به گزارش شهرآرانیوز، جبارعلی ذاکری در هفتمین دوره تعالی جایزه نگهداشت وضعیت ناوگان ملی گفت: بازنگری در فرایندها، سامانهها و کاهش هزینهها و افزایش اثربخشی، و افزایش مدت زمان نگهداشت ناوگان در راهآهن بسیار ضروری است و باید در اقداماتی که طی سالهای گذشته صورت گرفته، بازنگری صورت گیرد و برای نظاممندشدن این بخش، از صاحبنظران درخواست ارائه نظر کردهایم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر، مشکل ناوگان ما فرسودگی بالایش است، گفت: در گذشته، محدودیتهایی برای سرمایهگذاری در تولید داخلی وجود داشت که در حال حاضر، این محدودیتها برطرف شده و ما شاهد پیشرفت در اجرای طرح نوسازی هستیم.
ذاکری با بیان اینکه خرید ناوگان توسط بخش خصوصی اجرایی می شود و در این زمینه دولت و راهآهن نقش تسهیلگری خواهند داشت، گفت: ظرفیتی در قانون برنامه هفتم برای وارد کردن لوکوموتیو در نظر گرفته شده که بخشی از آن مربوط ناوگان مسافری است که از طریق بخش خصوصی تامین می شود.
او توضیح داد: شرکتهای بخش خصوصی برنامههای خود را برای خرید لوکوموتیو و واگن از داخل و خارج ارائه کردهاند و تا پایان برنامه هفتم باید ۵۵٠ دستگاه لوکوموتیو وارد کشور شود و برای واگنهای مسافری هم محدودیتی وجود ندارد البته اولویت ما استفاده از ظرفیت تولید داخل است.
وی با بیان اینکه بازنگری در روند وضعیت نگهداری از ناوگان ریلی و فرایندها ضروری است گفت: در این باره باید از سامانههای جدید برای کاهش هزینهها و افزایش اثربخشی و افزایش مدت زمان نگهداشت و دوره نگهداری ناوگان در راهآهن استفاده شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره برقی سازی راهآهن مشهد تاکید کرد : برقی سازی راهآهن مشهد در دست بررسی است و برای فاینانس این پروژه مذاکراتی با چین انجام دادهایم و بزودی برنامه کارشناسی را در اختیار وزیر راه و شهرسازی قرار میدهیم.
ذاکری همچنین درباره آخرین وضعیت پروژه راهآهن رشت- آستارا گفت: پنجشنبه ١٩ مهر ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی در آستارا مذاکراتی با دستاندرکاران این پروژه خواهیم داشت و در حال حاضر ٢٠ کیلومتر از اراضی مورد نیاز این پروژه تملک شده و ۴٠ کیلومتر هم به طور عبور غیرهمسطح است.
منبع: باشگاه خبرنگاران