کشف ۲۲ قبضه اسلحه گرم از قاچاقچیان مواد مخدر در مشهد (۲ مهر ۱۴۰۳) توزیع ۸۰ هزار دُز واکسن آنفلوانزا توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد خفاش‌ها را خانه خراب نکنیم ترافیک پرحجم در میدان‌های آزادی و شهید فهمیده و بولوار کوثر در مشهد (۲ مهر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۱۲۶ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۲ خودروی متخلف توقیف شدند مشهد رکورددار بارش باران در خراسان رضوی شد اخاذی میلیاردی از زنان با جعل عنوان مأمور مخفی در مشهد + عکس رئیس‌دفتر مقام معظم رهبری: زنان دانشمند ایرانی در دنیا نام و نشان دارند یک خبر خوب: دارو‌های منوکلونال آنتی‌بادی، امید‌هایی تازه در درمان آلزایمر ایجاد کرده است جوان مرگ مغزی در مشهد به ۴ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲ مهر ۱۴۰۳) نخستین دستگاه عکس‌برداری شبکیه چشم نوزادان در نیشابور به بهره‌برداری رسید رقم جدید حقوق بازنشستگان اعلام شد | حقوق بازنشستگان در آیین‌نامه متناسب‌سازی چطور محاسبه می‌شود؟ افتتاح اولین مدرسه صنعتی‌ساز کشور در مشهد | ساخت ۲۵۰۰ کلاس درس جدید تا مهر ۱۴۰۴ جذب حداکثری دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در دستور کار وزارت آموزش‌وپرورش است گزارش وزیر کشور درباره آخرین وضعیت انفجار معدن در طبس کدام کشور‌ها برای استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی، محدودیت سنی و امنیتی اعمال کرده‌اند؟ الماس‌های سوخته در دل شب شمال کشور بارانی می‌شود انباشت طولانی ­مدت ادرار در مثانه نتیجه‌اش بیماری است بیش از ۵۴ هزار نفر برای تشرف به عمره مفرده ثبت‌نام کردند آمار جان‌باختگان تصادفات رانندگی ۸.۵ درصد کاهش یافت آیا دستگاه‌های فشارخون و قندخون خانگی استاندارد هستند؟ | هشدار متخصصان درباره دستگاه‌های غیراستاندارد فشار و قند خون میانگین بارش‌ها در پاییز سال گذشته ۴۳ درصد کم‌تر از حد نرمال بود
سرخط خبرها

میانگین بارش‌ها در پاییز سال گذشته ۴۳ درصد کم‌تر از حد نرمال بود

  • کد خبر: ۲۹۰۰۲۴
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
میانگین بارش‌ها در پاییز سال گذشته ۴۳ درصد کم‌تر از حد نرمال بود
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: میانگین بارش‌ها در فصل پاییز سال گذشته، ۴۳ درصد کم‌تر از حد نرمال برآورد شده و این میزان بارش‌ها در نیمه اول فصل زمستان نیز کم‌تر از معمول بود.

به گزارش شهرآرانیوز، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با بیان اینکه میزان بارش‌ها کم‌تر و دمای هوا گرم‌تر از حد نرمال در فصل پاییز خواهد بود، گفت: روز شنبه ۳۱ شهریورماه یک سال آبی (سال آبی از یکم مهر شروع می‌شود و تا پایان شهریور ادامه دارد) به پایان رسید و میزان بارش‌های کلی کشور در بازه زمانی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ معادل با میانگین بارش‌های بلند مدت بوده است.

وی افزود: میانگین بارش‌ها در فصل پاییز سال گذشته، ۴۳ درصد کم‌تر از حد نرمال برآورد شده و این میزان بارش‌ها در نیمه اول فصل زمستان نیز کم‌تر از معمول بود، اما در نیمه دوم زمستان تا حد زیادی کمبود بارندگی‌ها جبران شد و از شدت نابه‌هنجاری‌های بارندگی‌ها کاسته شد، به طور کلی میزان بارندگی‌ها در زمستان سال گذشته نیز کم‌تر از حد نرمال بود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه میزان بارندگی‌ها در فصل بهار امسال بیش‌از حد نرمال بود، گفت: میزان بارش‌ها در فصل بهار تا حد زیادی کمبود بارش فصل پاییز را جبران کرد. در فصل تابستان نمی‌توان توقع میزان بارش‌های چشمگیر را داشت، زیرا فصل بارش‌ها در تابستان نیست.

وی ادامه داد: به طور کلی میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی (یکم مهر) تا پایان فروردین امسال کم‌تر از حد نرمال بوده، اما از انتهای فروردین تا انتهای اردیبهشت سال‌جاری میانگین سالیانه بارش‌ها به حد نرمال رسیده است و این روند بارش‌ها تا اوایل خرداد ادامه داشت و به طور نسبی میانگین بارش‌ها در کشور معادل با میانگین بارش بلند مدت شد.

وظیفه با اشاره به اینکه میزان بارش‌ها در فصل تابستان در میانگین نرمال قرار داشت و تغییر نداشت، افزود: همان طور که مشخص است در فصل تابستان بارندگی بسیار محدود است و میزان بارش‌ها در تمام استان‌ها به یک میزان نبوده است؛ به عبارت دیگر میزان بارش‌ها در برخی از استان‌ها کم‌تر از حد نرمال و برخی مناطق دیگر بیشتر از حد نرمال بوده است.

وی افزود: استان سمنان با منفی ۳۱ درصد بیشترین میزان بارش‌ها به خود اختصاص داد، سپس استان قزوین با منفی ۲۷ درصد و استان تهران با منفی ۲۳ درصد به عنوان کم‌بارش‌ترین استان‌ها هستند. همچنین، استان سیستان و بلوچستان با مثبت ۳۹.۵ درصد رتبه اول در میزان بارندگی‌ها بالاتر از حد نرمال است؛ البته لازم به ذکر است که بیشتر بارش‌ها مربوط به شمال این استان بوده است.

مقام مسئول سازمان هواشناسی ادامه داد: پس سیستان بلوچستان، استان خراسان جنوبی با ۳۴.۵ درصد و استان یزد با ۳۷.۴ درصد به ترتیب بیشترین میزان بارندگی‌ها در بارش‌های سالیانه داشتند؛ جنوب شرق و شرق کشور بیشترین میزان نابه‌هنجاری‌های بارندگی‌ها را داشت.

وی افزود: اگر بخواهیم میزان بارندگی‌ها را بر اساس مقدار بارش اعلام کنیم، میزان بارندگی‌ها در استان کرمانشاه با ۸۳ میلی‌متر بیشتر از میانگین بلند مدت بوده، پس‌از آن استان ایلام با ۵۸.۶ میلی‌متر و خوزستان با ۵۱.۶ میلی‌متر در صدر جدول بیشترین میزان بارش‌ها قرار دارند.

وظیفه با اشاره به میزان دمای هوا طی یک سال آبی، گفت: میانگین دمای هوای کشور از ابتدای سال آبی ۱.۵ درجه بیشتر از حد نرمال بوده است، به عبارت دیگر دمای متوسط کشور در طی سال آبی امسال (۱۴۰۳ - ۱۴۰۲) ۱۹.۶ بوده درحالیکه میانگین بلند مدت ۱۸ و یک دهم برآورد شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای فصل تابستان امسال دمای هوا ۱.۶ دهم درجه گرم‌تر از حد نرمال بود و بیشترین نابه‌هنجاری دمایی با دمای ۲.۶ دهم درجه مربوط به مردادماه است که از میانگین مرداد ماه‌های ۳۰ سال گذشته بالاتر بوده است که نابه‌هنجاری‌های بسیاری شدیدی هم داشته است.

مقام مسئول سازمان هواشناسی با اشاره به پیش‌بینی وضعیت بارش‌ها در فصل پاییز، افزود: با توجه به نقشه‌ها و پیش‌بینی سازمان هواشناسی، پاییز امسال نسبتاً خشک و بارش‌ها کم‌تر از حد نرمال خواهد بود؛ به عبارت دیگر امسال با پاییز خشک‌تر و گرم‌تر از نرمال را تجربه خواهیم کرد.

وظیفه با اشاره به وضعیت فصل پاییز به کشاورزان توصیه کرد و افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های فصلی، با پاییز کم‌بارشی مواجه خواهیم بود، گاهی کاشتن یا عدم کاشت محصول برای کشاورزان زیان‌بار است، اما کشاورزان باید ریسک فصل در نظر داشته باشند و باید با بهره‌مندی از پیش‌بینی‌های کوتاه مدت هواشناسی برای محصولات خود برنامه‌ریزی داشته باشند تا اگر محصولات خود را کاشتند، اما باران به مقدار مورد نیاز آن محصول نیامد، به چه میزان خسارت متحمل می‌شوند.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->