سرخط خبرها

ضرورت روایت‌های هنرمندانه از جبهه مقاومت

  • کد خبر: ۲۹۱۴۹۴
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
ضرورت روایت‌های هنرمندانه از جبهه مقاومت
فیلم سازان انقلاب اسلامی خراسان بر ضرورت تولیدات رسانه‌ای درباره شهادت سیدحسن نصرالله تأکید کردند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بلافاصله پس از انتشار خبر شهادت سیدحسن نصرالله، هنرمندان مختلف مشهدی به شیوه‌های مختلف به این حادثه واکنش نشان دادند و ضمن ابراز همدردی با جبهه مقاومت، دست به کار شدند و سعی کردند از نگاه خود به این ماجرا بنگرند و روایت هنرمندانه خویش را به مسلمانان جهان ارائه کنند. با همین دیدگاه، فیلم سازان و مستندسازان نیز در گروه‌های مختلف به هم اندیشی دراین باره پرداختند. در گزارش زیر به سراغ دو نفر از این هنرمندان رفته ایم و دراین باره با آن‌ها گفتگو کرده ایم.

روایت فیلم سازان از جنگ میان حق و باطل

محمدمهدی خالقی، نویسنده، کارگردان و مستندساز شناخته شده مشهدی، با تأکید بر واکنش هنرمندان به اتفاقات اخیر می‌گوید: هنرمندانی مانند فیلم سازان، شاید به سرعت نتوانند یک محصول هنری تولید کنند ولی اهمیت دارد که از همان ابتدا آگاه باشند تا خیلی سریع بتوانند به رخداد‌هایی این گونه واکنش نشان بدهند و در ادامه با هم اندیشی و ایده پردازی به تولیداتی در این باره بپردازند.

او می‌افزاید: ما براساس تعالیم امام خمینی (ره)، آموخته ایم که جنگ میان حق و باطل، فقر و غنا، استضعاف و استکبار، مستضعفان و مرفهان بی درد، یک جنگ دائمی است و همیشه ادامه دارد، بنابراین با رفتن و آمدن و شهادت یک نفر، مسیر مبارزه قطع نمی‌شود و سلاح بر زمین نمی‌ماند؛ هرچند آن یک نفر، اسطوره مقاومت مستضعفان جهان، یک انقلابی عیار و پشت وپناه بسیاری از حرکت‌های ضداستکباری جهان باشد. هنرمندان هم در تولیدات خود، چنین رویکردی دارند و فرقی نمی‌کند که آثار هنری آن‌ها در چه زمانی ساخته شود. ازقضا فیلم سازان باید اثری تولید کنند که زمان دار و یک بارمصرف نباشد. 

این هنرمند تأکید می‌کند: با توجه به این نکات، فیلم ساز باید ببیند در این زمان و مکان، تکلیفش برای ساخت اثر چیست و چه کاری می‌تواند انجام دهد. کتمان کردنی نیست که وقایع مهمی مانند شهادت سیدحسن نصرالله، انگیزه و خون دوباره‌ای به حرکت‌ها می‌دهد و باعث شور می‌شود؛ همچنان که بعد از اعلام خبر شهادت سیدحسن، نزدیک به چهل نفر از هنرمندان فیلم ساز عضو انجمن فیلم سازان انقلاب اسلامی خراسان، در دفتر یکی از دوستان جمع شدند تا به ایده پردازی درباره تولیدات هنری مرتبط با این ماجرا بپردازند.

انتقال پیام مقاومت به مخاطبان بین المللی

خالقی با بیان اینکه انجمن فیلم سازان انقلاب اسلامی خراسان یک تشکل سینمایی انقلابی است که سال هاست در مشهد فعالیت می‌کند، می‌گوید: پیش از این در بزنگاه‌هایی مانند شهادت حاج قاسم سلیمانی و شهادت آیت ا... رئیسی، نیز چنین هم اندیشی‌هایی را این انجمن برگزار کرده و کار‌های عملیاتی انجام شده بود. امیدوارم این بار نیز هم اندیشی‌ها منجر به تولیداتی در انجمن شود که به آینده جبهه مقاومت کمک کند؛ کمااینکه ما اعتقاد داریم خون شهید باعث استواری درخت مقاومت می‌شود. 

اگر در زمان درست بتوانیم از ظرفیت آزادشده از شهادت سید استفاده کنیم، حتی در میان مدت هم می‌تواند بر قدرت جبهه مقاومت افزوده شود. او با یادآوری فعالیت‌های انجمن در رخداد‌های مشابه ادامه می‌دهد: در مراسم تشییع حاج قاسم سلیمانی در مشهد، انجمن جلسه فوری تشکیل داد و شش تیم عملیاتی برای ساخت اثر تشکیل شد که هرکدام وظیفه‌ای را برعهده گرفتند. پیرو آن هم اندیشی ها، چهار نماهنگ و یک مستند به نام «سوتک» ساخته شد. این آثار بار‌ها در تلویزیون و جشنواره‌ها به نمایش درآمدند. 

همچنین مجموعه‌ای از راش‌های مراسم تشییع که گروهی از هنرمندان تهیه کرده بودند، به فیلم سازانی که در شهر‌های دیگر فعالیت می‌کردند، برای استفاده در آثارشان منتقل شد. او می‌افزاید: درکنار این‌ها قرار شد جمعی از اعضا برای توزیع و گسترش مخاطب به ویژه مخاطبان بین المللی کار کنند. یکی از مشکلات مهم ما، دسترسی پیدا نکردن به مخاطب بین المللی است. همه باید در این مسیر تلاش کنیم؛ چراکه معتقدیم قلب مسلمانان جهان همراه با مقاومت است و به دلیل جنایات مشمئزکننده صهیونیست ها، جریحه دار است. ما باید بتوانیم این مخاطب را در دنیا پیدا کنیم، حتی از طریق پلتفرم‌های پرمخاطبی که اختیارش دست ما نیست، باید بتوانیم حرف مقاومت را به مخاطب برسانیم.

مطالبه هنرمندان؛ پاسخ سریع به اسرائیل

خالقی درباره ویژگی‌های تولیدات هنری که به شهادت سیدحسن نصرالله می‌پردازند، می‌گوید: هر اتفاقی اقتضای خودش را دارد و با توجه به اینکه این بار مراسم تشییع نداریم، شیوه کار متفاوت خواهد بود. برخی اعضای انجمن مانند محسن اسلام زاده هم اکنون در لبنان مشغول خبرنگاری هستند. در مشهد نیز ایده‌هایی با توجه به بازخورد‌های مردمی تعریف شده است که قرار است با کار‌های تلویزیونی متفاوت و جنبه‌های هنری آن‌ها تقویت شود.

وی با یادآوری وظیفه مسئولان می‌گوید: به عنوان عضوی از مردم عادی، برای پاسخ گو نبودن به جنایات صهیونیست ها، از شهادت حاج قاسم تاکنون مطالبه گری داریم. اگر جواب مقتضی و در زمان درست و فوری به جنایات صهیونیست‌ها داده می‌شد، اصلا کار به اینجا نمی‌رسید. بخشی از دلیل این وحشیگری و جری شدن صهیونیست ها، انفعال و مصلحت اندیشی و محافظه کاری کسانی است که به وظایفشان عمل نکرده اند. ما مثل بقیه مردم مطالبه داریم که به شهادت سیدحسن هم پاسخ فوری داده شود؛ چون زمان که بگذرد، دیگر فایده‌ای ندارد و اگر هم پاسخ نمی‌دهند و به وظیفه شان عمل نمی‌کنند، کار دیگری نکنند و فقط دعا کنند.

هنر مقاومت، تحت تأثیر مقاومت است

سیدمحمد محمدی سرشت، دیگر فیلم ساز مشهدی و دبیر انجمن فیلم سازان انقلاب اسلامی خراسان، نیز درباره ضرورت ساخت تولیدات هنری درباره اتفاقات اخیر می‌گوید: فضای غالب رسانه‌ای دراختیار جبهه باطل است و این دلیلی است بر اینکه آن‌ها بتوانند به موضوعاتی که خودشان دوست دارند، ضریب بدهند، در آن‌ها تحریف ایجاد کنند یا اتفاقاتی را سانسور کنند و نادیده بگیرند؛ به همین دلیل لازم است هنرمندان وارد میدان شوند و با تولیدات کوتاه مدت و درازمدت، آن روایت غالب را بشکنند و اجازه ندهند که یک روایت غالب به نادرستی شکل بگیرد؛ چنان که در ایام منتهی به شهادت سیدحسن، روایتی مبتنی بر اختلاف افکنی بین حزب ا... و جبهه‌های مختلف مقاومت، در رسانه‌های دشمن غالب بود. 

اگر هنرمندان جبهه مقاومت کار رسانه‌ای انجام ندهند، آن روایت غالب می‌شود و وقتی روایتی در رسانه‌ها غالب شود، مردم از هر طیفی تااندازه‌ای آن را باور می‌کنند. ویژگی‌های هنر مقاومت تحت تأثیر مشخصه‌های مقاومت مانند تعهد به اسلام ناب محمدی و مظلومان جهان و مبارزه با تزویر و استکبار است. همه این‌ها در هنر مقاومت هم نمود دارد.

این هنرمند درباره ضرورت هم اندیشی هنرمندان در مقاطع مهم تاریخی مانند شهادت سیدحسن نصرالله می‌گوید: بیش از ده سال است که انجمن فیلم سازان انقلاب اسلامی خراسان با ایده پردازی در حوادث مهمی مانند مراسم تشییع حاج قاسم سلیمانی و آیت ا... رئیسی به تولید مضامین و محتوا‌های رسانه‌ای پرداخته است. در اتفاق اخیر نیز فیلم سازان این انجمن، اولویت خود را بر تولیداتی دراین باره متمرکز کردند؛ ازجمله نقشی که مقاومت در ثبات کشور‌های مسلمان منطقه از نظر امنیتی، اقتصادی و سیاسی ایفا کرده است.

پاسخگویی هنرمندانه به شبهات

او اضافه می‌کند: ما باید این نکته را در تولیدات خود بگوییم که شرایط به ویژه در کشور ایران می‌توانست از این بدتر شود ولی به دلیل نقش آفرینی حزب الله اتفاق نیفتاده است. یعنی ما قبلا با داعش جنگ داشتیم و اکنون با اسرائیل و اگر جبهه مقاومت عمل نمی‌کرد، قطعا هزینه‌های آن برای کشور‌های منطقه ازجمله ایران بیشتر بود. 

همچنین در این ایام، شبهاتی را رسانه‌های بیگانه در فضای مجازی مطرح می‌کنند که پاسخ دادن به آن‌ها و اقناع مخاطبان مهم است؛ برای مثال بحث سازش و مذاکره و بر زمین گذاشتن اسلحه، مطرح شده است. ما باید در این مواقع، ذات دشمن صهیونیستی را نشان بدهیم و مثال‌های تاریخی نقض آن‌ها را یادآوری کنیم. ساخت آثار زودبازده و فوری به ویژه تولیداتی که در راستای امیدآفرینی برای جبهه مقاومت و مردم لبنان باشد، نیز مهم است. شیعیان لبنان باید بدانند که مردم کشور‌های مختلف چقدر از آن‌ها حمایت می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->