پذیرش توافق پیشنهادی آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی به ادعای آمریکا دیدار حکیم و سید حسن خمینی درباره مراسم میلیونی اربعین (۲۹ مرداد ۱۴۰۳) واکنش قالیباف به تذکر ثابتی درباره اظهارات عراقچی چه بود؟ چرا ارتش رژیم صهیونیستی نظامیان ذخیره‌ را فراخوان کرد؟ هیئت اسرائیلی دست خالی از قاهره بازگشت (۲۹ مرداد ۱۴۰۳) دستگیری یک اسرائیلی به جرم جاسوسی برای ایران (۲۹ مرداد ۱۴۰۳) حمله پهپادی صهیونیست‌ها به یک خودرو در جنوب لبنان (۲۹ مرداد ۱۴۰۳) ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تا پایان سال وارد تهران می‌شود تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست در تل‌آویو مقابل کاروان بلینکن ششمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان به پایان رسید ادعای تکراری مقام آمریکایی علیه برنامه هسته‌ای ایران احتمال استیضاح بایدن قوت گرفت جزئیات جدیدی از طرح آمریکا برای غزه | خبری از آتش‌بس دائم نیست! نمایندگان مخالف و موافق درباره وزیر پیشنهادی صمت چه گفتند؟ کمیسیون صنایع مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت موافقت کرد موافقت کمیسیون اقتصادی مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت لبنان از رژیم صهیونیستی به شورای امنیت شکایت کرد صادق مالواجرد: عرضه مسکن برای جوانان و بی بضاعتان اهمیت دارد صدای انفجار در تل‌آویو شنیده شد (۲۹ مرداد ۱۴۰۳) عمران خان نامزد ریاست دانشگاه آکسفورد شد آیت‌الله علم‌الهدی: هنر در مشهد مغفول مانده است | بزرگ‌ترین خطر برای مشهد، تجزیه هویتی است
سرخط خبرها

تبادل پیام میان تهران و واشنگتن درباره نفتکش‌های ایرانی

  • کد خبر: ۲۹۱۹۸
  • ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۹
تبادل پیام میان تهران و واشنگتن درباره نفتکش‌های ایرانی
روزنامه فایننشال‌تایمز اقدام جمهوری اسلامی ایران برای ارسال پنج نفتکش حامل بنزین به آب‌های ونزوئلا را «مأموریتی آکنده از خطر» توصیف کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، یک رسانه انگلیسی مدعی شده ایران و آمریکا از طریق دو کشور در منطقه پیام‌هایی درباره نفتکش‌های ایرانی عازم ونزوئلا رد و بدل کرده‌اند.

روزنامه فایننشال‌تایمز اقدام جمهوری اسلامی ایران برای ارسال پنج نفتکش حامل بنزین به آب‌های ونزوئلا را «مأموریتی آکنده از خطر» توصیف کرده است.

این روزنامه نوشته است: «ایران با ارسال این محموله قصد ارسال پیامی روشن را داشت و آن اینکه مصمم است سرسختانه‌تر از قبل سیاست‌های آمریکا را به چالش بکشد.»

این مأموریت یکشنبه هفته گذشته به پایان رسید و آخرین نفتکش به مقصدش در ونزوئلا رسید. واشنگتن علی‌رغم حضور نظامی گسترده در آب‌های دریای کارائیب دخالتی در ارسال این محموله نکرد و ایران موفق شد سوخت مورد نیاز ونزوئلا را به دست این کشور برساند.

یک مقام ایرانی به روزنامه مزبور گفته است: «سیاست ما در برابر آمریکا از دفاع به حمله تغییر کرده است. آمریکا از طریق دو قدرت منطقه‌ای برای ما پیام ارسال کرد که "اگر به ارسال این محموله‌ها ادامه بدهید نفتکش‌هایتان را می‌زنیم. " پاسخ ما روشن بود: اگر به ما حمله کنید متقابلاً حمله می‌کنیم. آن‌ها می‌دانستند که بدون ثانیه‌ای تردید این کار را انجام می‌دادیم.»

فایننشال‌تایمز نوشته برای ایران ارسال این محموله‌ها از خلیج فارس به سمت آب‌های دریایی کارائیب توجیهی از لحاظ اقتصادی نداشت. آن‌ها در مجموع حداکثر ۵۰ میلیون دلار از این معامله به دست می‌آورند که آن هم در قالب طلا و نه پول نقد تحویل داده می‌شود.

اما برای ایران، قدرت‌نمایی به جان خریدن این خطرات را توجیه می‌کرد.

یک تاجر ارشد محصولات نفتی که ارتباط‌هایی با حکومت ایران دارد گفت: «این روش دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) را خلع سلاح کرده، چون ما نشان داده‌ایم که باکی از مرگ نداریم. نفتکش‌های ما آگاهانه به سمت یک وضعیت مبهم حرکت کردند. اقدام بسیار شجاعانه‌ای بود.»

یک دیپلمات غربی هم در گفتگو با روزنامه فایننشال‌تایمز گفت که ایران علی‌رغم فشار تحریم‌ها تمایلی به تغییر سیاست‌هایش در خاورمیانه ندارد. این دیپلمات گفت: «آمریکا می‌داند که تحریم‌هایش نتیجه‌ای به بار نخواهد آورد.

منبع:انتخاب

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->