پیکر شهید نیلفروشان در مشهد تشییع خواهد شد | رهبر انقلاب اسلامی بر پیکر شهید نیلفروشان نماز می خوانند اردوغان: نسل‌کشی کنونی در نوار غزه یکی از شرم‌آورترین اتفاقات تاریخ بشریت است نخست وزیر موقت لبنان در دیدار با قالیباف: اولویت ما آتش‌بس است عراق، مقصد بعدی عراقچی رئیس مجلس به مرکز شهر بیروت رفت + فیلم (۲۱ مهر ۱۴۰۳) دیدار وزیر کشور و استاندار جدید خراسان رضوی با نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی قالیباف با نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان، دیدار کرد (۲۱ مهر ۱۴۰۳) شمار شهدای غزه به ۴۲ هزار و ۱۷۵ تن رسید (۲۱ مهر ۱۴۰۳) استاندار جدید خراسان رضوی: خدمت صادقانه به مردم وظیفه جدی، مهم و اساسی ماست | خراسان پرچم‌دار تمدن ایرانی‌اسلامی بوده و هست رسانه انگلیسی گاردین: اسرائیل در بمباران بیروت از مهمات آمریکایی استفاده کرده است ترکیه و صربستان پهپاد‌های نظامی تولید می‌کنند هشدار معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره احتمال وقوع جنگی بزرگ در غرب آسیا سازمان ملل: ۱۲ روز است که کمک‌های غذایی وارد غزه نشده است پزشکیان در دانشگاه تهران: مقابل حرف درست نمی‌ایستیم قالیباف در بیروت: ملت ایران در کنار ملت لبنان ایستاده است + فیلم رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی: اقدامات استاندار پیشین، ذخیره‌ای برای آخرت اوست نخست وزیر هند خواستار صلح در اوراسیا و غرب آسیا شد رهبران ۹ کشور اروپایی بر لزوم آتش‌بس فوری در غرب آسیا تاکید کردند رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس: انتخاب استاندار، حق دولت است رئیس‌جمهور مکزیک خواستار به‌رسمیت‌شناخته‌شدن کشور فلسطین شد العربی‌الجدید از احتمال سفر احتمالی عراقچی به قاهره خبرداد معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی: در نظام اسلامی ایران، شأنی بالاتر از خدمت‌رسانی به مردم وجود ندارد ۱۰ کشور عضو شورای امنیت خواستار آتش‌بس فوری در لبنان شدند
سرخط خبرها

ترکیه و صربستان پهپاد‌های نظامی تولید می‌کنند

  • کد خبر: ۲۹۳۸۹۲
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
ترکیه و صربستان پهپاد‌های نظامی تولید می‌کنند
رهبران ترکیه و صربستان تاکید کردند که کشورهایشان ممکن است به طور مشترک پهپاد‌های نظامی تولید کنند. این تحول، ماه‌ها پس از آن رخ می‌دهد که انتقال هواپیمای بدون سرنشین ترکیه به کوزوو در همسایگی صربستان، خشم بلگراد را برانگیخت.

به گزارش شهرآرانیوز، در حالی که صربستان در ابتدا برای خرید پهپاد‌های نظامی «بیرقدار» از ترکیه برنامه‌ریزی کرده بود، در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که در پاسخ به تحویل پهپاد‌های ترکیه به کوزوو از این طرح صرف‌نظر کرده است. کوزوو یک استان سابق صربستان است که در سال ۲۰۰۶ اعلام استقلال کرد و صربستان آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

رهبران کوزوو می‌گویند که پنج پهپاد ترکیه توانایی دفاع آنها در برابر حمله احتمالی دیگر صرب‌ها را افزایش می‌دهد. در سال‌های ۱۹۹۸-۱۹۹۹ صربستان به شدت جدایی‌طلبان آلبانیایی کوزوو را سرکوب کرد که منجر به جنگ هوایی ۷۸ روزه ناتو به بهانه متوقف کردن کشتار‌ها شد.

«الکساندر ووجیچ» رئیس‌جمهور صربستان سال گذشته گفت تحویل پهپاد‌ها به کوزوو «برای ما نه آسان است و نه خبر خوبی است و بر روابط ما با ترکیه تاثیر خواهد گذاشت.» او گفت که صربستان به دنبال خرید پهپاد از جای دیگری است. با این حال، به نظر می‌رسد که رهبر پوپولیست صربستان روز جمعه هنگام میزبانی از «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در بلگراد موضع خود را تغییر داده است.

ووجیچ در کنفرانس خبری مشترک با اردوغان گفت: «صنعت نظامی ترکیه به طور قابل توجهی قوی‌تر از صنعت ماست. اما ما هم نباید نادیده گرفته شویم. در این چارچوب‌ها، من فضایی برای همکاری بزرگ می‌بینم. ما علاقه‌ای به جنگ نداریم، اما باید قدرت کافی برای بازدارندگی مقابل هر کسی را داشته باشیم.»

اردوغان در پاسخ به این سوال که آیا همکاری مشترک صنایع نظامی شامل تولید پهپاد‌های بیرقدار هم می‌شود، گفت: «صربستان ظرفیت‌های خاصی دارد، ما هم ظرفیت‌های خاصی داریم و به‌عنوان کشور‌های دوست می‌توانیم ظرفیت‌های خود را با هم توسعه دهیم. در دنیا افرادی هستند که به همکاری ما نگاه مثبتی دارند و کسانی هم هستند که آن را دوست ندارند و این طبیعی است. اما از آنجایی که ما رهبر هستیم، باید این تصمیمات را به صورت مستقل و همراه با همکارانمان اتخاذ کنیم.»

همچنین رجب طیب اردوغان در جریان سفر خود به آلبانی در روز پنجشنبه گفت که تعداد نامشخصی از پهپاد‌های بیرقدار را به این کشور بالکان اهدا خواهد کرد «تا هیچکس جرات حمله به آن را نداشته باشد.»

به گزارش آسوشیتدپرس، یکی دیگر از همسایگان صربستان، «بوسنی» هم برای خرید پهپاد‌هایی از همین نوع ابراز علاقه کرده و رومانی عضو ناتو هم پهپاد بیرقدار تی‌بی‌۲ را در انبار‌های نظامی خود گنجانده است.

صربستان اخیراً نیرو‌های مسلح خود را با سخت‌افزار‌های پیشرفته تقویت کرده است، از جمله سفارشی که در تابستان امسال برای ۱۲ جت جنگنده رافال ساخت فرانسه به ارزش ۳ میلیارد دلار صادر شد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->