آژیر قرمز در تل آویو | اسرائیل زیر آتش موشک های یمن + فیلم (۶ مهر ۱۴۰۳) رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین: باید عضویت رژیم صهیونیستی در مجمع‌عمومی سازمان ملل به حالت تعلیق درآید حمله حزب‌الله به مقر اطلاعاتی ارتش صهیونیستی با ۵۰ موشک صحبت های پزشکیان پس از بازگشت از نیویورک در فرودگاه تهران + فیلم تمامی اقدامات مدیران قضایی باید در جهت مصلحت عمومی در جامعه اسلامی سامان یابد آیت‌الله علم‌الهدی: فعالیت‌های اوقاف بعد از انقلاب نقش پررنگی در تثبیت نظام و اعتقادات مردم دارد اسرائیل مدعی ترور «محمد سرور» مسئول یگان پهپادی حزب الله شد + فیلم | تایید شد حزب الله ۵۰ موشک به «احیهود» شلیک کرد | موشکباران پایگاه «دادو» رهبر انصارالله یمن: حزب الله در دفاع از امت اسلام نقش محوری دارد دستگیری متهم به ۲۵ فقره سرقت لوازم پارک‌ها و فضا‌های سبز در مشهد (۵ مهر ۱۴۰۳) حمله رژیم صهیونیستی به یک مدرسه در غزه ۱۵ شهید برجای گذاشت (۵ مهر ۱۴۰۳) پزشکیان: زمان پاسخ به ترور شهید هنیه را ما مشخص می‌کنیم تعداد شهدای حملات رژیم صهیونیستی به لبنان به ۷۰۰ شهید افزایش یافت حمله جدید رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت + فیلم (۵ مهر ۱۴۰۳) توسعه متوازن، مهمترین هدف شورای ششم مشهدمقدس ظریف به سید حسن نصرالله پیام داد در جلسه وزیر نیروی ایران و وزیر انرژی روسیه چه گذشت؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی: یاد گرامی شهیدان ضامن سلامت حرکت ملت ایران و منحرف نشدن از جهت‌گیری‌های انقلاب است وزیر امور خارجه: تضمین صلح در منطقه بدون آتش بس در غزه ممکن نیست + فیلم شورای اطلاع‌رسانی دولت، گزارش جامع سفر رئیس جمهور به نیویورک را منتشر خواهد کرد فرمانده کل سپاه: غیرت و شرافت ایرانی پزشکان و پرستاران در دوره دفاع مقدس ستودنی بود
سرخط خبرها

فرمانده کل سپاه: غیرت و شرافت ایرانی پزشکان و پرستاران در دوره دفاع مقدس ستودنی بود

  • کد خبر: ۲۹۰۷۷۲
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
فرمانده کل سپاه: غیرت و شرافت ایرانی پزشکان و پرستاران در دوره دفاع مقدس ستودنی بود
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه پزشکان و پرستاران کشورمان با قلب‌هایشان کار می‌کنند، گفت: این افراد در دفاع مقدس، شرافت و غیرت ایرانی را به نمایش گذاشتند و با فداکاری و به خطر انداختن جان خودشان به احیای جان رزمندگان می‌پرداختند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سردار سرلشکر حسین سلامی امروز (پنجشنبه) در افتتاحیه همایش درس‌آموخته‌های کرونا که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، گفت: دو حادثه بزرگ در کشور ما اتفاق افتاد که تصاویری دل‌انگیز و فراموش‌نشدنی و جاودانه از شخصیت جامعه پزشکی کشور ما را به نمایش گذاشت و شاید تصورات مبهم و ناشناخته‌ای که در مورد این جامعه فداکار و پر تأثیر ما بود به تصوراتی بسیار عمیق تبدیل کرد.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: یکی از این حوادث، آزمون دفاع مقدس بود که پزشکان و پرستاران ما در یکی‌ از مقاطع سخت کشورمان شرافت و غیرت ایرانی را به نمایش گذاشتند و در سخت‌ترین لحظات درگیری‌ها از خطوط مقدم جبهه نبرد تا عقبه‌ها در همان ابتدای حوادث به داد مجروحان می‌رسیدند و با فداکاری و به خطر انداختن جان خودشان به احیای جان رزمندگان می‌پرداختند.

وی، وجود سه هزار شهید جامعه پزشکی در دفاع مقدس را دلیلی بر این فداکاری دانست و تأکید کرد: آزمون سخت، ترسناک و هولناک دیگر، فراگیری کرونا بود که اعتماد به جامعه پزشکی ما را به میزان بسیار زیادی رفعت بخشید؛ این حادثه نشان داد که جامعه پرستاری و پزشکی ما کاملاً معتبر و قابل اعتماد است و می‌توان در لحظه‌های سخت روی آن‌ها حساب کرد. مانند پزشکان و پرستارانی که امروز در غزه در اوج محاصره و زیر شدیدترین بمباران‌ها یک سال است که شبانه‌روز بدون امکانات در قلب بی‌رحم‌ترین حملات غیرقابل توجیه و غیرقابل تصور صهیونیست‌ها و در اوج ناامنی به مداوای زنان و کودکان می‌پردازند.

سردار سلامی افزود: این واقعیت‌های دردناک نشان‌دهنده این است که پزشکان و پرستاران ما اول از همه با قلب‌هایشان کار می‌کنند؛ زیرا صاحب قلب‌های مطمئن هستن. برای اینکه قلب مرکز معرفت، احساس، عاطفه، مهربانی، مهرورزی و نقطه مرکزی روح و ثقل شخصیت انسان است؛ بنابراین پزشکان و پرستاران ما اول با قلب‌هایشان کار می‌کنند و بعد با ذهن‌هایشان که نقطه مرکزی تفکر، تدبیر، و دانش انسان است.

وی با بیان اینکه پزشکی یک حرفه تخصصی صرف و یک شغل نیست؛ زیرا بسیار مقدس‌تر و فراتر از یک حرفه تخصصی است، عنوان کرد: جلوه‌های بسیار درخشانی از حرکت جوانمردانه و فداکارانه این جامعه را ما در دوران شیوع کرونا دیدیم؛ جایی که در محاصره این ویروس، پزشکان و پرستاران ما بعضاً شبانه‌روز به خانه نمی‌رفتند و از طریق تلفن‌های همراه با عزیزانشان احوالپرسی می‌کردند. 

وی با اشاره به اینکه علم پزشکی دانش و روح احیای انسان‌هاست، گفت: در منطق قرآن بین انسان‌ها تفاوتی نیست و فرق نمی‌کند که این انسان مذهبی یا غیرمذهبی است؛ یعنی هر انسانی به‌عنوان زیباترین شاهکار خلقت اگر انسانی را نجات دهد، این کار او معادل نجات جان همه انسان‌هاست؛ همان‌گونه که اگر بی‌دلیل انسانی را بکشد، انگار تمام بشریت را کشته است.

فرمانده کل سپاه اظهار داشت: پزشکان و پرستاران ما می‌توانند نورافکن‌های امید را در خانه‌ها روشن کنند؛ به همین دلیل در آموزش پزشکی، پرورش قلب، روح و قدرت امیدبخشی و آفرینش، رابطه شفابخش برای پزشک و یا پرستار بسیار مهم است.

سرلشکر سلامی افزود: امروز حتی در دنیای غرب بر روی نقش معنویت و اخلاق در بهبود انسان‌ها مطالعات زیادی شده است؛ زیرا رابطه شفابخش بین پزشک و بیمار مکانیزم‌های دفاعی بدن را برای غلبه بر بیماری آماده می‌کند؛ نقطه آغاز درمان و نقطه مرکزی درمان بیمار همین است؛ لذا بعد از آن، دارو و قواعد دیگر درمان مؤثر هستند.

فرمانده کل سپاه اضافه کرد: این فداکاری و حس وفاداری، عقب‌نشینی نکردن، ماندن در قلب حادثه و آرام بودن در قلب آتش، رخدادهای بسیار دل‌انگیزی بود که نشان داد جامعه ما جامعه‌ای متشکل از افراد مرتبط به یکدیگر است. 

وی در ادامه با بیان اینکه در دوران کرونا فاصله‌گذاری‌های اجتماعی بیشتر فاصله فیزیکی و هندسی بود، ولی همان زمان فاصله‌های عاطفی خیلی کمتر و افراد به هم نزدیک‌تر بودند، گفت: انسان‌ها باید در هم ادغام می‌شدند تا می‌توانستند به هم کمک کنند؛ به عبارت دیگر، یک پزشک اگر در شخصیت و روح بیمار ادغام نشود، نمی‌تواند درست عمل کند؛ بنابراین چنانچه بین پزشک و بیمار فاصله وجود داشته باشد، عمل درمان اتفاق نمی‌افتد؛ پس وقتی این دو، یک شخصیت و هویت پیدا کنند، روند درمان آسان‌تر می‌شود.

سرلشکر سلامی بیان کرد: مهم‌ترین کار انسان این است که برای حفظ زندگی دیگری بمیرد؛ در کرونا پزشک‌ها و پرستارهای ما چنین کاری کردند. کاری که آن‌ها کردند، قلب قوی می‌خواهد؛ نه یک جسم قوی.

فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه درس گرفتن از حوادث سخت باعث می‌شود که انسان کار نادرستی را تکرار نکند؛ ولی اگر درس نگیرد، مجبور به تکرار می‌شود، افزود: کشورها در حوادث بزرگ غافلگیر می‌شوند؛ بدین معنی که در فاز اول واقعه‌ها اگر یک ملت یا کشوری درست عمل نکند، ممکن است مثل جنگ‌ها بشکند؛ زیرا جنگ‌ها با غافلگیری همراه است؛ لذا اگر در همان ابتدای جنگ نتواند خودش را با واقعیت جدید تطبیق دهد به خاطر غافلگیری شکست خواهد خورد و گاهی وقت‌ها این آخرین شکست است؛ چون فرصتی برای جبران وجود نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: اگر نرخ رشد حوادث به گونه‌ای باشه که بر ظرفیت ملت برای پاسخگویی غلبه کند، این واقعه‌های تلخ ملت‌ها را تسلیم خواهند کرد. ما در کرونا غافلگیر شدیم؛ زیرا کشور واقعاً آمادگی لازم برای تطبیق با این بیماری را نداشت؛ به همین جهت خیلی از بیمارستان‌های ما دستگاه‌های اکسیژن‌ساز نداشتند و حتی ماسک در جهان به میزان کافی وجود نداشت؛ به نحوی که بعضی از قدرت‌های بزرگ، محموله‌های ماسک را از قدرت‌های دیگر می‌دزدیدند؛ مانند آمریکایی‌ها که ماسک فرانسوی‌ها را در فرودگاه دزدیدند.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه در ابهام و ناشناختی و تاریکی کارکردن سخت است، اظهار داشت: بیماری وقتی نو و ناشناخته است و کشور برای آن آماده نیست، بیمارستان‌ها قدرت انبساط‌پذیری ندارند و «آی‌ سی‌ یو»ها در ابعاد و شرایط طبیعی و معمولی قادر نیستند در مقابل یک پدیده همه‌گیر فعالیت خود را به خوبی انجام دهند؛ به همین دلیل تمام سازه‌ها و  ساختارها از قبل باید اندیشیده شوند.

وی گفت: وقتی می‌خواهیم با دشمن بجنگیم از قبل به منظور ایجاد آمادگی، مدام «بازی جنگ» می‌کنیم و طی آن سناریوهای مختلف را در نظر می‌گیریم و دشمن را با واقعیت‌هایی که از آن می‌دانیم، تصویر می‌کنیم و به واسطه آن، گروهی را به جای آن‌ها می‌نشانیم و بعد دقیقاً مثل آن‌ها فکر می‌کنیم و خودمان را به جای آن‌ها می‌گذاریم تا خود را برای پاسخ به هر سناریویی آماده کنیم؛ لذا این باعث می‌شود که غافلگیری خیلی کم شود.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: غافلگیری موضوعی مربوط به زمان است؛ یعنی اگر ما زمان یک حادثه را دانستیم، دیگر غافلگیر نمی‌شویم؛ البته غافلگیری گاهی مربوط به آماده‌سازی است؛ یعنی وقتی آماده نیستیم، حتی اگر زمان را هم بدانیم، کاری نمی‌توانیم انجام بدهیم.

سرلشکر سلامی تأکید کرد: جنگ، گریزناپذیرترین واقعه تاریخ و حیات انسان است. هیچ‌کس دوست ندارد در جنگ با قاعده عمل کند؛ یعنی مثل فوتبال یا شطرنج نیست که داوری وجود داشته باشد و همه در یک شرایط متعادل قرار داشته باشند؛ اما با این حال، جنگ به قاعده است؛ یعنی شما باید با تدبیر و با درک درست از موقعیت موجود عمل کنید که اگر دقیق و درست عمل کنیم و پیش‌بینی درست از فرآیندها داشته باشیم، موفق می‌شویم و اگر مقدمه این گزاره غلط باشد، آنچه در ادامه رخ می‌دهد، هیچ ارزشی ندارد؛ چون در علم منطق داریم که «هر گزاره شرطی به انتخاب مقدمه درست است»؛ پس چنانچه مقدمه یک گزاره شرطی غلط باشد، می‌توان هر نتیجه‌ای را متصور بود. 

وی افزود: کرونا نشان داد که این فقط یک عقیده فیزیولوژیک نیست؛ یعنی فقط جسم انسان را آزار نمی‌دهد، بلکه پیامدهای اجتماعی بسیار وسیعی دارد. همه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد در حالی که اساساً آموزش در کشور یک پدیده پیوسته است و نمی‌شود در آن انقطاع ایجاد کرد؛ بنابراین تجربیات چنین مسئله‌ای باید حتماً تدوین شود.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه تجربیات باید به عمل بیانجامد و در دانشگاه‌ها تدریس شود، گفت: ایران واقعاً در کنترل این بیماری بهتر از خیلی از کشورهای پیشرفته عمل کرد و این نشان داد که ذهن، قلب و ایمان وقتی به دانش متصل می‌شود، غوغا می‌کند. آموزه‌های اعتقادی و باورهای ما در این رابطه خیلی مهم بود؛ زیرا ملتی هستیم که فدا شدن برای دیگران را ارزش می‌دانیم.

سرلشکر سلامی خاطرنشان کرد: دفاع مقدس هم همین‌طور بود؛ زیرا آدم‌هایی روی مین می‌رفتند تا دیگران سالم بمانند؛ یعنی آرامش را از خود می‌گرفتند تا دیگران آرام باشند؛ جامعه این‌گونه زندگی و رشد کرده و الان هم همین‌گونه است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->