پیش‌بینی قیمت دلار در روز چهار‌شنبه (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای روز چهارشنبه (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) از کجا طلای آب شده بخریم؟ راهنمای کامل و امن برای سرمایه‌گذاری در طلای آنلاین در ایران ۲۲ میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می‌کنند | تردد ۲.۴ میلیون موتورسیکلت فرسوده در تهران وزیر نیرو: هر هفته بیش از ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور افتتاح می‌شود بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت‌ها افت کرد بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | بازار خودرو بدون مشتری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها: یارانه سه دهک تا پایان سال حذف می‌شود | نظام تامین اجتماعی جایگزین پرداخت یارانه شود برگزاری سومین کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان خراسان رضوی مهلت بخشودگی جرائم مالیات بر ارزش افزوده امروز (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به پایان می‌رسد ماجرای ویدئو جنجالی از مرز روتک و قاچاق سوخت به پاکستان چیست؟ +فیلم سبزپوشی بورس دوام نیاورد | افت ۱۹ هزار واحدی بازار سهام (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) آخرین فرصت برگشت ارز جاماندگان اربعین آغاز ساخت مسکن استیجاری از ماه آینده | پرداخت آورده متقاضیان پایین درآمدی توسط دولت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | دلار افت کرد گام اول حمایت از بورس، ثبات اقتصاد کلان است نه تزریق پول بانک‌های تهران شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل هستند | اسامی شعب کشیک اعلام می‌شود توزیع بیش از ۱۱۰۰ تن کالای اساسی در شهرستان مشهد مقدس آغاز پیش‌فروش بلیت اتوبوس ایام شهادت امام رضا (ع) تخصیص ۱۳۵۰ تن آرد سهمیه‌ای برای مراسم عزاداری دهه آخر صفر ۱۴۰۴ در مشهد صعود قیمت طلا در مشهد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) خانواده‌های خراسان رضوی جزو ۱۰ استان با کمترین سرانه درآمد در کشور | زندگی سخت در سایه درآمد کم بورس شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل شد؟ خرما در دهه آخر صفر در مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) نیاز به واردات گازوئیل به صفر رسید وزیر اقتصاد: تک‌نرخی‌شدن ارز در دستورکار است گمرک مقررات جدید واردات خودرو سال ۱۴۰۴ را ابلاغ کرد خرید و فروش ملک یا خودرو در چه صورتی مشمول مالیات می‌شود؟ پیش‌بینی بورس سه‌شنبه (۲۸ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

صندلی‌های خالی، سفره‌های خالی/ بیکاری ۲۲۰۰ راننده اتوبوس برون‌شهری در مشهد

  • کد خبر: ۲۶۶۳۹
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
صندلی‌های خالی، سفره‌های خالی/ بیکاری ۲۲۰۰ راننده اتوبوس برون‌شهری در مشهد
در حالی که این روز‌ها تعداد مسافران پایانه امام رضا(ع) به یک‌هجدهم کاهش یافته است و ۲۲۰۰ راننده اتوبوس برون‌شهری مشهد بیکار شده‌اند، رانندگان با کاهش شیوع کرونا به رونق دوباره کسب‌وکارشان امیدوارند.
شهرآرانیوز- تا چندی پیش که از کرونا خبری نبود، زائران و مسافران بسیاری به مشهد سفر می‌کردند و این کلان‌شهر مذهبی ایران بازار و کاسبی اهالی بازارش رو‌به‌راه بود. در این میان گروه‌های مختلفی پس از شیوع کرونا متضرر شدند و نتوانستند برداشت مناسبی از ایام عید داشته باشند.
 
هرچه بیشتر هم می‌گذرد، میزان بیکاری‌ها و مشکلات اقتصادی اقشار مختلف مردم بیش از گذشته می‌شود. قصه بیکاری و مشکلاتش حالا گریبان راننده‌های اتوبوس‌های بین‌شهری را هم گرفته و اخبار حاکی از بیکارشدن ۲۲۰۰ راننده است.
 
در همین رابطه، آمار‌های رسمی از کاهش ۷۲ درصدی جابه‌جایی جاده‌ای مسافر در ۲ ماه اخیر خبر می‌دهد. یک ماه از دستور رئیس‌جمهور به وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ارائه گزارش ضرر و زیان شرکت‌های حمل‌و‌نقل به دولت می‌گذرد.
 
با وجود این، به گفته فعالان این بخش، هنوز خبری از پرداخت بیمه بیکاری و اعطای بسته‌های معیشتی به آسیب‌دیدگان از کرونا نیست. این درحالی است که براساس پژوهش انجام‌شده از سوی دبیرخانه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان، بخش حمل‌و‌نقل پس از گردشگری، رتبه دوم بیشترین تأثیرپذیری منفی از کرونا را به خود اختصاص داده است.
 
شمه‌ای از آسیب‌های وارد‌شده به این بخش را می‌توان از طریق مقایسه آمار ۱۸ هزار با ۱۰۰۰ درک کرد؛ رقم نخست متوسط تعداد مسافران پایانه امام‌ رضا(ع) مشهد پیش از شیوع کرونا بود و دومی تعداد متقاضیان سفر در این روز‌های بی‌مسافر است.
 
فاجعه توصیفی است که دبیر هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافر مشهد و حومه از وضعیت کنونی پایانه مسافربری مشهد ارائه داده و نتیجه کاهش تقاضای سفر به این کلان‌شهر را با آمار بیکاری رانندگان و کارکنان ۲۴ شرکت حمل‌و‌نقل فعال در این پایانه بیان کرده است.
 
حسام آسیابان برای بیکاری رانندگان و کارکنان شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر در پایانه، صرفا در ۲ ماه اخیر، رقم ۲۲۰۰ نفر را با چاشنی «دست‌کم» اعلام کرده است که از این تعداد، ۱۸۰۰ نفر را رانندگان و ۴۰۰ نفر دیگر را کارکنان شرکت‌های یادشده تشکیل می‌دهند.
 
یک حساب و کتاب ساده بر مبنای آماری که او به ایرنا داده است، نشان می‌دهد رانندگان بیکارشده در پایانه مسافربری مشهد، ۶۰ درصد از رانندگان این پایانه و بیش از ۲۲ درصد کل رانندگان بین‌شهری استان را تشکیل می‌دهند.
 
عمق آسیب‌های واردشده به این بخش را طور دیگری هم می‌توان مجسم کرد؛ اینکه از ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در خراسان‌رضوی که به حمل‌ونقل مسافر مشغول هستند،  ۵۰۰دستگاه را مربوط به مشهد بدانیم. از این تعداد نیز روزانه ۲۰۰ دستگاه اتوبوس با میانگین ۴ مسافر در پایانه مشهد تردد می‌کنند. روی دیگر این سکه، مالکان ناوگان مسافربری هستند.
 
خرید هر اتوبوس با نرخ دست‌کم ۱/۵ میلیارد تومان، نتیجه سرمایه‌گذاری مشترک چند خانواده است و به قاعده، خوابیدن هر دستگاه به معنی رسیدن آسیب به بیش از یک خانوار است. زیان‌های یادشده که فعلا برآوردی از آن‌ها در دست نیست، کار را به جایی رسانده است که به گفته دبیر هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافر مشهد و حومه، شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافر برون‌شهری مشهد، برای دریافت بسته‌های کمک‌معیشتی و اعطای آن به کارکنانی که در این ۲ ماه بیکار شده‌اند، اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
با وجود این، همچنان که گفته شد، نه خبری از دریافت کمک‌های معیشتی است و نه دریافت حق بیمه بیکاری.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->