پیش‌بینی بورس سه‌شنبه (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت دلار سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ | دلار در فضای احتیاطی معامله شد قیمت موتورسیکلت درجا زد | خریداران به تعمیر فرسوده‌ها روی آوردند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه، فردا (سه‌‌شنبه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | سکه امامی ۸۴ میلیونی شد قطعی برق و خاموشی‌ها تا چه زمانی ادامه دارد؟ + فیلم محدودیت جدید بانک مرکزی برای تسهیلات مضاربه چه تاثیری بر پرداخت تسهیلات بانک‌ها دارد؟ تأمین مسکن، ۵۷ درصد از هزینه‌های خانوار شهری را می‌بلعد بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | هونگچی ۶۰ میلیون تومان گران‌تر شد بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت ساینا در کانال ۵۴۲ میلیون تومان قیمت موبایل‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون در مشهد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | آیفون ۱۶ پرومکس رجیسترشده چند؟ فرایند تخصصی‌شدن بانک‌ها آغاز شد | تفکیک بانک‌ها به ۶ نوع مؤسسه اعتباری اختصاص ۸ هزار میلیارد ریال مالیات به سلامت مردم خراسان رضوی توانیر مامور به افزایش واردات برق از ترکمنستان شد شرط جدید ثبت‌نام خودرو اعلام شد بانک مرکزی به بانک‌ها برای پایان مضاربه‌های بی‌ضابطه هشدار داد خراسان رضوی، قطب دوم تولید تخم‌مرغ کشور بورس سبزپوش ماند، اما بی‌رمق | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) قیمت نفت با وجود تهدیدات ترامپ ثابت ماند (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وزیر نیرو: پیک مصرف برق را پشت سر گذاشتیم تمرکز اتاق اصناف مشهد بر کنترل قیمت کالا‌های اساسی در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ +فیلم ۷۴ درصد اراضی کشاورزی خراسان رضوی همچنان آبیاری پرمصرف دارند | اصلاح الگوی کشت؛ نوشدارو بعد از مرگ سهراب قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | صعود دلار به کانال بالاتر ویدئو | کاهش میلیونی قبض آب با تعویض یک واشر نرخ دلار در بازار آزاد مشهد رشد کرد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) نرخ طلا در مشهد افزایشی آغاز شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) دست دلالان از بازار مرغ خراسان رضوی کوتاه شد زمان برگزاری سیزدهمین آزمون استخدامی تغییر کرد قطع برق برخی از صنایع غذایی با وجود مصوبه ستاد انرژی خراسان رضوی همچنان ادامه دارد بررسی وضعیت بلیت هواپیما و قطار تهران به مشهد در روز‌های پایانی ماه صفر ۱۴۰۴
سرخط خبرها

پراید ۹۰/۰۰۰/۰۰۰؛ قیمت به تومان است!

  • کد خبر: ۲۶۱۱۴
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
پراید ۹۰/۰۰۰/۰۰۰؛ قیمت به تومان است!
آیا انتشار خبر توقف تولید پراید باعث شده است قیمت آن در بازار آزاد به شکلی غیرمنطقی افزایش یابد؟
مسعود سلطانی/ شهرآرانیوز- «افزایش قیمت خودرو ناشی از فعالیت دلالان است. تثبیت قیمت خودرو در اختیار وزارت صمت و خودروسازان نیست.» بعد از خواندن این جمله حتما می‌پرسید چه کسی مسئول کنترل قیمت‌هاست و چه کسی نباید بگذارد پراید ۹۰ میلیون تومانی شود. پراید همان خودرویی است که زمستان سال گذشته یک مکانیک مشهدی قطعاتش را به صورت جدا‌جدا خرید و سر هم کرد و هزینه ساخت آن حدود ۳۰ میلیون تومان شد.
اگر گمان می‌کنید که باید وکلای ملت در مجلس جلو این هرج و مرج در بازار را بگیرند، برایتان خبر بدی دارم. آن جمله نخست در این گزارش را عضو کمیسیون صنایع و معادن بیان کرده است. عبدالله رضیان، نماینده مردم سوادکوه، که خود عضو کمیسیون صنایع و معادن، یعنی کمیسیون ناظر بر عملکرد وزارت صمت و خودروسازهاست، می‌گوید آن‌ها مقصر نیستند و  آب پاکی را روی دست مردم می‌ریزد. او خیلی شفاف گفته است قیمت‌های کاذب و جولان دلالان در بازار موجب افزایش قیمت پراید است و ارتباطی با خودروسازان ندارد.  
سؤال اینجاست که این ماجرا به چه کسی مربوط است؟ اگر وزارت صنعت معدن و تجارت مسئول نیست و اگر خودروسازان مسئول نیستند، پس چه کسی مسئول قیمت خودرو است؟ آیا واقعا دلال‌ها می‌توانند هرکاری که می‌خواهند انجام دهند؟ آیا نهاد‌های نظارتی وظیفه برخورد با دلالان را ندارند؟
پراید ۰۰۰/۰۰۰/ ۹۰ قیمت به تومان است!
خلأ قانونی برای نظارت
کارشناس مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌وگو با شهرآرا از خلأ قانونی برای نظارت بر بازار خودرو خبر داد و گفت: براساس قانون، ما فقط می‌توانیم بر نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز نظارت کنیم و خرید و فروش‌های بعد از تحویل خودرو مشمول نظارت ما نیست.
مهدی مقدسی افزود: تا چندی قبل رسیدگی به تخلفات تحویل خارج از زمان تعهدنامه نیز در تهران صورت می‌گرفت. با‌این‌حال چندی است که این مسئله به استان موکول شده است.
وی ادامه داد: با‌این‌حال اکنون به دلیل خلأ نظارتی‌ای که وجود دارد، در عمل نمی‌توانیم به‌عنوان مثال اگر قیمت کارخانه‌ای خودرویی ۴۰ میلیون تومان بوده و در بازار آزاد ۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد، به این مسئله ورود پیدا کنیم.

شوخی مردم با پراید
قرار بود پراید تبدیل به خودرو ارزان‌قیمت مناسب برای عموم مردم و جایگزینی برای پیکان بشود. این چهارچرخ پر حادثه سال ۱۳۷۲ به بازار ایران آمد و اکنون، اما خبر توقف تولید آن منجر به ۹۰ میلیونی شدن پراید شده است. خودرویی که تا کنون باعث تصادف‌های زیادی شده است و سازمان پزشکی قانونی ایران انواع پراید را رکورددار آمار تلفات حوادث رانندگی دانسته است.
ماجرای رکورد شکنی قیمت پراید، اما آن‌قدر تلخ شده است که دیگر مردم چاره‌ای جز شوخی کردن با آن ندارند. روز گذشته فضای مجازی از هشتگ #پراید_۹۰_میلیونی پر شد.
یکی از کاربران در توئیتی طنزآمیز نوشت: «ماشین‌ها بین خودشون یک ضرب‌المثل دارن که می‌گن: درِ تورم بازه حیای پراید کجا رفته!» یا کاربر دیگری نوشت: «پراید ۵۰میلیونی رو کردن ۹۰تومن که پس‌فردا بکنن ۷۰تومن، ما بگیم خدا پدرتونو بیامرزه ارزونش کردید!»
این حجم از افزایش قیمت آن‌قدر عجیب و غریب است که صدای اعتراض بسیاری از کاربران را درآورد. محمد امین تام، یکی دیگر از کاربران توئیتر، نوشت: «ینی الان مایی که سوار #پراید_۹۰_میلیونی می‌شیم مرفه بی‌درد محسوب می‌شیم؟»

تولید پراید را دوباره شروع می‌کنیم!  
بعد از طرح انتقادات شدید از سوی مردم و رسانه‌ها، معاون بازاریابی و فروش شرکت سایپا با اشاره به افزایش قیمت پراید در بازار گفت: متأسفانه اتفاقی که پس از توقف تولید محصولاتی مانند پیکان و زانتیا افتاد، در خصوص پراید نیز رخ داده و با انتشار خبر توقف تولید، قیمت آن در بازار آزاد به شکلی غیرمنطقی افزایش پیدا کرده است. تولید ۲ مدل پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ متوقف شده، اما خط تولید پراید ۱۳۱ برای انجام تعهدات قبلی همچنان فعال است و با افزایش ظرفیت آن و برای کاهش قیمت‌ها می‌توان عرضه پراید را از سر گرفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->