برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت و اتوماسیون صنعتی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) کشف ۲۸ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز شماره‌گذاری نیسان آبی متوقف شد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) تورم تولیدکننده از ۱۰۳ درصد به کانال ۳۹ درصد رسید خروج پول حقیقی با وجود بازار مثبت! | گزارش وضعیت بورس (۱۲ تیر ۱۴۰۳) سکه امامی وارد کانال ۴۳ میلیون تومان شد | طلا در مشهد گران‌تر شد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) قیمت جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار (۱۲ تیر ۱۴۰۳) آرامش در بازار طلا و ارز | قیمت امروز طلا، سکه، دلار و ارز دیجیتال (۱۲ تیر ۱۴۰۳) بهترین کولر گازی برای شهر تهران کشف بیش‌از ۲۳۰۰ قرص و کالا‌ی آرایشی تقلبی از یک لباس‌فروشی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) خودرو‌های خارجی صفرکیلومتر را در مشهد چند بخریم؟ (۱۲ تیر ۱۴۰۳) بررسی قیمت خودرو‌های صفر داخلی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت از چه زمانی آغاز می‌شود؟ خرید تضمینی گندم مازاد کشاورزان خراسان‌رضوی به ۳۲۵ هزار تُن رسید (۱۲ تیر ۱۴۰۳) پیش‌فروش خودرو هایما 7x ایران خودرو از فردا (۱۳ تیر ۱۴۰۳) + جدول و قیمت خودرو ۱۶۲ تُن تخمه آجیلی در خراسان‌رضوی تولید شد جریمه راه‌اندازی کاریابی‌های غیرمجاز اعلام شد مرخصی کارمندان و کارگران در قانون کار چگونه محاسبه می‌شود؟ عقب‌نشینی قیمتی مالکان از رقم‌های پیشنهادی اجاره (۱۲ تیر ۱۴۰۳) شرایط دریافت وام خودرو در سال ۱۴۰۳ + مدارک لازم برای درخواست وام خودرو قیمت انواع میوه‌ها در مشهد | طالبی ارزان شد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) فروش قسطی خودروی برقی کرمان موتور آغاز شد + جزئیات (۱۲ تیر ۱۴۰۳) ارسال صورت حساب‌های الکترونیکی مودیان مالیاتی به ۱۷۴ هزار فقره رسید (۱۱ تیر ۱۴۰۳) در بهار امسال چند هزار سهامدار در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند؟ ۱۵ تیر سامانه بانک مرکزی به سامانه املاک و اسکان متصل خواهد شد معرفی چند تکنیک اجاره نشینی به سبک خوش‌نشینی | چگونه خانه اجاره کنیم؟
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

شروط عجیب برای افتتاح حساب در روزهای کرونایی!

  • کد خبر: ۲۹۴۷۱
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲
  • ۱
شروط عجیب برای افتتاح حساب در روزهای کرونایی!
چندی است بعضی بانک‌ها برای افتتاح حساب مشتریان جدید شرایطی عجیبی را پیش پای متقاضیان قرار می‌دهند.

به گزارش شهرآرانیوز، چندیست بعضی از بانک‌ها برای افتتاح حساب مشتریان جدید شرایطی عجیبی را پیش پای متقاضیان قرار می دهند. شرایطی که اصلا جزو قوانین افتتاح حساب اعلامی بانک مرکزی نیست. جالب است که این بانک ها تاکید دارند که این شرایط و  قوانین در راستای مبارزه با پول‌شویی است.

از جمله شرایط عجیب بانک ها برای افتتاح حساب این است که مشتری حتماً باید از اداره پست نامه بگیرد و تحویل بانک دهد! یکی از متقاضیان افتتاح حساب جدید در این باره می گوید: ما برای  افتتاح حساب به یک بانک دولتی مراجعه کردیم اما  از ما خواستند به اداره پست بریم و نامه بیاوریم.

برای افتتاح حساب, قبض آب و برق خواستند!

وی گفت: به اداره  پست که مراجعه کردیم از ما قبض آب و برق خواستند, فردای آن روز قبض آب و برق بردیم که گفتند سایت مشکل دارد و از ما خواستند روز دیگری به اداره پست مراجعه کنیم.

این درحالیست که بانک ها خود قادر به تائیدیه کد پستی هستند. سرپیچی بانک ها از  قوانین بانک مرکزی جای تامل دارد و این فکر را در ذهن ایجاد می کند که بانک ها چه  پشتوانه ای دارند که بدون ترس،  شرط های عجیب و غریب برای مردم می گذارند؟

از کی قوانین بانک ها برای افراد بی سواد متفاوت شده است؟

در ادامه با فردی که تحصیلات ابتدایی (خواندن و نوشتن) را هم نداشت در این خصوص صحبت کردیم.

وی گفت: به بانک برای افتتاح حساب مراجعه کردم اما به من گفتند افراد بی سواد نمی توانند حساب جدید داشته باشند!

اما در  سایت یکی از بانک ها شرایط افتتاح  حساب برای افراد بدون سواد ابتدایی را اینگونه نوشته: افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز برای اشخاص بی‌سواد با مهر و اثر انگشت آنها امکانپذیر است مشروط بر اینکه روی دفترچه و کارت نمونه امضاء عکس متقاضی الصاق شود.دور زدن قوانین توسط بانک ها/ بانک مرکزی رسیدگی کند!

نگرش بانک ها درباره شروط عجیب برای افتتاح حساب!/ بانکداری الترونیک حلال احراز هویت ها

فرزین سمائی مدیرعامل یکی از شعب بانکی در این خصوص اظهار کرد: برای افتتاح حساب احراز هویت, امری ضروری است  و  این عمل  اصلا سخت نیست که موجب ناراحتی افراد شود. همچنین ما تاکنون ندیدیم کسی به بانک مراجعه کند و از این روند شکایتی داشته باشد.

 وی ادامه داد: اگر به بانکداری الکترونیک کمی اهمیت داده شود, تمام فرم های افتتاح حساب در سایت بانک ها موجود است و می‌توانند به راحتی وارد سیستم بانک شده  و اقدام به افتتاح حساب کنند. برخی بانک ها از متقاضیان سند خرید و اجاره نامه منزل  می خواهند, زیرا باید روشی باشد که  اطلاعات یک فرد را داشته باشیم.

یکی از افراد متقاضی افتتاح حساب بانکی در این باره می گوید: به بانک مراجعه کردم اما به من گفتند سند مالکیت یا اجاره‌نامه رسمی از محل زندگی خود بیاورید!

بانک ها قوانین را دور می زنند؟

مدتی است که به غیر از کارت شناسایی برای  افتتاح حساب، کپی سند یا اجاره‌نامه محل سکونت و همچنین، کپی سند مالکیت خط تلفن همراه یا تأییدیه از دفاتر خدمات همراه اول نیز به فهرست مدارک لازم برای افتتاح حساب، اضافه شده اند و به مشتریان گفته شده این مدارک، مطابق با بخشنامه جدید بانک مرکزی از آنها خواسته شده است.

اما بررسی‌ها  نشان می‌دهد مدارک درخواستی جدید، مربوط به بخشنامه اخیر بانک مرکزی درباره سامانه سیاح است که به نظر می رسد بانک ها قصد دارند با آن قوانین را دور بزنند.

البته بانک مرکزی مدعی است که  رویه احراز هویت که در برخی شعب این بانک با ارائه مدارکی از جمله سند یا اجاره‌نامه محل سکونت و مدارکی مانند این انجام می‌شد، تغییر کرده و از مشتریان خواسته شده اگر شعبه‌ای با روال قبلی فعالیت می‌کند، مطرح کنند تا سریع رسیدگی شود. هر چند روابط عمومی بانک مرکزی درخواست سند محل سکونت برای افتتاح حساب را تایید نمی کند.

دور زدن قوانین توسط بانک ها/ بانک مرکزی رسیدگی کند!

استعلام آنلاین برخی بانک ها برای احراز هویت 

یکی از مدیرعامل های بانکی که از فاش شدن نام خود امتناع می کند در این باره اظهار کرد: اداره مبارزه با پولشویی بخشنامه‌ای را به شعب بانک ابلاغ کرده که براساس آن باید استعلام دقیق از کد پستی محل سکونت افراد در پرونده وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: با هشدار بانک مرکزی متوجه شدیم که افتتاح حساب برای مشتریان عادی این بانک‌ها مطابق روال گذشته و با مدارک شناسایی انجام می‌شود. همچنین برخی از بانک ها برای احراز هویت از استعلام آنلاین اطلاعات  استفاده می کنند که کار بسیاری از افراد را راحت تر می کند و دیگر نیازی نیست متقاضیان برای احراز هویت از  قبض آب و برق  و سند مالکیت منزل استفاده کنند.

این مقام مسئول در پایان گفت: همچنین بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، ثبت کد پستی الزامی است.

سامانه سیاح چیست؟

گفتنی است سامانه یکپارچه الکترونیکی حساب‌های بانکی یا سیاح، سامانه‌ای است که بانک مرکزی طراحی کرده تا تمامی بانک‌های کشور، اطلاعات حساب‌های خود را به‌ صورت یکپارچه و در قالبی مشخص برای بانک مرکزی ارسال کنند.

از ۳ خرداد ۱۳۹۹ سرویس آنلاین سامانه سیاح راه‌اندازی شد و افتتاح هرگونه حساب در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، منوط به دریافت شماره پیگیری از این سامانه خواهد بود.

حال این بین برخی از بانک ها از بسیاری دستورهای بانک مرکزی سرپیچی کرده و سیستم بانکی را از حالت یکپارچه خارج می کنند، دریافت سند مالکیت و اجاره نامه از فرد متقاضی حساب بانکی، جزو قوانین افتتاح حساب نیست و این موضوع توسط بانک مرکزی هم تایید شده است، حال بهتر است بانک ها به جای درخواست مدارک بیشتر به سمت الکترونیکی شدن و کسب تنها کارت ملی هوشمند حرکت کنند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شهروند ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
0
0
مملکت قانون نداره؟بانکا واسه خودشون سلطان شدن.پادشاااااااه.
والا بخدا این حجم تولید نقدینگی که بانکا راه انداختن اخر این مملکتو میکوبونه زمین.البته پشتوانه بانکا دولت....چی بگم کاش یه روز تو این مملکت همه چیز عادی بشه کاااااش.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->