نگاهی به تاریخچه عجیب محله «احمدآباد» مشهد | مزرعه‌ای در حاشیه ارض اقدس توسعه زیرساخت‌های شهری مشهد با تکیه بر ظرفیت «خیرین شهر یار» پیگیری مطالبه‌های ۱۳۰ نفر در برنامه امروز «دوشنبه‌های ملاقات مردمی» فرمانداری مشهد باران آلودگی هوای مشهد را شست (۷ آبان ۱۴۰۳) قطار شهری مشهد نماد توانمندی ایرانی | وضعیت فعالیت خطوط مترویی مشهد پس از چهارده سال از فعال شدن نخستین خط ریلی مشهد سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد: نگاه شورای ششم، مشارکت مردم در تصمیم‌گیری است فروپاشی و فراموشی بنا‌های کارخانه قند آبکوه مشهد | سرنوشت تلخ کارخانه خاطرات شیرین لزوم توجه ویژه به هوشمندسازی در سیاست‌گذاری‌های شهر مشهد بومی‌سازی قفل هوشمند دوچرخه‌های بایدو دستور فرماندار مشهد برای حل مشکلات محله «آبشار» در بولوار نماز خدمات‌رسانی به بیش از دو میلیون و ۳۷ هزار زائر و مجاور در پایانه مسافربری شهرداری مشهد پیام شورای اسلامی شهر مشهد در محکومیت تجاوز به حریم هوایی کشورمان استفاده از محصولات دانش‌بنیان در اجرای پروژه‌های مدیریت شهری مشهد واژگونی خودرو و مرگ راننده جوان در بزرگراه شهید میرزایی مشهد (۶ آبان ۱۴۰۳) تحولی بزرگ در مشهد | جزئیات جدید از ثبت رکورد جذب ۵۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در کشور توسط شهرداری مشهد درباره بزرگ‌ترین واقف امور درمانی خراسان | وقف به شیوه «پسر میرزای ناظر» هوای کلانشهر مشهد امروز برای چهارمین روز متوالی پاک است (۵ آبان ۱۴۰۳) تجهیز مجتمع اردوگاهی «خانه سبز» مشهد برای پذیرش افراد بی‌سرپناه (۴ آبان ۱۴۰۳) رفع سریع ۱۵ نقطه آب افتادگی جزئی در مشهد (۴ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اختصاص ۴۲ درصد اعتبارات به حاشیه شهر در دوره ششم شورای شهر مشهد

  • کد خبر: ۲۹۶۴۰۸
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۸
اختصاص ۴۲ درصد اعتبارات به حاشیه شهر در دوره ششم شورای شهر مشهد
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در نشست هم‌اندیشی با جمعیت مطالبه‌گران ساماندهی حاشیه شهر «جمحا» گفت: در شرایطی که شمار جامعه خدمت‌پذیران از مدیریت شهری در مشهد از پنج میلیون نفر فراتر رفته است، نگهداری روزانه شهر بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، نشست هم‌اندیشی رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با جمعیت مطالبه‌گران ساماندهی حاشیه شهر «جمحا»، عصر امروز (پنجشنبه ۳ آبان) با حضور معاونان شهردار و اعضای شورا‌های اجتماعی محلات مشهد در ساختمان شورای اسلامی شهر برگزار شد.

هزینه نگهداری شهر، روزانه ۱۳۰ میلیارد تومان

مهدی ناصحی رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در این جلسه با تأکید بر اینکه بیان مطالبات باید همراه با درنظر گرفتن واقعیت‌ها و پیشرفت‌ها باشد، اظهار کرد: هیچوقت هیچکس در هیچ انتخاباتی نمی‌تواند قول بدهد که من همه مشکلات را حل می‌کنم بلکه حل مشکلات درگرو اقدامات چندوجهی و تصمیم‌گیری‌هایی است که مرحله به مرحله از شدت گرفتاری‌ها می‌کاهد و درنهایت، یک مسئله را به طور کامل حل می‌کند.

وی افزود: ما در مشهدالرضا (ع) بیش از چهار میلیون نفر جمعیت داریم که با درنظر گرفتن زائران، مدیریت شهری روزانه به پنج میلیون نفر درحال خدمت رسانی است. به همین دلیل است که هزینه‌های نگهداری روزانه شهر از ۱۳۰ میلیارد تومان فراتر رفته که ۲۷ میلیارد تومان از آن درواقع برای کسانی است که به مدیریت شهر عوارض نیز پرداخت نمی‌کنند. باید به این مسائل توجه کرد. شهرداری یک نهاد درآمد – هزینه است و باید همیشه میان این دو توازن وجود داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر خاطرنشان کرد: در ابتدای آغاز به کار دوره ششم مدیریت شهری، هر کیلومتر قطار شهری هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه نیاز داشت، ابتدای امسال این رقم به سه هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و اکنون به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. همه اینها را بگذارید کنار اینکه براساس قانون هوای پاک، دولت‌ها باید نیمی از هزینه ساخت قطار‌های شهری را برعهده بگیرند درحالی که کل اعتبار دولتی قطار شهری در سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: مدیریت شهری در هر حال خود را خادم مردم می‌داند. مبنای ما از ابتدا این بود که نیاز‌های مردم را خودشان تشخیص بدهند. به همین دلیل برای نخستین بار مردم خودشان سرخط تصمیم‌گیری قرار گرفتند و پروژه‌هایی تعریف شد تا در مراحل اول، دوم و سوم به سرانجام برسد و گره از کار مردم باز کند. در این رابطه، حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز سوم طرح‌ها نیاز است که آقای شهردار در این باره تعهد داده‌اند.

۴۰ درصد اعتبارات عمرانی برای حاشیه شهر

سیدابراهیم علیزاده رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر در این جلسه گفت: مطالبه اگر در مسیر صحیح آن انجام شود، قطعاً تأثیرگذار خواهد بود. درحال حاضر نیز اولویت‌های شورای ششم براساس مطالبات مردم طرح‌ریزی‌شده و پروژه‌های زودبازده حاشیه‌شهر نشان صادق این موضوع است. فقط در یک نمونه اعتبارات عمرانی منطقه ۳ به عنوان یکی از مناطق کم‌برخوردار شهر نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰۰ درصد افزایش یافته است. به‌طور کلی هم از ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی شهر مشهد در سال اول بیش از چهارهزار میلیارد تومان و در سال دوم افزون بر ۲۰ هزار میلیارد تومان یعنی ۴۰ درصد به حاشیه‌شهر اختصاص یافته است.

وی افزود: در سال سوم فعالیت مدیریت شهری در دوره ششم بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان یعنی فراتر از ۴۰ درصد اعتبارات عمرانی به حاشیه‌شهر اختصاص یافته و نیمی از بودجه کمیسیون‌های تخصصی هم به همین پهنه‌ها مربوط است. با همه این تفاسیر، این یک واقعیت است که همچنان در حوزه سرانه فضای سبز خلأ و کمبود وجود دارد و به همین دلیل، در سال جاری علاوه بر ۶ بوستان محلی و ۷ زمین چمن ورزشی، فاز دوم بوستان بهار و عملیات اجرایی بوستان‌های بزرگ ۷۷ هکتاری کرامت و جهانشهر نیز در دستورکار قرار دارد.

ماهانه ۲ میلیارد تومان برای محلات حاشیه شهر

سیدحسین علوی‌مقدم رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت مشارکت فراگیر شهروندان با مدیریت شهری در تصمیم‌گیری‌ها خاطرنشان کرد: تخصیص ۱۰ میلیارد تومان به پروژه‌های زودبازده محلات حاشیه شهر در مرحله اول و افزایش این اعتبار به ۱۵ میلیارد تومان، یک اقدام ابتکاری بود که مدیریت شهری مشهد در دوره ششم خود آن را با موفقیت عملیاتی کرد، اما ما به این نیز محدود نمانده‌ایم و برنامه‌ریزی‌شده تا در فاز سوم پروژه‌های زودبازده ماهیانه ۲ میلیارد تومان به هر محله اختصاصی پیدا کند تا پروژه‌های نیمه‌تمام با سرعت بیشتری تکمیل شود.

وی ادامه داد: با تصویب کمیسیون ورزش و جوانان شورای ششم، بیش از دوهزار میلیارد اعتبار برای زیرساخت‌های ورزشی حاشیه‌شهر تخصیص پیدا کرده و به برکت اجرای موفق همین طرح‌ها در سه سال اخیر است که سهم سرانه ورزشی مناطق کم‌برخوردار به ۴۷ درصد افزایش یافته است.

آسفالت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع

ایمان فرهمندی نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر ضمن اشاره به برخی جزئیات پروژه‌های مهم شهری در دوره ششم تصریح کرد: باید اذعان کرد که با وجود مشکلاتی که هم‌اکنون وجود دارد، اقدامات شاخصی در دوره ششم مدیریت شهری برای توانمندسازی پهنه‌های زیرساختی در حاشیه‌شهر انجام شده است. بازگشایی بلوار‌های بصیرت، کرامت، ۳۵ متری نوید، مصلای شرقی، احداث تقاطع غیرهمسطع قمر بنی هاشم، اتصال میدان شهید محمدزاده به انتهای شهرک قدس، تعریض پل دهرود، پل شهید باهنر و تکمیل تقاطع غیرهمسطح مصلی بخشی از این پروژه هاست.

وی تأکید کرد: در سال جاری بیش از ۷۰۰ ایستگاه اتوبوس در سطح شهر به صندلی‌های انتظار جدید مجهز و برای ۳۰ ایستگاه نیز سایه‌بان نصب شده است. همین امسال نیز به جز محله شاهنامه که پیچیدگی‌های خاص اجرایی و فرهنگی دارد، در دوره ششم مدیریت شهری طرح‌های تفصیلی برای همه محلات و مناطق مشهدالرضا (ع) تصویب و نهایی شد. اجرای نهضت تاریخی آسفالت در مشهدالرضا (ع) با هدف‌گزاری ۴ میلیون مترمربع روکش آسفالت در سرتاسر شهر هم‌اکنون از یک میلیون و ۳۰۰ هزارمترمربع عبور کرده و به‌صورت مستمر عملیات اجرایی آن ادامه دارد.

دوهزار و ۴۶۱ پروژه زیرساختی در ۱۳ منطقه شهری

حسین حسامی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر ضمن تبیین برخی جزئیات مربوط به بودجه مدیریت شهری در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: شهرداری یک نهاد درآمد-هزینه است و اگرچه شورای شهر به عنوان تصویب کننده اعتبارات محسوب می‌شود، اما شهرداری خود تکلیف دارد تا پروژه‌ها را احصا کند. بر همین اساس، سرجمع بودجه امسال ما ۵۶ هزار میلیارد تومان بود که برای آن دوهزار و ۴۶۱ پروژه در ۱۳ منطقه تعریف شد. این پروژه‌ها طبق محاسبات کارشناسی ۲۷ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد و شهرداری باید این اعتبار را جذب کند.

وی افزود: تقریباً یک میلیون و ۳۵۰ هزارنفر از جمعیت مشهدالرضا (ع) در پهنه‌های هفتگانه حاشیه زندگی می‌کنند که اینها همگی همشهریان عزیز ما هستند. به همین دلیل در شورای ششم بیش از ۴۲ درصد پروژه‌ها و سهم اعتبارات به‌طور خاص برای حاشیه شهر هزینه شده است درحالی که تا پیش از این فقط ۱۳ درصد از این میزان مربوط به پهنه‌های هفتگانه بوده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر خاطرنشان کرد: باور مدیریت شهری در سه سال گذشته، پروژه‌های زیرساختی بوده است؛ به همین دلیل با وجود اینکه با هر کیلومتر قطار شهری مشهد میتوان شش تقاطع غیرهمسطح ساخت، اما ما بر تکمیل پروژه‌ها تأکید داشته‌ایم تا زیرساخت توسعه در حاشیه شهر ایجاد شود. همین الان حدود چهارهزار نفر در عمق ۴۵ متری زمین مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: پروانه‌های ساختمانی در مشهد از همه کشور ارزان‌تر است. همین امسال بیش از دوهزار دستگاه تاکسی به‌طور کامل نوسازی شد. تا دهه فجر خطوط ۱، ۲ و ۳ قطار شهری به‌هم متصل می‌شود و زائر و مجاور می‌تواند از هر نقطه در این شهر با مترو خودش را به حرم مطهر رضوی برساند. بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد زمین‌های ورزشی در مناطق مختلف به محوریت حاشیه‌شهر هزینه شد و دستاورد‌های بزرگی داشت. اینها حقایقی است که نباید از آن غفلت شود.

۱۰۰ میلیارد تومان ظرفیت خیران در خدمت شهر

فاطمه سلیمی رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر نیز در پاسخ به برخی مطالبات فرهنگی در حوزه بانوان بیان کرد: به انصاف می‌توان گفت همه اعضای این شورا در این حوزه تمرکز خاصی بر مسائل حاشیه‌شهر با محوریت بانوان داشته‌اند. بوستان شهربانو، پردیس بانوان وکیل‌آباد و کوهسنگی که تاکنون افتتاح شده و پردیس‌های بانوان در بوستان بسیج، طرق و آفتاب که تا پایان این دوره به بهره‌برداری می‌رسد، نشان صادقی از همین موضوع است. در روزبازار‌های شهرداری این امکان فراهم شده که بانوان سرپرست خانوار به صورت نیمه‌بها بتوانند محصولات خود ارائه کنند و در منطقه پنج شهری نیز فرآیند احداث یک مرکز سلامت و اشتغال‌زایی برای بانوان در مرکز فرهنگی مادر و کودک درجریان است.

وی گفت: سال گذشته از ۴۷ کشور دنیا بیش از ۱۰۰ زن فعال فرهنگی و رسانه‌ای به مشهدالرضا (ع) آمدند، با فرهنگ اسلامی ایرانی و معارف رضوی آشنا شدند و هرکدام، سفیران هویت انقلاب اسلامی درحال حاضر هستند. این ظرفیت فرهنگی مهمی است که شورای ششم با محوریت زنان در عرصه‌های فرهنگی استفاده کرده تا در برابر هجمه دشمن، حقیقت را در یک اقدام فراملی به گوش جهان برساند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->