‌گرفت.

با این‌حال، ایران‌خودرو نسخهٔ پانورامای رانا پلاس را هم ارائه می‌کند که به پیشرانهٔ TU ۵ P مجهز است و خروجی کمی بالاتری برابر با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو هم در این نسخه توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک انجام می‌شود. بااین‌وجود، طبق اعلام ایران‌خودرو مصرف سوخت هردو نسخهٔ رانا پلاس یکسان است.

۳- کوییک GX

مصرف ترکیبی: ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

کوییک پُر فروش‌ترین خودروی ایرانی محسوب می‌شود و درعین‌حال یکی از کم‌مصرف‌ترین خودرو‌های ایرانی به‌حساب می‌آید. این خودرو از پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ M ۱۵ استفاده می‌کند که اساساً نسخهٔ حجیم‌تر پیشرانهٔ پراید محسوب می‌شود و بنابراین موتوری کاملاً قدیمی است.

به همین دلیل، این موتور در نسخه‌های قبلی کوییک به‌صورت ترکیبی ۷.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کرد که برای پیشرانه‌ای با تنها ۸۷ اسب بخار قدرت، رقم زیادی است، ولی کوییک GX به نسخهٔ جدید این موتور مجهز شده که با نام M ۱۵ I شناخته می‌شود و با بهبود‌هایی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ، طبق اعلام سایپا مصرف کمتری برابر با ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر دارد. در این نسخهٔ جدید همچنین خروجی موتور هم با کمی افزایش به ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور رسیده است.

۲- سهند

مصرف ترکیبی: ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

سهند در واقع فیس‌لیفتی روی ساینا محسوب می‌شود و از همان پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ M ۱۵ I استفاده می‌کند؛ بنابراین، مصرف سوخت سهند با کوییک GX یکسان است و کم‌مصرف‌ترین سدان ایرانی بازار به‌حساب می‌آید، زیرا ساینا همچنان با همان نسخهٔ قبلی موتور M ۱۵ عرضه می‌شود و از نسخهٔ جدید این پیشرانه بی‌بهره است. همین پیشرانهٔ M ۱۵ I زیر کاپوت اطلس هم قرار دارد و بنابراین به سلیقه و نیاز شما بازخواهد گشت که از بین این سه خودرو با پیشرانه و مصرف سوخت یکسان کدام‌یک را انتخاب کنید.

۱- پژو ۲۰۷

مصرف ترکیبی: ۶.۳ تا ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر

کم‌مصرف‌ترین خودروی ایرانی حال حاضر بازار کشورمان پژو ۲۰۷ است که در انواع مختلفی تولید می‌شود. در بین مدل‌های متنوع این هاچ‌بک کوچک، نسخهٔ مجهز به پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری ۸ سوپاپ TU ۳ کمترین مصرف سوخت را دارد و در هر صد کیلومتر ۶.۳ لیتر بنزین می‌سوزاند، ولی این مدل تنها ۷۵ اسب بخار قدرت دارد.

با این‌حال، اگر سراغ نسخه‌های مجهز به پیشرانهٔ قوی‌تر TU ۵ بروید هم با مصرف سوخت خیلی بیشتری مواجه نخواهید شد. ۲۰۷ با پیشرانه‌های TU ۵ معمولی و TU ۵ پلاس و گیربکس‌های پنج سرعته و شش سرعته دستی تولید می‌شود که مصرف ترکیبی بین ۶.۶ تا ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر دارند.

با این‌حال اگر خواهان نسخهٔ اتوماتیک این خودرو باشید، باید برای هر صد کیلومتر، ۷.۴ لیتر بنزین در باک آن بریزید که حتی از تارا اتوماتیک و شاهین پلاس که وزن سنگین‌تری دارند هم بیشتر است.

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->