وزیر علوم در مشهد: قطعی برق تحصیل دانشجویان را هم مختل کرده است | باید به دنبال تحصیل و آموزش مجازی دانشجویان باشیم نفقه چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ انتقال آب از هزارمسجد به مشهد | چالش ادامه‌دار + فیلم واکنش متفاوت وزارت آموزش و پرورش به رقص دانش‌آموزان بابلی زلزله کاشمر در استان خراسان رضوی را لرزاند (۶ دی ۱۴۰۳) مراقبت‌های تغذیه‌ای در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی کمبود یُد چه علائمی دارد؟ بدون تجویز پزشک، دارو مصرف نکنیم؛ حتی یک مسکن ساده نکات ایمنی استفاده از آسانسورها در شرایط احتمالی قطع برق | مراقب سُریدن آسان‌­سُرها باشید فشار مالیاتی از روی پزشکان برداشته می‌شود پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه، ۶ دی ۱۴۰۳) | بهبود کیفیت هوا از اوایل هفته آینده قطع داروی بیماران دیابتی بسیار خطرناک است گلایه مردم از قطعی‌های مکرر برق در حاشیه شهر مشهد | خاموشی‌های نامنظم! استفاده از ماسک‌های N۹۵ در هوای آلوده، کمک‌کننده است یا نه؟ بررسی چالش‌های دارویی کشور (۶ دی ۱۴۰۳) آخرین وضعیت تب دنگی در کشور (۶ دی ماه ۱۴۰۳) سیگار کشیدن در نوجوانی به قلب آسیب می‌رساند آیا روند شیوع آنفلوانزا افزایشی است؟ لزوم ایمن‌سازی شهر در برابر زلزله اجرای نافرجام طرح پزشک خانواده در شهر مشهد اولویت جدید حج تمتع اعلام شد (۶ دی ۱۴۰۳) قتل هم‌اتاقی به خاطر آب خوردن با پارچ! اعتراف به قتل پسر ناپدیدشده بعد از کشف جسد در رودخانه زمان ثبت نام جدید وام ضروری ۳۰میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد ورود سامانه بارشی به کشور از فردا (۷ دی ۱۴۰۳) | تداوم آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ + فیلم توسعه نامتوازن در همکاری‌های بین‌المللی موجب غفلت از کشورهای هم زبان شده است ایران فرهنگی؛ از رودکی تا نسل جدید، میراثی که باید زنده بماند رودکی؛ گنجینه‌ای برای تحکیم پیوند‌های فرهنگی ایران و تاجیکستان ضرورت بهره‌گیری از فرصت‌های فرهنگی مشترک ایران و آسیای میانه سفیر تاجیکستان در ایران: رودکی، حلقه پیوند فارسی‌زبانان است وضعیت قرمز عمومی اختتامیه نخستین همایش «رودکی و پیوند‌های فرهنگی ایران و تاجیکستان» برگزار شد
سرخط خبرها

تا پایان برنامه هفتم توسعه، تعداد هنرستان‌ها در خراسان رضوی باید ۵۵ درصد افزایش یابد

  • کد خبر: ۲۹۴۶۱۸
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
تا پایان برنامه هفتم توسعه، تعداد هنرستان‌ها در خراسان رضوی باید ۵۵ درصد افزایش یابد
رئیس اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: تا پایان برنامه هفتم توسعه، تعداد هنرستان‌ها در خراسان رضوی باید ۵۵ درصد افزایش یابد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تا پایان برنامه هفتم توسعه، ۲۵۰ هنرستان کارآفرینی در وزارت آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است. همچنین، ایجاد رشته‌های جدید در هنرستان‌ها در کنار اختصاص‌دادن ۲۰ درصد ساعت آموزشی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول و ۳۰۰ ساعت آموزشی به دانش‌آموزان متوسطه دوم از دیگر اقداماتی است که در عرصه گسترش مهارت‌آموزی این گروه‌های سنی در نظر گرفته شده است.

با این آمار‌ها شاید این سؤال ایجاد شود که سهم خراسان رضوی در توسعه تعداد هنرستان‌ها و ساعات مهارت‌آموزی در مدارس چقدر است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر، به سراغ حسین حسین‌پور، رئیس اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش این استان رفتیم که حاصل گفتگویمان را می‌خوانید.

فعالیت ۶۷۹ کد هنرستان دولتی و غیردولتی دخترانه و پسرانه در خراسان رضوی

رئیس اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز، از فعالیت ۶۷۹ کد هنرستان دولتی و غیردولتی دخترانه و پسرانه در این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: این تعداد کد هنرستان در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در ۲۷ اداره آموزش و پرورش فعال هستند.

حسین‌پور با اشاره به اینکه براساس بخش‌نامه‌های ابلاغی وزارت و برنامه هفتم توسعه کشور، سند توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش ۴۷ اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی براساس نیاز و آمایش منطقه تهیه و در شورای آموزش و پرورش شهرستان مصوب شده است، می‌افزاید: فضا، تجهیزات و نیروی انسانی موردنیاز پیش‌بینی شده است. همچنین برای تحقق توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش این استان به میزان ۵۵ درصد، حداقل ۱۰۰ هنرستان جدید باید ساخته شود که موقعیت مکانی موردنیاز و سند توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش شهرستان‌ها مشخص شده است.

به گفته او، تا پایان برنامه هفتم توسعه، تعداد هنرستان‌ها در خراسان رضوی باید ۵۵ درصد افزایش یابد و خیرین مدرسه‌ساز در دو سال گذشته، اولویت اولشان، ساخت فضای هنرستانی است. این در حالی است که اولین مجمع توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور در خراسان رضوی ایجاد شده که در ساخت فضای هنرستانی در کنار کارگاه‌های هنرستان‌ها و برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی هنرآموزان و تجهیز هنرستان‌ها، فعال است.

عوامل مؤثر در ارتقای مهارت‌آموزی در هنرستان‌ها

رئیس اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای ارتقای مهارت‌آموزی و توجه مسئولین و خانواده‌ها باید انجام شود تا پایان برنامه هفتم توسعه، هم هنرستان‌ها افزایش یابد و هم دانش‌آموزان بتوانند در آینده در شغل مناسبی براساس مهارت‌ آموزش‌دیده فعالیت کنند، اولین مؤلفه را فرهنگ‌سازی عنوان کرده و بیان می‌کند: در ابتدا لازم است رسانه‌ها درخصوص آگاهی اولیا و دانش‌آموزان درخصوص شناخت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و آینده شغلی رشته‌ها در کنار ضرورت نیاز جامعه به نیروی انسانی دارای مهارت، محتوا تهیه کنند و ارائه دهند. همچنین در این محتواها، به معرفی ظرفیت هنرستان‌ها بپردازند.

حسین‌پور دومین مؤلفه مهم در ارتقای مهارت‌آموزی را فضای آموزش مهارت توصیف می‌کند و در این خصوص توضیح می‌دهد: باعنایت به اینکه در برنامه هفتم توسعه، باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه به هنرستان‌ها هدایت شوند، ضرورت دارد همه ارگان‌های مؤثر از جمله راه و شهرسازی به کمک آموزش و پرورش جهت ایجاد شرایط مطلوب بیایند؛ زیرا این ارگان‌ها می‌توانند در پیش‌بینی و تأمین زمین موردنیاز در شهرک‌های جدید و ساخت هنرستان‌‎های موضوعی توسط صاحبان صنایع و توسعه هنرستان‌های جوار کارخانجات و... کمک کنند.

او مؤلفه سوم در ارتقای مهارت‌آموزی را توسعه تجهیزات عنوان کرده و تأکید می‌کند: با توجه به پیشرفت علم، تکنولوژی و ضرورت نیاز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش متناسب با صنعت و بازار کار، اعتبار موردنیاز خرید تجهیزات هنرستان‌ها باید افزایش چشمگیری داشته باشد و در اعتبارات استانی و ملی، به طور ویژه مدنظر قرار بگیرد.

نیاز به نیروی انسانی مؤلفه پایانی و مهم در این عرصه است که حسین‌پور به آن اشاره می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->