به گزارش شهرآرانیوز، محسن احتشام در آستانه برگزاری نخستین جشنواره روز ملی زعفران اظهار کرد: متاسفانه طی سالهای گذشته در بحث برندسازی زعفران غفلت شده است و به رغم اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیاست، هنوز بسیاری از کشورها و مصرفکنندگان نهایی، ایران را نمیشناسند و از اسپانیا به عنوان بزرگترین تولیدکننده دنیا یاد میکنند. از این رو ما باید به سمت یافتن جایگاه مناسب برای زعفران ایران، ارتقای این جایگاه و برندسازی این محصول در جهان حرکت کنیم تا از یکسو زعفران ایرانی در سبد مشتریان وفادار ماندگار شود و از سوی دیگر، در آینده نگران ورود کشورهای جدید به حوزه کشت زعفران نباشیم.
وی خاطرنشان کرد: ما باید با بهکارگیری استراتژی جدید و از طریق برندهای زعفران ایران و یا برندهای جمعی به دنبال توسعه بازار باشیم تا بدین ترتیب برای زعفران ایرانی، بازار و مشتری وفادار ایجاد کرده و جایگاه این محصول استراتژیک کشورمان را در جهان تثبیت کنیم تا در صورت ایجاد بازار رقابتی بتوانیم مشتری وفادار خود را به پشتوانه کیفیت بی نظیر زعفران ایرانی حفظ کنیم؛ لذا در وهله نخست باید به سمت برندسازی و جایگاهیابی حرکت کنیم. همانطور که اسپانیا این روش و این الگو را در پیش گرفت و برای خود بازار پایدار ایجاد کرد.
وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته میزان تولید زعفران را ۲۳۰ تن و گمرکات نیز میزان صادرات این محصول را ۲۲۱ تن اعلام کرده است. ناگفته نماند بعضا ۲۰ درصد زعفران تولیدی به مصرف داخلی و بخشی نیز به صورت مسافرتی صادر میشود. هر چند که آمار دقیقی در خصوص میزان قاچاق زعفران و پیاز این محصول در دسترس نیست؛ اما به دلیل گرانبودن و سبک و کم حجم بودن این محصول نمیتوان منکر قاچاق آن شد. نکته قابل تامل آن است که اگر صادرکننده واقعی میتوانست با روشهای تعیین شده، تعهد ارزی خود را ایفا کند، بستر برای قاچاق مهیا نبود.
به گفته احتشام، سالانه حجم قابل توجهی زعفران از کشورمان به افغانستان صادر میشود و با توجه به اینکه موانعی که پیش روی صادرکنندگان ایرانی است، برای صادرکنندگان افغانستانی وجود ندارد؛ آنان به راحتی میتوانند زعفران ایران را به نام خود صادر کنند؛ این در حالی است که ما با محدودیت برای ارسال به بازارهای جهانی مواجه هستیم؛ لذا از یکسو افغاستان با پیاز زعفران ایران نسبت به توسعه کشت این محصول میپردازد و از سوی دیگر، این کشور زعفران ایران را به نام خود به صادر میکند که این تهدید بزرگی است.
رئیس شورای ملی زعفران با تاکید بر لزوم تسهیل صادرات زعفران از کشورمان و پیشبینی مشوقهایی در این زمینه اذعان کرد: در حال حاضر کشورهایی مانند ازبکستان، چین، ترکیه، بلغارستان و… به حوزه کشت زعفران ورود کردهاند و کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا و هند نیز از قدیم زعفران کشت میکردند و با توجه به گرانشدن زعفران طی چند سال، اخیر نسبت به توسعه سطح زیرکشت نیز اقدام کردهاند. با همه اینها، هنوز هم بخش اعظم زعفران دنیا توسط ایران تولید و تامین میشود؛ اما بخش اعظمی از صادرات ما بی نام و نشان به کشورهای دیگر صادر میشود و برخی از کشورها با بستهبندی جدید زعفران ایران را به منظور مصارف مختلف به نام خود صادر میکنند.
وی در خصوص برگزاری نخستین جشنواره روز ملی زعفران نیز اظهار کرد: نامگذاری پنجم آبان ماه را به عنوان روز ملی زعفران، باید به فال نیک گرفت؛ جای این روز در تقویم ایران خالی بود؛ چرا که ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیاست و این محصول میراث و اصالت خراسان است و میبایست از این میراث بیش از این حراست کرد. این روز بهانهای برای تقدیر از کشاورزان، تولیدکنندگان، صادرکنندگان زعفران است که نقش مهمیدر اشتغالزایی و ارزآوری به کشور دارند. از این رو تمام دست اندکاران این محصول در پنجم آبان ماه در اتاق بازرگانی مشهد گرد هم میآییم تا گرامیداشت این روز بزرگ را برگزار کنیم.
وی خاطرنشان کرد: از آبان ماه سال ۱۳۸۱ جشنواره طلای سرخ قائنات به مدت ۵ سال برگزار شد؛ اما این جشنواره بنا به دلایلی تعطیل گردید. طرح خرید توافقی زعفران از دستاوردهای آن جشنواره بود که بر اساس آن، سازمان تعاون روستایی به این حوزه ورود پیدا کرد و برای کمک به کشاورزان زعفران را خریداری نمود. امیدواریم جشنواره روز ملی زعفران که از امسال برای نخستین بار برگزار میگردد، جشنوارهای ماندگار و دائمی باشد و شاهد دستاوردها و نتایج مطلوب آن به نفع این محصول مهم و ارزشمند کشورمان باشیم.