بایدن: قبول دارم در مناظره با ترامپ شکست خوردم هشدار دادستان کل کشور نسبت به اظهارات بی‌مبنا درباره فرایند و نتایج انتخابات محمد مخبر و رییس جمهور چین دیدار کردند اطلاعیه شماره ۷ ستاد انتخابات کشور | تصویر برداری از آرا ممنوع است تاکید وزیر خارجه هند بر اهمیت مبارزه با تروریسم برای کشورهای عضو شانگهای شهباز شریف در شانگهای: خطرات تروریستی از افغانستان نگرانی جدی ما است مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سبزوار معارفه شد (۱۴ تیر) اطلاعیه شماره ۶ ستاد انتخابات کشور | کارت نمایندگان نامزد‌ها برای حضور در شعب اخذ رای فردا (۱۵ تیر) هم معتبر است جدیدترین نظرسنجی ایسپا در مرحله دوم ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ منتشر شد کسب رتبه چهارم خراسان‌رضوی در میزان مشارکت در انتخابات| شائبه دخالت هیئت اجرایی در انتخابات را قاطعانه رد می‌کنم + فیلم آیت‌الله علم الهدی: استمراردهنده خدمات شهید رئیسی، نامزد اصلح است + فیلم سرلشکر موسوی: مشارکت است که می‌تواند اقتدار ایران را در جهان ارتقا دهد فردای انتخابات یا فردای قیامت رهبران روسیه و چین بر اهمیت نقش سازمان همکاری شانگهای در جهان تاکید کردند در حاشیه اجلاس شانگهای، محمد مخبر با پوتین دیدار کرد + فیلم ایجاد ۱۷۰ هزار اشتغال خالص در استان، دستاورد دولت سیزدهم | ۱۰ درصد آمار مشارکت در انتخابات اخیر، از خراسان‌رضوی بود از هر ۱۰ تَن در غزه، ۹ تن دست‌کم یک‌بار آواره شده‌اند حماس در طرح پیشنهادی رژیم اشغالگر برای آتش‌بس در غزه تغییرات ایجاد کرد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

حاکمان بخوانند و نخوابند!

  • کد خبر: ۲۵۵۴۱
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
  • ۱
حاکمان بخوانند و نخوابند!
فرید مدرسی - روزنامه‌نگار
هر روز با اتفاقاتی روبه‌رو می‌شویم که نه‌تنها شهروندان عادی، بلکه حاکمان، تصمیم‌گیران، سیاست‌گذاران، دولتمردان و کنشگران را بهت‌زده می‌کند؛ گویا هیچ‌گاه احتمال رخ‌دادن آن را پیش‌بینی نکرده بودند: ناهنجاری‌های ناشناخته، اعتراضات نامعلوم، تغییرات منطقه‌ای و جهانی دور از ذهن، مهاجرت‌های جغرافیایی، اعتقادی و سیاسی شتاب‌زده، مؤتلفان دشمن‌شده یا فروریختن اصول و مبانی در عرصه‌ها و موضوعات مختلف. این مسئله جامعه را مضطرب و آرامش مطلوب را می‌گیرد و در همین ایام نیز با آن روبه‌رو شده‌ایم. این امر از «عارضه‌ای بزرگ» خبر می‌دهد؛ نشناختن دقیق امروز و پیش‌بینی‌نکردن احتمالات فردا و تک‌بعدی‌دیدن تغییرات و تحولات پیرامون، رنگارنگی را سیاه و سفیدکردن و از مشاهده آن عاجزشدن.
در واقع امور و پدیده‌های اجتماعی و انسانی مبنای ریاضی و همواره شرایط، مسائل و راه‌حل‌ها ثابت ندارند. سازمان انسانی زنده و پیچیده است و هر لحظه شرایط جدید، مسائلی نو را می‌آفریند و نیاز به راه‌حلی دیگر است و کلید دیروز، قفل امروز و قطعا فردا را باز نمی‌کند. گاهی باید پیش‌فرض‌های دیروز را بایگانی کرد و به فرضیه‌های جدید اندیشید. پیش‌نیاز فهم این وضعیت، شناخت رخداد‌هایی است که تنها بخشی از آن ظاهر است و باقی آن در لایه‌های زیرین جامعه یا درون پدیده‌ها رشد و زندگی می‌کند؛ لایه‌هایی که تنها به امور اجتماعی بازنمی‌گردد و سیاست، فرهنگ، اقتصاد و حتی دیپلماسی و روابط بین‌المللی را دگرگون می‌کند و نمی‌توان با راه‌حل‌های گذشته به اتفاقات امروز و فردا پاسخ داد. تک‌سلول‌های تغییر را باید تک‌تک یافت، مشاهده کرد و فهمید تا کلیت آن را درک کرد.
پدیده‌های انسانی، مبنایی فیزیکی ندارند. هر پدیده را نمی‌توان با هر پدیده هم‌شکل مقایسه کرد و برای هر دو راهکاری مشترک ابداع کرد. پدیده‌ها تک‌عاملی نیستند که با تک‌راهکاری رخ دهند که انتظار داریم؛ گاهی نتیجه‌ای دیگر و غیرمنتظره اتفاق می‌افتد. اگر به نقطه الف در پدیده‌ای فشار بیاوریم، آن پدیده ممکن است در راستای فشار ما عمل نکند و به دیگر سو رود، زیرا آن پدیده در دل مجموعه عوامل و شرایطی قرار دارد که فشار در نقطه الف را پاسخ می‌دهند و برایند پاسخ آن نیست که ما انتظارش را داریم و ممکن است دقیقا به‌سوی ما بازگردد.
سوژه‌ها و پدیده‌های علوم‌انسانی اگرچه موجوداتی زنده هستند، اما مبنایی زیست‌شناختی ندارند و نمی‌توان شناخت‌نامه ثابت برای آنان نوشت و بر آن اساس دستورالعمل تجویز کرد. زیرا هر آن این پدیده‌ها تغییر می‌کنند و ما با موجودات جدیدی روبه‌رو می‌شویم که همان چیزی است که تا دیروز به آن «جیم» می‌گفتیم، اما «جیم» دیروز، «جیم» امروز و فردا نیست، موجودی جدید شده، با انتظارات، نیاز‌ها و راهکار‌های دیگر است و ماهیتش تغییر بنیادین یافته است.
اگر حاکمان، سیاست‌گذاران، دولتمردان و کنشگران می‌خواهند هر روز شگفت‌زده نشوند و با پاک‌کردن مسائل، چشم بر تدوین راهکار‌های مؤثر نبندند، دیگران را مقصر ندانند، حکم بر توبیخ و طرد ندهند، پوشش رسانه‌ای را ممنوع نکنند یا خلاف واقع به ‌رسانه‌ها نگویند، بر پدیده‌ها خط بطلان نکشند و در یک کلام، جامعه انسانی را بفهمند و با آن تعامل کنند و بهترین تدبیر و مدیریت را برگزینند؛ بهتر است چند پارگراف بالا را بار دیگر بخوانند و نخوابند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
0
0
کو سواد خواندن
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->