گردان‌های القسام مسئولیت عملیات «بئر السبع» را بر عهده گرفت (یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳) پزشکیان: به هیچ‌وجه دنبال جنگ و درگیری نیستیم رهبر انصارالله: آمریکا در کشتار‌ها و فجایع علیه ملت فلسطین دست دارد سفیر استرالیا به وزارت خارجه کشورمان احضار شد (۱۵ مهر ۱۴۰۳) حمله جنگنده‌های صهیونیستی به خودرو‌های حامل ملزومات پزشکی در سوریه (۱۵ مهر ۱۴۰۳) حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی (۱۵ مهر ۱۴۰۳) در عملیات استشهادی بئرالسبع یک سرباز کشته و ۱۰ صهیونیست زخمی شدند (۱۵ مهر ۱۴۰۳) + فیلم و عکس باقری کنی: شرایطی که فلسطینی‌ها با طوفان‌الاقصی شکل دادند فراتر از فلسطین امتداد پیدا کرد سخنگوی وزارت خارجه: سیاست ناامن‌سازی منطقه توسط رژیم صهیونیستی تهدید جدی علیه صلح و ثبات است سیدحسن نصرالله، نماد مقاومت شیعه جزئیاتی جدید از ماجرای انفجار پیجر‌های حزب‌الله در لبنان مقاومت عراق از حملات پهپادی به اراضی اشغالی خبر داد رهبری به فرمانده نیروی هوافضای سپاه به دلیل عملیات درخشان «وعده صادق»، «نشان فتح» دادند رئیس پیشین سازمان سیا: در صورت حمله اسرائیل، ایران پاسخ خواهد داد دبیرکل سازمان ملل: زمان خاموش‌کردن آتش اسلحه‌هاست منابعی در نیروهای مسلح از آماده شدن طرح پاسخ سخت به اقدام احتمالی صهیونیست‌ها خبرداد توضیحات پلیس راهور در خصوص افزایش هزینه ثبت‌نام گواهینامه موتورسیکلت  سردار نقدی: روز ۱۳ آبان میدان ابراز وجود ماست | نتانیاهو برای منافع آمریکا می‌جنگد دستگیری عاملان شهادت مأموران پلیس در سیستان و بلوچستان (۱۵ مهر ۱۴۰۳) همه چیز درباره سفیر جدید انگلیس در ایران | کابل، بیروت و حالا تهران تظاهرات حامیان عمران خان در اسلام آباد به خشونت کشیده شد طبل تو خالی | گاردین: ایران ثابت کرد که پدافند اسرائیل آن‌گونه که تبلیغ می‌شد، نیست چند کلام با استاندار آینده!
سرخط خبرها

باقری کنی: شرایطی که فلسطینی‌ها با طوفان‌الاقصی شکل دادند فراتر از فلسطین امتداد پیدا کرد

  • کد خبر: ۲۹۲۸۷۱
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۱
باقری کنی: شرایطی که فلسطینی‌ها با طوفان‌الاقصی شکل دادند فراتر از فلسطین امتداد پیدا کرد
دبیر شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: طوفان الاقصی فقط یک اقدام درون فلسطینی نبوده البته درون فلسطین اشغالی شکل گرفته و توسط فلسطینی‌ها انجام شده، اما ابعاد و امتداد ان به گونه‌ای بوده که که طرح راهبردی آمریکا را با ناکامی جدی روبه رو کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «علی باقری» در نشست «بررسی تحولات جهانی و رسانه‌ای پس از طوفان الاقصی» افزود: آمریکایی‌ها سرمایه‌گذاری سنگینی درباره حضور مستقیم در عراق انجام دادند و این نقطه شروع برای آغاز وپایه‌گذاری نظم مبتنی بر یک‌جانبه‌گرایی آمریکا شد، اما وقتی در این فرآیند شکست خوردند نمی‌توانستند از منطقه مهم غرب آسیا صرف نظر کنند.

وی افزود: حتی خودشان اذعان داشتند که بنا بر تحولات و جبر تاریخی افول قدرت آمریکا یک واقعیت عینی ملموس است و چیزی نیست که کسی بتواند کتمان کند. اما از نظر آمریکایی‌ها ۲ قدرت دیگر یعنی روسیه و چین برای‌شان دلمشغولی بود و می‌خواستند معادله را به‌گونه‌ای تامین کنند که وقتی از منطقه غرب آسیا به طور مستقیم خارج می‌شوند کسان دیگری بتوانند منافع آنها را تامین کنند، در اینجا رژیم صهیونیستی برای آنها نقش محوری پیدا می‌کند، زیرا رژیم صهیونیستی از نظر آمریکایی‌ها با توجه به ویژگی‌ها و قدرت‌هایی که در اختیار دارد می‌تواند محور اتکاء قدرت آمریکا در منطقه باشد.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی خاطرنشان کرد: بنابراین برای این‌که بتوانند به این قدرت مشروعیت دهند، طرح عادی‌سازی یا همان طرح ابراهیم را مطرح کردند، پیش زمینه این بود که بتوانند با عادی‌سازی یک مشروعیت که از نظر ما مشروعیت مصنوعی است، ایجاد کنند، اما زمانی مشروعیت واقعی است که توسط ملت‌های منطقه پذیرفته شود در حالی که ملت‌های منطقه هیچ وقت رژیم صهیونیستی را نپذیرفتند و نخواهند پذیرفت.

شرایطی که فلسطینی‌ها با طوفان‌الاقصی شکل دادند فراتر از فلسطین امتداد پیدا کرد

باقری همچنین یادآور شد: اقدامی که فلسطینی‌ها در سال گذشته در چنین روزی انجام دادند، یکی از پیامدهایش این بود فرآیندی که آمریکایی‌ها طراحی کرده بودند برای این‌که با خیال راحت منطقه را ترک کنند و شرایطی ایجاد شود تا منافع آمریکا در بلند مدت تامین شود، دچار اختلال ماهوی شد، در واقع اینها با یک معضل و بن‌بستی مواجه شدند. نکته مهم این بوده و هست شرایطی که فلسطینی‌ها با طوفان‌الاقصی شکل دادند فراتر از فلسطین امتداد پیدا کرد و محدود به یک منطقه کوچکی ماننده غزه نبود ابعادش بسیار گسترده بود و آنها به خوبی این نکته را درک کردند که این اتفاق واقعیتی است که نمی‌شود، انکار کرد.

وی ادامه داد: در واقع آمریکایی‌ها به این می‌اندیشیدند که ۲ راه بیشتر ندارند یا باید اعطای نیابتی به برخی از بازیگران دهند و یا خودشان در منطقه حضور داشته باشند که حضور آنها نیز موانع جدی دارد و هزینه‌های مادی و اعتباری متوجه آمریکایی‌ها می‌کنند؛ لذا جمع‌بندی یکسال گذشته این بود که تمام قد پشت چنین موجود نامشروع جنایت‌کار ایستادند آن‌هم با تمام هزینه‌هایی که برای‌شان داشته است.

استمرار جنگ در غزه در یک سال گذشته اشتباه راهبردی بود

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی خاطرنشان کرد: در نظر داشته باشیم طوفان الاقصی درون فلسطین اشغالی شکل گرفته و توسط فلسطینی‌ها به ظهور و بروز رسیده است، اما ابعاد و امتدادش این‌گونه بود که طرح راهبردی آمریکا را در منطقه با ناکامی جدی مواجه کرد. در واقع استمرار این جنگ در یک سال گذشته اشتباه راهبردی بود که انجام دادند. ماهیت اسرائیل که با وحشی‌گری و تجاوز آمیخته است، مشخص بود، اما استمرار این حمایت و پشتیبانی همه جانبه توسط امریکایی‌ها نشان دهنده این است که ارزش حفظ موازنه‌ای که تلاش می‌کردند قبل از طوفان الاقصی در منطقه نهادینه کنند تا چه اندازه راهبردی بوده است.

باقری افزود: باید به این نکته اشاره کنم کاری که اسرائیلی‌ها انجام دادند پشتوانه‌اش تفکر لیبرالیسم غربی است حتی خود آمریکایی‌ها اذعان دارند به این که رژیم صهیونیستی نماینده آنها در منطقه است، اگر اشتباه نکنم درجایی رئیس جمهور آمریکا گفته بود اگر چنین موجودی در منطقه نبود آن را باید ایجاد می‌کردیم. در نظر بگیریم اساس مکتب لیبرالیسم بحث نفی دین و خدا از حیات اجتماعی است.

وی با تاکید بر این‌که مقاومت امتداد جریان اصلی انقلاب اسلامی است، گفت: باید به صورت نظری کارکرده تا این محور را به یک واقعیت نظری تبدیل کنیم، موضوع راه حل یا نتیجه بخش بودن مقاومت است، مقاومت حرکت زائد نیست، یک مساله تحمیلی نیست؛ غربی‌ها تلاش می‌کنند بگویند مقاومت عامل خارجی است مثلا حرف از نیرو‌های نیابتی ایران می‌زنند، واقعیت این است مقاومت برخاسته از باور‌های مردم است، این باور را انقلاب اسلامی کلید زده است.

صهیونیست‌ها هدف مشخصی در فلسطین و لبنان ندارند

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: بهترین دلیل برای این‌که مقاومت یک گروه و مساله زائد نیست، توجه به این نکته است که در یکسال گذشته صهیونیست‌ها کل غزه را شخم زدند، اما نتوانستند مقاومت را از بین ببرند. رژیم صهیونیستی سعی کرد با تقسیم غزه به شمالی و جنوبی این محل‌ها را تخلیه کند، اما نشد، صهیونیست‌ها هدف مشخصی در فلسطین ندارند این قضیه در لبنان هم است.

جریان مقاومت یک جریان سلبی در مقابل تجاوزگری است

باقری همچنین بیان کرد: جریان مقاومت در چند دهه گذشته در مقابل استکبار آمریکایی و غربی‌ها ایستاده و یک جریان سلبی در مقابل تجاوزگری است علاوه براین مقاومت یک عنصر ایجابی است.

وی با گرامیداشت یاد شهید سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان اظهار کرد: برای تبیین ابعاد مختلف مکتبی که شهید سلیمانی یا شهید نصرالله برخاسته از مکتب امام و امتداد تفکر رهبری پایه‌گذاری کردند باید توجه جدی شود. این جدیت می‌تواند این فکر و راه و مسیر را تحکیم کند و قاعدتا باید جا بیاندازیم که اینها یک مکتب بودند، مکتب در قاموس شهید سلیمانی و شهید نصرالله در این هویت جمع شده است. واکاوی ابعاد این مکتب یک کار جدی علمی می‌طلبد، باید بتوانیم در این عرصه با برنامه‌ریزی دقیق این رسالت بزرگ را انجام دهیم و در این مسیر شرمنده شهدای بزرگ نباشیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->