سند جامع سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری مشهد رونمایی شد واکنش سازمان خصوصی سازی به شایعه تجمیع و عدم توزیع ۶۰ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت چهارمین سال خشکسالی در خراسان رضوی آغاز تحویل ۷۹ هزار قطعه سکه طلا از مرحله اول طرح پیش‌فروش سکه (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) حقوق اردیبهشت بازنشستگان صندوق فولاد واریز شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) یارانه نقدی اردیبهشت برای دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) آغاز به‌کار نمایشگاه تخصصی «مشهداینوکس» و «مشهدفاینکس» | مشهد، میزبان حضور ۸۰ هلدینگ سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی رئیس سازمان بورس در مشهد: ۸۰ درصد از گردش مالی بازار سرمایه مربوط به اشخاص حقیقی است بورس به خراسان رضوی می‌آید| ابلاغ اساسنامه سامان‌دهی صندوق‌های مالی اعتباری، به‌زودی شرایط فروش علی الحساب محصولات مدیران خودرو اعلام شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) خراسان رضوی روی ریل جهش صنعتی| افزایش ۹۰ درصدی حجم سرمایه‌گذاری و صادرات صنعتی در خراسان رضوی ساعت کاری انجام عملیات ساتنا در روزهای پنجشنبه تغییر کرد افزایش ۵۰ درصدی قیمت خودرو‌های وارداتی از ابتدای سال ۱۴۰۴ بورس کماکان در سراشیبی | گزارش وضعیت بازار سهام (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) تحویل سکه‌های پیش‌فروش بانک مرکزی از امروز (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) آغاز شد + جزئیات و نحوه دریافت سکه قیمت امروز طلا، سکه و ارز (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) | افزایش قابل توجه قیمت طلا ماینرها، یک‌پنجم برق کشور را مصرف می‌کنند! کارت سوخت وسایل نقلیه بدون بیمه ابطال می‌شود کاهش زمان ثبت شرکت‌ها به کمتر از ۲ ساعت | فعالیت شرکت‌های صوری و کاغذی غیرممکن می‌شود مشهد، قطب آموزش قانون به فعالان اقتصادی | دومین همایش منطقه‌ای «ثبت، پیشران سرمایه‌گذاری برای تولید» برگزار شد برق خورشیدی، نور امید در تاریکی ناترازی | گفت‌و‌گو با مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی درباره راه‌حل‌های ناترازی انرژی الزامات جذب سرمایه در نمایشگاه مشهد اینوکس–فاینکس تأمین برق صنایع با هزینه گزاف از طریق دیزل‌ژنراتور‌ها | بار اضافه روی دوش صنعت زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت ۱۴۰۴ ویژه دهک‌های چهارم تا نهم مشخص شد ۶۰ لیتر بنزین سهمیه خرداد امشب شارژ می‌شود (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت طلای جهانی امروز (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه، فردا (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش‌بینی بورس، فردا (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) | ریزش ادامه دارد؟
سرخط خبرها

حرکت بازار خودرو روی دنده خطا

  • کد خبر: ۲۸۱۶۰
  • ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
حرکت بازار خودرو روی دنده خطا
رضا کربلائی - کارشناس مسائل اقتصادی
افزایش سطح تقاضا برای ثبت‌نام خودرو با قیمت‌گذاری دولت و ابهام درباره سازوکار‌های پیش‌فروش‌ها و سردرگمی مردم نشان می‌دهد که تدبیر اتخاذشده برای سامان‌دادن به بازار خودروی کشور همچنان روی دنده آزمون‌وخطا تنظیم شده است و بعید به‌نظر می‌رسد فروش خودرو به‌صورت قرعه‌کشی یا اصطلاحا شانسی بتواند شانس موفقیت را افزایش دهد. دست‌کم دلیل این خطای تصمیم‌گیری ناشی از بی‌توجهی به برخی عوامل اقتصادی و البته مشکلات سال‌ها مدیریت و مالکیت مبهم حاکم بر صنعت خودروسازی کشور است.
نخستین خطا اینجاست که تقاضای ایجادشده برای خودرو نه ناشی از تقاضای واقعی مصرف‌کننده نهایی، بلکه ناشی از فوران نقدینگی بلاتکلیف در دست مردم است و بسیاری افراد در نتیجه پیش‌بینی نرخ تورم و انتظارات تورمی، درصدد دست‌کم حفظ ارزش پس‌انداز خود هستند و پس از نوسان اخیر بازارهایی، چون بورس، طلا و سکه، بازار خودرو به‌عنوان مقصد بعدی مورد اصابت نقدینگی قرار می‌گیرد و البته قیمت‌سازی‌های کاغذی در حوزه بازار خورو باعث می‌شود که بر دامنه انتظارات تورمی افزوده شود.
در چنین شرایطی تلاش برای ارزان‌سازی قیمت خودرو با حذف قیمت از روی سایت‌ها و اتخاذ روش قرعه‌کشی در پیش‌فروش خودرو با قیمت‌های دولتی تنها ممکن است در کوتاه‌مدت باعث فروکش‌کردن التهابات شود، اما باید قبول کرد که این راهکار موقت و نه درمان قطعی برای مدیریت نقدینگی و حفظ ارزش پس‌انداز‌های مردم است. تحولات قیمتی در بازار مسکن، طلا و ارز نشان می‌دهد که همچنان موج انتظارات تورمی ناشی از حرکت نقدینگی حفظ خواهد شد، مگر اینکه این انتظارات بر اساس چارچوب هدف‌گذاری نرخ تورم در دامنه ۲۲ درصد با نوسان ۲ درصد مثبت‌ومنفی از سوی بانک مرکزی باعث شود تا سطح اعتماد مردم نسبت به توقف کاهش ارزش ریال افزایش یابد.
اگرچه یکی از رویکرد‌های همیشگی در برخورد با التهابات قیمتی در بازار‌ها به دستگیری، بازداشت، محاکمه و مجازات برخی افراد در قالب سلطان سکه و خودرو و نظایر آن محدود می‌شود، اما تجربه نشان داده است که هرچند سیاست برخورد با تخلفات در چارچوب قوانین و مقررات قابل دفاع است، اما این رویکرد به‌معنای اصلاح رویه‌ها و فرایند‌های فسادآفرین نیست و باز هم در آینده شاهد تکرار این رویه‌ها به‌جای پرداختن به ریشه‌ها خواهیم بود؛ بنابراین بهتر است از گذشته درس عبرت گرفته شود و به‌جای پرداختن به شاخه‌های برآمده از رانت ناشی از دخالت در قیمت‌ها، به ریشه پیدایش این رانت‌ها پرداخته و یک‌بار برای همیشه به‌صورت بنیادین بساط فرایند‌های فسادآفرین برچیده شود.
چالش دیگر به ساختار مالکیت و مدیریت در صنعت خودرو ایران مربوط می‌شود و آنچه اکنون شاهد آن هستیم محصول دخالت حداکثری دولت‌های مختلف با گرایش‌های سیاسی متفاوت است و هر دولتی به‌زعم خود تلاش کرده است به‌جای حل چالش‌های مالکیتی و مدیریتی صنعت خودروی کشور، به دخالت در جابه‌جایی مدیریت‌ها و قیمت‌ها روی آورد، زیرا همیشه تصور بر این بوده که همیشه کوتاه‌ترین راه بهترین راه است.
راه نجات صنعت و بازار خودرو نه آزادسازی قیمت با حفظ انحصار که آزادسازی مالکیت و مدیریت شرکت‌های خودروسازی و اعمال سیاست مدیریت نوین با راهبردی روشن است. گماشتن افراد نزدیک به قدرت‌های سیاسی یا حداکثر انتصاب مدیرانی با نیت خوب و سالم ضرورتا به اصلاح صنعت خودرو منجر نخواهد شد و نهایتا در بر همان پاشنه خواهد چرخید. بهتر است به‌جای آزمون‌وخطا و دفاع‌ها و انتقاد‌های غیرمنطقی از واقعیت صنعت و بازار خودرو، به ارزیابی دقیق و کارشناسی‌شده صنعت خودرو پرداخته و این حق مردم محترم شمرده شود که داشتن خودروی باکیفیت جزو حقوق عامه است و دود دخالت‌ها و پرداختن به حاشیه‌های بازار خودرو به‌جای ریشه‌ها و چالش‌های صنعت خودرو، به‌چشم مردم خواهد رفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->