وزیر آموزش و پرورش: ثبت نام دانش آموزان همچنان ادامه خواهد یافت توصیه‌های پلیس به والدین دانش آموزان در آغاز سال تحصیلی جدید علت انفجار معدن طبس از زبان وزیر کشور + فیلم چگونه خواب فرزندان دانش‌آموز خود را تنظیم کنیم؟ دستور وزیر بهداشت به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بجنورد و مشهد در پی زلزله امروز بجنورد (یکم مهر ۱۴۰۳) سید حسن خمینی: دولت حامی خانواده‌های جانباختگان معدن طبس باشد شنیدن صدای بلند برای مدت طولانی می‌تواند خطر کم‌شنوایی را افزایش دهد  آموزش و پرورش در جهان کنونی در مورد ژل رویال چه می‌دانید؟ اعلام ۳ روز عزای عمومی در خراسان جنوبی از فردا (دوشنبه، دوم مهر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (یکشنبه، یکم مهر ۱۴۰۳) | افزایش دمای روزانه در استان، تا چهارشنبه هفته جاری آشنایی با پارک آبی باتومی زنگ کلاس «امید زندگی» در بیمارستان کودکان اکبر مشهد نواخته شد معاون رئیس‌جمهور: یادگیری مهارت کار تیمی و مهارت حل‌ مسئله توسط دانش‌آموزان در مدرسه لازم است راه‌اندازی دادگاه‌های صلح در خراسان رضوی | جلسه قانون جدید شورا‌های حل اختلاف برگزار شد اختصاص بودجه مناسب از سوی دولت برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی واریز بخشی از معوقات معلمان هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی استفاده از دوچرخه چطور می‌تواند موجب کاهش آلودگی هوا شود؟ پیوند قلب با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد  (یکم مهر ۱۴۰۳) یک مدرسه شاد باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ پرسش مهر ۱۴۰۳ رئیس‌جمهور از دانش‌آموزان چه بود؟
سرخط خبرها

آموزش و پرورش در جهان کنونی

  • کد خبر: ۲۶۰۰۴۶
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱
آموزش و پرورش در جهان کنونی
شرط داشتن آگاهی و دانش و پیش از آن مهیا بودن شرایطی برای دسترسی به این مهم به جهت دستیابی به توسعه پایدار از بدیهی‌ترین اموری است که جوامع باید مدنظر قرار دهند. از این رو شکل گیری بستری برای آموزش علوم باتوجه به کارکرد ذکر شده جزء لاینفک زندگی بشر بوده است که ماحصل آن سیستم آموزش و پرورش است.

علاوه بر این کارکرد مهم این نهاد کارکرد حیاتی دیگری نیز دارد که تکمیل فرایند جامعه پذیری و قوام و جهت دادن این مساله پس از نهاد خانواده است. این کارکرد اهمیت نهاد آموزش و پرورش را تا حدی بالا میبرد که با نهاد بسیار مهم خانواده هم تراز می‌گردد.

در واقع باید گفت آنچه هر جامعه را حیات بخشیده و تداوم میدهد فرایند جامعه پذیری است که دو بال اصلی آن خانواده و آموزش و پرورش هستند. جامعه پذیری به تعبیر ساده مسیری است که افراد هر جامعه طی آن خود را با جامعه و ارزش‌ها و هنجارهایش همنوا می‌کنند. این همنوایی مسیری طولانی دارد و نه تنها فرهنگ را انتقال می‌دهد بلکه نحوه زندگی آینده فرد را نیز تعیین می‌کند؛ بنابراین تاکید مجدد بر این مساله که آموزش و پرورش توانمند به معنای سرمایه گذاری کلان انسانی برای داشتن جامعه‌ای کارآمد‌تر و البته با میزان آسیب کمتر است، سخنی بیراه و تکرار مکررات نیست. این نهاد مهم خود دارای آسیب‌هایی است که با تعریف فوق خواهد توانست جامعه را رو به افول ببرد. این آسیب‌ها از گذشته وجود داشته اند؛ اما فرآیند جهانی شدن آن را به سمتی نو برده است.

جهانی شدن و آموزش و پرورش

نهاد آموزش و پرورش در دنیای امروزی میبایست اصل تغییر را بپذیرد. در واقع مفهوم آموزش و پرورش نوین که مبتنی بر این اصل است به دنبال اهدافی، چون ایفای نقش مسئولانه در افراد، پرورش هوش و استعداد، خلاقیت، غلبه بر آسیب‌ها و انگیزه‌های نامطلوب موثر در آن است که برخی جوامع از طرفی، چون هدایت اجتماعی، تغییرات در فرهنگ، الگو‌های اقتصادی متصل به هم و ... آن را مورد توجه قرار داده اند.

جهانی شدن از جمله مسائل مهم در آموزش و پرورش است که آنرا متاثر می‌کند. افراد در دنیای امروزی شخصیت‌های چند بعدی می‌یابند و ماندگاریشان در عرصه بین المللی نیازمند مهارت‌هایی است که منجر به تغییراتی در نهاد آموزش وپرورش خواهد شد. در دنیای کنونی برخی مخالف و برخی موافق جهت گیری‌های این نهاد با توجه به جریان جهانی شدن هستند.

این امر تهدید‌ها و فرصت‌هایی را در دل خود دارد. در دنیای امروزی برخی بحران‌ها میان تمامی جوامع مشترک هستند و آموزش مسائل مربوط به آن می‌تواند فرصتی برای کمک به بشریت باشد. آموزش‌های زیست محیطی برای مقابله با بحران‌های این حوزه و توجه به فرهنگ شهروندی و مشارکت اجتماعی موضوعاتی از این دست محسوب می‌شوند.

از سوی دیگر امر جهانی شدن که در دل خود حضور رایانه، اینترنت و وسایل ارتباط جمعی را همراه دارد، منجر به ایجاد خدشه‌هایی در روابط معلم و دانش آموز و حواشی مربوط به حضور در فضای مجازی و یافتن اطلاعات سریع و بدون محدودیت خواهد شد. مساله جهانی شدن همچنین هویت ملی هر کشور را متاثر خواهد کرد و و جهان را به سمت تک فرهنگی سوق خواهد داد.

نهایتا با توجه به اهمیت نهاد آموزش و پرورش و بحران‌های زیر ساختی و مدرن موجود، توجه و اختصاص بودجه‌های مناسبت به آن خواهد توانست آینده‌ای روشن که نه تنها امر فرهنگ بلکه اقتصاد را متاثر خواهد کرد را رقم بزند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->