گزارش وزیر کشور درباره آخرین وضعیت انفجار معدن در طبس کدام کشور‌ها برای استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی، محدودیت سنی و امنیتی اعمال کرده‌اند؟ الماس‌های سوخته در دل شب شمال کشور بارانی می‌شود انباشت طولانی ­مدت ادرار در مثانه نتیجه‌اش بیماری است بیش از ۵۴ هزار نفر برای تشرف به عمره مفرده ثبت‌نام کردند آمار جان‌باختگان تصادفات رانندگی ۸.۵ درصد کاهش یافت آیا دستگاه‌های فشارخون و قندخون خانگی استاندارد هستند؟ | هشدار متخصصان درباره دستگاه‌های غیراستاندارد فشار و قند خون میانگین بارش‌ها در پاییز سال گذشته ۴۳ درصد کم‌تر از حد نرمال بود پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی پروژه سالن معراج آرامستان بهشت رضا (ع) مشهد | روند احداث پروژه تسریع می‌شود میزان مرگ و میر مادران باردار در خراسان رضوی ۴۰ درصد کاهش یافت استرس مدرسه را از کودک دور کنید | اضطراب، چه بلایی بر سر کودکان می‌آورد؟ افزایش هزینه‌های سنگین درمان سرطان کودکان تزریق واکسن آنفلوانزا برای چه کسانی ضروری است؟ + راه‌های پیشگیری از آنفلوانزا روایتی از حال وهوای دانش آموزان مشهدی در روز بازگشایی مدرسه‌ها | به تماشای مهر آیا مشهدی‌ها باید منتظر زلزله باشند؟ ساعت بازگشایی مقاطع مختلف مدارس مشهد اعلام شد (۱ مهر ۱۴۰۳) تحویل پیکر ۲۸ جانباخته معدن طبس به خانواده‌های آنها(۱ مهر ۱۴۰۳) صدور حکم بی‌سابقه ۳۱ سال حبس برای مدیرعامل سابق گاز کهگیلویه و بویراحمد واژگونی نیسان حمل گوشت در تپه سلام مشهد (۱ مهر ۱۴۰۳) ظفرقندی: تغذیه ناسالم عامل سکته قلبی جوانان است مدارس بجنورد فردا دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ تعطیل شد چهار فوتی و مصدوم حادثه معدن طبس اهل کلات هستند
سرخط خبرها

آیا مشهدی‌ها باید منتظر زلزله باشند؟

  • کد خبر: ۲۹۰۰۰۲
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰
آیا مشهدی‌ها باید منتظر زلزله باشند؟
زمین‌لرزه بجنورد اهالی مشهد را نگران کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، بامداد یکشنبه بجنوردی‌ها ساعت‌های پردلهره‌ای را پشت سر گذاشتند. وقوع زمین‌لرزه‌های پی‌در‌پی اهالی این شهر را وحشت‌زده به خیابان‌ها کشاند. بزرگ‌ترین این زمین‌لرزه‌ها عصر دیروز دقایقی بعد از ساعت ۴ عصر با شدت ۵.۲ ریشتر در عمق هشت‌کیلومتری زمین به وقوع پیوست؛ زلزله‌ای که در مشهد نیز احساس شد و نگرانی شهروندان از وقوع این حادثه در مشهد را به همراه داشت. البته گفتگو با یک زلزله‌شناس نشان داد که این نگرانی به‌جا نیست و گسل‌های بجنورد ارتباط زیادی با گسل‌های مشهد ندارند.

اولین زمین‌لرزه‌ای که دیروز در شهرستان بجنورد رخ داد، ساعت‌۳:۲۱ بامداد به بزرگی ۴.۱‌ریشتر بود. هنوز عده‌ای از شهروندان متوجه زمین‌لرزه نشده بودند که هفت دقیقه بعد دومین زلزله، شدیدتر از قبلی، با ۴.۷ ریشتر خواب بجنوردی‌ها را آشفته کرد. وقتی دوازده دقیقه بعد این زلزله به‌بزرگی ۳.۳ ریشتر تکرار شد، دیگر عموم شهروندان به خیابان‌ها آمدند و در هنگام فرار نیز هفت نفر مصدوم شدند.

آخرین زمین‌لرزه بامداد دیروز ساعت‌۳:۵۰ به بزرگی ۳.۲ ریشتر تکرار شد تا عصر دیروز که زمین‌لرزه ۵.۲ ریشتری یک بار دیگر بجنوردی‌ها را وحشت‌زده به خیابان‌ها کشاند. این همان زلزله‌ای بود که در مشهد نیز احساس شد. اولین گزارش‌ها درحالی حاکی از ترک‌خوردگی دیوار‌های منازل در این شهرستان است که هنوز آمار دقیقی از مصدومان و فوتی‌های احتمالی تا لحظه تنظیم گزارش منتشر نشده است.

برای بررسی این موضوع که زمین‌لرزه بجنورد می‌تواند خطری برای مشهد باشد یا نه، به سراغ عضو هیئت‌علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد رفتیم که در‌این‌خصوص گفت: گسل‌های بجنورد ارتباط چندانی با گسل‌های مشهد ندارند و بیشتر به سمت جنوب و نیشابور کشیده می‌شوند و بیشتر در نیشابور احتمال وقوع زمین‌لرزه وجود دارد.

دکتر کیوان‌حسینی ادامه داد: البته نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که ادامه گسل بجنورد به سمت نیشابور کشیده می‌شود و این نیاز به بررسی‌های تخصصی دارد.

وی در‌خصوص وضعیت‌های گسل‌های اطراف مشهد بیان کرد: دو گسل در شمال و جنوب مشهد وجود دارد؛ گسل سنگ‌بست تا شاندیز در جنوب و گسل کشف‌رود در شمال مشهد را داریم؛ البته این گسل‌ها پتانسیل زمین‌لرزه‌های بالای هفت ریشتر را ندارند، همان‌طور که در زلزله‌های سنگ‌بست نیز شاهد آن بودیم.

حسینی ادامه داد:، اما گسل نیشابور پتانسیل وقوع زمین‌لرزه‌های بالای هفت ریشتر را دارد که در‌صورت وقوع می‌تواند مشهد را هم تحت‌تأثیر قرار بدهد.

این زلزله‌شناس در پاسخ به اینکه آیا خطر وقوع زلزله‌های بزرگ‌تر در بجنورد وجود دارد، بیان کرد: در همه زمین‌لرزه‌ها اگر پس‌لرزه‌هایی به ترتیب چهار، سه ودو‌ریشتری در چند روز آینده رخ بدهد، نشان از رفع خطر دارد، اما اگر پس‌لرزه‌ها ادامه دار نشود، احتمال وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ‌تر وجود دارد؛ البته توجه داشته باشید که این موضوع نیازمند بررسی پس‌لرزه‌ها‌ست که ما در مشهد به موضوع ورود نکرده‌ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->