بهره‌گیری از توان قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در بهره‌برداری از فاز یک خط ۳ مترو مشهد راهکارهایی برای ارتقای شهرها رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر مشهد: پلاک‌های قولنامه‌ای تهدیدی برای جان و مال شهروندان است اتمام مطالعات و طراحی مجموعه ورزشی «رضوان» در محله نوغان مشهد تا انتهای آذر ۱۴۰۳ تمجید مدیران ملی از خدمات شهرداری مشهد در دهه پایانی صفر ۱۴۰۳ ویدئو| بررسی موضوع قلع بناهای ناایمن در نشست کارگروه پلاسکو در پژوهشکده ثامن برگزاری دومین جلسه کارگروه رفع موانع احداث میدان بار مرکزی در مشهد شورای راهبری مدیریت توسعه خراسان رضوی، شهرداری مشهد را دستگاه‌ اجرایی برتر اعلام کرد عملیات اجرایی ایمن‌سازی و اصلاح هندسی فاز تکمیلی بزرگراه پیامبراعظم (ص) آغاز شد تشرف ۱۵۶ هزار و ۹۹۲ نفر به حرم امام‌رضا(ع) در قالب طرح «قرار زیارت» اجرای نقاشی دیواری «از حماسه دیروز تا حماسه امروز» به مناسبت هفته دفاع مقدس در مشهد نوسازی ۲۰۰۰ تاکسی مشهد تا پایان سال ۱۴۰۳ قلندرشریف: مراودات دوجانبه بین دانشگاه و شهرداری مشهد باعث تسریع حل مسائل شهری می‌شود + فیلم «جمعه‌بازار خودرو» مشهد تعیین‌تکلیف شد | عملیات اجرایی احداث پروژه آغاز شده است آیت‌الله علم‌الهدی: توحید در عشق به اهل بیت (ع)، شاخص خدمت به این خاندان است | کشف و پرورش استعداد‌های نوجوانان در مداحی و مرثیه‌خوانی درباره پیشینه مزرعه قدیمی «مال‌آباد» | همزاد تاریخی مشهد در شمال شهر گلایه شهروندان مشهد از تخلف برخی نهاد‌ها و کسبه برای ایجاد سد معبر در فضای جای پارک | به نام عمومی، به کام خصوصی! مدیر منطقه پنج شهرداری مشهد منصوب شد (۳ مهر ۱۴۰۳) گلایه شهروندان از عدم خدمت‌رسانی بیست‌وچهارساعته خطوط منتهی به حرم امام‌رضا(ع) (۲ مهر ۱۴۰۳) مشروح مصوبات صد و بیست و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس + فیلم توضیح شهردار مشهد در خصوص آخرین وضعیت پرداخت مطالبات پیمانکاران
سرخط خبرها

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر مشهد: پلاک‌های قولنامه‌ای تهدیدی برای جان و مال شهروندان است

  • کد خبر: ۲۹۰۵۷۲
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر مشهد: پلاک‌های قولنامه‌ای تهدیدی برای جان و مال شهروندان است
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: در حال حاضر، بالغ بر ۱۶۶ هزار پلاک قولنامه‌ای در مشهد داریم که تعداد زیادی از آن‌ها غیرمجاز و ناایمن هستند؛ شهروندان به دلیل قیمت کمتر به چنین بنا‌هایی تمایل نشان داده‌اند، در شرایطی که جان و مالشان در خطر است.

به گزارش شهرآرانیوز، حمید ضمیری در نشست کارگروه «پلاسکو» که امروز (چهارم مهرماه) با هدف افزایش ایمنی بهره‌برداران در ساختمان‌ها توسط پژوهشکده ثامن برگزار می‌شود، اظهار کرد: شورا‌های اسلامی شهر، به عنوان یک نهاد برخاسته از رأی مردمی، تشکیل شدند تا در حوزه سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری در شهر‌ها ایفای نقش داشته باشند؛ ولی متأسفانه، هرساله با وضع قوانین جدید شاهد کاهش اختیارات این نهاد هستیم.

وی گفت: شرایط به نحوی رقم خورده که هیچ ضمانتی برای نظارت شورای شهر بر سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های فعال و خدمات‌رسان در شهر‌ها وجود ندارد و صرفا در مقام مطالبه‌گری می‌تواند نقش‌آفرینی داشته باشند.

ضمیری با بیان اینکه «ایمنی» یکی از همین موضوعات بوده که با جان و مال مردم سروکار دارد، افزود: البته باید توجه داشت که امنیت و ایمنی شهروندان، موضوعی پیچیده و چندبُعدی است و زمانی که از امنیت ساختمان‌ها صحبت می‌کنیم، این موضوع، جزئی از یک کل محسوب می‌شود که همان شهر است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: در شهر با مخاطرات مختلفی روبرو هستیم که در دسته‌بندی‌های متنوعی تقسیم می‌شود.

ضمیری با بیان اینکه شورای ششم و کمیسیون شهرسازی و معماری، از ابتدای شروع به کار خود، کارگروه «مانع‌زدایی و رونق صنعت ساختمان» را تشکیل داد، گفت: این کارگروه به حوزه‌های مختلفی، چون ضوابط، سرمایه‌گذاری، ایمنی و ... ورود کرده و سعی ما بر این بوده که افراد ذی‌نفع و اثرگذار در این عرصه‌ها، در جلسات حضور داشته باشند.

وی افزود: از جمله این اعضاء می‌توان به نمایندگان بازرسی، دستگاه قضایی، بخش خصوصی، انجمن‌های صنفی و ... اشاره داشت؛ سعی ما بر این بوده که که بخش دولتی و دستگاه‌های اجرایی را با بخش خصوصی، با محوریت شورای شهر مواجه کنیم.

ضمیری همچنین از انجام چندین مطالعه با محوریت ایمنی شهر در حوزه مشاغل و اصناف، طرح سیلاب مشهد، پیوست پدافند غیرعامل، طرح‌های تفصیلی، ارزیابی ریسک فرونشست، مطالعات جامع ساماندهی مشاغل ناایمن شهری و ... خبرداد که برخی از آنها انجام شده و برخی نیز در دست اقدام است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه بخشی از مخاطرات شهرها، در حوزه فرونشست زمین است، گفت: فرونشست موجب آسیب به تاسیسات زیربنایی و روبنایی می‌شود؛ مشهد به عنوان دومین کلانشهر کشور، از لحاظ شدت و وسعت فرونشست شرایط مطلوبی ندارد.

وی با بیان اینکه برابر اطلاع در برخی نقاط دشت مشهد، ۲۱ تا ۳۰ سانتی‌متر فرونشست زمین را شاهد هستیم که بیانگر جدی بودن شرایط است، اظهارکرد: باید مانع از برداشت بی‌رویه آب و پلمپ چاه‌های غیرمجاز و آبخوان‌داری شد.

ضمیری گفت: شهرداری مشهد به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان اصلی آب محصوب می‌شود و سالانه حدود ۲۳ میلیون مترمکعب برای آبیاری فضای سبز مصرف داریم؛ اگر این مساله مدیریت شود، قطعا کمک شایانی به فرونشست زمین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شورای ششم به دنبال تامین منابع آبی پایدار رفته، افزود: باید آب خام و پساب را جایگزین آب شرب نمود و بهینه‌سازی مصرف آب در شبکه‌های آبیاری و کاشت گونه‌های کم‌آب‌طلب را در دستورکار داشت که شهرداری مشهد آن را اجرایی نموده است.

ضمیری اظهارکرد: تامین آب ۲۵ سال آینده شهر مشهد از طریق خرید پساب، احداث ۴ تصفیه‌خانه با ظرفیت ۱۹.۷ میلیون مترمکعب پساب، احداث شبکه انتقال پساب به طول ۱۷۰ کیلومتر که نزدیک ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، احداث ۴۳۷ کیلومتر شبکه توزیع با ۶۰ درصد پیشرفت و حدود ۱۰۰۰ کیلومتر شبکه آبیاری مکانیکی با ۸۹ درصد پیشرفت، از جمله اقدامات صورت گرفته شهرداری مشهد بوده است.

ایمنی ساختمان در برابر حریق، دیگر محور صحبت‌های رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این جلسه بود؛ ضمیری با بیان اینکه برابر مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، وظایفی برای بخش‌های مختلف در این خصوص تعریف شده، گفت: عمده فعالیت‌های سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد براساس این مبحث است.

وی با بیان اینکه در ابتدای فعالیت شورای ششم، چک لیست مشترکی بین سازمان نظام مهندسی ساختمان و آتش‌نشانی برای این موضوع وجود نداشت، افزود: در کارگروه مانع‌زدایی این موضوع بار‌ها مطرح شده و سرانجام تعیین تکلیف و وحدت رویه شکل گرفت.

ضمیری از گود‌های خطری به عنوان یکی دیگر از چالش‌های ایمنی در شهر‌ها یاد کرد و گفت: عمده این گود‌های بزررگ، پروانه‌دار هستند که یا اصول ایمنی را رعایت نکرده‌اند، یا سازه نگهبان و حفاظ ندارند و یا سازه نگهبان آنها مستهلک شده و این امر ایجاد مخاطره کرده است.

وی تصریح کرد: شهرداری براساس قانون، ابتدا اخطاریه صادر می‌کند و اگر ترتیب اثر داده نشود، نسبت به تقویت و ایجاد سازه نگهبان و یا پر نمودن گود با حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ اقدام می‌نماید؛ در چهارده سال گذشته، ۱۳۵ گود خطری توسط شهرداری رفع خطر شده و برخی از گود‌ها نیز توسط مالکین رفع خطر شده است.

ضمیری گفت: دیگر مخاطره ایمنی شهرها، گسل است و در مشهد ۴ گسل اصلی داریم که دو گسل در شمال و دو گسل در جنوب قرار گرفته است؛ در مشهد، سال ۱۳۹۹ نقشه گسل‌های شهر توسط وزارت راه و شهرسازی به استانداری و شهرداری ابلاغ شده و در این حوزه تقریبا شرایط مشخص داریم.

وی در ادامه به ساخت‌وساز‌های ناایمن در شهر پرداخت و گفت: عمده این ساخت‌وساز‌ها در حاشیه شهر مشهد قرار دارد و ماموریت شهرداری، جلوگیری از این گونه ساخت‌وسازهاست ولی ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد و از جنبه‌های مختلف باید بررسی شود.

وی افزود: درحال حاضر بالغ بر ۱۶۶ هزار پلاک قولنامه‌ای در مشهد داریم که عمده آنها غیرمجاز و ناایمن هستند؛ شهروندان به دلیل قیمت کمتر به چنین بنا‌هایی تمایل نشان داده‌اند درشرایطی که جان و مالشان در خطر است.

ضمیری اظهارکرد: براساس قانون جدید، دستگاه‌های خدمات‌رسان، چون شرکت آب از ارائه خدمات به چنین پلاک‌هایی منع شده‌اند تا بتوان یک گام اثرگذار در جهت ساخت‌وساز اصولی و ضابطه‌مند در شهر‌ها برداشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->