آشنایی با مزایا و معایب استفاده از هوش مصنوعی در مدارس تعیین تکلیف پرداخت اضافه‌کار پرستاران به زودی (۷ آبان ۱۴۰۳) شرط کاهش شهریه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اعلام شد | شرط و شروط برای پذیرفتن شهریه نجومی! آنتی‌بیوتیک‌هایی که باعث مسمومیت در برابر نور می‌شوند افزایش چند برابری هزینه ثبت نام در آزمون دکترا | سازمان سنجش: می‌توانید ثبت نام نکنید! در جنایتی هولناک، پسر جوان مادرش را به قتل رساند اعزام ۱۲۰ هزار و ۷۶۲ نفر از واجدین شرایط به عمره مفرده مراجعه بیماران کشور‌های اروپایی و آمریکایی برای درمان چشم به ایران دستگیری ۱۵ سارق خشن در جشن تولد موبایل‌قاپ حرفه‌ای در مشهد + عکس سازمان غذا و دارو دستمال کاغذی‌های غیربهداشتی در بازار را معرفی کرد اعزام دو هزار و ۲۸۵ نفر به عمره مفرده از خراسان رضوی زمان صدور احکام جدید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری اعلام شد «۱۳ آبان» فرصتی برای محک ظرفیت‌های فرهنگی کشور تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون قضاوت تا ۲۰ آبان ۱۴۰۳ + شرایط ثبت‌نام پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (دوشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۳) | بارش‌های پراکنده تا ظهر امروز سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی منصوب شد (۷ آبان ۱۴۰۳) هوش مصنوعی، راهکاری نوین در کنترل ترافیک آغاز دومین دوره واکسیناسیون اهداکنندگان خون، علیه هپاتیت B آیا دارو‌های ضدافسردگی اعتیادآور هستند؟ همه چیز در مورد ژن درمانی سرطان و جایگزینی ژن سالم به جای ژن جهش یافته جابه‌جایی بیش از ۱۵ میلیون مسافر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد طی ۷ ماه امسال رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: ظرفیت‌های حاشیه شهر مشهد دیده شود برداشت زعفران در تایباد تلفات داد (۷ آبان ۱۴۰۳) شبکه فرسوده توزیع آب به طول ۲۵ کیلومتر در روستا‌های مشهد اصلاح شد احکام مستمری خانواده‌های جان‌باختگان حادثه معدن طبس در خراسان رضوی صادر شد سکته مغزی، دومین علت مرگ در ایرانی‌ها ثبت یک‌ونیم میلیون مراجعه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی خراسان رضوی به مراکز درمانی بارش باران در محور مشهد- کلات | کاهش دید افقی رانندگان در محور مشهد- چناران (۷ آبان ۱۴۰۳) کودکان زیر ۵ سال پرخطرترین گروه سنی در بروز مسمومیت‌ها وضعیت نامناسب دستگاه‌های سنجش تراکم استخوان در کشور
سرخط خبرها

برگزاری پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان‌های شایع در زنان (یکم آبان ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۹۵۸۶۲
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
برگزاری پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان‌های شایع در زنان (یکم آبان ۱۴۰۳)
پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان‌های شایع در زنان در راستای اطلاع رسانی و حساس سازی بانوان شاغل دانشگاه، ادارت و دستگاه‌های اجرایی استان خراسان رضوی با شعار (شما می‌توانید نجات یافته سرطان باشید، با آگاهی و خودمراقبتی) برگزار گردید.

به گزارش شهرآرانیوز، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و متخصص رادیوتراپی و انکولوژی با اشاره به اینکه بهترین کار در حوزه سرطان اطلاع‌رسانی درست بوده و قطعاً اگر آگاه نباشیم نمی‌توانیم اقدام مناسب را داشته باشیم. اضافه کرد: آگاهی درست در پیشگیری، تشخیص و درمان موثر است، اما اگر تاخیر ایجاد شود درصد موفقیت بسیار کمتر خواهد بود.

دکتر همایی خاطرنشان کرد: ما با تغییر سبک زندگی می‌توانیم از ابتلای به بسیاری از بیماری‌های مزمن غیرواگیر از جمله سرطان به‌دور باشیم و موارد بسیار ساده آن تغذیه مناسب، مصرف سبزیجات و میوه‌جات، عدم استفاده از الکل، دخانیات و فست‌فود‌ها و غذا‌های فراوری شده، تحرک و فعالیت بدنی مناسب و انجام واکسیناسیون بر علیه ویروس HPV است. برای پیشگیری از بیماری‌های زنان از جمله سرطان نیازمند افزایش آگاهی و انجام غربالگری هستیم.

 در بخش دیگری از این همایش دکتر مرجانه فرازستانیان، عضو هیات علمی گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: مهمترین نکته در حوزه پیشگیری از بیماری‌های زنان از جمله سرطان افزایش آگاهی‌ها و انجام غربالگری است و باید در زمان دیده شدن هرنوع علائم در پستان و همچنین درد‌های لگن و خونریزی‌های رحمی بلافاصله به پزشک مراجعه شود.

وی خاطرنشان کرد: بی‌شک پیشگیری اولیه که تزریق واکسن HPV بوده مهمترین اقدام در دوری از سرطان دهانه رحم بوده و مناسبت‌ترین زمان آن از ۱۱ تا ۲۶ سال است. فلوشیپ سرطان‌های زنان با ذکر این نکته که امیدواریم که با سیر صعودی آموزش‌ها سیر نزولی ابتلا‌ها را شاهد باشیم، تاکید کرد: ما در شهرستان‌های مختلف استان کار‌های خوبی در جهت آموزش‌های پیشگیرانه انجام دادیم، اما کافی نیست و معتقدیم که با غربالگری و واکسیناسیون برعلیه HPV می‌توانیم از این بیماری به‌دور باشیم.

وی سن غربالگری سرطان دهانه رحم از ۲۱ تا ۶۵ سال و در مورد سرطان پستان هم ۴۰ سال ذکر کرد. وی با تاکید بر اینکه سن ابتلا به سرطان به نسبت یک دهه اخیر کاهش یافته و موارد ابتلا هم افزایش داشته است، گفت: یکی از عوامل خطر بروز انواع سرطان‌ها سیگار و الکل بوده که مصرف آن به سن نوجوانی رسیده و در این خصوص والدین و مدارس نقش کلیدی در جهت حفظ سلامت فرزندان خود دارند، کسانی آینده‌سازان کشور عزیزمان هستند.

عضو هیات علمی گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه باید روی موضوعاتی همچون آموزش، آگاهی، شناخت درست، غربالگری، واکسیناسیون و تماس جنسی سالم بیش از پیش کار شود. پایین‌تر بودن سن ابتلا به سرطان برای موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری یک زنگ خطر است.

 همچنین دکتر دنیا فرخ، عضو هیات علمی گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این همایش، گفت: در آمریکا از هر ۸ خانم یک نفر مبتلا به سرطان پستان می‌شود، اما در ایران این عدد بیشتر بوده و علت آن مراجعه دیرهنگام و عدم آگاهی بخشی کافی بوده است و نکته نگران‌کننده دیگر هم اینکه بیشتر این افراد در سنین باروری و فرزندآوری هستند.

وی افزود: تعداد بیماران مبتلا در ایران در مقایسه با کشور‌های غربی کمتر بوده، اما سن ابتلا به سرطان ۵ تا ۱۰ سال پایین‌تر است که برای موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری یک زنگ خطر است و در بیشتر این موارد نیز مراجعه خانم‌ها در زمانی است که بیماری پیشرفت یافته، در حالی که اگر در مراحل اولیه بیماری باشد، نتیجه درمان به مراتب بهتر و هزینه آن بسیار کمتر است. 

دکتر فرخ با بیان اینکه میزان اطلاع مردم از سرطان‌های پستان و دهانه رحم کم بوده و نیازمند آگاهی رسانی بیشتر با همکاری رسانه‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: بی‌شک اطلاع رسانی مقطعی تاثیر ندارد و این کار باید به طور مداوم انجام شود و مناسب‌ترین زمان آن در دوران دانش‌آموزی است.

وی اضافه کرد: اگر شرایطی فراهم شود که دختران ما در سنین بلوغ و در زمان تحصیل در مدرسه آموزش‌های لازم را فرا بگیرند از بروز از بسیاری از آسیب‌ها در بزرگسالی جلوگیری می‌شود و در این خصوص از نقش موثر والدین و مربیان بهداشت مدارس نباید غافل شویم.

وی تصریح کرد: سرطان پستان شایع‌ترین بدخیمی بانوان در ایران و جهان بوده و پس از آن سرطان دهانه رحم، رحم و تخمدان است و در موارد مشترک مردان و زنان هم سرطان‌های ریه و معده بیشتر است.

 رئیس هیئت مدیره موسسه سلامت بانوان سپند گفت: عمده فعالیت بنیاد سلامت بانوان سپند روی سرطان پستان و آگاهی بخشی لازم در این خصوص متمرکز شده است و این بنیاد خیریه‌ای کار‌های خوبی در جهت آموزش و آگاه‌سازی بانوان دارد تا که از بیماری‌های همچون انواع سرطان‌های زنان به‌دور باشند. 

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی خراسان رضوی و مسئول برگزاری همایش آموزشی اطلاع‌رسانی و غربالگری سرطان‌های شایع زنان گفت: معرفی راه‌های پیشگیرانه در دوری بانوان از بیماری سرطان بسیار موثر بوده و معتقدیم که باید این آموزش‌ها به طور مستمر باشد. 

دکتر علی میری در همایش آموزشی اطلاع‌رسانی و غربالگری سرطان‌های شایع زنان، با بیان اینکه هدف اصلی از برگزاری همایش آموزشی اطلاع‌رسانی و غربالگری سرطان‌های شایع زنان، معرفی راه‌های پیشگیرانه از ابتلای بانوان به سرطان بوده است.

این همایش در راستای پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان‌های شایع زنان و با شعار (شما می‌توانید نجات یافته سرطان باشید، با آگاهی و خودمراقبتی) در راستای ارائه خدمات غربالگری و تشخیص زودهنگام بیماری سرطان پستان به بانوان ۳۰ تا ۵۹ سال برگزار گردید.

 در این همایش دکتر خدیجه رضایی، مسئول برنامه سرطان مرکز بهداشت خراسان رضوی، گفت: سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در کل جمعیت استان و کشور است و میزان بروز موارد جدید آن در خراسان رضوی ۳۴ در ۱۰۰ هزار و در ایران ۴۴ در ۱۰۰ هزار است و در کشور ما سن ابتلا زودتر از متوسط جهانی آن است که باید این موضوع جدی گرفته شود.

وی افزود: در سال گذشته تعداد ۲۳۰ هزار خانم۳۰ تا ۵۹ ساله در مراکز خدمات جامع سلامت، غربالگری شد‌ند که تعدادی از آنها جزء موارد مشکوک و یا دارای علائم خطر بودندکه این افراد جهت پیگیری بهتر و بیشتر به سطوح تخصصی ارجاع شدند. مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که با انجام چند کار بسیار ساده می‌توان از ابتلای به بیماری‌هایی همچون سرطان به‌دور بود، تاکید کرد: بهترین و ساده‌ترین راه در داشتن تغذیه سالم، حفظ وزن مناسب، جلوگیری از اضافه وزن و فعالیت بدنی مناسب با ۱۵۰ دقیقه پیاده‌روی در هفته بوده است. دکتر رضایی اضافه کرد: همچنین در کنار موارد اشاره شده باید به مواردی همچون عدم مصرف دخانیات، الکل، گوشت‌های فرآوری شده و کنسرو شده و عدم مصرف خودسرانه دارو‌های هورمونی اشاره نمود.

وی با بیان اینکه ارتباط معناداری بین سرطان پستان و فاکتور‌هایی مثل ازدواج، تجرد، زایمان و سقط جنین مشاهده شده است، خاطرنشان کرد: در برخی از مطالعات صورت گرفته مشخص شده که شیردهی اثر محافظتی داشته است و بارداری و فرزندآوری نه تنها مضر نیست، بلکه در حفظ سلامت و ارتقاء ایمنی بدن هم موثر است. همچنین وی گفت: با شرکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام و معاینه ماهانه توسط خود فرد و نیز انجام غربالگری و تشخیص زودهنگام بیماری سرطان پستان در کلیه مراکز جامع خدمات سلامت، می‌توان ضمن پیشگیری، تشخیص به‌هنگام و درمان به‌موقع بیماری را هم داشت و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کرد.

دکتر رضایی افزود: در این مراکز تمامی خدمات غربالگری و تشخیص زودهنگام بیماری سرطان پستان به بانوان ۳۰ تا ۵۹ سال و همچنین تمامی افراد خارج از این گروه سنی که دارای عوامل خطر هستند توسط همکاران ماما ارائه می‌شود و معاینات تکمیلی آن هم توسط پزشک مستقر در مرکز انجام می‌شود و سپس جهت انجام ماموگرافی و سونوگرافی ارجاع شده و در صورت داشتن مشکل در ماموگرافی یا سونوگرافی و یا در بالین آن فرد به متخصص جراح عمومی ارجاع می‌گردد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->