سومین رویداد عطر و طعم پاییز در مشهد  سقوط کارگر جوان مشهدی از ارتفاع (۱۴ مهر ۱۴۰۳) سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد: امروز هژمونی آمریکا و اسرائیل نابود شده است افزایش ظرفیت ساماندهی و آموزش آسیب‌دیدگان اجتماعی در مشهد رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: حضور مردم در نماز جمعه نصر نمایانگر استحکام کافی مبنایی و مردمی نظام جمهوری اسلامی است اعمال‌قانون ۱۴۷۵ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۷ خودروی متخلف توقیف شدند (۱۴ مهر ۱۴۰۳) حکایت ناشنیده از آغاز حکومت شاه عباس صفوی در مشهد | بدشگونی تاج‌گذاری در کوهسنگی شهردار منطقه‌۳ مشهد در دیدار با اهالی محله دروی: دیوارسازی کال دروی، رو به پایان است کارتون | جنگ نرم رژیم موقت صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی هوای کلانشهر مشهد امروز سالم شد (۱۴ مهر ۱۴۰۳) علت تصادف اتوبوس با ۷ خودرو در بولوار پیروزی مشهد چه بود؟ + فیلم سوانح رانندگی در خراسان رضوی سه کشته برجای گذاشت (۱۳ مهر ۱۴۰۳) ناصحی: تقویت همدلی در تمام ارکان مدیریت شهری مجدانه مدنظر قرار بگیرد حاجی‌بگلو: قانون درآمدهای پایدار شرایط دشواری را برای شهرداری‌ها رقم زده است شهردار مشهد مقدس: تعدادی از پروژه‌های شهری با اعتباری ۸ هزار میلیاردی آماده بهره‌برداری هستند بررسی نقش سمن‌های حوزه اجتماعی در مدیریت شهری مشهد اجرای برنامه‌های مختلف برای دختران مشهدی توسط مهدیه و مجتمع فرهنگی منتظران عاشق پیگیری ایجاد «کافه‌بازی» در بوستان‌های بانوان شهر مشهدمقدس رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد: وعده صادق ۲ انرژی مضاعفی در امت اسلامی ایجاد کرد روایت‌هایی از زندگی کلنل محمدتقی‌خان پسیان به مناسبت سالروز شهادتش | قطرات خونم کلمه «ایران» را ترسیم خواهند کرد تعطیلی دوشنبه‌های بوستان بانوان پارک ملت مشهد مهدی ناصحی: با اجرای پروژه‌های زودبازده، چهره حاشیه شهر مشهد در حال تغییر است
سرخط خبرها

بررسی نقش سمن‌های حوزه اجتماعی در مدیریت شهری مشهد

  • کد خبر: ۲۹۲۳۱۷
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۱
بررسی نقش سمن‌های حوزه اجتماعی در مدیریت شهری مشهد
براساس آخرین آمار‌های اعلام‌شده از سوی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، بیش از ۱۱ هزار تشکل مردمی در این استان مجوز فعالیت از نهاد‌های مختلف دارند که ۷۰۰ مورد از آن‌ها سازمان‌های دارای مجوز از وزارت کشور هستند.

مهدیه قمری| شهرآرانیوز؛ تعداد سمن‌هایی که با مجوز رسمی در موضوعات مختلف فعالیت دارند، در کل کشور هر روز افزایش می‌یابد و این در حالی است که مسئولان مرتبط با این بخش در سال‌های اخیر به آموزش سمن‌ها و تخصصی‌شدن فعالیت آن‌ها مبادرت ورزیدند. گرچه آمار‌هایی اعلام‌شده از سوی آن‌ها نشان می‌دهد که اقبال سمن‌ها به سوی موضوعات اجتماعی، سلامت، فرهنگ و علم و فناوری بیشتر است، اما در این آمار‌ها خبری از فعالیت تخصصی سمن‌ها در حوزه مدیریت شهری وجود ندارد؛ حال آنکه در حوزه خدمات و محیط زیست شهری، باز هم تعدادی از سمن‌ها هستند که فعالیت دارند.

روز گذشته، مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان از سمن‌های برتر تقدیر کرد. آن طور که علی پارسانیا خبر داده، پیش‌نویس سند مشارکت‌های اجتماعی جوانان در حالی آماده شده که بخش‌هایی از آن به آموزش سمن‌ها و در نهایت تخصصی‌شدن آن‎ها می‌پردازد. این را هم باید به این مقدمه اضافه کرد که سمن‌ها در ۱۱ موضوع، شبکه‌سازی شدند و ۳۲۵ دبیرخانه استانی و ۱۱ دبیرخانه ملی به موضوع آموزش‌های تخصصی سمن‌ها اختصاص دارند؛ اما آیا تعداد سمن‌هایی که در حوزه مدیریت شهری فعالیت دارند، در این ۱۱ دبیرخانه ملی قرار دارند؟

در بسیاری از حوزه‌های مدیریت شهری مشهد، سمن تخصصی فعالیت ندارد

چندی قبل، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در جمع خبرنگاران به این موضوع اشاره کرد که بیش از ۱۱ هزار تشکل مردمی در این استان مجوز فعالیت از نهاد‌های مختلف دارند و ۷۰۰ مورد از آن‌ها سازمان‌های دارای مجوز از وزارت کشور هستند.

حجت‌الاسلام عماد دخانی مجموع سازمان‌های مردم‌نهاد در خراسان رضوی را افزون بر ۷۰۰ سمن عنوان کرده است که ۱۲۰ تشکل گستره فعالیت استانی دارند و بقیه در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند.

به گفته او، سمن‌های استانی در هفت شاخه فعالیت دارند و حوزه‌های فرهنگی و بهداشت و درمان به ترتیب با ۳۵ و ۳۰ سمن بیشترین و سمن‌های حوزه علم و فناوری نیز با ۵ تشکل کمترین فراوانی را در این مجموعه دارند.

حال سؤال اینجاست؛ آیا سمن‌هایی هم در مشهد به صورت تخصصی وجود دارند که در حوزه مدیریت شهری به کمک شهرداری مشهد بیایند؟

در پاسخ به این سؤال، جعفر سروری، دبیر دبیرخانه ترمیمی شهرداری مشهد، در گفتگو با شهرآرانیوز با اشاره به اینکه سمن‌ها ظرفیت بالایی در کمک به شهرداری مشهد در حوزه مدیریت شهری دارند، اظهار می‌کند: سازمان‌های مردم‌نهادی در مشهد هستند که بیشتر در حوزه محیط زیست و خدمات شهری فعالیت دارند، اما در حوزه‌هایی از جمله سد معبر، شهری، پسماند، مبلمان شهری و... سازمان مردم‌نهادی که به صورت تخصصی فعالیت کند، در این شهر نداریم.

اما ماجرای فعالیت دبیرخانه ترمیمی شهرداری مشهد به نخستین مصوبه موجود در حوزه عدالت ترمیمی در سازمان ملل بازمی‌گردد. زمانی که این مصوبه در این سازمان مصوب شد، در کشور، مشهد به عنوان اولین شهر ترمیمی انتخاب شد که در ادامه در سال ۹۸ این دبیرخانه فعالیت خود را با هدف طراحی و اجرای مقررات و قوانین شهری به گونه‌ای آغاز کرد که شهروندان با آرامش امورشان را پشت سر بگذارند. در این میان، نقش سمن‌ها درراستای اجرای هدف این دبیرخانه پررنگ‌تر می‌شود و بیشتر جلسات و برنامه‌هایی که در این دبیرخانه برگزار می‌شود، با محوریت استفاده از ظرفیت سمن‌ها در مدیریت شهری است. همه این موارد باعث می‌شود تا از دبیر دبیرخانه شهر ترمیمی شهرداری مشهد جویای آمار دقیق تعداد سمن‌هایی که در حوزه شهری فعالیت می‌کنند، بشویم. او در این خصوص می‌گوید: آمار دقیق را احتمالاً فرمانداری بداند؛ زیرا متولی ثبت و ارائه مجوز به سمن‌ها فرمانداری مشهد است.

سروری بیان کرد: وقتی سمن‌ها در حوزه مدیریت شهری می‌خواهند فعالیت کنند، باید قدرت لازم برای حمایت از شهروندان در حوزه‌های مختلف شهری را در کنار مسئولان بخش‌های متنوع شهرداری داشته باشند تا مردم بدانند سمن‌ها می‌توانند در یک‌سری از موضوعات شهروندی به آن‌ها کمک کنند. از سوی دیگر این سازمان‌های مردم‌نهاد ظرفیت بسیار خوبی برای کمک به شهرداری در رفع مشکلات مختلف دارند.

تفاوت شورا‌های اجتماعی محلات با سمن‌های فعال در حوزه مدیریت شهری

مهدی ابراهیمی در گفتگو با شهرآرانیوز با اشاره به اینکه با تشکل‌های مردمی که می‌توانند سمن‌ها را نیز در بربگیرند، به صورت مستمر نشست داریم تا بتوانیم از ظرفیت آن‌ها برای رفع مشکلات حوزه اجتماعی شهرداری مشهد کمک بگیریم، بیان می‌کند: بیشتر سمن‌هایی که در حوزه اجتماعی فعالیت می‌کنند، به صورت غیرمستقیم به حوزه شهری نیز کمک می‌کنند؛ به عنوان مثال، تشکل‌هایی را که به صورت مردمی به نقد و بررسی و حوزه کاربردی رفع آسیب‌های اجتماعی می‌پردازند، به عنوان سازمان‌های مردم‌نهاد کمک‌کننده به شهرداری مشهد در حوزه شهری نیز در نظر می‌گیریم.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در خصوص تفاوت فعالیت شورا‌های اجتماعی محلات با سمن‌های اجتماعی این طور توضیح می‌دهد: شورا‌های اجتماعی محلات در واقع شورای مشورتی در هر منطقه برای شهرداری هستند، اما تشکل‌های مردمی نقش ارائه مشکلات اجتماعی و نقد و بررسی آن را در فضای مجازی دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->