مدارس بجنورد فردا دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ تعطیل شد چهار فوتی و مصدوم حادثه معدن طبس اهل کلات هستند کشف ۲۰۰ کیلوگرم ماده مخدر شیشه در مرز‌های جنوب شرق (یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳) آیا می‌دانید شیفت کاری سلامت کارکنان را مختل می‌کند؟ حادثه واژگونی خودرو در گناباد یک فوتی برجای گذاشت (یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳) تیم‌های ارزیاب به روستا‌های زلزله زده بجنورد اعزام شدند (یکم مهر ۱۴۰۳) زلزله نسبتا شدیدِ بجنورد در مشهد احساس شد (۱ مهر ۱۴۰۳) دستگیری ۳۷۵ متهم به سرقت و خرده فروش موادافیونی در مشهد وزیر آموزش و پرورش: ثبت نام دانش آموزان همچنان ادامه خواهد یافت توصیه‌های پلیس به والدین دانش آموزان در آغاز سال تحصیلی جدید علت انفجار معدن طبس از زبان وزیر کشور + فیلم لزوم مطالعه قانون اساسی توسط دانش آموزان چگونه خواب فرزندان دانش‌آموز خود را تنظیم کنیم؟ دستور وزیر بهداشت به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بجنورد و مشهد در پی زلزله امروز بجنورد (یکم مهر ۱۴۰۳) سید حسن خمینی: دولت حامی خانواده‌های جانباختگان معدن طبس باشد شنیدن صدای بلند برای مدت طولانی می‌تواند خطر کم‌شنوایی را افزایش دهد  آموزش و پرورش در جهان کنونی در مورد ژل رویال چه می‌دانید؟ اعلام ۳ روز عزای عمومی در خراسان جنوبی از فردا (دوشنبه، دوم مهر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (یکشنبه، یکم مهر ۱۴۰۳) | افزایش دمای روزانه در استان، تا چهارشنبه هفته جاری آشنایی با پارک آبی باتومی زنگ کلاس «امید زندگی» در بیمارستان کودکان اکبر مشهد نواخته شد معاون رئیس‌جمهور: یادگیری مهارت کار تیمی و مهارت حل‌ مسئله توسط دانش‌آموزان در مدرسه لازم است
سرخط خبرها

لزوم مطالعه قانون اساسی توسط دانش آموزان

  • کد خبر: ۲۶۰۰۷۱
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲
لزوم مطالعه قانون اساسی توسط دانش آموزان
سخنگوی شورای نگهبان دانش‌آموزان را به مطالعه قانون اساسی و تحقیق و بررسی درباره وجوه متمایز و قابل افتخار آن دعوت کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در اولین روز سال تحصیلی جدید (۱ مهر ۱۴۰۳) به مدرسه «امامیه» تهران رفت و زنگ آغاز سال نو تحصیلی را در آن مدرسه نواخت.

سخنگوی شورای نگهبان در سخنانی در جمع معلمان و دانش‌آموزان این مدرسه با گرامیداشت سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) که روز گذشته بود و همچنین آغاز هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: امام صادق (ع) چهار هزار شاگرد داشتند و ایشان شاگردان خوب و مبرزی برای جامعه اسلامی تربیت کردند. در خصوص هفته دفاع مقدس نیز باید گفت، این روز‌ها که اخبار مختلفی از اقصی نقاط جهان به خصوص از کشور‌های لبنان و فلسطین می‌شنویم، بیشتر قدر مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان و خانواده‌هایشان در دوران دفاع مقدس را می‌دانیم.

وی در ادامه در خصوص آغاز سال تحصیلی جدید هم گفت: آغاز سال تحصیلی جدید، بهار علم، دانش و معرفت در کشور است. امیدوارم دانش‌آموزان این مدرسه و سایر مدارس کشور در آینده، افراد مهم و اثرگذاری در جامعه و خانواده‌شان باشند. همانگونه که اکنون فضای مدرسه با حضور دانش‌آموزان دارای روح و نشاط است، در آینده نیز فضای جامعه با حضور موثر شما دارای روح و نشاط خواهد بود. همه افراد جامعه، قدردان معلمان و مدیران هستند و در آینده نباید فراموش کنیم که روزی پشت نیمکت‌ها نشسته بودیم و معلمان به ما آموختند که چگونه مهم و اثرگذار باشیم.

طحان‌نظیف در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: یکی از ویژگی‌هایی که برای انسان در قرآن کریم ذکر شده، معامله‌گر بودن است. انسان دائم در حال تجارت است؛ چراکه سرمایه‌های عظیمی در اختیار دارد. البته این سرمایه‌ها خواه یا ناخواه به تدریج از دست خواهد رفت و در برابر آن، چیز‌هایی را به دست خواهد آمد. مهمترین سرمایه انسان، عمر و جان اوست که هرچه پیش می‌رویم، از آن کاسته می‌شود.

وی با اشاره به آیات «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» (آیات ۲ و ۳ سوره عصر) گفت: خداوند در این آیات می‌فرماید که انسان اهل خسر و زیان است و این ویژگی شامل همه انسان‌ها اعم از مومن و کافر می‌باشد. دلیل زیان کار بودن انسان هم آن است که سرمایه انسان، ارزشمند است. البته در این آیات استثنایی قرار داده شده و آن هم این است که اگر انسان‌ها اهل ایمان و عمل صالح باشند، ضررده نخواهند بود.

این استاد دانشگاه آیات ۱۰ تا ۱۳ سوره صف را هم مورد اشاره قرار داد و با توجه به این آیات ابراز داشت: در این آیات راه موفقیت به انسان‌ها نشان داده شده که یکی ایمان به خدا و دیگری جهاد در راه خداست؛ بنابراین کسانی در این دنیای فانی پیروز خواهند شد که زندگی‌شان خدایی باشد. رسالت انبیا قرار دادن انسان‌ها در مسیر الهی بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: این اهداف قرآنی که مورد اشاره قرار گرفت در مقدمه قانون اساسی نیز آمده است؛ چراکه هدف از رسالت انبیا و تشکیل حکومت اسلامی، رشد دادن انسان‌هاست. باید زمینه‌ها به وجود بیاید تا آدم‌ها رشد کنند و در مسیر الهی قرار بگیرند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه با بیان اینکه قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخورداری از این هدف، متمایز از قانون‌های اساسی دیگر کشورهاست، از دانش‌آموزان خواست که در طول سال تحصیلی، قانون اساسی کشورمان را مورد مطالعه و توجه قرار بدهند.

وی برای اینکه دانش‌آموزان انگیزه بیشتری برای مطالعه این قانون مهم و بنیادی پیدا کنند، پیشنهاد برگزاری مسابقه مقاله‌نویسی درباره وجوه و اهداف قابل افتخار قانون اساسی هم داد و گفت به برترین مقاله‌های ارسالی، جوایزی اهدا خواهد شد.

طحان‌نظیف برای مثال به بیان چند وجه قابل افتخار قانون اساسی پرداخت و عنوان کرد: یکی از وجوه قابل افتخار قانون اساسی، قانون‌گذاری و اداره کشور بر مدار شرع و قانون اساسی است. وقتی تاریخ سیاسی کشورمان را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که یکی از اهداف مردم در دوره‌ها و سالیان مختلف که برای آن جانفشانی‌ها صورت گرفته، اسلامی شدن قوانین بوده است. اکنون با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان تشکیل شده تا مصوبات مجلس شورای اسلامی را از دو جهت یعنی مغایر با شرع و قانون اساسی نبودن، بررسی کند و چنانچه مصوبه‌ای مغایر با شرع و قانون اساسی نباشد، تبدیل به قانون خواهد شد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان دومین وجه قابل افتخار قانون اساسی را سپردن سرنوشت مردم به خودشان عنوان کرد و بیان داشت: کشور ایران باید توسط فرزندان همین کشور ساخته شود. تجربه تاریخی نشان داده که دیگران و دولت‌های بیگانه، دلسوز مردم ایران نیستند. اکنون اداره امور کشور برعهده مردم است و هر سال به طور میانگین، یک انتخابات برگزار می‌شود.

وی افزود: روی کار آمدن دولت‌ها و مجالس مختلف نیز نشان‌دهنده این است که در نظام جمهوری اسلامی ایران، خواست و اراده مردم حاکم است. ان‌شاءالله در آینده نه چندان دور هم شما دانش‌آموزان اداره‌کننده جامعه خواهید بود.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، اداره کشور توسط افراد صالح، سرلوحه قرار دادن آزادی، عدالت و حقوق بشر، توجه به جایگاه زنان، زمینه‌سازی پیروزی مستضعفین بر مستکبرین و پرورش انسان‌های والا و جهان‌شمول به گفته طحان‌نظیف دیگر وجوه قابل افتخار قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره جایگاه زنان به قرائت بخشی از مقدمه قانون اساسی پرداخت که در آن آمده است: «در ایجاد بنیاد‌های اجتماعی اسلامی، نیرو‌های انسانی که تاکنون در خدمت استثمار همه جانبه خارجی بودند هویت اصلی و حقوق انسانی خود را باز می‌یابند و در این بازیابی طبیعی است که زنان به دلیل ستم بیشتری که تاکنون از نظام طاغوتی متحمل شده‌اند استیفای حقوق آنان بیشتر خواهد بود.»

وی درباره زمینه‌سازی پیروزی مستضعفین بر مستکبرین و پرورش انسان‌های والا و جهان‌شمول نیز بیان داشت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، انسان تراز قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران بود که به نجات ملل تحت ستم استکبار پرداخت. وی با مجاهدت و ایثار، زمینه پیروزی مستضعفین بر مستکبرین را فراهم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش پایانی صحبت‌هایش به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین هم اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی اصول انسانی را زیرپا گذاشته و بسیاری از کشور‌های جهان و نهاد‌های بین‌المللی نیز نسبت به این وضعیت بی‌توجه هستند. امروز فریاد دانش‌آموزان فلسطینی به گوش نهاد‌های بین‌المللی نمی‌رسد و از ظلم و جنایتی که بر آنها و همچنین بر کودکان، زنان و افراد سالخورده و بی‌دفاع می‌رود، گزارشی مخابره نمی‌شود.

طحان‌نظیف برای رهایی مظلومان غزه از جنایت‌های رژیم صهیونیستی ابراز امیدواری کرد و گفت: کشور ایران اسلامی باید توسط شما دانش‌آموزان و آینده‌سازان ساخته شود و بدون شک آینده‌ای روشن پیش روی این ملت بزرگ و عزیز قرار دارد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->