افزایش یکپارچه قیمت خودرو‌های داخلی (۹ دی ۱۴۰۳) | رشد تا ۱۹ میلیون تومانی خانواده شاهین سایپا فاصله کوتاه دلار تا کانال ۸۲ هزار تومان (۹ دی ۱۴۰۳) | سکه، نزدیک به مرز ۵۸ میلیون تومان! نژاد دام و طیور بومی ایران در آستانه انقراض | شغل دامداری در خطر است صفرتاصد افزایش حقوق کارگران و کارمندان در سال ۱۴۰۴ ضرب‌الاجل سازمان بازرسی به مدیران ۷ بانک درباره تسهیلات فرزندآوری | بانک‌های سامان، اقتصاد نوین و رسالت دارای بیشترین صف انتظار متقاضی تبعات افزایش قیمت دلار بر دخل‌وخرج کارگران رشد نرخ ارز رسمی چگونه باعث جهش قیمت دلار در بازار آزاد می‌شود؟ سیر صعودی قیمت خودرو، خریداران و فروشندگان را در حالت آماده‌باش قرار داده است (۹ دی ۱۴۰۳) قیمت تخم‌مرغ تا پایان ماه مبارک رمضان، تغییری نخواهد یافت (۹ دی ۱۴۰۳) آخرین قیمت ارز توافقی نیما امروز (۹ دی ۱۴۰۳) چند؟ | دلار توافقی کاهشی شد پیش‌نویس دستورالعمل حدود تراکنش‌های بانکی اشخاص تصویب شد چشم‌انداز آینده بازار سرمایه | زمستان بورس گرم می‌شود؟ دلایل اصلی رشد شارپی قیمت طلا و دلار در بازار چه بود؟ قیمت جدید گوشی موبایل آیفون ۱۵ و ۱۶ در بازار امروز (یکشنبه، ۹ دی ۱۴۰۳) قیمت بنزین سوپر وارداتی به قیمت روز واردات آن بستگی دارد زمان قرعه‌کشی ایران‌خودرو ویژه دی ۱۴۰۳ مشخص شد | برداشت وجوه بلوکه شده از امروز یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳ ۳۲۴ نقض آتش‌بس با لبنان توسط رژیم صهیونیستی پیش بینی قیمت ارز و دلار (یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت طلا و سکه (یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳)| بازار وارد فاز خنثی می‌شود؟ کاهش مصرف گاز در صنایع، توقف تولید را در پی دارد تأمین گوشت مرغ ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۴ در مشهد و خراسان رضوی کلید خورد (۸ دی ۱۴۰۳) درباره مرحوم مهندس باقر مستوفی، پدر صنعت پتروشیمی ایران | مرد چالش‌های بزرگ ساعات کاری بانک‌ها تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۳ اعلام شد نقش صادرکنندگان در جهش نرخ ارز چیست؟ بررسی قیمت امروز موبایل (۸ دی ۱۴۰۳) | شیائومی نوت ۱۳ چند؟ افزایش ۲ تا ۴۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های خارجی (۸ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۸ دی ۱۴۰۳) | سورن پلاس ۸۴۱ میلیون تومان شد برنامه قطعی برق در مشهد تغییر کرد (۸ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار

  • کد خبر: ۲۹۴۱۴
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار
افزایش قیمت لوازم یدکی هم این روز‌ها به عنوان دغدغه اصلی تعمیرکاران و خریداران خودروست.

به گزارش شهرآرانیوز، قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار آمپر چسبانده است و طبق مشاهدات میدانی تمام قطعات خودرو بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته اند.

 

به گفته یکی از فروشندگان قطعات لوازم یدکی، دیسک و صفحه پژو که قبل از عید حدود ۷۰۰ هزار تومان بود در حال حاضر به بیش از یک میلیون تومان رسیده است.

 

کمبود نظارت‌ها و افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو مردم را برای خرید این محصولات با مشکل مواجه کرده است.

 

مسئولان این صنف افزایش قیمت را علت گرانی را افزایش قیمت مواد اولیه می‌دانند، اما سوالی که پیش می‌آید کالایی که از قبل در انبار موجود است چرا باید با قیمت حال حاضر به فروش برسد. حتی با جست و جویی در سایت‌های فروش می‌توان به این افزایش قیمت پی برد.

 

مهدی کاظمی سخنگو و عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی، درباره علت گرانی لوازم یدکی، گفت: نرخ ارز به شدت در بازار موثر است. نه تنها واردات بلکه تولیدات داخلی به قیمت ارز وابسته است.

 

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی بیان کرد: در حال حاضر تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد مواد اولیه در داخل تولید می‌شود و مابقی وارد می‌شود.

 

کاظمی بیان کرد: از دولت، بانک و سازمان صمت تقاضا کردیم وابستگی به ارز را کاهش دهد چرا که بازار لوازم یدکی به شدت به آن بستگی دارد. از هواپیما گرفته تا کشتیرانی، خودرو‌های سنگین، سبک، کشاورزی و ... به صنف لوازم یدکی نیاز دارند و برای اینکه ریل تولید نخوابد، هواپیما پرواز کند.

 

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تشریح کرد: تمام تلاشمان این است تا مواد را تامین کنیم تا لنگی به وجود نیاید؛ بنابراین برای اینکه از تورم جلوگیری شود باید مقررات دست و پاگیر و بیهوده که در واردات مواد اولیه به کار می‌رود سهل شود.

 

کاظمی ادامه داد: در ۲ تا ۳ ماه آینده با کمبود لوازم یدکی مواجه خواهیم شد که در مقابل این کمبود به شدت در افزایش قیمت تاثیر گذار خواهد بود.

 

او بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ درصد قیمت لوازم یدکی افزایش داشته است چرا که با تورم مواجه شده ایم و احتمال اینکه افزایش قیمت ادامه دار باشد وجود دارد.

 

علیرضا نیک آیین رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در خصوص علت گرانی لوازم یدکی، گفت: اینکه چرا کالا‌هایی که ساخت داخل است باید با ارز محاسبه شود بحث دیگری است.

 

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تشریح کرد: برخی از قطعات ممکن است از خارج وارد شود.

 

این مقام مسئول یکی دیگر از دلایل گرانی را برخی از قطعات دانست و گفت: معمولا هر سال در برخی از مقاطع به دلیل کمبود تعداد معدودی از قطعات یدکی، افزایش می‌یابد که این دلیل بر گران شدن قطعه نیست بلکه دلیل بر کمبود قطعه است.

 

او ادامه داد: چنین افزایش قیمتی به دلیل کمبود رخ می‌دهد و مختص به لوازم یدکی نیست و در مورد سایر اجناس و اقلام از مواد خوراکی نظیر گوجه فرنگی و سیب زمینی گرفته تا لوازم یدکی مشاهده می‌شود. پس از چنین اتفاقی با فعالیت صنف مورد نظر و راهکار‌های انجام شده کالای مورد نظر به وفور در دسترس قرار می‌گیرد و حتی قیمت آن به زیر قیمت می‌رسد.

 

یکی از رانندگان گفت: گرانی در بازار لوازم یدکی بیداد می‌کند و توانمان برای خرید این کالا‌ها رو به کاهش است. از دولت درخواست داریم تا در بازار لوازم یدکی نظارت داشته باشد و بتوان قیمت‌ها را در این بازار کاهش داد.

 

مرتضی کاظمیان یکی از توزیع کنندگان لوازم یدکی با اشاره به افزایش قیمت لوازم یدکی در بازار، گفت: افزایش ۲ تا سه برابری قیمت در شرایط فعلی بازار، کسب و کار عادی را تحت الشعاع قرار داده و شاهد این هستیم متقاضیان خرید قطعات خودرو به دلیل گرانی از خرید آن امتناع می‌کنند. متاسفانه باید اذعان کرد این وضعیت موید شرایط نامطلوبی است که به اشکال گوناگون طی ماه‌های اخیر ظهور پیدا کرده است.

 

او افزود: فارغ از موضوع گرانی و افزایش تامل برانگیز قیمت قطعات و لوازم یدکی خودرو، کمیاب شدن برخی قطعات بر مشکلات موجود افزوده و به واقع متقاضیان برای یافتن و خریداری برخی قطعات با چالش‌ها و مشکلات متعددی مواجه هستند.

 

این فعال در عرصه فروش و توزیع لوازم یدکی خودرو گفت: در چنین شرایطی زمینه برای افزایش و گرانی هر چه بیشتر قطعات هموارتر می‌شود و این موضوعی است که نباید آن را نادیده گرفت و باید دستگاه‌های ذی ربط با فوریت نسبت به حل و فصل آن اقدام کنند.

 

کاظمیان تصریح کرد: در چنین شرایطی، بستر برای افزایش توزیع و عرضه لوازم یدکی تقلبی و بی کیفیت، بیش از پیش فراهم شده و اساسا برخی از متقاضیان خرید لوازم یدکی، با علم به بی کیفیت بودن قطعات، به دلیل ارزان بودن آن مبادرت به خرید و تهیه چنین قطعات می‌کنند.

 

او افزود:کیفیت پایین این قطعات باعث می‌شود، بعد از مدت کوتاهی مجددا قطعه تعویض شده با اشکال و نارسایی در کارکرد مواجه شود و متاسفانه برخی نسبت به این موضوع عکس العمل شدید و نامتعارف نشان می‌دهند در صورتی که بنده و بسیاری از فعالان حوزه توزیع در هنگام فروش قطعات به مشتریان، به این واقعیت اشاره می‌کنیم که قطعه مورد نظر از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نیست، زیرا برای ما مشخص است که بعد از مدت کوتاهی با مراجعه مجدد و گلایه مشتری مواجه می‌شویم.

 

در پایان انتظار می‌رود، بیش از هرگونه تصمیم گیری، عواقب و پیامد‌های احتمالی چنین تصمیماتی مد نظر قرار گیرد تا به واسطه آن بازار از شوک‌ها و التهابات و مواجهه با چنین مشکلاتی مصون بماند و یا اینکه نمود نارسایی‌های احتمالی به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->